Nu har jag tagit steget att skapa ett inlägg här istället för i "dricker jag för mycket"

Japp, ni kommer säkert lista ut vad jag ska skriva men jag gör det ändå. ***** heter jag, och jag ÄR ALKOHOLIST! MEN........ Nu har jag varit ifrån skiten i 10 dagar som säkert många av er läst i mitt andra inlägg här på sidan.

Först vill jag börja med att tacka alla fina, underbara människor här på forumet. Trodde det inte från början men jävlar vad ni hjälpt mig att hitta styrka, tro på mig själv och har ett helt annat perspektiv än andra i min omgivning. Ni fattar ju vad jag går igenom vilket inte vänner, familj och så vidare gör på samma sätt.

Nu är jag inne på min 10:e dag som nykter och helt ärligt kan jag säga att jag redan nu är en bättre människa efter att ha låtit alkoholen ta över hela livet. Det är det enda jag egentligen tänkt på i flera års tid och kan nog räkna på mina 10 fingrar antal dagar nyktra innan dessa 10 dagar, under de senaste 2-3 månaderna. Alltid fokus på skiten, "när kan jag dricka igen....... osv" Hur gick det såhär långt? Hur kan en dryck ha kraften att ta över ens hela liv och göra allt så förjävligt. FÅr en att ljuga för sig själv men framförallt mot andra, människor man värdesätter mest i livet?

Nej nu är det dags för andra bullar, nu är det dags att gå mot nykterheten!

Är jag sugen på alkohol? Skojar du eller? Alltså ögonen blixtrar, ont i huvudet hade jag igår och stundvis känner man sig helt maktlös och vill ta ett glas(eller 8) på kvällen för att dämpa tankarna. Men då går tankarna först till familjen, sen HIT! Alltså till alla er här. Hur ska jag kunna vara en bra förebild för andra i min omgivning om inte jag kan ta tag i mina bekymmer och sluta? Vad händer om jag trillar dit igen..... Ja det vill jag inte ens tänka på för nu är det dags för mig att börja leva lite.

Detta året har två tillfällen som jag dock fasar för, jag ska till Barcelona nästa vecka och i jul ska jag till Florida där vi ska bo hos min frus familj där även hennes bror har GROVA alkoholproblem. Alltid stora dricksglas fulla med renat, och en liten bit citron i. Han och jag har alltid druckit ikapp och det gick till den gräns förra gången att både han och jag blev alldeles för fulla, inför mina barn som var med på resan. Skäms jag för det idag, ööööööh ja....... Att utsätta sina barn för det och låta det ta över mitt föräldraskap är inte ok! De är det viktigaste jag har även om jag inte lyckats fokusera på dem under hela deras uppväxt. Tyvärr..... Men här är jag helt transparant, jag orkar inte längre gömma mig. Skammen, ångesten och så vidare som många här inne pratar om, den ska inte få ta över mitt liv. Nej minsann, nu ska jag finnas där för min fru!

För ett par år sedan blev jag så pass full att jag tog tag hårt i min frus arm, varpå hon sa att händer det igen lämnar hon mig. Jag förstår henne, och det har aldrig hänt igen. Jag blir inte agressiv när jag dricker, mest trött men den gången slog det över. Jag har aldrig slått en kvinna, och skulle inte förmå mig att göra det heller men en diskussion som annars kan vara väldigt intensiv slog över med alkoholen. VAD FAN?!?!?!

10 dagar snart gjorda, AA möte ikväll(första) och med 35 år gångna så har jag förhoppningsvis en liten bit kvar att leva om jag inte faller dit igen. 10 dagar av 20000 drygt om jag ska leva till jag är 80 :D Skrämmande tanke, ja jag skulle ljuga om jag sa att det inte är skrämmande men nu är det dags att ta tag i en första sommar på drygt 20 år utan alkohol!

Ta hand om er alla där ute och VERKLIGEN ALL KÄRLEK TILL ER!

@Vilsenpappa Jag blir så glad när jag läser din tråd. För att du är riktigt beslutsam. För att du har gott stöd av vänner och din fru. För att du har en plan inför Barcelonaresan. Sträck på dig och var stolt över att tillhöra en liten exklusiv skara: The sober club. Vi som har genomskådat alkoholbluffen.

Kram 🐘 (min app Nomo visar att jag idag har varit nykter i 1.254 dagar, tjoho!)

@Andrahalvlek Stort tack för dina glädjande ord! Ja beslutsamheten är A och O i allt detta. Beslutet att för en gångs skull på 10 år i mina barns liv att jag faktiskt ska finnas där för dem. Beslutsamheten att min fru förtjänar en bättre man som är "Där" och inte i flaskan. Kommer jag hålla uppe hela livet? Vem vet. Men nu, i detta skede i mitt liv kan jag inget annat än att hålla uppe. Det är inte värt det att komma in i denna onda spiral igen, det är inte värt det att allt ska få kretsa kring alkoholen. Det finns så mycket mer i livet som är värt att lägga sin energi på, och pengar med för den delen.

1254 dagar, WOW säger jag bara, det är värt en klapp på axeln för din del tycker jag, eller två stora klappar på axeln! Fortsätt så, kan tänka mig att huvudet inte är vad det var för 1254 dagar sedan? Allt blir klarare och man ser världen på ett helt annorlunda sätt? Jag är fortfarande inte riktigt där än men succesivt så kommer livet att se helt annorlunda ut, det vet jag. Man tar en dag i sänder, så idag är det dag 14. Känner ändå att det är ruskigt bra, och bara grejen att inte "ta en vit månad" utan en tid utan alkohol på obestämd tid och klara delmål istället för att klara ETT enda mål är nog bra för mig. Vem vet, snart kanske jag skriver att jag klarat 1254 dagar, tiden går ju ändå fort?

Ny vecka, NYA möjligheter. Igår när jag kom hem(efter vi hade uträttat alla ärenden som att handla, visa lägenheten för en intressant osv) så lade jag mig direkt i sängen och läste bok för min fru medan hon tog en drink(jag var inte ens sugen). Uträttade sedan ett till ärende och kom hem och spelade tv spel med frugan och när vi var klara så tänkte jag "nu kan jag spela själv" MEN........ istället tog jag vara på mitt äktenskap och sa att jag hellre spenderar mer tid med henne så lade mig och läste för henne igen(superspännande bok, brukar läsa 2 kapitel och när jag läst klart det andra kapitlet så frågar hon mig om vi inte ska läsa mer än 1 kapitel(så 2:a kapitlet blir egentligen 5-6 kapitel) Superspännande bok, och jag har egentligen aldrig läst tidigare, började högläsning(på engelska) för cirka 3 månader sedan och är redan inne på bok 3 eller 4. Detta är avkoppling för hjärnan samtidigt som man får utveckla sin fantasi genom att göra alla bilder i huvudet.

Varför säger jag detta? Jo det är nämligen så att boken och fantasin har fått mig på andra tankar, med värvning av tv spel ibland då. Det är en så enkel sak jag kan göra för personen som är viktigast i livet. Bara att lägga sig i sängen, läsa bok och bara komma iväg en stund in i fantasins värld, istället för att romantisera och fantisera om alkoholen. Mycket bättre, klappar mig själv på axeln och är stolt över mig själv.

Familjen är alltid viktigast och då jag åsidosatt min familj alldeles för länge är det nu dags att ta tag i att göra det som är viktigt. FINNAS DÄR!

Berättade även för svärmor i USA att jag har problem och att vi fasar lite för att bo med dem i december när vi ska dit, då min frus bror har svåååååra alkoholproblem kombinerat med Cannabis. Jag vet att vi alltid har triggat igång varandra så det hade varit skönt att ta in på ett hotell och träffa dem dagtid medan vi på kvällstid får tid att ta vara på varandra och bara äta gott :D

Nåväl, det är LÅÅÅÅÅNG tid till december men av någon anledning går tiden bra mycket fortare än man tror.

Ha en underbar dag och vecka allihopa så hörs vi säkert av fler gånger. Jag spammar här för det är så mycket tankar, känslor jag behöver få ut och vad är bättre än att skriva till människor i samma situation som en själv?

@Vilsenpappa Spamma på! Och att kunna vara nykter är tydligen till 80 procent att skaffa nyktra vanor, så grattis till högläsningen 🤗
Apropå din resa så är det långt till december, jag tror att du då kommer att kunna vara mkt stabilare, och klara det på ett annat sätt än du tror. Men bo på hotell blir ju en extra försäkring.☺️

@Vilsenpappa Så sant, ny vecka, nya möjligheter! Vad fint att du allt mer börjar hitta en tillvaro du trivs med tillsammans med din fru. Det låter så mysigt och romantiskt att du läser högt för henne ur en bok och vilken träning i engelska för dig😁. Att införa vanor och rutiner är vad det i mångt och mycket handlar om för att bryta sina alkoholvanor och läsande stimulerar många sinnen.

Vad gäller USA resan är det nog en bra idé att fundera på hur ni kan bo separat. Som nykter är det jobbigt att hänga med personer med alkohol och drogproblem. Det kan nog faktiskt bli oerhört påfrestande och påverka dig psykiskt. Det måste ju också vara betungande att se en släkting vara i så dåligt skick och tungt beroende. Själv kan jag åka iväg från fest när det börjar bli berusning och det är så skönt. Man befinner sig på en helt annan nivå än de berusade, det blir tjatigt, rundgång och lite neandertalare😂. Tänk på dig själv i detta läge, vad blir bra för dig, vilka behov har du och hur vill du att din tillvaro ser ut där. Mycket i nykterhetsprocessen handlar också mycket om detta, var går min gräns? gör jag saker för andras skull fast det får mig att må dåligt? Att man står upp för sig själv och sina behov. Det gör att man blir stadig och stark och den egna självkänslan ökar.

Det är bra att skriva av sig här med alla möjliga funderingar, frågor och tankar som man har. Det är utvecklande och ger så mycket att bolla med andra. Ha en fin dag!💕

@Amanda L Ja jag hoppas att jag är så stark då att jag klarar av det. Vi brukar alltid fira ALLT som hänt under årets gång med en flaska champagne eller två, men nu får jag fira med en god ISKALL lemonade istället. Kommer kanske funka lika bra då jag älskar det!

@vår2022 Ja engelskan tränas verkligen starkt, iofs pratat vi enbart engelska hemma, även med barnen i den mån det går. Svenska kan de ju liksom(förutom min fru då haha) Ja jag tror att jag är på ganska god väg till att tänka klart och göra det som är bra för mig och min familj. Alla dessa år av svek och ångest vill jag liksom inte tänka på och min fru försöker tänka bort från det med även om jag vet att hon ångrar sig nästan att hon gifte sig med en sån lögnare som mig. Men nu blickar vi framåt, tillsammans ska vi nog kunna lösa detta tror och hoppas jag.

Jag håller med om USA, men allt handlar ju om pengar tyvärr. Nu står vi med ett helt nybyggt hus med lån, en lägenhet som vi inte får sålt och utgifter efter utgifter. Det byggs snabbt på alltihop och jag önskar att jag bara kan få sålt min lägenhet så att inte den stressen tar över hjärnan på daglig basis. Men får vi sålt den kommer vi definitivt ta in på hotell. Även om svärmor sa att jag har 100% stöd därifrån så vet jag att det kommer bli tufft då det dricks ganska rejält när man väl är där. Men det är långt dit, hjärnan kan ha ett helt annat synsätt på saker och ting då och hoppas att det är till det bättre. Men som du säger, att stå upp för sig själv, det är en bra första start, som definitivt kommer att testas nu på fredag i Barcelona. Det kan gå precis hur som men sa till min käraste igår att istället för att utforska Barcelona till 100% nu i helgen att jag hellre ville ligga vid poolen, ta ngt kallt(alkoholfritt) att dricka och läsa bok för henne. Varför göra det svårare än så liksom? Detta är en välbehövd semester och istället för att stressa för att se ALLT, kan man istället göra det man behöver, samla energi för hösten? Hon tyckte detta lät som en väldigt bra ide, då det var hennes tankar som trodde att jag ville gå runt och utförska HELA dagarna. Det kan iofs vara trevligt men alla barer hit och dit, nej tack nu vill jag bara ta det lugnt.

Stopp 1 på fredag är loungen, gratis alkohol har jag alltid haft svårt för men får ta mig ett par bullar, lite mat och en iskall cola istället. Eller kanske en tonic, det är ju med gott :D

Nu kom jag till den första punkten av komplikationer........

Ok, vi kan börja med stressen över att ha ett helt nybyggt hus, lån över öronen för det samt en lägenhet som står tom och inte blir såld. Har haft ofantligt många visningar av lägenheten både för att sälja och för att hyra ut men alltid är det något som inte stämmer då alla vill ha ett slott och betala för en lekstuga.

Första paniken kom idag, en person hörde av sig och ville titta på den för att hyra den, och blev såklart glad för att en person sa nej till att hyra den igår. Men nu skrev han att han tänkt på det och vill inte hyra längre. Andra droppen var att min fru lovade att ta disken då jag i 99% av fallen gör det men när hon satt och åt frågade jag henne om hon tömt diskmaskinen men icke sa nicke! För det tredje var kattfanskapen uppe på matbordet och snodde en bit entrecote från min frus tallrik och där jäääävlar satte det stopp! Ut med kattfan genom ytterdörren och börja ta disken. Hade 8 koppar i ena handen, bestick i andra och var klart förbannad. Tappade en kopp i golvet och blev ännu mer förbannad för det och frugan blir såklart förbannad för att jag blev förbannad. NU VILL JAG HA SPRIT. Vet var den finns, öppet på andra hyllan ovanifrån i kylen finns en box gin, en box rom och rosevin. Bara att välja och vraka. Jag kokar av stress, ångest och allmän irritation. Sitter vid tv spelet nu och försöker andas, färsöker skildra mina tankar och försöker att inte tänka på att frugan är arg på mig för att jag slängde ut en katt i nackaskinnet. Färsöker att låta bli...........A

@Vilsenpappa Haha 🤣 Förlåt att jag skrattar. När vi blir nyktra kommer alla våra känslor rusande som ett expresståg. Jag fick enormt många ilskna utbrott i början, skällde ut min chef till och med.

Man kan börja gråta också, åt något man läser i tidningen. Och skratta! När jag tittade på American funniest homevideo och liknande skrattade jag så jag kiknade.

Vem kunde tro det? Att man skulle känna starkare känslor när man blir nykter?

Faktum är att alkohol är ett nervgift. Stora mängder funkar som en lättare narkos. Utan alkohol måste vi lära oss hantera alla dessa känslor på ett annat sätt.

Känslorna lugnet ner sig med tiden, ha tillit till processen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek hehe ingen fara alls, jag blev på gott humör av ditt skratt. Har knappt pratat med frugan ikväll för jag orkar inte utan får ut mina känslor här istället. Vill bara fly, men stannar. Men vi får fortsätta skratta istället, det blir roligare då :)

@Vilsenpappa Det är ju just det. Vi har hällt alkohol på allt som skaver och svider - och på allt som är roligt! Alla dessa situationer måste vi programmera om, med nyktra erfarenheter.

Det bästa är om man kan göra det på ett positivt och nyfiket sätt. ”Yes, nu ska jag göra det här nykter!” Det är också viktigt att förbereda sig inför risksituationer. Genrepa i skallen innan. ”Jag kommer dit och tar inte av välkomstdrinken utan frågar om det finns ett alkoholfritt alternativ” osv. Hela kvällen, genrepa innan. Låt dig inte överraskas av impulsen.

Eftersom du gillar engelska vill jag tipsa om ”This Naked Mind” med Annie Grace och typ alla böcker av Craig Beck. Finns som ljudböcker.

Hjärntvätta dig med nyktra fakta! Craig Beck har grymma inlägg på youtube också. Han och Annie Grace är mina husgudar.

En sista sak, skrev du i någons tråd att du har adhd? Många självmedicinerar med alkohol. Det är viktigt att du hittar andra strategier. Mediciner kan gå bra eller leda till värre missbruk, men en läkare vet mer.

Kram 🐘

@Andrahalvlek

Positivitet är A och O och det är därför det är så bra att vara i detta forum, med alla dessa underbara människor. Visst ibland ges tips på det jobbiga men även vi försöker vara positiva, peppa varandra och se positivitet att man varit nykter en dag istället för att tänka på bakslaget. Det är det jag tror att jag behöver även om det nu inte har blivit ett återfall på 16 dagar nu tror jag. Men om två dagar är det Barcelona, och jag ser fram emot all god mat, Oliver och alkoholfri öl i stekhet sol!

Stort tack för dina tips, ska absolut kolla in dessa. Har aldrig läst en bok om nykterhet, aldrig lyssnat på en podcast om det eller ngt ens liknande. Igår var en jobbig dag men den slutade med att jag läste 4 kapitel i boken, sen tog vi det lite lugnt och sen läste min fru 4 kapitel. Det var skönt.

Stämmer att jag har ADHD och det är säkerligen varför jag har självmedicinerat, absolut. Ja jag är lite rädd för mediciner med, att man kommer ta en högre dos och medicinerna kommer göra en beroende men det är en sak man får ta med läkaren som du säger. Jag kommer för en gångs skull vara ärlig mot läkaren och säga precis som det är.

@Vilsenpappa Låter klokt. Lögnerna tillhör missbruket och sanningen tillhör nykterheten. Ett tips till: Öva in repliker så du vet vad ska svara om någon vill bjuda dig på alkohol. Fundera redan nu på hur mycket du vill prata om din nykterhet, du bestämmer. Vita lögner är okej om det gynnar nykterheten. Men se till att vara förberedd för enbart miljön kommer att väcka suget, för att själva resandet är så förknippat med alkohol. Men allt man övar på blir man bättre på!

Kram 🐘

Du har så rätt @Andrahalvlek !
Min replik kommer bli "jag är nykter alkoholist och tar gärna ngt gott alkoholfritt" Jag hoppas det i alla fall. Alla i min närhet vet om mina bekymmer förutom min mamma och så ska det förbli(hon har borderline, alltid sjuk i olika sjukdomar och detta hade helt ärligt tagit död på henne). Ja jag kommer klara detta :D Påbörjade andra kapitlet i programmet här idag och satte mål för mig själv. Vi börjar med tre månader, sen utvärdera för att sedan skapa nya mål för mig själv. I längden kommer det bli lättare och jag vet att jag kommer klara det. Har jag klarat mig så här långt med bara lite ilska så kommer jag kanske om ett par månader se saker och ting på ett annat sätt och istället vara glad och se framåt i de situationerna.

Ok vinst för mig igår.

Igår skulle jag hämta mina barn efter att de för första gången varit hos deras farfar i två nätter. De brukar alltid vara riktigt nere då jag hämtar dem, besvikna och arga men igår var de riktigt glada. Bilkörningen dit gick bra och hem också faktiskt. När vi skulle gå och lägga oss kom trotsen(två barn varav en har en diagnos och den andra utreds för en diagnos) MEN denna gång kunde jag hålla mig lugn. Jag kunde gå emot mina känslor och min stress och finnas där för dem. Inget sug alls efter alkohol, bara målet i sikte att göra dem glada. Det varade någon minut och sen var det över. De lade sig och jag sa godnatt och sa att jag älskade dem. Gick sedan direkt och läste bok med frugan, i dryga 2 timmar. Tungan är inte riktigt van fortfarande med att läsa bok på engelska även om jag pratar engelska 90% av min vakna tid förutom på jobbet.

Detta var en stor WIN för mig, som faktiskt aldrig hade varit möjlig med alkohol i blodet. 16 dagar nykter nu och ser verkligen fram emot framtiden. Visst jag kan fortfarande bli stressad i vissa situationer men inte på samma sätt som tidigare. Antar att alkoholen sakta men säkert lämnar blodet och inom kort kommer jag vara fri. Tänk hur mycket möjligheter jag har nu framöver, tänk på allt jag kan åstakomma som nykter!

Heja mig och alla ni andra där ute, ni har gjort detta möjligt för mig för klarat mig helt själv, det hade jag inte gjort.

Imorgon Spanien, förhoppningsvis alkoholfri Cava och Tapas samt otrolig värme!

Ha en underbar vecka allihop, och styrkekramar till er alla!

@Vilsenpappa Verkligen en vinst! Man bli mer chill som nykter och kan hantera stressade situationer på ett helt annat sätt. When they go high, you go low😂. Så gör jag ofta nu förtiden. Blir det en stressad eller kaotisk situation, blir jag superlugn. Det ger mig tid att tänka innan jag reagerar. Det är en bra strategi.

Ju längre tid du är nykter, desto mer kommer din hjärna att återhämta sig från alkoholen och du kommer att bli allt mer balanserad i kropp och knopp. Har du dessutom barn med diagnoser så gäller det verkligen att själv kunna vara cool i alla lägen. Det går endast som nykter. Gör en plan inför imorgon om att välja alkoholfritt och håll dig till planen, oavsett vad. Tänk på denna vinst med barnen som du gjorde igår och att den vinsten kommer bara med nykterheten. Tänk på hur bra ditt liv kommer att bli när du är mer chill och att det är för att du är nykter.

Fortsätt som du gör, för du gör det så bra!💪. En nykter värld öppnar upp ditt liv med massor av nya möjligheter! Så istället för att förhoppningsvis blir det alkoholfri cava, borde vara vara självklart alkoholfri cava och tapas❤️💪

@vår2022 Blev lite gråtfärdig för de fina ord du skriver, TACK!

Jag håller med dig på alla punkter faktiskt. Ja med barnen och deras diagnoser har varit en utmaning, särskilt när jag själv har en diagnos men nu hoppas jag att kanske min ADHD blir lättare då man inte längre självmedicinerar med alkohol, eller JAG VET att så kommer bli fallet.

Beslutsamheten finns och det kommer gå bra, självklart kommer ni får höra om alla äventyr denna resa(SOM ÄR SÅÅÅÅÅ VÄLBEHÖVLIG) kommer att ge. Det finns bara en väg nu och den är UPPÅT!

@Amanda L Stort tack och det ska jag ha, FÖR DET ÄR JAG VÄRD! Självklart nykter :D
Oh ja, jag kommer skriva ett par rader om dagen, detta forum är nu en av de viktigaste sakerna i mitt liv så klart att jag kommer uppdatera er om mina äventyr.