@DRacker tack så mycket för fina ord 🙏

Ja, det inte utan viss nervositet när jag tänker framåt. Jag får nog tänka 1 dag i taget. Idag var en bra dag 🤗

Fallgroparna är många. Hittade en oöppnad favoritöl när jag städade i garderoben tidigare ikväll, den var dessutom lagom kall. Den gick en liten ilning genom kroppen när jag tog tag i burken. Hade jag varit utan antabus hade jag nog öppnat den och hällt ut illa kvickt för att slippa fundera på den. Nu står den istället kvar i garderoben 🤔🤔
Jaja. Skänker nog den till bättre behövande 😉

@Torparn_76 Häll ut ölen! Det är mitt enkla råd. Ge bort alkohol är ett otyg.

Bra jobbat med tänket, njuta i stunden av vardagliga ting kunde vi inte göra tidigare. Som nyktra är livet fullt av sådana stunder 😍

Kram 🐘

Härliga vibbar här och bra kämpat! Gott att kunna ta antabusen via teams också, säga vad man säga vill, men nog har sådant gjort det lite lättare överlag sedan pandemin i och med att vi blivit mer digitala.

Jag säger som andra halvlek, häll ut ölen. Dumpa allt du har. Risken är bara att det någon dålig dag någon gång i framtiden blir ett bakslag. Jag ska själv fara och panta burkar/vinflaskor av plast idag för att bli kvitt de sista spåren/minnena från mitt eget hus-supande. Ju mindre jag tänker på alkoholen, desto starkare blir jag i min nykterhet.

Fortsätt kämpa på och så underbart att läsa att du nu finns för din dotter 24/7. Det måste vara det bästa av allt.

@Andrahalvlek Ja visst är det underbart att
njuta av stunden och de små sakerna. Sånt som är nästan omöjligt i det där bakismörkret. Fy fan vad man mår kass då.

Bra råd! Jag håller ut ölen. Ger jag bort den är det oftast den som behöver den som minst som också får den. Vet av egen erfarenhet.

@Frihetsjakten Tack 🤩 Ja, Teams och pandemin har ju ändå fört en del bra saker med sig. Kör 1 fysiskt möte i veckan och två på teams. Det fysiska är ändå såklart trevligast.

Körde ett pantrace i mitten av januari då jag resande ut verkstad och uthus. Riktigt gött att rensa bort spåren av allt hemmasupande. Under altanen ligger tyvärr mycket spår fortfarande men ska hyra en rejäl lövblås i mars och få fram de sista burkarna. Pantade i lördags. två påsar läsk/ramlösa och SanPellegrino sen nyår…

Ungefär vad man producerade på en vecka annars i pantmängd.

Dag 52 här.

Haft ett litet bakslag här helt måeendemässigt. Känt mig bakis och illa till mods och en krypande ångest. Helt utan anledning.

Haft rätt jobbiga drömmar de senaste nätterna varav den senaste med rätt mycket alkohol. Haft a-sug under dagen.

Tog en imovane i söndags och i måndags utan att kanske egentligen behöva. Kan det ha kickat igång receptorerna i hjärnan? FASS varnar ju starkt för imovane/zopiklon
vid alkoholism. Anar att det hänger ihop med GABA och hela den biten?

Jaja, nu ett gött pass på gymmet, sedan lite kvällsvard och sängen så ska det nog kännas bättre imorgon 🙏

Kram på er 🤗

@Torparn_76 Jag hoppas du har en bättre dag imorgon❣️

Jag har haft massa sånna drömmar men de glesnade mer och mer med tiden men inatt hade jag en sån dröm. Drömde att jag på nått sätt råkat dricka och tänkte att då kan jag lika gärna köra på men när jag sedan stod med ett glas till i handen hällde jag ut det, var inte sugen, ville inte ha mer. Kände ångesten över att jag hade brutit min nyktra väg men glad att jag insåg att jag inte ville ha mer. Skönt när man vaknar!

Vissa dagar är tuffa men jag brukar försöka vila i att det känns bättre dagen efter❤️

Stor kram

@Himmelellerhelvette Tack så mycket! 🙏

Har knappt drömt om alkohol förrän de senaste dagarna och det har varit rätt jobbiga och blöta drömmar och det sedvanliga planerandet så det har ju varit skönt att vakna nykter 😊

Ja, jag hoppas det blir en bättre dag imorgon. Känner att det är något kroppen saknar om det nu är imovanet som spökar i mig… 😳😳

Kram kram

@Torparn_76 Det kan nog ligga något i det du säger om imovane, då FASS varnar starkt för imovane/zopiklon
vid alkoholism. Jag har ingen egen erfarenhet men då FASS varnar tänker jag. Hoppas gympasset hjälpte. Kanske kan du få något annat läkemedel istället? Kanske prata med din läkare om dina reaktioner?

Hoppas du mår bättre imorgon❤️

@Torparn_76 I samband med svår depression i fjol började jag med immovane. Nödvändigt initialt, jag sov ingenting. Tog en tablett varje kväll i 11 månader. Slutade 31/12 och fick lite ångest som utsättningssymptom. Först då läste jag att immovane är ett Benzo-liknande preparat 😱 Inte alls bra att skriva ut till en ex-alkis, men de visste ju inte läkaren om. Fick inga frågor om mitt drickande historiskt.

Nu är jag glad att jag kan somna utan. Använder en ljudbok som insomning och det funkar klockrent. Ställer sovtimern på 45 min och hör aldrig slutet. Minns ingenting nästa morgon så jag kan lyssna på samma kapitel kväll efter kväll. ”Skål ta mig fan” är ett ljudbokstips!

Att du upplever sämre dagar är helt normalt. Försök att aktivera dig fysiskt och interagera med andra - besök en kompis, ring en kär släkting etc. Då fylls må-bra-hormon-depåerna på ett naturligt sätt.

Att du drömmer om alkohol beror på att ditt undermedvetna processar. ”Hmm, ska han fortsätta vara nykter, eller?”

Sök på orden alkohol och hjärnan på youtube så blir du än mer motiverad att fortsätta den nyktra resan. Då brukar drömmarna lugna sig.

Kram 🐘

@vår2022 Känns rätt så bra idag så jag tror det kan vara imovanet som ställde till det. Sover ju rätt bra nuförtiden efter stoppet så ganska dumt av mig att ta det så får låta bli det framöver. Men man lär sig av erfarenheterna. Gymmet hjälpte rätt bra och skön träningsvärk lite här och där idag i kroppen 🤗

@Andrahalvlek Märkligt att läkaren inte frågade i samband med förskrivningen men de frågar väl hur man dricker i nuläget…

Och väldigt lång period du hade det utskrivet. Skönt att du lyckades sätta ut det och få tillbaka sömnen. 🙏

Ljudböcker och poddar är nog det bästa med dagens telefoner. Ska kolla upp dina tips! Skål laddade jag ner men inte lyckats få igång…

Kram på er 🤗

@Torparn_76 jag måste använda sömntabletter för att kunna sova, sedan flera år. Jag är ju sjuksköterska och det finns en tablett som heter Propavan. Den är inte narkotikaklassad,som tex imovane, zopiklon och stilnoct, och är inte beroendeframkallande. Kanske något för dig, vid behov

@ISE hej,
Tack för tipset 🙏 Hade den på recept ( och typ alla andra sorter) för snart 3 år sedan då min fru gick bort och den gjorde jobbet bra.

Har börjat sova så väldigt mycket bättre efter a-stoppet vilket jag är väldigt tacksam för men det är alltid bra att ha i byrålådan. Bra sömn är guld värd för det mentala måendet 🤗

Det var ju ett tag sedan så här är en liten uppdatering från torpet.

Det nyktra levernet rullar på, snart uppe i 8 vita månader. Besöker min "handläggare" en gång i veckan och kör videosamtal däremellan 1 gång i veckan. Antabusen är fortfarande i systemet men det gör mig ingenting. Bara jag får vara nykter så är det värt det.

Får mer och mer distans till alkolholen, känner sällan sug och gör jag det är det kanske 2 av 5 och sitter mest i huvudet. Har fått bättre koll på mina hjärnspöken som bidragit till att jag druckit som jag har gjort under åren och när man får hanterna känslorna nykter vänjer man sig efter ett tag och de blir mindre och mindre jobbiga att hantera.

Har haft min första vita semester. Jag och dottern drog en sista minuten till Grekland med all-inclusive. Min första charter någonsin och ölen och drinkarna flödade ur kranarna. Konstigt nog kände jag knappt något sug alls, kanske för att jag inte suttit och all-inclusivekrökat tidigare i livet? Jag var heller inte spänd eller nervös under flygresan utan kunde vara en nykter klippa för min dotter. Kändes härligt. Resan i sig var nog det bästa vi gjort tillsammans på länge. Inte för att det var några extravaganser men det var kravlöst och det var bara vi. Dottern har utvecklats något otroligt under våren och jag märker på henne att hon är stolt över mig. TIllochmed så att vi kan prata öppet om det inför hennes kompisar. Det är nog också med en listig baktanke från hennes sida för då låser hon in mig i det nyktra levernet :-)

Det har trots det nyktra varit lite grått mellan varven men de senaste veckorna känner jag att det har lossnat lite. Livet är faktiskt ganska fint. Läst en del trådar här under tiden och ett ord som återkommer är "värdigt". Det känns värdigt. Jag sköter mitt jobb mycket bättre, min dotter mår mycket bättre. Jag plockar lite svamp ibland och fixar med huset ibland. Inga större utsvävningar men jag är "alltid redo" och går alltid att räkna med.

Hade några veckor på sommarstugan ihop med min lillebror som är nykter sedan några år (pga medicinska komplikationer). Var riktigt fint att kunna umgås på samma nivå och ibland avsluta dagen med en kall 0.0:a i kvällsolen.

Lite betyg på sommaren 2023 på en femgradig skala (förra årets betyg inom parentes, mätt vid 0.0 i promille):

Självkänsla 4(1)
Ångestnivå 1(4)
Ork och driv 4(1)
Framtidstro 4(0)
Värdighet 5(1)

Det nyktra livet blir bättre för varje dag. Har läst mina tidigare inlägg och längtar inte tillbaka dit. Antabusen får hänga med ett tag till. Vet att en del tycker att man inte är riktigt nykter sålänge man äter dom men jag väljer att skynda långsamt. Hellre nykter på a-bus och kan fokusera på livet än att riskera att förhandla med mig själv hela tiden. Utfasningen får ta den tid det tar.

Kram på er och kämpa på därute :-)

Åh vilket fint inlägg! Vad gör det att du hänger kvar med antabusen så länge den gör nytta? Bra där, på alla sätt och vis.
Jag känner även jag igen ”trpkigheten” som kunde göra ett lättare anfall då och då. Den försvinner mer tiden- för att man helt enkelt inte identifierar sig med någon som avslutar roligheten fest med att sleva i sig Janssons frestelse med en kaffesked samt ett dricksglas med rödvin vid 02-tiden. Den utvecklingen av ”roligheten” är man så att säga gärna utan. Ville bara kika in och heja lite extra på dig!

@Torparn_76 Vilken fantastiskt förflyttning på din skala😁. Alla sätt är bra utom dom dåliga och antabus tillhör det bra sättet. Härligt att läsa att det går så bra för dig och att det nyktra livet blir bättre för varje dag. Det blir bara bättre och det kan gå upp och ned emellan, men det går framåt och det är huvudsaken.

Bra jobbat, fortsätt så och var stolt över dig själv!❤️

@Torparn_76 hej och åh vilken härlig läsning! Det känns gott i hjärtat att få se hur bra det kan gå. Vilken otrolig känsla det måste vara att få känna kontakten till sitt barn, och få vara den förälder en vill vara, stabil och trygg. Grattis!

@vår2022 @Surkärring
@vår2022

Tack så mycket för era glada tillrop 🤗 Sleva Jansson med ett dricksglas rödvin till på småtimmarna känns avlägset. Knappt jag minns känslan av att vara full.

Pappa gick bort idag. Var en väldigt fin stund trots allt när livet rann ut efter en jobbig tid för pappa och han fick frid och kunde gå vidare. Han hade det i sig så han var därför alltid försiktig med alkoholen av den anledningen. Vi syskon fick en väldigt fin barndom och jag var nog 25 år gammal minst jag såg han rejält berusad för första gången.

Jag reste dit i tid och hann vara med mamma och syskonen.

Nu är det dags att lägga sig efter en lång och omtumlande dag. Känner inget direkt sug utan stabil och lugn. En bra känsla. Tittar på gamla bilder i telefonen och minns.

Kram på er. Kämpa på därute ❤️