Då var man tillbaka och Dag 2 lider mot sitt slut vilket känns härligt för jag är nykter fortfarande.
Suttit o läst många av era trådar både nytillkomna och en del jag känner igen sen min förra sväng här på forumet.
En del ser onekligen starka ut i sin bestämdhet vilket glädjer mig.
Hoppas på att detta är gången jag äntligen kommer förbi tröskeln och lyckas ställa A där den hör hemma, långt borta från min kropp och sinne.
Sjukt att man vill ha något som i sin tur får en att må så dåligt och känna sig så liten.

@Himmelellerhelvette , du har gjort en fantastisk resa, och gör fortfarande 🙌🏻.
Visst är det så med att man måste vara bestämd men det ligger nått djupare den här gången för mig iaf kan inte riktigt sätta ord på det.
Jag har varit både bestämd och djupt äcklad av min situation runt drickandet tidigare och slagit i botten på alla möjliga sätt som om man idag tänker på det, bara får en att vilja dra ett täcke över sig sedan starta mobilen och googla hur man beställer ett nytt förflutet.
Denna botten var så absolut, jag överlevde på ren och skär slump, eller nått slags andligt om man nu vill tro på sånt.
Så det tror jag väl kan ha inverkan på att jag idag ser helt annorlunda på hur jag vill fortsätta leva mitt liv ❤️

@Metmasken Jag är så glad för att du fått din djupaste insikt❤️
Den ter sig såklart olika för var och en av oss.
Jag hade alldeles för dålig information angående alkoholism/beroende och fick mitt uppvaknande genom forumet här där allas historier fick mig medveten på ett annat sätt. Sedan hjälpte @torn stort med sin ärliga kommentar när jag skrev något om att jag nog inte var beroende. Jag behövde käftsmällen av honom att jag var det. Älskar honom för den❣️
Böckerna ”skål ta mig fan” och ”This naked mind” gav mig sista pusselbitarna❤️
Sedan fortsätter jag påminna mig själv om alla gånger jag varit för full på tillställningar när man absolut inte ska vara full utan bara ta en ”mysdricka”

Kram❤️

Vaknade trött idag och det är ju som att det här med tankar på alkohol förstärks för mig då.
Vad jag än tar mig för nu på morgonen slutar med att jag föreställer mig antingen att dricka direkt ur en flaska eller att jag skulle ha hällt upp en drink.
Kommer förmodligen inte att göra det men det gör inget gott dessa föreställningar då jag bestämt att det ligger i det förflutna.
Kanske hjärnans sätt att försöka romantisera bilden av hur avslappnat och skönt det skulle bli ?, jag vet ju att så är inte fallet det skulle sluta i total misär.
Jag skulle förmodligen inte sluta på en flaska utan dricka vidare på allt jag kom över.
Förut kunde jag ha en släng av såkallat vita knogar mentalitet och misshandla mig själv till att begränsa antalet eller åtminstone försöka bromsa intaget i stort. Men där jag är idag finns det ingen broms det är fritt fall som gäller.
Tar mig friheten att stjäla ett par ord ur en annan tråd som jag tycker är passande beskrivet.
”Allt eller inget, då är inget bättre”❤️

@Metmasken Min styrka och motivation har jag fått genom att se bilder och föreställa mig hur jag vill att mitt liv ska se ut utan alkohol. Jag lägger fokus på dessa tankar. När jag startade min nykterhetsprocess tänkte jag på hur fräsch jag skulle vara som nykter, börja träna och gå ned i vikt. Inte gömma mig hemma med mitt vin och känna skam och ångest. Slippa skämmas och tro att det syns igenom mig att jag är alkis på jobbet. Att vakna nykter på morgonen och kunna köra bil när jag vill. Att få saker gjorda istället för att använda tiden till att supa. Att känna glädje, stolthet och få livslust igen. Jag verkligen längtade efter att få känna mig nykter och inte bakis eller påverkad 24/7. Jag tänkte även på min pension framöver, är 55+ så inte än men framöver. Skulle jag sitta och sippa vin hela dagarna när jag inte hade ett jobb att gå till? Se ut som ett vrak och gömma mig med mitt vin? Usch och fy! Så skulle det bli om jag inte slutar, så beroende som jag var. Nä, tänka att som pensionär göra saker och vara tillgänglig för ev barnbarn och barn, vara frisk och fräsch på promenad eller på fjällvandring med mina hundar och man.

Mina positiva föreställningar om ett nyktert liv körde över Alkoholdjävulens försök med sin glorifierade bild av vinet, som är så förljuget så klockorna stannar! Beroendehjärnan är stark men med positiva bilder kan man bli starkare och ta kommandot i sitt liv. Och ja, jag mår bättre än någonsin, bättre än mina föreställningar och bilder. Över 13 månaders nykterhet har givit effekt och belöning. Ge nykterheten tid så kommer hjärnan att återhämta sig och få stabilitet och alkoholdjävulen kommer att tystna mer och mer. Bombardera djävulen med positiva bilder, det är som kryptonit mot stålmannen😂.

Ha en fin lördag🤎❄️

@vår2022 , tack så mycket, ska försöka ta med mig det där med att se positiva bilder med fokus på nykterhet istället för dessa med fokus på det negativa.
Både låter och är ju fruktansvärt logiskt egentligen om man tar ett steg tillbaka och tänker på det 🙂. Joo dom där sjuka och romantiska bilderna av alkohol är en illusion av någonting som aldrig kan hända.
Kaos ,ångest ,ledsamhet ,brutna löften ,psykiskt och fysiskt lidande, trasiga relationer ,enorma utgifter,lögner och självbedrägeri är den sanna bilden av den kraft som förhäxade mig!.

Kloka tankar ovan. Unna dig vila, det verkar du behöva! Sug triggas ju ofta av andra känslor, som hunger och trötthet. Så att vara snälla emot oss själva och ta hand om våra sunda behov hjälper oss att stå emot de osunda.

@Kennie tack, jag har unnat mig redigt med vila idag och känslan är mycket bättre.
Tycker också det är viktigt att lyssna på kroppen och försöker ge den vad den vill ha och behöver.
Lite väl lyhörd för sista tiden tycks jag se ett mönster på ett ökat sockerintag (Frun är inne på tredje knäck satsen) och jag är den enda som äter knäck 😅.

@Metmasken I dagens lucka finns citat från dig❤️

En viktig påminnelse om hur vi tidigare jular bunkrat upp med boxar, flak och flaskor som ändå inte räckt, hur mycket vi än handlat har vi behövt ta oss till systemet för att fylla på.

Detta året kommer bli den julen då vi är helt närvarande hela tiden, ingen kemisk ångest som vi behöver dränka i än mer alkohol!

Kram❤️

@Himmelellerhelvette , jag såg det och det rörde mig verkligen ❤️..
Ja visst har det varit så, man har verkligen kämpat för att se till att man skulle ha tillräckligt och även om man försökte med ransonering så var man och tullade på kommande dags förrråd.

Min kärnfamilj har en del alkoholister och även nån narkoman, men min mor är i det närmaste absolut nykterist man kan komma.
Fick ett jul minne nu, måste vara säkert 16-18 år sen, julafton var heligt vit sen ett par år pga av att en del var mer sjuka än andra i släkt och familj och det var en hel del barn o släktingbarn.
Jag körde på som vanligt med glögg och hade druckit öl redan ett par dagar innan, julafton var för mig inget skäl att sluta för jag satsade ju på att vara i fin avslappnad form fram till efter trettondagen då jobb blev en verklighet igen.
Problem med drickat ? Fanns inte på min världskarta, men jag minns att min mors ord på julaftonen satte lite spår i mig synd att det bara skulle ta mig 16-18 år innan jag förstod.
-Du går i din fars direkta fotspår är det så du vill att ditt liv ska se ut så kan jag inte stoppa dig.
-Vad menar du?,sa jag
-Han drack precis som du för det mesta i smyg.
-Jag har inte druckit nått idag!
-Varför springer du ut och in i sovrummet med så täta mellanrum och stänger dörren?

I år ska det bli min första helnyktra jul i mitt vuxna liv, och det är något jag ser oerhört mycket fram emot❤️. Redan nu känns det mycket mera fridfullt är en inre stress som jag inte behöver bära på längre.

Jag ska försöka summera ihop min livshistoria någon gång och få den på pränt så jag alltid kan ta fram och läsa den för att aldrig glömma vem jag varit och varför jag inte ska eller kan dricka !

Glad trevlig advent på er 🎄🎅🏻

@Metmasken känns som en sund inställning! Kämpa på! Julen är tuff för många, ink mig själv, men tror det ska gå. Måste tro. Får inte släppa greppet om att det är ett problem. Man mår inte bättre av alkohol, alkohol förvärrar bara problemet.

Nu har man passerat en månad nykter och just det känns bra🙌🏻.

Mycket känslor att bearbeta tar dock väldigt mycket energi, jag börjar nästan tro att jag är deprimerad eller så är det självömkan i världsklass men det tar ifrån mig lite av lyckan att vara nykter.
Det känns som det saknas något i mitt liv eller att det skulle varit annorlunda.
Jag har egentligen allt man kan önska och mycket därtill men kan inte skaka av mig den där känslan av att vara allmänt missnöjd med livet.
Istället för att leva livet känns det mer som livet lever och jag följer med🤔.

God fortsättning

Jag minns att jag en månad in i nykterheten kände melankoli och allmän deppighet. Antar att det är ganska vanligt och nått man bara måste ta sig igenom. Om det inte är så att du är kliniskt deprimerad och behöver hjälp för det, vill säga! Men jag tycker mig förstått här i forumet att många känner tristess, och nedstämdhet i början av nykterheten. Kämpa på🙏🏼@Metmasken

@Metmasken Grattis till en månad!🥳. Skillnaden på att vara nykter mot att vara påverkad är att känslorna inte dränks eller bedövas. Det kan vara jobbigt och man kan känna sig nedstämd. Som du säger tar det också mycket energi att bearbeta detta. Jag förstår att det då kan kännas som att lyckan av att vara nykter tas ifrån en. Om jag minns rätt hade jag en dipp någonstans runt en till två månader. Jag kände mig blasé och varken glad eller ledsen men nedstämd. Nykterheten var en omställning för mig som druckit typ varje dag de senaste åren och det tar tid för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen. Det gick över och jag mådde allt bättre ju längre tid som nykter.

Så nykterhetsprocessen tar sin tid, hjärnåterhämtning och bearbetning av sitt inre. Ge det tid och försök att bara vara i processen, den kommer att leda dig framåt. Du kommer säkert att komma på vad som fattas dig och vad du önskar ska se annorlunda ut så småningom. Då kan du fantisera om hur du skulle vilja att det ser ut och vad det ska innehålla.

Ha en fin luciakväll🌟💕

@vår2022 tack för ditt input, man blir glad och hoppfull av att gå in här och dels få pepp men även få ta del av alla samlade erfarenheter dom är guld värda ❤️
Ska ge det tid och fortsätta försöka möta upp mina känslor 🙌🏻

Idag är en bra dag känner mig gladare vet egentligen inte varför men känner att det är bättre än det varit sista veckan iaf.
Börjar få saker gjorda och det är ju skönt då vi snart kommer in på upplopps veckan inför jul 🎅🏻🎄..
Jag vill inte dricka heller och det är ju också rätt skönt går in i mig själv och reflekterar en halvtimme på kvällarna och det hjälper mig vill jag tro ❤️

@Himmelellerhelvette , det är skönt att bara vara i sig själv❤️

Idag är det tyvärr inget som hjälper mig, jag är så otroligt splittrad i mina tankar försökt två gånger att släcka ner o tänka positiva tankar m.m.
Finns inget som riktigt biter
Idag står han pall den där skuggfiguren och ger mig ingen ro, han spelar sitt spel även då jag blundar.
Vill så gärna bara må bra känna mig som igår räcker långt om än bara ett par timmar.

@Metmasken Jobbigt! Kan du göra något fysiskt som tar ut dig lite eller en promenad? Eller sjunga högt eller skrika åt alkoholdjävulen att dra. Dricka bubbelvatten eller något annat alkoholfritt. Det brukar hjälpa mig. Kämpa på💪❤️