Det går verkligen upp och ner. Imorse vaknade jag med ångest och en ledsenhet i hjärtat - hur kunde det bli såhär? Varför har inte just jag kunnat hantera livet utan att självmedicinera med alkohol?

Rörigt i huvudet denna morgon, ska fokusera på praktiska göromål och försöka låta bli att känna efter. Såklart är jag nykter idag✨

@Allegra Jag har aldrig röjt, kastat och åkt till återvinningen så mycket som jag gjort när jag slutade dricka. Nu har jag värsta återvinningssystemet hemma också😂. Sorterar och kastar regelbundet. Städat hemma och städat i huvudet. Träningen är också en del i återvinningssytemet, ut med skit och in med nya krafter. Härligt!

Ha det gott!💕

@Allegra Det går verkligen upp och ned. Se det som positivt att du får kontakt med dina känslor. Att du gör det så bra som tar tag i dina alkoholproblem nu. Att du tar ansvar för ditt liv och vill förändra det. Det kommer att bli bättre. Man stabiliseras och blir mer jämn. Det tar lite tid men det kommer, när hjärnan får återhämta sig ordentligt. Det är det som sker nu och känslor kommer upp på ytan, glädje och sorg. En nykterhetsprocess pågår och det är bra! Det måste rensas även här så att du äger ditt liv och dina känslor. Rensa bort det som inte tillhör dig. Jag har rensat bort massor av ”skit” som inte jag ska bära och som inte tillhör mig. Jag har liksom fått ärva dem i mitt liv. Nu bär jag det som är mitt och lasten är inte längre lika tung.

Du gör det så bra! Det blir bättre! Kram❤️

Är som att vakna upp ur någon slags koma och upptäcka att tiden stått still runtomkring en @vår2022 ! Så mycket som inte blivit gjort för att jag haft fullt upp med att dricka eller ta hand om mina baksmällor… Nåväl, nu har jag ett sätt att kanalisera mina känslor, ett bra tag framöver😊 Kram✨

@Allegra sen är det bra att även vila i sina känslor emellanåt. De försvinner inte, men det kan vara bra att pausa som du säger. Göra något praktiskt eller fysiskt. Att ta lite i taget och andas❤️

@Allegra Så var det för mig också. Alkoholen tog över livet. När ska jag dricka, hur mycket, när ska jag handla…man vaknar upp ur en koma som du säger. Men, det är så skönt att ha vaknat! Som ett annat liv. Klara färger och nyanser. Ett lugn som sänkt sig. Att kunna hantera alla känslor nyktert och med ett annat perspektiv. Ångesten är inte närvarande och destruktiviteten borta. Det är så tydligt att alkoholen förvränger och förvärrar allt. Håll i nu och ta sikte på ett liv befriat från alkoholen förgörande kraft❤️

Just nu händer det inte särskilt mycket i mitt liv annat än långa promenader, matlagning (har spenderat en förmögenhet på take-away-mat) och Annie Grace i hörlurarna. Försöker jobba metodiskt genom att införa nya rutiner och vanor istället för att dricka bort mitt liv.

Upptäckte en ljudbok som jag funderar på att köpa med den sköna titeln ”Quit Like a Woman” och undrar om någon har läst / lyssnat på den? Skriven av en Holly Whitaker.

Kram till alla som kämpar✨

majken_r

@Allegra har inte hört om den boken, om du köper den så får du gärna berätta hur den var👌🏼 Annie grace i lurarna här med, och ska ta efter dig och satsa på matlagning! Tycker egentligen det är roligt men har liksom lite tappat orken.. nya tag! Ha en fin dag🍁🤎

Att laga mat är ju både kreativt och nödvändigt @majken_r 😊 Tappade helt förmågan då jag drack som mest men har tagit tillbaka lusten i köket. Internet är ju fantastiskt såtillvida att det går att hitta alla möjliga recept bara genom att söka på vissa ingredienser eller kryddor!

Köpte hem ”Quit like a woman” igår och berättar mer när jag har lyssnat på den.

Ha det fint 🍂🌦

@Allegra ”Quit like av woman” har jag inte lyssnat på. Däremot kan jag rekommendera ”1%-metoden - små förändringar, stora resultat” av James Clear om du vill skapa nya hållbara vanor. ”Skål ta mig fan” av Torbjörn Åberg och böcker av Craig Beck kan jag också rekommendera. Finns flera både på engelska och svenska av honom. Allen Carr har en del bra böcker på alkoholtemat på engelska också. Det finns en bok som heter ”Mrs D is doing without” som är rolig också. En medelålders kvinna startar en sluta-dricka-blogg och skapar sig ett nätverk typ. Som en roman.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek ✨ Jag har köpt hem ”Skål ta mig fan” som ljudbok men är inte så förtjust i inläsaren. Men ska såklart lyssna färdigt på den ändå. Kollade lite på Craig Beck igår och kände igen titeln ”Alcohol lied to me”. Den ska jag absolut läsa/lyssna. Kram💜

@Allegra Köper du enstaka titlar? Jag har Storytel och lyssnar obegränsat för 169 kr/mån. Väl värt varenda krona. Jag lyssnar när jag promenerar och när jag kör bil och när jag lagar mat och diskar, tvättar. Några timmar varje dag blir det.

Kram 🐘

Jag hade storytel @Andrahalvlek men blev så irriterad på att de flesta böcker jag ville lyssna på inte fanns inlästa 😅 Tycker det är perfekt att promenera och lyssna samtidigt, eller köra bil 🚗

Jag kan skriva extra långa inlägg till er. Så behöver ni inte fixa storytel. :-P
Det var en morgon........ fortsättning följer om en vecka! Skämt åsido! Brukade lyssna på p1 när dom hade ljudböcker ibland när jag jobbade i fabrik. Spännande och fortsättning följer, men dom fanns ju i sin helhet på sr´s hemsida. :-)
Kolla vad som finns där. Gratis om inte annat. Kanske finns arkiv med nåt som funkar.

@Allegra ”Quit like av woman” har betytt mycket för mig. Holly Whitaker satte ord på det som skavde för mig med AA. Och då måste jag - som alltid - samtidigt poängtera att mycket med AA är fantastiskt. Gemenskapen räddar SÅ många, jag går fortfarande på möten med stor behållning, men jag kan personligen inte köpa allt i själva 12stegs-programmet. Har gått omkring i hela mitt liv och försökt fylla andras behov för att bli ”älskad”. Bett om ursäkt för min egen existens. Då blir det jobbigt att försöka utplåna sitt ego, vilket är en av AA:s viktigaste deviser. Holly förklarar det så bra i boken, hoppas du gillar den! (Fick dessutom star quality genom SATC senaste säsong :) )

Tack @Blenda , vad kul att få lite kontext till boken! Finner så mycket styrka att lyssna till andras berättelser och resor. Både i bokform och här på forumet - det funkar så mycket bättre för mitt mindset än ”regler” och annat eftersom jag föddes obstinat 😅