@Smillans Grattis till alla dina veckor 💪👍🙏❤️! Tankarna på att dricka i sommar verkar du ha eliminerat. Tjejmiddagen förra helgen viskade med all tydlighet vad alkoholen ställer till med, förr eller senare för oss problemdrickare. Hejar på dig och följer i dina spår! Nyktra idag och framöver går vi den mest underbara sommar till mötes❤️. Bara jag är nykter kommer jag få en underbar sommar, om något tråkigt inträffar så kommer det bli mycket värre om a finns med i bilden resonerar jag för att liksom stärka mig inför det oförutsedda. 🥰🥰🥰

Hur gör ni andra med träffen som är planerad till fredag? 🌸

Jag skulle vilja men skulle önska veta ungefär hur många som kommer☺️jag har en bit att åka och behöver ta en semesterdag.
Det vore verkligen roligt🥰

@Smillans Jag har för avsikt att komma om jag inte fegar ut i sista stund. Jag skulle så gärna vilja men är så rädd att ”min skamfyllda hemlighet inte längre är hemlig”. Har ännu inte aviserat min närvaro… 🥰

@Smillans och Ny dag, vad glad jag blir att jag hittar er konversation just nu. 🥰 Funderar också över vilka som kan tänkas komma på fredag. Jag har anmält mig och har förstått att det är åtminstone ett par till som gjort det. Vet ytterligare någon som är intresserad. Skulle vara jättekul om ni också dyker upp. Även om jag inte skrivit så mycket hos er är ni kända forumvänner. Jag har ju varit på två tidigare träffar och har uppskattat dem mycket. Förstår att det kan kännas lite obekvämt vad gäller anonymiteten, men jag tänkte att om jag träffar någon bekant där så är den där av samma anledning. Hoppas att vi ses! 🥰

Vecka 45. Lördag och ligger kvar i sängen med mitt kaffe och reflekterar.
Jag kom inte iväg på träffen som var, var ni där @Ny dag och @Vinäger? Nån gång, en dag…
Jag har haft mentalt en ganska utmanande vecka. Har varit lite låg och ganska förbannad stundtals, på andra och på mig själv. 1. Jag blir arg på mig när jag blir påverkad av alla sociala medier som svämmar över av vinglas, strålande fester och tillställningar, det är höjda vinglas mot solnedgång till förbannelse. Och ja jag blir påverkad, det ser gott och härligt ut.
2. Jag blir förbannad på folk runtomkring mig som inte fattar/bryr/skiter i hur det kan vara. Haha allt handlar om mig.
Men som ex vi hade samkväm med mitt närmsta team på annan plats. Några skulle sova över och några åka hem. Jag sa att jag ska åka hem och några ville åka med mig ”det är skönt att sova i sin säng”
Absolut, sa jag, jag kommer åka vid 21-22. Fine, tyckte alla.
När väl kvällen kom och jag skulle åka hemåt hade dom fått feeling, blivit fulla och förstod inte alls varför jag skulle åka redan, tråkig var jag också. I en timme höll jag på och försökte åka hem, säga att nu åker jag. Blev så jävla arg ett tag att jag tänkte bara åka utan dom men hade inte orkat med eftermälet. Väl i bilen skulle det spelas musik och skrålas så höll på att bli tokig. Jag var hemma ca 2 timmar efter det jag planerat. Blir så jävla ledsen på sånt.
Tror det kommer skära sig totalt snart, tur vi har semester så vi (jag) får ett break från varandra.
1 juni idag och sommaren är nu här. Jag har fint i trädgården och känner ingen stress över det. Ska idag ta en fin dag hemma eller skrota som jag brukar säga. Äta nåt gott, börja läsa en av mina semesterböcker jag köpt. Umgås med min man och hundar, jag behöver dom lite extra just nu. Trygghet.
Lite skör som synes men väldigt bestämd om min väg, där svajar jag icke!

Önskar er alla en fin 1 juni🍓☀️🌿🌼

@Smillans God morgon! Ligger också i sängen med min andra kopp kaffe. Samlar styrka för att ta mig ut på en löprunda, motivationen är sådär, men det är bara att göra och vet hur bra jag kommer att må efteråt.

Bra att du reflekterar kring dina ilskna känslor och precis som du säger så sparar du din energi om du inte fastnar i tankarna på sociala medier och alkoholromantiken. Flytta fokus på hur skönt det är att inte dricka, att du inte behöver det för att må bra. Tänk hur jävla bakis alla kommer att vara och hur de vackra kommer att se så slitna ut och med massor av ångest några timmar senare😂.

Gällande dina kollegor, snacka om noll respekt eller hänsyn till dig! Nästa gång så säg att bilen går senast kl 22 och det som är redo kan då följa med. Sen åker du. Tänker att ilskan du känner är delvis från respektlösa kollegor men även att du gjorde ”övergrepp” mot dig själv som tvingade dig att vara kvar. Du trampade över dig själv.

Men tänk ändå vad mycket som vi lär om oss själva från olika situationer och händelser. Vi lär oss var vi ska sätta ned foten och var gränsen går. Till nästa gång vet du, är förberedd och orkar stå på dig. Varför inte ta upp med kollegorna att det inte kändes bra för dig att de inte följde med dig enligt överenskommelse. Att det inte är ok. Kanske försvarar de sig med att de hade kul och var lite berusade, men stå på dig och säg att det ändå inte är ok. Att för dig blev det inte kul. Du behöver inte gå i något försvar utan bara uttrycka hur det kändes för dig. Det är modigt och du står upp för dig själv. Du sätter en gräns. Du visar vägen för hur man ska bete sig mot varandra. Bättre att ta upp det än att bära ilska inom dig, det plågar endast dig. Jag tog upp en sak i veckan med en kollega som skavde hos mig, jobbigt i början men viktigt för att det inte ska bli en ”puck” av det framöver. Det blev ett bra samtal, försvar i början, men genom att jag bara berättade om hur det blev och kändes för mig så landade det bra.

Ha en fin helg och skönt att bara skrota runt!🌞❤️

@Smillans Gumman, ibland suger typ allt. Den där irritationen och ilskan kommer att lägga sig. I början ville jag bokstavligt talat kliva upp på barrikaden och skrika högt: ”Ni är grundlurade allihop av alkoholindustrin!!!” Jag levde ut den ilskan härinne, skrev mycket, men höll hyfsat låg profil IRL.

Och en lärdom har du dragit - bestäm aldrig hemgång ihop med folk som har druckit. Säg vad som helst för att slippa. Tex ”min dotter är ensam hemma och jag är därför beredd att avvika snabbt när som helst.” En variant på det använde jag på min första jobbkonferens med övernattning, för att okeja att jag inte drack vin till maten. Att ens ungar kan behöva en kan ingen ifrågasätta. Det trumfar allt.

Fyllisar kan man inte lita på, det bästa är bara att smyga iväg när ingen märker det. Då slipper man kommentarer om hur tråkig man är etc. En chef jag hade brukade alltid hänvisa till toabesök strax innan kaffet, och sen kom han aldrig tillbaka. Få märkte det. Jag märkte det först när jag hade honom till bordet en middag. Ingen förlust, han var helt socialt handikappad. Konstigt nog, eftersom han var just chef.

Stå på dig! Andas, andas, andas. Njut av ditt mående idag, och gotta dig lite åt hur dåligt dina kollegor mår.

Kram 🐘

Vecka 46. Det var på fisens mosse att jag hann med ett inlägg den här veckan😅
Tack @vår2022 @Andrahalvlek för kommentarer❣️Jag är fortfarande förbannad när jag tänker på händelsen men har tänkt ut en plan till nästa gång tack vare er. (Jag kanske måste åka tidigare pga orsak)
Jag har haft en BRA vecka. Ledig på nationaldagen och kompledig fredag så långweekend i husvagn. Verkligen bra försmak till semester och det är så gott att komma iväg.
Jag har ätit gott och besökt fina handelsträdgårdar, ätit fler glassar än på många många år. (Ätstörning som orsak till det)
Hade tänkt bocka av en punkt på min sommarlista 2024, nattbad men det var för kallt och herregud, sommaren har knappt börjat. Det kommer👙

Är ändå så otroligt glad och tacksam för att alkoholen inte har nån plats hos mig längre.

Hoppas ni alla har en bra söndag🍓 Har ni röstat i EU-valet?🇸🇪 Jag har förtidsröstat och tänker nog kika lite på valvakan.

Vecka 46. Sitter på altan och regnet VRÄKER ner. Herregud vad det regnar, och det är min kvällspromenad med hundarna😬
Veckorna går fort, men tre veckor kvar till semester känns som en evighet. Jag är så trött, så trött. Vete tusan hur jag ska orka mäkta med dom tre som är kvar. Det har ju varit mycket som hänt under året så det är väl inte konstigt jag är trött. Behöver vila och ladda batterierna, inga måsten eller tider att passa.
Helvetet har brakat lös med mina kollegor som jag skrivit om tidigare men jag orkar inte gå in på det just nu. Jag står stark och trygg så jag klarar mig, men synd att det blev som det blev.
Vi behöver nog alla lite semester nu.
Häng i och stå ut.

Önskar er en fin söndagkväll och bra start på kommande vecka!🌻