--- Nykter minus 14 dagar ---

Sitter här i mitt underbara torp och hör brasan spraka av egenhuggen ved.Det finns säkert många andra
som har det mycket jävligare än mig just nu, iallafall rent ekonomiskt. Sålde en tomt i våras så pengar finns på
banken och ska snart till att sälja ytterligare en tomt.

Jag har läst väldigt mycket på detta forum (sporadiskt och ofta under påverkan av ångest) sen jag upptäckte det de för 5-6 år sen men nu känner jag att jag kommit till en punkt att nu får räcka. Antingen lägger jag ner drickat helt eller så blir det min död. Nyårsdagen 2023 måste bli min första nyktra dag i mitt nya nyktra liv.

Jag har ett jobb jag trivs med och med det mycket frihet (läs långa många lediga måndagsmornar) så jag styr mina timmar utifrån hur drickandet styr mig. . . . Jag har nu äntligen kommit till insikt att jag är alkoholist, knappt ens att jag skäms för det utan snarare är stolt för att jag kommit fram till rätt slutsats. Det finns i släkten och kan man koppla det till genetik gör det det hela lättare att acceptera, faktiskt nästan o-jobbigt.

Utifrån mitt användarnamn kan ni lista ut både min boendesituation och ålder. Jag har ett eget barn och tre älskade bonusbarn. Min fru dog för 2½ år sedan och sedan dess har det bara eskalerat med drickandet som redan innan var på en redan dålig nivå men nu slipper jag smyga men dottern börjar ju med åldern att fatta hur det ligger till...

Jag och min dotter flyttade för två år sedan till denna jättemysiga jordbruksfastighet där vi iallafall är självförsörjande på ägg och ved :-)

En normal vardag (läs mån-tors) dricker jag 4-6 långburkar öl, lägger mig vid 21 och är inne på jobbet vid 06:30 lätt stukad men ändå "spelbar". Har jag mer burkar hemma än ransonen 4-6 stycken så kan man glömma det. Då blir det att "jobba hemifrån" dvs ligga i sängen med ångest och svara på lite mail mellan varven och ta ett teams-möte utifall det krävs. Sedan rullar dagen på och det blir systemet på hemvägen/under lunchen och oftast blir det att man sprättar en burk precis när man stannat bilen och varvar ner innan man ska in och ta tag i vardagens alla måsten och sjunga upp sig inför dottern.

Jag hade en vit oktober nu senast och det jag var rädd för skulle hända hände inte. Den där håglösheten jag har när
jag är bakfull försvann och jag blev mycket mer produktiv. Älskade att gå ut i skogen och ta fram gamla igenväxta hagar utan att han 3-4 öl i kroppen som motor. Samtidigt fick min dotter mer av sin pappa i form av engagemang och kärlek. Det var en fin månad. Vi åkte med hästen till diverse tävlingar på tidpunkter som inte annars hade varit möjliga om jag inte varit nykter. Det var vackra dagar.

Det gick väldigt fort att det spårade ut och blev som innan efter oktober. Kanske 1-2 kvällar efter oktober där jag "kunde" hantera skiten men sen gick det fort utför.

Nu sitter jag här, som jag skrev i början så knastrar brasan gott, har lite musik på (John Prine) och en burk öl som sällskap. Dottern är iväg hos kompisar och ska sova över där. Känns tryggt. Har träffat en väldigt fin tjej som vet hur det ligger till, den första jag berättat detta för.

Jag lever hellre nykter med känslan jag hade från oktober (och de 2-3 vita månader jag haft under de senaste 10 åren) än att hitta lösningar(*) på att jaga bort den ångest bakfyllan ger en.

*Återställare

Hej! Klokt inlägg, det känns som att du förstår läget och kommit till rätt beslut, att sluta dricka. Kan bara skriva under på att så som din oktobermånad var, så upplever jag livet som nykter. Så mycket mer närvarande för mina barn, så mycket mer livsglädje. Hade lite svackor i början när det kändes tomt, men det går över. Har du någon plan för hur du ska jobba med nykterheten? Själv läste och skrev jag mycket här, det var en god hjälp. Vårdkontakter har också hjälpt många, till exempel samtalsstöd.

@Kennie Tack Kennie :-)

Låter hoppfullt att som du skriver att man förlänga en oktobermånad till något mer.

Har ingen direkt plan just nu men fokus kommer bli dottern, sen jobbet 100% (har jobbat 75% senaste åren).
Har känts som en hjälp bara att läsa här de senaste åren så det kommer nog bli en hjälp också att bara
skriva här och känna lite press/stöttning från er andra i kampen.

Bara att starta ett konto här har nog tagit 3-4 års vandel och vånda.

Det tog mig också lång tid att börja skriva här. Flera år innan jag tyckte att problemen var allvarliga nog. Eller innan jag vågade se och göra något åt min situation.
Den 6 januari har jag varit nykter tre år. Der ha inte varit lätt hela vägen men forumet har varit min metod, liksom att läsa böcker och att ta en dag i taget till en början. Livet blir så mycket enklare att leva, så många skuld- och skamkänslor försvinner. Ett värdigt, rikt och roligt liv väntar på dig! Kram 🤗

@Torparn_76 Du har insikt i och har accepterat den tuffa tanken om att du är alkoholist. Det är stort och bra. Du har berättat öppet (för din nya tjej). Stort och bra det också. Och viktigast av allt: du vill verkligen förändra din situation. Du har betat av de viktigaste checkpointsen vilket underlättar enormt för att kunna skrida till verket och faktiskt ta tag i det hela! Jag har nu passerat 100 dagar som helnykter. Mitt livs bästa beslut.

Skriv och läs här och få med dig av allt pepp som finns på detta underbara forum!

Önskar dig en fin, härlig och nykter
🕯️🕯️🕯️🕯️-advent

@Torparn_76 Välkommen hit! Det krävs mod för att skriva här och nu har du tagit det steget. Vågade inte heller skriva först, men när jag väl börjat skriva kändes det som en lättnad och forumet var/är ovärdeligt för min nykterhetsresa. Att komma till insikt om att du är alkoholist och vill göra en förändring är det viktigaste steget. Det går då längre inte att ducka och köra på med ett undvikande beteende, att låtsas som att det inte är ett problem. Att du även berätta för din tjej om läget, visar att du vill vara ärlig och sann mot henne och framförallt mot dig själv. Det ger goda förutsättningar för en bra relation.

Du berättar om hur bra du mådde under din vita oktober och att du var tillgänglig för din dotter. Behåll denna upplevelse och bild i din nykterhetsprocess. Använd den som en riktning dit du vill nå, hur du vill känna och må som nykter. Det ger positiva känslor och motivation till att inte dricka. Du kan nå detta igen. Jag hade positiva bilder om hur jag ville att mitt liv skulle se ut som nykter och jag längtade efter detta tillstånd så mycket. Jag drack vin varje dag och var antingen bakis eller påverkad men aldrig helt nykter. En välfungerande alkoholist utåt med jobb, hus, familj mm. Som nykter kunde jag nå mina äkta känslor och jobba med det som tyngde mig. Tog hjälp av psykolog i processen.

Idag har jag varit nykter över 1 år och att mitt liv kunde bli så här bra, blev mycket bättre än jag trott. Mina bilder och föreställningar om mitt liv som nykter har hjälpt mig med min motivation och har gett mig styrkan att inte dricka. Det i kombination med att processa mina känslor och komma tillrätta med hur jag mår, vad jag vill, vad jag känner och vad jag har för behov. Jag har fått landa, kunnat förlåta mig själv och andra, har fått medkänsla med mig själv och andra och gått vidare. Jag har fått ro och äger min egna berättelse om mitt liv. Nu kan jag styra det som jag vill ha det och Alkoholdjävulen har inget mer att säga till om. Alkoholen förstörde mitt liv som blev destruktivt där i alkoholdimman.

Kämpa på, du är värd ett bättre liv tillsammans med din dotter och din nya tjej. Ge er chansen till ett bra liv och lägg alkoholen på hyllan. Den är destruktiv, förljugen och ger inte kärlek💪❤️

Tack för alla svaren. Det värmer och hjälper. Skönt att läsa att det gått bra för er och att det finns möjlighet till ett bättre liv. Ryser och fick en liten tår i ögat. Ha en fin advent på er så ska jag ta tag i dagen här :-)

Hej på er,

Liten uppdatering från i söndags. Planen och målsättningen/drömmen är att vara nykter från och med nyårsdagen och på obestämd tid framåt. Oftast är tanken svindlande vilket gör att jag kanske måste bryta ner det i mindre bitar för att göra det hanterbart.

Men egentligen om man ska välja vilket som är mest värt... 24 timmars icke ångest med små instick av eufori mellan varven eller dagligen 8-14 timmars lätt/medel/svår bakfylleångest med små dopade och därav ganska härliga doser av alkohol för att jaga bort känslan av obehag man söp till sig dagen innan (som räcker max 3-4 timmar)?

Var nykter från i söndags tills tisdag för att testa känslan inför nyår. Gick ganska smärtfritt och utan större besvär av sug eller abstinens. (Visst var man lite rastlös men har märkt av vid tidigare nyktra perioder att rastlösheten oftast får uttryck i produktivitet vilket ju får ses som positivt). Har kört ett par varv på gymmet och det hjälper verkligen. Köpte hem öl igårkväll, inga jättemängder men satans vad halvkass jag har mått idag. Skriver detta för att kunna gå tillbaka framöver om jag får en svacka och behöver motivera mig själv att 4-5 öl inte gör en perfekt jobb-torsdag.

Såklart har jag druckit idag igen, var ju bakis från igår... Så har fått mig 3-4 "goa" timmar med hjälp av alkohol istället för 24 timmar utan alkohol.

Det känns skönt att veta att jag trivs att vara nykter. För det gör jag verkligen. De tre bästa månaderna i mitt liv sedan 2010 är just sådana. Det är faktiskt en härlig känsla att vara klar i huvudet och ta in omvärlden utan ett luddigt filt.

Kram på er!

Hej på er,

En liten uppdatering från torpet... Skrev ett inlägg i mellandagarna men jag var tydligen inte inloggad och så försvann all text så jag tappade lite sugen på att skriva igen.

Julen fortlöpte med upp och nergångar, kanske mest nergångar rent dryckesmässigt. Var inne och jobbade den 28:e december enligt plan och drack sansat den dagen. Det blev 8 långa burkar på systemet som förtärdes i sakta mak under dagen och jag var "rätt OK" när jag lade mig. Vaknade vid 2-tiden samma natt med riktigt svår bakfylla som höll mig vaken hela natten/morgonen till den 29:e december. Hade någon timma eller två under natten av otäck ångest i bröstet, den känslan jag kan få efter ett långvarigt lite tyngre drickande. Den morgonen, alltså torsdagen den 29:e låg jag och funderade på hur jag skulle optimera dagens drickande och hur logistiken skulle hanteras kring det hela. Planen var nog 4-5 öl från systemet och sedan ett 6-pack folköl för att få mig en lugn dag på alkohol. Sedan tänkte jag om och funderade om inte 8 starka vore bättre ändå för man blir ju så såsig av folköl och så höll det på fram till 9-tiden på morgonen (jag tog ledigt resten av mellandagarna).

Sätter mig i bilen och kör in mot centrum och systemet och efter nattens våndor och självhat kring mitt planerande ringer jag det där samtalet jag funderat på så många gånger under åren men känner att nu är det dags. Kötiden var ungefär en halvtimma men fick en tid på VC måndagen den 2:a klockan 15.

Firade nyår med min gamla mamma och hälsade på pappa på hemmet ungefär 50 mil härifrån. Sedan hem på söndagen och några imovane för att kunna sova överhuvudtaget.

Tog blodprover på VC och blodtryck och sedan kontakt med "soc" i kommunen. Fick provsvaren igår och mina värden såg faktiskt bra ut bortsett blodtrycket som visade 170/110 den 2:a januari men vid kontroll igår ligger det på 120/80 igen. Abstinensen kommer och går men det funkar. Är piggare på jobbet och mer motiverad när jag kommer hem att fixa mat och det dagliga pysslet. Längtar tills kvällarna blir ljusa nog att man kan ta en sväng med sågen eller röja sly efter jobbet...

Sätter in antabus imorgon bitti, dels pga. för att slippa riskera en orosanmälan men även för att eventuellt slippa förhandla med mig själv. Det har inte varit några större problem hittills faktiskt vilket jag är väldigt tacksam och glad för. Det är nog motivationen denna gången som håller mig uppe och nära och kära omkring mig som man äntligen kan vara helt ärlig mot. Hoppas det håller i sig.

Dottern har inte kommenterat något och jag har heller inte sagt något så får se hur länge det dröjer innan hon frågar. Hursomhelst en klar bonus både för mig (slipper skammen att inte kunna köra) och henne att jag kan skjutsa och hämta/lämna utan att jag ska insistera på att hon ska ta "epan" överallt, även på längre sträckor.

Jag är ödmjuk inför framtiden och hoppas detta håller i sig. En skillnad jag märkt mot när man har en "vit månad" är att jag inte tänker dagar på samma sätt längre eftersom målbilden är på obestämd/för evig framtid. För mig blir en vit månad att man räknar ner. Nu tänker jag istället framåt och i nuet.

kram på er därute!

Jäkligt bra jobbat @Torparn_76 !! Att du ringde samtalet, att du väntade i telefonkö och att du gick dit. Du kommer att uppleva en lättnad med antabus, att slippa dricka. Våra hjärnor är kidnappade av alkohol och vi måste ta tillbaka våra liv✨ Allt gott / A

@Torparn_76 Toppen! Du har verkligen bestämt dig - och det är allra viktigast. Klokt att ta antabus, som ett gift på ett brutet ben. Nu kan du lägga all energi på att skapa nya nyktra vanor.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för fina ord att jag verkligen bestämt mig. Ibland sviktar det i tanken men gott att höra. Gör lite självtester ibland på olika a-sidor för att inte glömma av på vilken nivå jag egentligen ligger.

Har läst mycket du skrivit och gillar ditt användarnamn. Sa till ssk:n i måndags när vi skiljdes åt att ”nu börjar andra halvlek” 😊

Hurra vad fint att läsa ditt inlägg, sansat och beslutsamt. Bra gjort av dig och så bra att du verkar ha rimliga förväntningar på ”här och nu” och lite tålamod. Räcker långt! Jag hejar på dig 🌱

@Se klart Tack så mycket, det peppar🙏 Känns bra att snart åka och ta brustabletten. Inte för att jag måste men är samtidigt lite orolig vad som händer när behandlingen avslutas, men det tar vi då 😉

@Andrahalvlek Ja det känns lovande med en mer vilsam tillvaro framöver. Och vilka pengar man sparar, eller inte... Märker att jag tenderar att lägga pengarna på annat men det kanske ändå är lite nyttiga saker ;-)

Varit ute på en långtur med fyrhjulingen och burit in ved. Känns helt OK i huvudet efter en Treo och lugn i kroppen. Nojjar lite för att jag ska få i mig något som innehåller spår av alkohol som ska reagera på antabusen men antar att det är övergående. Det var lite lulligt imorse efter första dosen men har släppt nu. En inte alltför obehaglig känsla faktiskt. Nästa dos blir via videosamtal, skönt man kan få sköta en del av intaget på distans så att man slipper vara ifrån jobbet för mycket.

Kram på er därute!