Nu har jag tagit steget att skapa ett inlägg här istället för i "dricker jag för mycket"

Japp, ni kommer säkert lista ut vad jag ska skriva men jag gör det ändå. ***** heter jag, och jag ÄR ALKOHOLIST! MEN........ Nu har jag varit ifrån skiten i 10 dagar som säkert många av er läst i mitt andra inlägg här på sidan.

Först vill jag börja med att tacka alla fina, underbara människor här på forumet. Trodde det inte från början men jävlar vad ni hjälpt mig att hitta styrka, tro på mig själv och har ett helt annat perspektiv än andra i min omgivning. Ni fattar ju vad jag går igenom vilket inte vänner, familj och så vidare gör på samma sätt.

Nu är jag inne på min 10:e dag som nykter och helt ärligt kan jag säga att jag redan nu är en bättre människa efter att ha låtit alkoholen ta över hela livet. Det är det enda jag egentligen tänkt på i flera års tid och kan nog räkna på mina 10 fingrar antal dagar nyktra innan dessa 10 dagar, under de senaste 2-3 månaderna. Alltid fokus på skiten, "när kan jag dricka igen....... osv" Hur gick det såhär långt? Hur kan en dryck ha kraften att ta över ens hela liv och göra allt så förjävligt. FÅr en att ljuga för sig själv men framförallt mot andra, människor man värdesätter mest i livet?

Nej nu är det dags för andra bullar, nu är det dags att gå mot nykterheten!

Är jag sugen på alkohol? Skojar du eller? Alltså ögonen blixtrar, ont i huvudet hade jag igår och stundvis känner man sig helt maktlös och vill ta ett glas(eller 8) på kvällen för att dämpa tankarna. Men då går tankarna först till familjen, sen HIT! Alltså till alla er här. Hur ska jag kunna vara en bra förebild för andra i min omgivning om inte jag kan ta tag i mina bekymmer och sluta? Vad händer om jag trillar dit igen..... Ja det vill jag inte ens tänka på för nu är det dags för mig att börja leva lite.

Detta året har två tillfällen som jag dock fasar för, jag ska till Barcelona nästa vecka och i jul ska jag till Florida där vi ska bo hos min frus familj där även hennes bror har GROVA alkoholproblem. Alltid stora dricksglas fulla med renat, och en liten bit citron i. Han och jag har alltid druckit ikapp och det gick till den gräns förra gången att både han och jag blev alldeles för fulla, inför mina barn som var med på resan. Skäms jag för det idag, ööööööh ja....... Att utsätta sina barn för det och låta det ta över mitt föräldraskap är inte ok! De är det viktigaste jag har även om jag inte lyckats fokusera på dem under hela deras uppväxt. Tyvärr..... Men här är jag helt transparant, jag orkar inte längre gömma mig. Skammen, ångesten och så vidare som många här inne pratar om, den ska inte få ta över mitt liv. Nej minsann, nu ska jag finnas där för min fru!

För ett par år sedan blev jag så pass full att jag tog tag hårt i min frus arm, varpå hon sa att händer det igen lämnar hon mig. Jag förstår henne, och det har aldrig hänt igen. Jag blir inte agressiv när jag dricker, mest trött men den gången slog det över. Jag har aldrig slått en kvinna, och skulle inte förmå mig att göra det heller men en diskussion som annars kan vara väldigt intensiv slog över med alkoholen. VAD FAN?!?!?!

10 dagar snart gjorda, AA möte ikväll(första) och med 35 år gångna så har jag förhoppningsvis en liten bit kvar att leva om jag inte faller dit igen. 10 dagar av 20000 drygt om jag ska leva till jag är 80 :D Skrämmande tanke, ja jag skulle ljuga om jag sa att det inte är skrämmande men nu är det dags att ta tag i en första sommar på drygt 20 år utan alkohol!

Ta hand om er alla där ute och VERKLIGEN ALL KÄRLEK TILL ER!

@FriNu hej :) tack för din omtanke!

Jodå, jag skulle ljuga totalt om jag sa att det var lätt med utomlandssemester, 30 grader värme och alla dessa barer. Hade inget snus med mig heller vilket var dumt som fan men då frugan inte vet om snuset tänkte jag att det var bäst att lämna det hemma.

Men i alla fall, vi kom hit vid lunchtid igår och jag höll mig nykter hela dagen. Vi köpte på kvällen både alkoholfri gin och alkoholfri öl till hotellet, folk får säga vad de vill men jag behöver något substitut.

Idag är en ny dag med nya möjligheter :) idag kommer även svärmor så detta kan bli en dag omringad av alkohol.

Förresten, min fru höll sig helt nykter med mig igår, rätt häftigt gjort tycker jag :)

@Vilsenpappa
💪👊👊👊 Gryyyyyyymt jobbat! Och även din fru, så äkta kärlek💕
Är verkligen imponerad!
Ja, om det funkar på alkoholfritt så köööör😜
Kom in här och läs emellanåt så du får ännu mer styrka.💪👌🌸
Njuuuuut av allt runtomkring nu när du är skärpt (förutom... Ehhh... Ja duvet)
Åhh shit snuset😬😬😵...Be ngn skicka till dig😀
Håll uuuuut!

@Vilsenpappa Så fint att hon stöttar dig. Håll fokus på allt som är bra på resan!
Alkoholfri öl och dito bubbel är gott och finns inga begränsningar att dricka det eller annat alkoholfritt så länge det känns bra. Jag gör gärna det.
Även godis och bakelser om det hjälper på resan.
Försök nu ha fokus på det fina i stan och visst finns en strand i närheten? Sen har ni ju varann! Gissar att din fru just nu tycker att du är mer spännande än Barcelona?!
Hoppas allt blir jättefint!❤️🌺🙏🏻

@FriNu taaaaack! Ja det var tidvis tufft idag men tog en cigg när det var som värst och då gick suget över :) min fru och hennes mamma tog ett glas vin ikväll men inget mer så hon är ett otroligt stöd precis som du och @Amanda L säger. Utan henne hade detta aldrig varit möjligt. Hon köpte även ett armband till mig igår och sa att för varje milstolpe kommer vi köpa ett nytt.

Imorgon blir det nog shopping, vara ute i solen och bara ta det lugnt, nu ska vi börja läsa en ny bok :)

Ta hand om er allihopa så återkommer jag under morgondagen!

Ok en ny uppdatering :)

1. I förrgår köpte vi alkoholfri öl samt gin, tonic osv. Allt var alkoholfritt trodde jag tills jag skulle korka upp en öl igår. 4.6%. Satan med, hmmm säger till frugan att hon får dricka den(1 liter) men då kom vi på att frugans mamma med familj skulle komma så den sparades till dem. Visst sugen var jag men fast beslutsam! Så den åkte in i kylen igen och var väldigt uppskattad av vårt sällskap. Hade en shandy med som var 0.9% men den drack jag faktiskt, bättre än lättöl som är 2.1. Döm mig inte, trodde faktizkt den var alkoholfri helt och hållet och såg det efter jag tagit hela.....

Men men, gråter inte floder av det.

Idag dock var vi på en super fancy göasögonbutik som hade en takterass för deras vip kunder vilket tydligen inkluderade oss. Där serverades öl, drinkar osv för de som ville prova ut glasögonen i lugn och ro. Frågade om de hade alkoholfri öl men icke sa nicke så tog stolt en cola, och var nöjd med det. Vi handlade våra glasögon, 10000 sek för 4 par(WTF?) Och gick därifrån. På vägen till tunnelnanan så ville frugan ha mat så vi satte pss på en vegansk restaurang och hon åt och tog en vatten(hon vill inte dricka) men jag tog ingenting för jag var mätt...... på vägen till tunnelbanan dock kände jag mig svimfärdig. Kom då på att jag alltid har intagit mycket vätska under alla mina resor men aldrig blivit uttorkad på samma sätt jag blev nu. Men jisses, ville kräkas, typ hyperventilerade och mådde skit. Men vi lyckades komma till hotellet och nu ligger jag i ett svalt hotellrum naken haha för att coola ner mig.

Känner ändå en stor stolthet över resan såhär långt och hade inte varit möjligt utan er alla, stora kramar till alla ni underbara människor här ❤️

Hemkommen från barcelona och nästa vecka är det en månad utan alkohol, helt galet det trodde jag aldrig jag skulle säga. Dagarna går bättre och bättre faktiskt och knappt något sug alls nu, med handen på hjärtat. Nu taggar vi för 3 månader, ska även på AA möte ikväll vilket känns skönt :)

@Surkärring Tack, du verkar inte alls så sur som ditt namn låter ;D

Ja jag önskar att jag var en bra förebild men satan vad jag är arg, ledsen och irriterad nu.
Jag måste bara få skriva av mig och hoppas att det är ok med er alla.

Allt började med att frun ringde mig på jobbet, pratade lite allmänt om vad hon vill göra ikväll och att hon har lite ärenden att uträtta innan mitt AA möte ikväll. Visst sa jag, bara jag kan gå till AA för jag behöver det. Vi började sedan börja prata om vår lägenhet och att vi vill hitta någon som hyr den nu(den står för tillfället tom sedan november och vi har inte fått ett enda bud). Då började vi prata om hyrköp då det tydligen är vanligt i Amerika. Jag vet inget om hyrköp så försökte ställa frågor och vill hon ha svar får hon gärna ringa banken, eller vad man nu ska ringa till. Hon säger då till mig på ett enligt mig spydigt sätt att "oooooooh......... it makes totally sense that i should contact them, since I HAVENT BEEN LIVING HERE MY WHOLE LIFE AND YOU HAVE" Ok nu blev jag förbannad. 99% av alla samtal gällande bankärenden, mäklare, personer som visat intresse av lägenheten osv osv osv tar jag. Där flippade jag ur totalt och i princip skrek att jag gör extremt mycket, har i princip ALL KONTAKT med myndigheter osv. Det slutade med att hon slängde på luren och skrev till mig att jag måste ta upp mitt beteende i AA för hon vet inte hur hon ska kunna hjälpa mig och skyller allt på alkoholen och ADHD. Visst absolut, har det varit tufft emetionellt de senaste veckorna....? Japp, det har varit tufft som fan. MEN jag måste väl kunna utåtagera när jag känner att hon inte uppskattar det jag faktiskt gör alls, och att hon bara förväntar sig att jag gör det för att jag är svensk? Hon har bott här i 8 år så det är inte så att hon precis kom till Sverige. Jag känner mig ledsen för det hon sa, men också ledsen för hur jag reagerade och vet inte hur jag ska känna nu. Hade jag önskat en kall öl eller flera? Absolut....:!!!!!!!!

Jag vet att man kan ta upp detta med en terapuet MEN misstänker att någon har gått igenom denna resa med att sluta dricka och känner att humöret inte är på topp i början så därför jag skriver här. Jag önskar jag har tid att ta upp det i AA ikväll men om inte så har jag ju i alla fall delat här.

Förresten, hej xxxxx heter jag och jag är alkoholist!

@Vilsenpappa Bra jobbat av dig med alla dina nyktra dagar och även på din utlandssemester🥳. Ibland blir det bara så jävla fel, man gormar och skriker på varandra och det kan finnas många olika orsaker bakom det. Man skyller ifrån sig och går i försvar, oavsett vad. Det bästa är att försöka prat igenom det som hände. Att man i tur och ordning berättar om hur man upplevde det och vad man kände. Att man lyssnar på varandra och utgår ifrån jag-budskap. Inte anklagar eller säger vad den andre gjorde utan vad man själv kände och hur man själv upplevde situationen. Då kan man bättre förstå varandra om varför det skedde. Även berätta om det som känns sårande att få höra.

Det är en träning att vara kvar i ett gräl och att reda ut det. Annars blir det lätt en outredd sak som kan växa i storlek och brisera när det kommer ett ansträngt läge. Ha det gott!❤️

@Vilsenpappa Ilskna utbrott tillhör den nyktra resan. Jag kunde bli så arg över ett gnälligt mail från en kollega att jag bara ville skrika rakt ut. Det gick inte över heller, ilskan bara malde på i flera timmar 🤬

Vi har hällt alkohol på alla våra känslor - positiva som negativa. Så vi är rookies på känsloutbrott igen. Vi lär oss med tiden hur vi ska hantera starka känslor, det lugnar sig. Jag lovar.

Ofta har vi pga skam eller skuldkänslor pga drickandet låtit folk köra lite med oss. Vi har bitit ihop och tuggat i oss. Det går inte som nykter. Då står vi på oss och hävdar vår rätt och space i universum. Det är sant. Man blir mer rakryggad, står upp för sina åsikter och rättigheter.

Därmed inte sagt hur du ska agera gentemot frun, men du fick lite att fundera på tror jag. Din ilska talar till dig 🤗

Kram 🐘

PS. Grymt bra jobbat!

@vår2022 @Andrahalvlek Tack för era svar.

Ja jag blir faktiskt arg, men min fru säger hela tiden att det är abstinensen som talar. Hon meddelade mig även i ett långt meddelande nu att första dagen i Barcelona var skit och hon hade jättesvårt att vara med mig. Onödigt tycker jag, men misstänker att det är hennes sätt att sätta att hon supporterar mig.

Kommer nog sitta själv ikväll så får hon göra vad hon vill, vill bara vara ensam och inte med ngn annan. Min ADHD gärna gör så ibland, stänger ner och vill stänga in mig istället för att prata om det, för jag är för uppe i varv. Men kanske AA hjälper till med de tankarna ikväll, hoppas det i alla fall.

Men jag kommer säkerligen ändra mig och vara helt annorlunda ikväll, nu behövde jag bara skriva av mig från allt.

Tack så mycket för er underbara uppmuntran och era bra svar, det gör mig starkare för varje gång! Det kommer ta tid men det får ta tid!

Var på AA igår och det var väl iofs härligt att få sitta och dela med sig av sina erfarenheter men när de säger att jag har fått ett "återfall" för att jag tog en burk shandy förra veckan, 0,9% blev jag så besviken, ledsen, förbannad och jag vet inte vad. På mig själv? Nja jag vet i fan faktiskt. Återfall vore för mig om man tog en enhet, men vad vet jag. Det är ju inte så att jag kom in i gamla banor med en dryck som har mindre alkohol än en lättöl? Det är som min fru sa, kombucha(fermenterat te) har också alkohol, då bör du inte få dricka det heller då?

Detta kom upp igår när jag sa att nästa vecka har jag varit nykter en månad och var så stolt över mig själv och då kommer denna jävla människan(ursäkta mitt språk men jag är lite upprörd) och fnäser åt mig att det har jag visst inte allt varit för jag var onykter förra veckan i spanien!!!!!!!!!

Nu sitter jag här på jobbet och KAN INTE skaka av mig denna känsla av obehag.

Så jag antar att jag börjar räkna mina nyktra dagar från dag 2 i spanien då, så nu är jag väl då inne på min 6e dag. Jag som var så stolt över mig själv, och nu känns allting skit igen. Jag vet att jag kanske överreagerar men har alltid haft dålig självkänsla och när jag tror mig gjort ngt bra men tydligen visar sig vara skit så blir jag upprörd på riktigt, eller kanske mest ledsen.

Ni kanske tänker precis som hon, och då ber jag om ursäkt men var bara tvungen att skriva av mig lite.

@Vilsenpappa Känns väldigt sektigt, tycker jag. Total renhet viktigare än vad som faktiskt har hänt. Bra vara försiktig såklart , men blev du verkligen påverkad?
Jag gissar att det inte var så!
Jag har druckit en alkoholfri Mariestad otaliga ggr under mina 150 nyktra dagar. Tänker inte räkna om…🤣🤣🤣
Men för övrigt, kanske du har annan nytta av AA, förutom matten? (Om det nu inte bara känns tråkigt… återfall låter verkligen löjligt.)

Hej,
Jag tänker att det kan vara intressant att fundera över varför du blir upprörd av kommentaren. Min egen erfarenhet är att när jag känner mig trygg i mina val så gör det mig inget om någon ifrågasätter dem, men när jag själv tvivlar så är det frustrerande att bli ifrågasatt. Så om du själv känner dig trygg i att du inte riskerar ett återfall genom att du tummade lite på procenten så kan du bortse från hennes kommentar. Eller så kan du fundera på om det betydde något att du inte valde ett helt alkoholfritt alternativ och att hennes kommentar satte fingret på något som skaver lite.

Jag tycker du bara ska strunta i kommentaren. Det finns olika sätt att bli nykter och förbli nykter. Räkna en månad om det hjälper dig. Huvudsaken är alla dagar du varit nykter förutom den där futtiga ölen och hur du kämpat. Låt inte hennes nedsättande kommentar få dig att ge upp. Det väsentliga är väl att stötta varandra i nykterheten och inte skapa återfallsprocesser. Det är ingen tävling att bli och hålla sig nykter. Fantastiskt jobbat! 😀

@Vilsenpappa
Jag rycker inte du ska ta åt något av den kommentaren men vilket idiotiskt aa möte du var på. Man skall inte kommentera varandra på ett sådant möte. Själv retade jag mig på 2 personer när jag på aa. Jag saknar bara en person därifrån hon var verkligen bra o hjälpte mig en en hel del. Ta hand om dig✌️