Hej @Allegra!

Tänkte på dig. Jag har en app som heter Daylio. Det är en humörsapp.
I den klickar man i rutor för sitt mående dagt för dag och det finns en massa rutor att klicka i som beskriver vad man ägnat sig åt under dagen. Tex. Promenerat, städat, varit i naturen och ja... fullt med olika aktiviteter. Och man kan även lägga till egna aktiviteter och målsättningar som ger påminner om tex. Dags för ett kort träningspass eller liknande. Sen för den statistik över måendet och man kan lätt gå in och se vad man egentligen gjorde de dagar som kanske upplevts toppen eller det motsatta. Tycker själv att det är lite skoj och motiverande. Framförallt blir det överskådligt då man kan gå in och se en månadsöversikt av måendet.
Kul att följa 🙂

Önskar en fin dag 💕
Kram

Fint att du tänkte på mig @Natalia ✨ Den appen skall jag genast kolla in. Är förtjust i kartläggningar om de sker på mina egna villkor!

Haft en bra helg med både konsert och fotboll. Men mörkret äter mig och kan knappt läsa nyheterna längre - det är liksom bara elände och de svarta rubrikerna bränner som cigarettglöd i själen.

Ha en bra dag @Natalia 💜

Godmorgon @Allegra!

Det blir till en invänjningsperiod med det här mörkret och allt det skapar. Det är nog inte dumt att försöka rikta sitt fokus mot det som är mer positivt än de svarta nyheterna en period. Lätt att få många dystra känslor och upplevelser om både sig själv och vardagen just nu. Sitter själv också och försöker starta upp lite andra kvällsvanor än att innan som kan ge lite positiv energi. Vi kanske rent av får ta och slänga upp julstjärnor och ljusslingor lite tidigare i år för att försöka skapa lite känsla av mys istället. Det kommer nog iaf jag göra. Allt för att gagna måendet positivt 😅

Hoppas du kan få en skön dag idag vännen.

Stor kram ❤

Julstjärnor ska upp snarast @Natalia , trots energikris och allt, det finns ju lågenergilampor✨

En ljuvlig promenad med hunden vid havet idag. Vädret är otroligt, mulet för det mesta men så varmt! Fick ta av mig jackan.. Tacksam för varje stund ute i naturen, har sällan sökt stöd där, men det förändrades då vi skaffade hund. Halva glädjen är ju att skratta åt hundens lycka över att skutta runt!

Min man, som har ett problemdrickande, verkar sugen på att lägga av - eller åtminstone trappa ner rejält. Har varit så rädd att vårt förhållande skulle ta slut när jag blev nykter, då vi har spenderat enormt mycket tid åt att umgås tillsammans med alkohol. Han är yngre än jag och brukar ibland säga att han måste ”dricka ikapp” mig. Om man ser till mängden alkohol så har han förmodligen gjort det redan, med råge. Jag försöker att inte tjata på honom eller be honom sluta, bara berätta om de fördelar jag själv känner. Tror det funkar bättre, att påverka genom att göra.😊

@Allegra Övertygad om att du gör helt rätt beträffande din man! Poletten måste trilla ner hos honom själv. Tjat har ju oftast motsatt effekt. Håller tummarna för att han blir tillräckligt motiverad och gör dig sällskap i din ”nya värld”! Kram🤗

@Allegra Det är fint när man kan göra resan tillsammans med sin partner när det finns ett problemdrickande med i bilden. All den tid man umgåtts genom att dricka som aktivitet måste ersättas med en ny vana och det är roligare att göra om den tillsammans. Stötta och heja på varandra tillsammans. Det sker ju också en stor förändring när den ena slutar dricka och man behöver ett nytt sätt att umgås med varandra och ett nytt sätt att planera framåt. Att firande, storhelger, semester men även vardagar blir annorlunda. Lätt att den andra blir utanför om man inte hakar på. Jag sade till min man att via kan inte köpa hem alkohol mer för då kommer jag inte att klara av att sluta. Att vi måste göra förändringen tillsammans, med nya vanor och nya sätt att leva på. Jag är glad att han gick med på detta, vi umgicks också dagligen med vindrickande. Och han hade också för stor konsumtion av alkohol med skillnaden att det inte syntes på honom. Idag mår han också så mycket bättre och med min hjälp kunde han också sluta. Vi har hittat nya sätt att umgås på, mest genom att vi inte gör det tillsammans med alkohol. Life is good😁.

Hoppas det går bra för honom att sluta och det är han som måste ha viljan till det. Ha det gott!❤️

Ja @Vinägermamman , vet ju själv hur jag inte gillar att bli tillsagd eller bestämd över Lite omoget kanske, men so be it! Vi behöver hitta andra saker att ägna oss åt än att sitta på krogen tillsammans - jag har föreslagit en kurs i någon slags dans men han vägrar 😅

Vad fint det låter @vår2022 , så skönt att din man hängde med på tåget, särskilt då även han verkade behöva det! Även om min man är yngre än jag så är han ingen ungdom direkt, jag hoppas och tror att han också kommer att bli taggad på förändring både fysiskt och mentalt. ✨✨✨

Idag kom jag undan med blotta förskräckelsen. Var ute på stan och gjorde ärenden och plötsligt från ingenstans dök det upp en bild av en kall öl för mitt inre. Jag började bokstavligen gå som i trans bort mot en trevlig krog jag känner till, helt radiostyrd. Hör en röst i mitt huvud som säger ”det är okej, det spelar ingen roll, bara två stycken sen går du hem”. Halvvägs dit kommer jag på att jag inte ätit lunch och sladdar in på ett sushiställe.

Förhandlingarna i skallen fortgår medans jag äter men lägger sig något då jag börjar känna mig mätt. Sen ringer en kompis och då samtalet var över hade även suget försvunnit.

Alltså, det är ju snudd på att vara besatt. Väldigt obehagligt, men även lärorikt, att det funkade att distrahera demonen tills den tappade energi.

Det där radiostyrda känner jag igen och du satte ett bra ord på det när du beskriver det som att hamna i trans. Det är precis vad känner och vad som får mig att halka. Det är något jag behöver lära mig att inte agera på när det sker. Bra jobbat @Allegra!

Hur brukar du annars göra när du hamnar i trans? Jag tänker att jag gärna vill kunna acceptera det och låta det passera men får fortfarande väldigt svårt när det sker. För mig brukar det ske 1 gång i veckan. Det beror lite på. Sen kan jag falla en gång till samma vecka men utifrån andra känslor. Mörkret har tillexempel bidragit till lite andra upplevelser som vi nämnt. Men du och jag ska ju snart sätta upp julstjärnor och lägga till nå nya små kvällsvanor som kan lura iväg dystra känslor 🌟🌈

Hoppas du får sova gott och passar på att önska dig en ny fin fredag imorgon 🥰

Ärligt talat @Natalia , så har jag nästan aldrig kunnat bryta förloppet då jag hamnat i trans. Inte gett det tillräckligt med tid. Skulle tippa på att det tar 20-30 minuter för att det ska klinga av. Tror att läsandet härinne samt fakta via bl.a. Annie Grace har fått mig att ens _försöka_ kämpa emot.

”Rösterna” i huvudet är obehagliga och samtidigt förföriska. Tänker på hur Odysseus stod emot sirenernas sång i den grekiska mytologin. Det är nog en metafor för alkoholens demoner 😊