Hej.

Jag har sporadiskt läst här på forumet sedan jag började komma till insikt om mina alkoholproblem för några år sedan.

Jag har under den här tiden gjort några mer eller mindre seriösa försök att förändra mitt drickande och har också vid några tillfällen bestämt mig för att sluta helt, dock trillar jag alltid tillbaka efter någon eller några månader.

Min längsta vita period var 7 månader för några år sedan och utöver det har jag haft perioder om 1-3 månader med några månaders mellanrum.

Att hålla upp med alkoholen är sällan några problem i sig, min problematik består framförallt i kontrollförlust när jag dricker, inte i något oemotståndligt sug när jag är nykter. Oftast kan jag hålla konsumtionen till en flaska vin i veckan genom att inte köpa hem mer än så, behöver dock planera drickandet så att jag kan gå och lägga mig efter att flaskan är urdrucken då jag annars kommer att känna ett starkt sug efter mer.
Dagen efter har jag oftast bakfylleångest även om jag oftast inte har särskilt starka fysiska symptom på bakfylla.

Kontrollförlusten är inte total utan jag kan ta två glas vin till en middag eller så och sedan sluta, detta kräver dock oftast att jag har någonting nästa dag som tvingar mig att begränsa mig, exempelvis jobb. Att stoppa är alltid en viljeansträngning, om än inte alltid en stor.
Dricker jag mer än två glas, kanske uppemot en flaska tappar jag så gott som alltid kontrollen om mer alkohol finns tillgängligt, då finns inga gränser för hur mycket det kan bli.

De perioder jag hållit upp med alkoholen har jag generellt mått väldigt bra, vaknar pigg och alert och är överlag gladare. Undantaget kan vara helgkvällar där jag kan vara lite lättretlig på min familj.

Retligheten beror troligen på att jag är en ganska introvert person som behöver tid för mig själv för att kunna koppla av ordentligt, andra människor, även de närmaste kan ofta göra mig stressad. Jag tror att alkoholen fungerar som ett filter mot den här stressen och hjälper mig att varva ner trots sällskapet.

Trots att mina vita perioder oftast går ganska bra och trots att jag inte upplever några större problem med att avstå alkohol slutar det ändå på något sätt alltid med att jag börjar dricka igen, oftast utan något uppenbart skäl.

Oftast blir det bara så att jag helt plötsligt betämmer mig för att köpa hem någonting eller att jag tar ett glas av hustruns vin och därefter är jag tillbaka i gamla hjulspår där jag dricker min vinflaska varje fredag eller lördag i några månader innan jag tar ett nytt uppehåll, oftast efter att det på ett eller annat sätt spårat ur.

Hade det bara rört sig om den enda flaskan vin i veckan hade jag kunnat leva med det men jag vet att det alltid kommer att spåra ur förr eller senare, ibland kan det gå mer än ett år emellan men förr eller senare händer det, ofta i samband med utgång med jobbet, något som jag börjat dra mig för att vara med på vilket är tråkigt då jobbet är där jag får det mesta av min sociala kontakt utanför familjen.

Arbetar so tjänsteman inom industrin och alkoholkulturen på arbetsplatsen lämnar en del att önska. Skulle säga att en klar majoritet har ett riskbruk och det skojas friskt om hur full NN var på fredagens afterwork mm. inför varje ledighet pratas det alkohol och det är fullkomligt självklart att man super till så fort man är ledig.

Nu skall min fru och jag skiljas och jag är osäker på hur jag kommer att reagera när jag blir helt själv varannan vecka.
Kanske gör det det lättare för mig att avstå alkohol då jag får möjlighet att vara för mig själv och kan koppla av utan alkohol eller så blir det tvärtom, att mitt drickande eskalerar då ingen annan finns i närheten och tvingar mig att begränsa in konsumtion.
Jag hoppas på det första men befarar det senare.
Jag är inte särskilt orolig för de veckor jag kommer att ha dottern då jag inte kommer att tillåta mig själv att dricka då jag har ansvar för henne. Åtminstone inte i nuläget, vad som kan hända om jag tappar kontrollen under de barnfria veckorna kan jag inte sia om.

Jag skulle väldigt gärna helt ge upp alkoholen då jag vet att jag mår bättre utan den och det skulle helt ta bort oron för att tappa kontrollen men hur gör man för att upprätthålla motiationen och stå fast vid sitt beslut?
Jag har som tidigare nämnt haft uppehåll av varierande längd tidigare och har då varit inne på att helt sluta då jag egentligen inte saknat alkoholen, annat än som måltidsdryck, men av någon anledning trillar jag alltid dit förr eller senare, lyckas övertyga mig själv att jag nog kan dricka måttligt ändå, det har ju varit så lätt att hålla upp så jag har nog egentligen inga problem, eller att mitt drickande ändå inte är så farligt, jag är ju trots allt långt ifrån värst på jobbet och så länge jag håller mig till min enstaka flaska på helgen så är det inte ett problem.

Dag 28, snart en månad.

Förutom suget i torsdags har helgen här på campingen gått bra, inget sug att prata om.

Vädret har varit ganska ok under fredagen och lördagen så vi har kunnat vara ute mer, inte bara suttit och ugglat i husvagnen.

Fredagen ägnades åt krabbfiske med dottern och lördagen spenderades vid poolen, brukar alltid ta en öl eller två i poolbaren när vi är där men kände inte alls något sug den här gången, skönt bara att ligga i solen som lyst med sin frånvaro hela semestern.

Idag åker vi hem och på onsdag börjar jobbet igen, skall faktiskt bli skönt att komma tillbaka och få lite rutiner, får se hur lång tid det tar innan jag ångrar den kommentaren :)

Jobbstart innebär nya utmaningar för nykterheten, nu är det dags att stå emot det sedan lång tid invanda mönstret med alkohol för nedvarvning efter arbetsveckan, dags att hitta nya sätt att varva ner på fredagarna.

@Heffaklump Heja dig! Du jobbar på så himla bra, parerar svårigheterna galant. Kom ihåg - tankar och känslor lyfter aldrig glaset till din mun. Låt tankar och känslor komma, men agera inte på dem.

Ju längre nykterhet du har i ryggan desto klokare beslut tar du. Din pannlob måste pigga på sig lite mer, det är där sunt förnuft, logik och planering bor. Pannloben tar rejält stryk av alkohol. Sök på ”alkohol och hjärnan” på youtube.

Kram 🐘

@Heffaklump Bra jobbat och grattis till 28 dagar!🥳. Skönt med lite bättre väder och aktiviteter utomhus. Det är skönt på något sätt att börja jobba igen och få igång vardagen igen. Bra att du har dina nyktra dagar med dig och det kommer att hjälpa dig att bryta invanda mönster och att sätta nya vanor och rutiner på ett bra sätt i vardagen. Tänk positiva tankar på hur skönt det är att vara nykter och hur bra du mår av det, hur bra din dotter mår av det.

Ha en fin söndag!❤️

@Andrahalvlek @vår2022

Tack!
Känns verkligen bra med allt stöd och pepp man får här på forumet!

Som du säger @Andrahalvlek så är det bara jag själv som kan lyfta glaset till munnen.
Vad gäller att låta tankar och känslor komma så är det antagligen någonting jag behöver bli bättre på. Jag har en tendens att omedelbart slå bort negativa känslor, om inte genom att döva med alkohol så genom att fokusera intensivt på något annat tills de går över. Troligen inte det mest hälsosamma beteendet men det känns som att skrivandet här på forumet är ett steg på vägen åtminstone.

@vår2022
Ja, det skall faktiskt bli skönt, lättare att bara följa sina rutiner och inte behöva ta beslut om vad man skall göra varje dag.
Nu blir det träning, lämning på skola, jobb, hämtning på skola, träning för dottern (vissa dagar), middag, lite TV eller läsning och sedan gå och lägga sig, tråkigt men ganska bekvämt och inget utrymme för alkohol så det är bara helgerna som behöver hanteras och även då har vi bokat in simskola kl 09.00 på lördagar så där blir också ett hinder mot att dricka på fredagkvällen.

Dottern sade faktiskt någonting häromdagen som ytterligare stärkte mig i min föresats att bli nykter.

Vi satt i bilen och pratade om att jag sökt en hyresrätt för att vi behöver flytta nu i samband med skilsmässan då bostadsrätten blir för dyr i längden. Vi pratade om att det inte är säkert att vi får den då det är flera sökande men att vi nog har en god chans då jag har höga köpoäng och dessutom troligen är en attraktiv hyresgäst, sade att jag tex. tjänar ganska bra, har fast jobb och inte är någon ungdom som kommer att ha en massa fester som stör grannarna osv.

Då kom det spontant från dottern "Ja, också är du ju inte en sådan som älskar alkohol heller!"

För att ge lite bakgrundsförklaring så har min fru läst en del böcker för dottern den sista tiden som utspelar sig runt sekelskiftet och det har varit en del om alkoholiserade pappor i de böckerna.

Känns skönt att dottern ännu inte fått en bild av att jag dricker för mycket och så skall jag se till att det förblir.

@Heffaklump Vilka fina samtal med din dotter💕 och så skönt att hon varken upplever att du dricker och att det kommer att förbli så. Det kommer att ge er ett fint, tryggt och kärleksfullt liv tillsammans❤️

@Andrahalvlek
Ja, vi får hoppas på det, har halkat ner några pinnar de senaste dagarna men ligger fortfarande top 10 åtminstone :) Men det är inte hela världen om jag inte får den, jag har råd med den lägenhet vi har idag, tycker bara att det kostar betydligt mer än det smakar. Dyker upp lämpliga lägenheter med jämna mellanrum, både hyres- och bostadsrätter så vi skall nog hitta nåt.

@vår2022
Ja, det var fint, får se till att det fortsätter på det viset :)

Insåg precis att en månad nu har passerat, 31 dagar och 10 timmar enligt timern, känns bra och inte känt något sug de senaste dagarna.

Har återgått till jobbet efter semestern, började igår och det var rätt in i hetluften med en gång, många projekt under hösten och vissa som behöver styras upp med kort varsel men det får lösa sig, tyvärr har inga initativ tagits under sommaren så det får tas tag i nu.

Har blivit erbjuden visning på hyresrätten jag sökt så hoppet lever. Blir om inte annat ett bra ställe att mellanlanda tills jag hittar en ny bostadsrätt där jag inte behöver lägga lejonparten av lönen på boendet.

Vad gäller min marathonsatsning så går det trögt, springer varannan dag och styrketränar varannan med lite vilodagar ibland då jag känner att det behövs men har ingen motivation att springa långt, trivs bättre med kortare rundor just nu kring 6-8km, har som mest varit uppe i 22km så att springa närmre det dubbla blir spännande. Får ta det i en takt jag klarar av och får försöka tvinga mig själv att gå i de värre uppförsbackarna även om det kommer vara svårt när adrenalinet sätter in.

@Amanda L @Andrahalvlek
Tack!
Jag jobbar på, träningen är jag inte helt nöjd med, borde ha sprungit mer för att klara av marathon om två veckor men det får gå som det går :)

Nu är första (halva) arbetsveckan avklarad. Har inte känt något sug egentligen, åtminstone inte förrän precis innan jag gick hem, som vanligt blir det kaos strax före hemgång på fredagen då alla veckan jobb avslutas och pågående arbeten skall lämnas över till helgpersonalen, alltid är det någonting som missats eller blivit fel och måste åtgärdas i sista sekunden innan man kan ta helg.

Kan sakna tiden då jag jobbade skift då det alltid var någon annan som tog över ansvaret när man gick hem, sedan fick man se vilket läge man kom tillbaka till, det var väldigt skönt att inte behöva ta med sig jobbet hem i tankarna, kan inte minnas att jag någonsin var stressad på den tiden.
Å andra sidan mår jag bättre av att arbeta dagtid och få regelbunden sömn, har högre lön och ett mer (ibland för) stimulerande arbete idag så det är svårt att säga vad som är bäst.

Nåja, suget kom och gick fort och nu skall det bli skönt med lite helg.

Då var första hela veckan på jobbet avklarad och det har varit hektiskt, haft mild ångest hela veckan över hur vi skall hinna med allting men gjorde en hel del framsteg på fredagen och nu ser det lite ljusare ut, fortfarande alldeles för mycket att göra med otillräckliga resurser men får åtminstone en känsla av att vi kan klara det i någorlunda rimlig tid.

Inte haft något sug, mer funderingar kring hur jag skall kunna släppa jobbet under sådana här perioder utan alkohol, har en tendens att fastna i negativa tankar när det är stressigt, framförallt när jag gått och lagt mig, vilket leder till att jag inte kan sova. Med en flaska vin innanför västen får jag åtminstone sova, även om kvaliteten blir dålig.

Även på hemmafronten är det mycket, håller på att packa ihop hustruns tillhörigheter inför hennes utflytt, roddar med mäklare och har sprungit på lägenhetsvisningar. Visningar är det dock slut på nu, du verkar vara synsk @Andrahalvlek, jag fick lägenheten, inflytt 1/10 så nu blir det snabba ryck. Behöver få ut hustruns saker så snart hon får nycklarna till sin lägenhet, sedan får vi styra upp fotografering av vår lägenhet och sen är säljkarusellen igång.

Ser tyvärr inte särskilt lovande ut när man tittar på hur det går för motsvarande lägenheter i området så det blir nog till att sälja med förlust men det får vi ta, kan inte stå och betala för tre lägenheter särskilt länge.

@Heffaklump Skönt att jobbveckan är över och att det kändes lite bättre på fredagen. Det liknar hur det varit för mig i veckan. Gjorde klart en grej fredags för påseende och tänkte att ”good enough” får räcka. Nästa vecka måste jag ta itu med så mycket annat och det finns inte mer tid. Kan säga att om jag skulle ha druckit som tidigare skulle jag varit superstressad och uppe i varv. Som nykter har jag blivit så mycket mer balanserad, lugn och chill och ”good enough” tänket har blivit en slags måttstock för mig. Min självkritik är inte lika hård och resultatet blir lika bra, eller till och med bättre.

En skillnad jag också känner är att jag kan koppla bort jobbet bättre när jag ska sova som nykter. När tankarna på jobbet kommer när jag ska sova, brukar jag säga till mig själv att, nu är tid för att sova och jag ska tänka på det när jag vaknar. För man blir mer balanserad, lugn och sansad efter ett tag som nykter. När jag drack blev jag mer uppstressad, det fanns kvar i det omedvetna, även om jag domnade bort lite när jag tog en flaska. För att inte tala om att vara bakis och ångesten på morgonen, trött då vinsömnen inte är en utvikande och återhämtande sömn. Den onda cirkeln som man hamnar i och har svårt att komma ur. Så ge nykterheten tid, balansen och lugnet kommer.

Förstår att det är mycket stress, planerande och fixande med lägenheter och försäljning också. All den stress hanterar man dock så mycket bättre som nykter. Man kan lätt luras att tro att några glas vin dämpar, men det är falsk reklam från alkoholdjävulen, så det gäller att genomskåda det. Lite som att logga in med sitt bank-id av en bedragare😂.

Hoppas att allt kommer att lösa sig till det bästa, på något sätt brukar det ändå göra det❤️

@vår2022

Jo, det är ju så att alkoholen lindrar bara tillfälligt och jag vet att det blir värre senare, måste bara lära mig att koppla bort jobbtankarna när jag skall sova. Händer alldeles för ofta att jag ligger och vrider mig i timmar och då kan alkoholen te sig lockande.

Gick från kollektivanställd till chef för ett par år sedan och jag har inte helt förlikat mig med rollen än, jag har svårt att lita på att min personal gör vad de skall på rätt sätt, på goda grunder visserligen, det har hänt mer än en gång att saker har lämnats på sätt som kan vara direkt farliga för såväl människor som miljö. I vissa fall på grund av rent slarv men framförallt pga brist på kompetens.
Tyvärr finns inte tiden för att lära upp den personal jag har på ett bra sätt (tycker inte heller det skall behövas då var och en av dem har runt dubbelt så lång erfarenhet som jag själv) så som det är nu behöver jag punktmarkera allt som görs och mer eller mindre styra varje steg de tar vilket jag inte har tid med då jag även har en hel del administration som behöver göras.

Har bett ledningen om förstärkning men tyvärr har vi brist på personal inom hela organisationen både vad gäller antal och kompetens, mycket erfaren personal som har slutat av olika skäl de senaste åren så det jag skulle kunna få är en nyanställd och det skulle snarare göra saken värre då denne skulle behöva upplärning under ett par år åtminstone.

Personalsituationen undantagen så trivs jag bra med tjänsten, den är varierande och utmanande och jag får mycket uppskattning för vad jag gör men går ändå i tankarna på att byta tjänst, saknar tiden då jag kunde släppa jobbet så fort jag gick utanför grindarna och inte ägna det en tanke förrän jag var tillbaka igen.

Som du säger brukar det lösa sig till slut så det är bara att bita ihop och jobba på, nykter skall jag åtminstone vara, det kan jag styra själv.

@Heffaklump Grattis till lägenheten! När ni alla har landat efter flyttarna och ni har vant er vid varannan vecka så kommer allt kännas bättre.

Ett tips: Ät middag ihop när överlämning mellan hemmen sker. I höst är det 10 år sedan jag separerade från barnens pappa. Fram till yngsta dottern flyttade hemifrån för två år sedan så åt vi middag ihop varje fredag eller söndag (vi bytte bytes-dag efter några år). När döttrarna skulle komma till mig bjöd jag på middag och vice versa.

Det är ett bra tillfälle att prata om praktiska ting, och för att etablera en ny typ av relation. Mina barns pappa är numer som den bror jag aldrig fick. Barnens födelsedagar, påsk, midsommar, jul firar vi alltid ihop.

Ett annat tips: Meditation. Det kan hjälpa dig att varva ner. Krävs dock träning, träning, träning. Knyt ihop det med en annan vana. Sen när du fått igång meditationen kan den hjälpa dig akut till och med - in på toa på jobbet och djupandas, tio minuter senare fit for fight igen. Finns appar för meditation.

Kram 🐘

@Heffaklump Var i ungefär samma sits som du. Slutade med sjukskrivning. Tredje gången utmattningsdepression (2007, 2018, 2022).

När jag började jobba igen för ett år sedan valde jag att växla ner. Inte vara chef mer, slippa helhetsansvar. Bara jobba och det är jävligt roligt att jobba igen!

Bland de bästa beslut jag har tagit, jag ska hålla i minst 12 år till innan det är dags för pension. Nu kan jag stänga av datorn när jobbdagen är slut och resten är någon annans ansvar.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Tack! Det är jag övertygad om att det kommer att göra.

Vii har planerat för att umgås en del även framöver, om det blir just vid överlämning eller vid något annat tillfälle återstår att se men någon form av liknande upplägg kommer vi att ha, tror det kommer vara bra för dottern att känna att vi är en familj trots att vi inte bor tillsammans allihop längre.

Skönt att höra att andra har varit med om liknande situationer och att det inte bara är jag som inte klarar pressen :)

Var nog själv ganska nära väggen för runt två år sedan, var ny i tjänsten och hade vid den tiden ännu mindre kompetens i gruppen så vi hade en del incidenter som kunde gått illa vilket ledde till att jag fick dra på mig blåstället och mer eller mindre jobba dubbla tjänster, i samband med det bestämde vi oss för att gå isär och sedan blev dottern sjuk, runt ett halvår senare blev även jag sjuk i samma sjukdom som dottern.
Det var inte en kul tid och jag är nog inte helt ur den än, även om det har blivit betydligt bättre, jag har fått mer rutin i jobbet, fått lite förstärkning om än inte tillräckligt, både dotterns och mina mediciner fungerar och min fru och jag har landat i beslutet att gå isär.

Inte alls omöjligt att jag också växlar ner framöver men vill nog ge chefsjobbet ett par år till, stora delar av jobbet trivs jag med och jag kan se potential i tjänsten om jag bara lyckas få mina medarbetare mer självgående så att jag kan släppa fältarbetet och fokusera mer på helheten.

Har faktiskt tänkte börja med meditation, laddade ner Mindfulnessappen och började lite smått under semestern men efter att jobbet drog igång igen har jag inte lyckats ta mig tid till det. Tänker mig att det blir bra att börja med när vi är klara med flyttarna och jag har mer tid för mig själv, lättare att få till nya vanor när man själv styr över sin tid.

Det är en ledbruten man som skriver idag.
Igår gick Göteborgsvarvet marathon av stapeln, 42km av lidande men jag tog mig igenom :)
De första 21km gick bra men efter 24km ville inte fotlederna vara med mer så fick gå en hel del, tog mig ändå i mål på ungefär den tid jag hade räknat med så är ganska nöjd, tveksamt om det blir något mer marathon dock.

Insåg idag att jag inte hade en tanke på öl igår, normalt brukar långlopp firas med pizza och öl men igår blev det bara en pizza och kände ingen som helst önskan att dricka.

Timern säger att idag är dag 50.
Känns bra, har inte upplevt något sug de senaste veckorna, däremot har tankar på att jag kanske inte behöver sluta helt börjat dyka upp. Det går ju så bra, jag borde kunna kontrollera det, behöver bara göra upp en plan och hålla mig till den osv.
Jag kommer inte att agera på de här tankarna då jag vet att det ballar ur förr eller senare om jag börjar dricka igen men de är lömska eftersom de inte är förknippade med något sug, känner ingen önskan att dricka i samband med dem utan tänker snarare att det nog kommer att fungera i framtiden vilket jag innerst inne vet att det inte kommer att göra.