@Torn Hej! Vad roligt att du tittar in och att du tror på mig!!
Jag har läst lite i din tråd och tänker att det finns en del där som skulle passa mig. När jag får lite mer kraft och energi över ska jag ta till mig mer från Det vidare livet. Jag vill gärna börja fylla på så smått med livets glädjeämnen efter sista bakfyllan. 🥳 Det är sant - jag kommer aldrig mer vara bakfull. Det är nog det absolut mest meningslösa tillstånd jag känner till.
Nu ska jag släcka lampan efter en lång arbetsdag.

Kram

Vaknar tidigt idag. Känner stark dragning till detta Forum.

Vaknar med huvudvärk och första tanken är; jag måste sluta dricka…så känner jag efter och inser att jag är nykter. En stor suck av lättnad lämnar min kropp.

Huvudvärken är intensiv och jag har ont i nacken, det drar ner i musklerna mot axlarna. Igår var en dag då jag tog i lite för mycket. Egentligen så var det nog inte för mycket men mina tankar sysslade så mycket med vad som skulle ske kl.17 och det dränerade mig. Mötet jag hade 17.00 gick bra men jag var lite orolig inför det. Så för att försöka bena ut det hela så har det med prestation kontra lättja att göra. Jag har ingen riktigt balans mellan att prestera väl eller bara chansa. Antingen överarbetar jag eller så tar jag det på frihand. Inget av det är särskilt givande för någon. Jag ska återkomma till det senare.

Känslan jag hade igår när jag kom hem är en typisk känsla att dricka på. Tanken rörde vid mig redan på vägen hem, trötthet som skulle kunna lindras med ett glas vin, lättnaden över att mötet gick bra skulle kunna firas med ett glas vin, anspänningen (som fortfarande sitter i min nacke) skulle kunna tillfälligt lösas upp av vin. Det var fint att bara kunna notera tankarna och komma fram till att jag faktiskt hade varit nervös hela dagen inför mötet kl.17 som gick bra.

Mötet i sin tur lockade fram osäkerhet, konflikträdsla och tvingade mig att stå på mig i mina egna slutsatser. Typiska känslor att undvika och sedan stryka över med ett glas vin. Nu stod jag på mig igår på ett, tror jag, ganska fint, fast sätt och idag kan jag inte riktigt förstå varför det var så svårt innan…material att ta med till terapeuten.

Idag står jag inför min tredje helg som nykter och jag har beredskap för att det kan komma att bli svårt. Dagen idag är ganska fullspäckad och idag längtar jag på något sätt till kl.17. Inte för att jag ska korka upp vinflaskan utan för att jag ska få dra en suck och bara få vila ut i två hela dygn. Jag vill bara plocka här hemma, fortsätta städa i långsam takt. Njuta av den vackra hösten, gå en promenad med maken. Jag tar det med mig också till terapin; att jag vissa dagar har svårt att bara njuta av nuet och låta det som ska ske under dagen komma till mig. Som det är nu är dagen lite en transportsträcka fram till 17:00. Ett magisk klockslag som innebär vila. Vila från krav på prestation, tror jag. Det åker också med till terapeuten.

Nu ska jag unna mig en huvudvärkstablett och en avslappningsövning, utanför mitt fönster noterar jag en joggare och att biltrafiken börjar komma igång. 06.10 en fredag.

Stor kram och en önskan om att alla här hittar kraften idag att fortsätta på den nyktra vägen!!

@annacananda Hej och hå, här skingras alkoholens dimridåer i rask takt ser jag. Det var en massa känslor du identifierade som typiska dricka-vin-på-känslor. Känslor som får finnas. Känslor som hjälper dig att samla mod och stå på dig - stå upp för dig och din upplevelse, din åsikt. Full pott på den tentan också!

Jag har ersatt vilo-vinet med ett varmt bad. När jag känner mig trött och sliten kan jag verkligen lääääääängta efter ett varmt bad. Så till den grad att jag knappt kommer innanför dörren innan jag slänger av mig kläderna och hoppar ner i badkaret. Det badet går före både mat och vissa tv-program till och med.

Känslan av lääääängtan är lika stark som efter vilo-vin. Sen ligger jag där och plaskar med tänt doftljus och annars mörklagt. Djupandas, känner musklerna slappna av. Slösurfar, lyssnar på musik eller pratar i telefon med min äldsta dotter. Chillar.

Så mitt tips är att hitta en sådan stund/plats/syssla som ger dig vila. Något att längta efter när livet är lite slitsamt. Meditation är annars ett bra sätt att lära sig leva nu, nu, nu. Jag kan rekommendera Närvaropodden, den gav mig många enormt goda insikter.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Tack för fina tips! Ja, just en plats att vila är det jag behöver - jag ska prova mig fram lite i helgen. Ikväll är jag så trött att jag redan aviserat att jag går och lägger mig när herrarna i huset ska se fotboll 21.00. Kanske hittar jag en bok att läsa. Något som ger lite avkoppling. Eller så läser jag veckotidning. Har en av något slag som jag fått för att leverera vidare till svärmor med kakor och bullar på framsidan. Varför inte….

Det är ju fredag och jag tog prover på vårdcentralen idag. Läkarbesök nästa vecka är inbokat.
Fick en stressig dag och gjorde faktiskt något jag inte brukar göra. Jag sa både nej och bad om hjälp!!

Jag har förväntat mig ett sug av något slag men det har inte uppenbarat sig ännu. Efter middagen satte jag i mig en rejäl bit flytande chokladkaka med vispgrädde vilket gav en mättnad som räcker ett tag. Det var verkligen gott och jag känner mig nöjd. Maken tog en liten whiskey innan maten och det gjorde mig absolut ingenting.

Min make och jag gick en promenad innan vi började laga middag och då sa jag till honom att det kan vara så att jag aldrig mer ska dricka alkohol. Han var bara tyst och sa sedan att så kan det ju vara…

Jag förstår om han är tveksam till om jag verkligen menar det och om jag kan genomföra ett sådant beslut. Jag har ju gjort ett stort antal försök att ”dricka måttligt” och varit vit en månad här och en månad där för att sedan öka upp till nya nivåer i en rasande fart. Det spelar inte mig någon roll vad han tror. Det jag kände var att han inte har något emot det alls och bara det gör allt så mycket lättare för mig.

Allt är så odramatiskt att jag är förundrad. Jag har en beredskap för att det ska bli svårt och hoppas såklart att jag inte ska hamna i tvivel eller förhandling. Jag önskar att jag ska fortsätta att känna den här självklarheten i att jag helt enkelt inte ska dricka alkohol igen. Idag har jag varit nykter i 21 dagar på rad och ikväll är första kvällen då jag verkligen känner att det är skönt att inte vara flummig och avtrubbad vilket jag normalt har varit väldigt många fredagar i mitt vuxna liv.

jag önskar er alla en fin helg!

@annacananda Så fint samtal med mannen ❤️ Självklart är det så att du måste visa för honom att du menar allvar. Efterhand kan du delge honom HUR du tänker annorlunda den här gången.

Jag kan rekommendera e-boken ”Can I Moderate” av Annie Grace om du vill ha kvällslektyr. Finns att ladda ner gratis på hemsidan med samma namn ihopskrivet följt av .com

Just den e-boken dissekerar verkligen argumenten kring att dricka måttligt eller inte.

Kram 🐘

@annacanada Kollar in här hos dig. Ett tag sedan jag var inne nu. Ngn dag iaf. Haft så mkt att jag inte hunnit 🙂 Hoppas dagarna gått bra och att även du, som jag. känner dig stärkt av att kunna beta av dag för dag, vecka för vecka och helg för helg! 😊 Läste det du skrev om att glasåtervinningspåsen är typ tom! Har också noterat det här hemma. Återigen en ny intressant och spännande upptäckt, bland så många andra jag upplever nu med allt nytt i livet 😊 Och det där med att ta sig en Alvedon. Det ska jag ta istället för Ipren nästa gång jag har huvudvärk. Bisarr men det känns lite som en seger för mig att kunna ta det eftersom jag inte vågat under mååånga år (Alvedon o alkohol 👎) så jag har bara vågat ta Ipren. Sjuk reflektion och ”längtan”, jag vet 😅

Ha nu en riktigt härlig och god natts sömn fina du 🥰

@DRacker
Vad roligt att höra av dig! Visst är det lyxigt att unna sig en Alvedon!! Nu behöver jag inte straffa mig själv genom att genomlida huvudvärk eftersom den inte är orsakad av intag av alkohol. Nu är den orsakad av avvänjning av alkohol så då kan jag belöna mig med smärtlindring. Så bra! 😜

Jag har saknat dig här och är glad för att du tittar in!

Jag förstår att du inte hinner/orkar vara här varje dag. Det tar mycket tid och jag tänker att när den akuta fasen är över och livet börjar fyllas på med sunda aktiviteter så blir det ännu mindre tid att vara här. Att titta in då och då och gott nog!!

Kram

@annacananda En egen tid och plats att vila är guld värt. Jag gör det ofta, på vardagar en stund efter maten, oftast i soffan, eller i sängen om det pågår aktivitet i vardagsrummet. Vi ser nästan aldrig på tv här. Ser vi på något streamar vi film oftast på helgen. Nyheterna läser vi själva och lyssnar på P1 på morgonen. Den tiden jag vilar är guld. Reflekterar över dagen och annat som pågår inom mig, läser och skriver här. Helgmornarna går jag upp tidigt, dricker kaffe i sängen, myser med hunden, läser nyheter och läser och skriver här, som nu😁.

Min man var skeptisk till en början av att jag skulle klara av att bli helt nykter. Han var rätt tyst om det. Minns gången vi gick i skogen på hundpromenad när jag frågade om vad han tänkte om detta. Det var lite skönt för honom att få prata ut, han var orolig över att jag skulle bli så knäckt om jag skulle misslyckas med att bli nykter. Att jag skulle bli deppig och mörk. Jag har ju provat så många gånger med entusiasm, guld och gröna skogar, och alltid börjat dricka igen. Jag sade att det känns annorlunda denna gång. Att denna gång tror jag verkligen på mig själv, att han kan slappna av. Jag sade att jag har heller inte tidigare berättat om mitt smygande, återställare mm för honom, då jag verkat ha dörren öppen, i fall jag ska misslyckas. Att jag gjort det nu för att stänga alla dörrar och att jag nu tar den risken, för jag verkligen vill sluta för gott. När det gått någon månad, förstod han och trodde själv på att jag verkligen kommer att lyckas sluta dricka, det blev så uppenbart. Jag babblar ihjäl honom med hur hjärnan påverkas av alkohol och hur otroligt glad och lättad jag är över att slippa dricka och vara fri. Han säger att det märks i hela mitt väsen att jag mår bra, att jag förändrat mitt uttryck och är så lugn, harmonisk och glad. Det uppstår inga fyllebråk från min sida längre och vi kan ha gräl mer konstruktivt. Nu sker inte det heller så mycket längre, vi kan resonera om olikheter och hitta något som passar oss båda bättre. Han är så otroligt stolt över mig och mitt största fan😁❤️.

Vad gäller sug och förhandlingar med alkoholdjävulen, så har det gått otroligt smärtfritt denna gång. Jag tror att det beror på min otroliga vilja, motivation och min värderade riktning på en livsstil utan alkohol och jag trivs så otroligt bra av att vara nykter och att aldrig vakna bakis😁.

Ha en riktigt fin lördag!🍂❤️

@vår2022 Vilken fin läsning, jag blir nästan tårögd. Jag gör ju den här nyktra resan helt på egen hand, vilke är både lätt och svårt. Svårt för att det blir få tillfällen att prata om det just IRL. Jag skulle också vilja ha en gubbe att babbla sönder skallen på 🥰 Lätt är det dock eftersom jag inte har någon annans drickande att balansera mot. Många här sliter med nykterhet medan deras gubbar dricker vidare som förut, oftast för mycket.

Jag blir också lite vemodig eftersom jag minns alla dessa fyllebråk med barnens pappa. Så onödiga, så många hårda ord som sades. Ord som inte kunde göras osagda. Ord som tillsammans med annat gjorde att vi till slut separerade. Jag längtar inte tillbaka, men jag önskar att vi hade sluppit många av alla dessa fyllebråk.

Men jag är oerhört tacksam över att vi har en god relation idag, på nivån bror-syster. Vi umgås rätt mycket, vid olika typer av små och stora familj- och släktsammankomster, och vi trivs i varandras sällskap, men det blir aldrig vi igen. Attraktionen saknas från bådas sida. Han är dessutom lite för tjurigt enveten för min smak, något som jag hade svårt att förhålla mig till då vi var ihop. Nu kan jag istället säga ”nähä, det är dags att köra hem nu” och sen kör jag hem till mitt. Otroligt skönt.

Kram 🐘

@vår2022
God morgon, vad fint att höra om din man. Han verkar ha regerat lite som min äkta hälft. Min make påminde mig igår om att jag för tre veckor sedan (i samband med att det definitiva beslutet togs) så var jag enormt irriterad och högg på allt som han sa. Jag minns det och kollade i kalendern och det var på tredje dagen nykter…så jag var abstinent och sökte utlopp för min frustration. Det tror jag att jag gjort många gånger i veckorna när jag liksom ansträngt mig för att ”bara” dricka varannan dag. Så det har nog varit rätt svängigt här utan att jag noterat hur det påverkar familjen. Ja, du vet, då skulle ju skulden bli för stor.
Ett evigt undvikande är något jag kan inse att jag sysslat med. Huh! Mycket att ta tag i!

Idag berättade mannen för mig att jag har slutat snarka!! Vilken framgång!! Vi har ju varit på väg att skaffa separata sovrum för att han överhuvudtaget ska få sova sammanhängande….jag blev så glad när han berättade det!

På vågen ytterligare -0,5 kg, så totalt -2,5 kg dessa 22 dagar jag vaknar utan att vara påverkad av alkohol. Då ska man ta i beaktning att det har slunkit ner både det ena och det andra i form av bakverk och vispgrädde. Jag noterar detta och tänker att jag låter bli att börja med en diet nu även om det frestar. Min övervikt är inte rolig att dras med - märker att jag har fått ont i en häl och ett knä, ibland i höften…jag tror att jag helt enkelt är för tung. Men just nu är nykterheten viktigast och det smyger ju sakta neråt…

Nu kom mannen upp och vi ska äta macka och dricka kaffe. Hör att han är lite uppe i varv och att ironin ligger nära. Han har ett enormt stressigt arbete och har mycket svårt att koppla av. Det som är bra med honom är att han avstår alkohol när han känner sig stressad/pressad. Han har ett helt annat temperament än vad jag har. Nu gäller det att inte hugga på honom utan vara lugn och fin. Det är lättare när man inte är bakfull.

Önskar alla en riktigt fin lördag!

Kram

Kram @Andrahalvlek❤️. Jag blir rörd över att du blir rörd😂. Ja, det kan vara både och med en relation och att sluta dricka. Vi har alltid druckit, mycket, vin tillsammans. Han har inte varit så pigg på total slut med vin, vilket även gjort min resa lite längre till att sluta helt. Han har tidigare, efter tex några veckors uppehåll, kommit hem med vin och det har inte varit svårt att övertala mig. Bakdörren har varit öppen. Han har sagt att jag ska ”bara” dricka mindre så blir det bra. Men vi som är beroende vet ju att det inte går, men fast jag visste, sade jag inte emot. Alkoholdjävulen smickrade och övertalade mig, liksom min man. Denna gång tog jag i med allt jag hade för att få ett stopp och vräkte ur mig allt! Han var helt tyst och förstod allvaret. Inte ens han dricker vin nu, dock 3,5 öl och stark öl borta ibland. Så även han mår mycket bättre nu och är glad över att vi inte dricker vin. Han kunde dock alltid stoppa och blev inte dryg.

Ja, usch! Fyllebråk. Men ändå fint att du och ditt ex försonats och kan umgås som ni gör. Det är verkligen beundransvärt! När mina tankar far till fyllebråken brukar jag stoppa dem och tänka, nej jag ska inte gå dit. Det ger mig inget bara ångestkänslor. Jag kan inte göra om dem. Det jag kan göra är att be om ursäkt för mitt beteende och att min fyllehjärna gjort så att jag sårat. Be om förlåtelse. Det ger försoning för båda parter. Sen kan man ha sagt något som är svårt att glömma för det sårat hårt, det får man leva med. Men om man ber om förlåtelse och försoning lindras detta. Vi gör oftast alla fel någon gång. Sen få man visa med handling att man blivit en bättre version av sig själv, som du brukar säga❤️

@annacananda Ja, jag har också påverkat familjen mer än jag noterat. Har varit så inne i mig själv och så fokuserad på det och missat. Andra har anpassat sig till mig och tassat. Jag har tagit mig an detta beteende till ett nyfiket utforskande av mig själv, försökt se mig själv utifrån och få insikt om mig själv. I det beteendet har det även ingått att jag haft svårt att känna efter mina egna behov, försökt anpassa mig efter andra som anpassat sig efter mig. Snurrigt värre! Som tur är har min man rutit ifrån när jag ”tassat runt” och då jag vetat varken ut eller in och antydit saker utan att vara tydlig. Han är mer rakt på sak och tar det jag säger på orden. Om jag då inte riktigt menar det jag säger och tänker att det borde han förstå, blir det pannkaka. Samtidigt som han tassat runt, ja du hör ju hur galet det varit.

Jag har lärt mig att bli mer tydlig, känna efter vad jag verkligen vill och inte vara martyr. Nykterheten har hjälpt mig oerhört mycket i detta liksom min terapi. Verkligheten är sann och mina känslor är sanna. Jag når mina känslor och det är lättare att vara sann än att gå omkring som katten runt het gröt. Vi har lärt oss att anpassa oss mer efter varandra och det som verkar bli bäst från olika perspektiv. En annan sak jag märkt är att jag inte längre är speciellt svartsjuk och att jag är mer trygg i mig själv och självständig😁. När jag drack var jag ofta svartsjuk i olika situationer och mer beroende av min man. Idag är jag sunt beroende av honom, men jag kan klara mig utan honom i olika situationer. Vårt liv är så mycket bättre sedan nykterheten kom in som en frisk fläkt och räddare i nöden❤️

En liten check-in tredje lördagen nykter.
Dagen har gått alldeles för fort. Jag har rört mig långsamt och rengjort sovrummet grundligt, tvättat och strukit. Har inte varit utanför huset idag. Tidvis under dagen har jag känt mig alldeles matt och nästan svimfärdig. Har försökt känna vad jag behöver; mat, vatten, kramar, vila…det verkar som om blodsockret åker upp och ner, blodtrycket likaså. Det är säkert normalt i omställningen till nykter. Jag är ändå glad att jag lämnat prover och får svar på tisdag.

Jag har också planerat lite för nästa vecka så att jag får utrymme att ta hand om mig. Om det inte kom en kris under denna veckan så ligger det nära till hands att det sker nästa vecka. Jag har funderat över mat och hur viktigt det är med frukt och grönsaker. Jag äter vegetariskt flera dagar i veckan i form av bönor, ärtor, linser mm. Märker att jag inte får i mig så mycket av det gröna. Mest rött och gult. Jag behöver planera bättre för att hjälpa kroppen.

Min fina man åkte och handlade idag och lagade middag. Till maten hade han köpt några italienska läsk med vuxen smak - alkoholfria alltså. Han är så omtänksam. Sedan har jag pluggat med min tonåring. Kan ni tänka er - en lördag kväll….det var riktigt roligt att kunna ställa upp på denna tiden.

Jag är så trött, så sliten och så glad för att jag går och lägger mig nykter.

Sov gott alla som kämpar!

Kram

@vår2022
Jag ser fram emot att göra en liknande resa med min man. Det känns som om förutsättningarna finns och att han, precis som din man, tidigare inte varit beredd att ge upp vanan med det goda vinet en fredag och/eller lördag. Han har precis som din efter en vit period nog tänkt ”att nu kan vi dricka måttligt igen!”. Han har helt enkelt inte tagit till sig hur djupt mitt missbruk legat inom mig.
Och hur skulle han kunna det. Vi är ju mästare på att dölja, förhärliga, förneka, manipulera. För ett antal år sedan gjorde jag ett kontrollerat uppehåll. Då hade jag utvecklat en strategi där jag drack lite ut min mans glas när han t ex gick på toaletten så att det skulle se ut som om vi druckit lika mycket…då gjorde jag ett seriöst försök att hålla upp men det höll nog bara en månad. Så jag har tränat kan man säga. Kanske har det lett fram till att jag nu är redo att spela matchen som nykter.
Jag läser dina inlägg med stort intresse. Tack för att du delar.

Kram

@Himmelellerhelvette
Tack för omtanken. Att dra ner ännu mer på tempot utan att glida ner i soffan och depressionen är en balansgång. Det är lite som om hjärnan och resten av kroppen inte kan vila samtidigt. Kan du känna igen det? När jag plockar med händerna och organiserar exempelvis tvätten så håller det borta mina destruktiva tankar. Kanske är det ett undvikande för att slippa känna det som är svårt. Jag tar till mig det du skriver och processar det under dagen.

Stor kram

Söndag morgon och jag vaknar nykter. Jag tror att jag har sovit en rejäl runda djupsömn inatt och känner mig ganska utvilad. Jag ska sätta på mig klockan inatt och mäta sömnen.

Idag ska jag försöka att vila lite mer (på inrådan av fina @Himmelellerhelvette). Jag gjorde ett stort jobb igår och nu är det bara lite plock kvar i den delen av huset. Rent och fräscht är det i sovrummet. Två nyktra som sovit tillsammans luktar bättre än när vinet förångas ut med varje andetag. Det lät äckligt och jag vill tänka på det som äckligt. Det hjälper mig att se allvaret i min tidigare alkoholkonsumtion.
Jag tänker på att en grundkänsla vi människor har är avsky/äckel och det har utvecklats på stäppen för att vi ska undvika sådant som är giftigt. Om vi ska vara lite följsamma med vår reptilhjärnan ibland och inte bara motarbeta den så är detta ett fantastiskt tillfälle att låta amygdala sköta sitt. Skapa äckel inför giftet alkohol.
En gång har vi ju faktiskt lärt oss att dricka och vad jag minns så smakade de första fyllorna i tonåren vedervärdigt och kräkreflexen gick inte att kontrollera. Jag minns första gången jag vände totalt ut och in på magen.
Så egentligen är det inte att skapa äckel utan bara hitta tillbaka till den informationen långt där bak och inuti hjärnan.
Något jag tycker luktar vidrigt är både whiskey och öl. Om jag börjar att lukta på det och låter mig kväljas så kan jag kanske gå vidare med de mer tilltalande sorterna senare. Undrar om någon arbetar så med avvänjning? Klassisk betingning får väl då bli klassisk avbetingning…*skratt* Någon här inne som kan sin Pavlov? Hur gjorde han - han bara slutade ringa i klockan en tid så försvann salivutsöndringen….eller något sådant…
Jag har svårt att tro att den här typen av tankar hade uppstått i marinerad hjärna och jag får en liten kick av dopamin…
Strax ljusnar det och jag ska gå ut och möta sol och måne - det verkar vara klart ute så fenomenet går att beskådas.

Ha en fin söndag!

kram

@annacananda Jag minns inte om jag kände så de första veckorna men nu är jag helt lugn i huvudet och lyssnar till orken utan att bli rastlös. Orkar/vill jag inte göra något så gör jag inte det, då vilar jag och har harmoni i det. Jobba måste jag ju såklart men där tar jag ju inget val men härhemma måste jag inget utan gör det jag har lust och ork till😘

Söndag och jag är enormt trött. Jag sov åtta timmar igår natt, gick en morgonpromenad och betraktade den vackra soluppgången. Åt frukost. Förhörde sonen inför prov och nät klockan var 11 var jag färdig för att sova igen. Sov en hel timme. Nu är jag lika trött igen.
Går in på fjärde veckan som nykter och hoppas att den flyter på bra. Hoppas att krafterna kommer tillbaka till mig så smått under kommande veckor.