@Flarran Heja dig!Du är sannerligen en kämpe.Goda insikter & reflektioner du gör & som du själv skriver man måste bygga på med lite rörelse & aktivitet man mäktar med.Och ibland är det ju bara att bestämma sig.Och det vet ju du som lyckats hålla dig nykter i över 1 år.En sann förebild.Önskar dig en vilsam & fin kväll.

Nu har jag faktiskt lyckats pyssla med en hel del som jag aldrig i morse eller när jag vaknade till på eftermiddagen efter nån timmes spontan sömn kunde trott att jag skulle klara av. För nu när jag sitter och dricker mitt nykokade kaffe så kan jag tänka tillbaka på att jag faktiskt idag har cyklat en hel minut på min motionscykel i vardagsrummet och även kört tolv gånger med min armstärkare fast det kändes en del i musklerna då det väl var nån månad sedan jag använde den sist.

Körde även faktiskt i en minut på var hand med en sån där fjäder för att träna handmusklerna lite. Blev väl efter en stund lite slut av övningarna. Men nu känner jag mig rätt så nöjd av att jag har klarat av så pass mycket idag faktiskt. Har fyllt på mitt saltkar och även fyllt på min chokladburk med chokladpulver samt småpysslat och diskat några fat som blivit ståendes.

Hade jag varit korkad och åkt iväg efter alkohol idag i stället så hade jag bara i bästa fall suttit lite dimmig i huvudet med en tom plånbok nu och deppat. Har nu fyllt på min kaffekopp för en påtår. Det är då allt tur att jag hade det här med kaffet kvar att upptäcka finessen med. Det har inte blivit som en vardagskänsla över det ännu. Utan det känns faktiskt som lite lyx det här med nykokat kaffe och några pepparkakor till. Detta eftersom jag inte dricker kaffe varje dag utan bara ibland när jag vill lyxa till det hela lite. Förresten, @Molnet, det var kul att du tittade in här en sväng kompis.

Ha en fin kväll!

Vad härligt att se att lite livslust kom tillbaka. Kul att höra om kaffet också, jag är slentriandrickare men har under mina försiktiga försök till minskat drickande de här senaste veckorna festat loss på lyxkaffe på café vid några tillfällen. Senast idag faktiskt. All träning som blir av är bra brukar ju folk säga, heja dig!

Bara ett glas kan väl inte vara så farligt. Kanske en liten öl eller två, eller varför inte lite vin av nån lite finare sort. Varför inte en god likör nån gång, kanske nu till julen lite glögg för skojs skull, eller varför inte nån jul-öl. Det kan väl inte skada. Bara för en gångs skull, kanske eventuellt lite fint bubbel sen till nyår. Det var ju så himla länge sen sist. Bara för att man har råkat att dricka lite för mycket nån gång tidigare, det behöver ju inte betyda att det går helt åt skogen igen liksom.

För nu kan du ju det här. Du är ju nästan expert på det mesta om alkohol och vet ju att du kan sluta dricka när du vill. Det är ju du själv som bestämmer över flaskan, eller hur... Nog vågar du väl känna dig lite fri att som vanligt folk köpa hem några flaskor och burkar att ha i skåpet inför helgerna i fall nån bekant kanske skulle komma på besök, så att ni kan ha det lite trevligt.

Bara lite sällskapsdryck och ett enda glas i sällsynta fall kan väl inte skada. I den riktningen kan tankarna helt fritt vandra ibland. Men nog vet man väl lite bättre än så vid det här laget... Det är då rätt märkligt att man kan fundera så här i stället för att sova fast man verkligen har försökt att för en gångs skull somna mellan elva och tolv vilket var målsättningen. Men mina tankar snurrade bara runt i de mest skilda riktningar. Det var hopplöst att somna alltså.

Därför satte jag mig återigen ned här vid min gamla dator och skrev av mig lite tok för att försöka att komma till ro alltså. Det verkar som att alkoholdjävulen inte alls har givit upp hoppet än om att få en på fall liksom. Men jag är då vaksam och tänker inte köra ned i diket i första taget.

Inte nu när jag har varit nykter och alkoholfri i över ett helt år som jag nu ser som ett träningspass inför kommande år. Beroendehjärnan den lever då sitt eget liv ibland. Nu har jag druckit en kopp med te och ätit rostat bröd med smör på. Så nu borde det väl förhoppningsvis gå att sova en stund. Förresten @LAO, det var kul att du tittade in en sväng i går kväll kompis.

Ha det gott!

@Flarran Godmorgon. Råkade visst trycka iväg ett tomt mess till dig Skyller på att jag är halvblind utan glasögon eller linser 😅

Även jag låg vaken en stund inatt av helt oklar anledning. Men så mindes jag yoga nidra- slog på en slinga och somnade om nästan direkt och har sovit till nu 😬 Vill dock inte kravla mig ur sången som är varm & skön. Men jag måste ta mig till jobbet. Sista dagen för veckan! Skönt!

Hoppas du får en fin fredag 🩵

God morgon på er alla! Nu skulle man väl ha sovit som glad liten kanariefågel. Är förresten kanariefågeln kvittrande glad eller har den sina bekymmer över trötta vingar i nåt halvsovande tillstånd av yoga-liknande dröm-tillstånd, eller har den kanske sina allmänna små funderingar kring sitt varande i nuets flyktiga tillstånd av den just nu passerade sekundens rörelse i tid och rum kan man tänka.

Kanske är denna tänkta kanariefågel nu sittandes på nån trädgren med huvudet under ena vingen och funderandes på om det finns nåt gott och nyttigt frö att få fatt på i farten på i närheten. Man kan då fantisera och tänka på det mest märkliga ting när man vaknat till en aning för tidigt efter en enda timmes sömn och undrar varför man sover så himla knasigt illa fast man borde ha sovit som en klubbad säl just nu.

Nykter och alkoholfri det är man då, vilket väl är ett litet under egentligen. För fast jag är vaken och väl lite orolig över att man inte mår tip-top så pågår det i stunden då inte förhandling med mig själv om resa iväg till närmsta bolag efter starka drycker. Vilket väl var allt man väl levde för vid den här tiden för inte så värst länge sedan om man nu tittar tillbaka på den tid som förflutit sedan man tog den sista och förhoppningsvis sista slurken med alkohol.

Det var ju faktiskt inte längre sen än den där dagen på hösten i oktober år 2023 som väl var lite av kanske en sorts vändpunkt i min då kanske lite extra ovanligt snurriga tillvaro utan att jag då väl ens var så värst medveten om detta. Nu är denna dags morgonljus väl snart på gång och många trötta fötter lär väl nu rusa i väg i jakten efter dagligt bröd och ekonomiska belöningar för att kunna överleva denna dag och väl även för att kunna planera inför kommande morgondagars fröjder här i världen.

Har fast det är mörkt ute, redan nu dragit upp persiennerna här i köket och ser att det inte är så värst mycket fart och fläkt där ute på gården och dess parkering ännu. Men snart så är väl bullret av nån grävmaskin och lastbil som igår användes till att vända upp och ned på gatan för väl byggnation av av någon kommande teknisk detalj för samhällets närmsta utveckling av sånt som kanske kabeldragning för kommande teknikutveckling och annat snart gå igång igen kan man tänka. Funderar nu på att ta mig en slurk morgonkaffe ur termosen då man ju kokade på sig lite sånt igår.

Tror det får bli en rejäl kopp i denna stund så man kanske får ork att ta sig iväg till sängen igen för lite vila. Med tanke på att man väl har vänt upp och ned på dygnet sedan många år, så kanske man rent utav somnar till som ett litet barn en stund fast det ju är på helt knasig tid enligt sömnens alla experter. Dessa kloka människor som kanske nu är på väg upp ur sina sängar för att lära folk konsten att sova på vettig tid kan man tänka och fundera på så här i denna tidiga morgonstund. Förresten, @Carisie, det var kul att du tittade in här en sväng kompis, sånt uppskattas alltid.

Ha en fin dag!

Tänk så lätt det är att bara öppna en burk som kanske står i ett skafferi. Detta kan vara i form av en ölburk eller nån cider med rejält med alkohol en tidig morgon när man inte har fått sova som en vettig människa. Tänk så många gånger det har varit en flaska eller burk med rätt så hälsovådliga onyttigheter som man har letat efter i skafferiet genom åren innan man halkade in i nykterhetens alkoholfria värld.

Tog mig en rejäl kopp med kaffe för nån timme sedan och precis om jag misstänkte så satte byggjobbarna från igår igång med sina skramlande maskiner där ute på gården. Mina tankar om en liten vilopaus var som bortflugna. Det var bara att börja tänka på att hitta på nåt annat att göra på morgonkvisten fast man väl egentligen var trött så att man väl nästan kunnat stå och slumra till i nåt hörn.

Det var då som alkoholdjävulen hälsade på igen och liksom började få en att tänka på att det var Fredag idag som det ju är. Då ska man väl inte deppa över småsaker som lite utebliven sömn och såna där världsliga prylar alltså. Nej. Kom loss nu alltså! Var dig själv och ta en taxi ned till bolaget för nu finns det ju stålar att festa loss med.

Såna enkla grejer går jag inte på tänkte jag då med min logiska och sedan länge nyktra och nu klarvakna del av hjärnan. Tänkte även på det här med HALT. Fast jag väl inte direkt var under skriande inflytande av nån egentlig bokstav tillhörande HALT-benämningens bokstäver. Men letade hur som helst igenom mitt gamla skafferi efter en burk med nåt gott som jag spontant längtade efter i stunden.

Man skulle väl här och nu kunnat tro att det var drömmen om nån kvarglömd burk med rejält stark cider eller starköl eller nåt sånt som hägrade. Men se det var det konstigt nog inte. För magkänslan sade så himla tydligt ordet - Burkpotatis, tänka sig. Ja det var en konservburk med potatis som nu magkänslan ropade efter, hur konstigt det än kan låta. Så värmde på en sådan burk med en fyra hekto lite drygt med potäter.

Har nu satt i mig en 265 kalorier med sånt och mår hur fin-fint som helst. Potatisen fick inte ens göra sällskap med nån matjessill ur glasburk heller. För var bara sugen på potatis och inget annat. Kan man bli potatismissbrukare var en tanke som flög förbi en kort sekund. För inte kan man väl sitta och lyckligt glufsa i sig bara potatis på morgonkvisten. Då ska man ju följa andra och lite mer genomkloka regler och rutiner för vad som är rätt och riktigt att ha som frukost.

Kanske nåt fiberrikt jox som man inte gillar, men äter ändå för att det ska vara så nyttigt enligt experter. Men se sånt, det struntade jag då fullständigt i. Detta då min magkänsla sade mig att mitt val av potatisburk till frukost var ljusår bättre än alla blaskiga burkar med starköl och cider i hela världen alltså. Kanske dags för en skvätt mjölk och en ostmacka till efterrätt också eventuellt känns det som. Stora beslut kan alltså tas i ett kök en helt vanlig fredag alltså.

Ha det gott mina vänner!

@Flarran Du är för rolig du med dina precisa beskrivningar över sug & letande efter burk med hög procent.Lika nice är ditt korrekta svar att alkohol djävulens försök att lura dig.Det går du inte på.Och potatis till frukost är det väl inget fel på.Tror nog att det var HALT du behövde se på.H som i hungry & du åt potatis.Bra.Du skrev att du sovit dåligt & var trött.Tom i trött.Men inte lätt att göra något åt den saken när byggjobbarna stöka runt.Hoppas du tagit en liten gubbs-lur en stund på soffan i eftermiddag & att du får en skön kväll.

Har vilat och tagit det lugnt idag. Tänkte länge vara duktig och tvinga iväg mig själv för att försöka gå emot min inre varningsklocka som väl ringde så smått. Detta genom att inte känna efter utan bara göra och gå ut en sväng. Detta för att handla lite konserver med burksallad med mera. Men hade ingen ork alls, och märkte väl även att jag hade ovanligt mycket tankar på alkohol denna fredag. Men ville ändå gå emot min inre känsla som väl sade åt mig att väl vara försiktig. Har ju hört att man inte ska tänka så mycket utan bara göra för att komma ut på träning eller promenad liksom.

Men ibland så blir det inte som man vill göra utan det blir bra och bättre än vad det kanske kunnat bli om man bara gjort saker utan att tänka så att säga. Det var nog bra att man inte bara tänkte följa duktighetskänslan att bara göra nåt då man var så trött och slut idag. Jag blev alltså kvar hemma och pysslade lite allmänt i stället och bekantade mig mer med min nya kamera. För tänkte att om man inte är helt i balans så ska man inte utmana ödet och ta några onödiga risker och då kanske hamna i nån knepig situation så att alkoholdjävulen kanske kan få en att komma hem med en kasse med alkohol från bolaget.

Nu när jag har läst igenom mitt inlägg från i morse så ser jag att det var ett mycket klokt beslut. HALT-benämningens bokstäver ville jag tydligen inte alls kännas vid att jag var under inflytande av på något sätt ser jag nu rätt tydligt att man tydligen ville intala sig själv till att tro. Men så var det ju inte alls ser jag nu när jag är mera utvilad och kan tänka mer klart efter att ha fått ha sovit nån timme och blivit mer balanserad i tänkandet. Det var då väldans mycket funderingar kring burkar och flaskor i morse denna fredag ser jag att man hade liksom.

Men nu så är det hur bra som helst igen. Har inget alkoholsug alls och förvirrade tankar kring drickande och det är jag då rätt så tacksam för alltså. Nu känns det mer som att det nog är dags för en liten kopp med kaffe och det blir man då inte knasig i skallen av. Hoppas att ni mina vänner här på forumet har det gott och inte blir lurade eller överrumplade av alkoholdjävulen ni heller utan lyckas att ta er igenom denna fredag helskinnade ni också. Det var trevligt att du @Molnet tittade in här kompis och visst var det väl HALT som spökade i morse utan tvekan.

Ha en fin kväll!

Vaknade nyss och mådde inget vidare bra och började tänka på att vad är det för mening med att vara duktig och kämpa nyktert dag för dag när inget verkar bli bättre ändå fast man kämpar på och sliter som ett djur för att komma framåt och ut ur ett dåligt psykiskt mående. Då kom plötsligt som så ofta tankar på berusning in i bilden. Kanske dags att ta en paus genom att köpa några flaskor med alkohol för att få en stunds vila från sig själv och då slippa känna sig så jobbigt illa till mods liksom.

Gick därför ut på nätet och letade efter sidor med tips på hur man kan göra för att kunna ta sig ur ett tillfälligt dåligt mående utan att börja med ett självskadebeteende som drickande av vin och annat för att slippa tänka och känna så mycket jobbigt som jag gör nu. Var därför in på en psykologsida och lyssnade då på en podd där det lite allmänt togs upp om det här med att när man kanske trycker ned svåra och jobbiga inre känslor så kan det leda till självskadebeteende som kan ta sig olika uttryck som för mig har varit överkonsumtion eller ett missbruk så som självmedicinering med alkohol.

Nog vet jag att det mot ett dåligt psykiskt mående fungerat som ventil för att i svåra stunder stå ut ett tag till med en svår situation och kunna ta mig igenom en svår stund eller ofta en jäkligt jobbig tid. Men känsloreglering, eller kanske rättare sagt hantering av sina känslor på ett sätt som misshandlar kroppen och leder till inte bara en tillfällig lindring av ett psykiskt dåligt mående, utan då även därmed ger biverkningar på många andra plan som dålig fysisk hälsa och än mer svårt psykiskt illamående som därmed inte alls på sikt fungerar för mig.

Har nu börjat få tankar på att ge upp kampen om att vara alkoholfri. Detta fast jag förstår att det är helt fel väg att gå och fel att dricka skadlig alkohol. Detta då det är som att pissa på sig själv och att det bara värmer en kort stund och att man sedan fryser ännu mer och mår än mer illa efter en stund. Sedan vet man ju att det bara blir mer drickande och sedan sjunker man verkligen ned i ett psykiskt riktigt dåligt mående som blir en nedåtgående spiral. Har alltså nu i natt haft förhandling med mig själv om hur jag ska kunna lösa den här krisen utan att besöka bolaget denna lördag och inhandla diverse alkohol i form av vin, sprit och öl. Har inte fått tag på rätt metod för mig än förstår jag, fast man talat med så många experter genom åren.

Men kämpar ändå vidare nyktert utan att förstå varför riktigt. Har ingen ork och energi till att göra något roligt alls. Men förstår ändå att jag måste börja bygga goda grundrutiner för åtminstone vettig kost, vettiga sovrutiner och även vettiga träningsformer i form av kanske daglig promenad fast ork till det saknas fast sånt ju kan skingra svåra tankar så att jag slipper ta till flaskan igen. Det är inte så lätt det här att med mina psykologiskt svåra förutsättningar att försöka att vara duktig och sköta om mig själv när man som jag har så mycket svåra inre tankar och känslor att brottas med.

Kanske blir det bättre bara det bli ljust utanför mitt fönster snart och att jag då tar mig en kopp med varm choklad och några goda limpmackor till att börja med. Detta då jag ju faktiskt har upptäckt att det brukar kunna fungera en stund. Det är svårt att vilja vara duktig när det känns som att man har hamnat i en lite djupare depression igen vilket väl beror på vintermörkret. Blir så mycket mer dyster av att det är så lite dagsljus den här tiden på året. Känner mig i stunden som en tönt som borde sluta att skriva en massa tok på detta eminenta forum.

Men fortsätter väl med det ett litet tag till precis som jag försöker att hålla mig nykter även en stund till och ger sjutton i att gå på känslan som så starkt säger att det är dags för lite alkohol igen. Svåra grejer det här alltså. Men får väl kämpa vidare och kanske vänder det snart för det har det ju gjort tidigare som alkoholfri kämpe på detta forum. Det får nog omgående som omväxling bli en kopp med varmt te och rostat bröd med smör på som tankeskingring fast klockan inte är rätt frukosttid för mig riktigt än. För allt är väl bättre än att ge upp eller att idag senare börja slå sig själv i skallen med en flaska igen sade mig en rätt så logisk känsla.

Ha en fin lördag!

@Flarran det låter som om du har kraften att se ljusglimtar trots att ditt mående inte samarbetar särskilt väl med dig just nu. Starkt av dig tycker jag💪🏽💪🏽💪🏽. Snart ljusnar det ute och chokladen kommer smaka bra med limpmackorna! När jag har mått som sämst har jag inte orkat tänka ”en dag i taget” utan snarare varit på ”just nu”. Just nu ska jag äta, just nu ska jag ligga i soffan, just nu ska jag duscha (fast det kan vara jäkligt jobbigt).

Hoppas att du hittar stunder som känns ok idag.

@Flarran God morgon! Vad bra att du lyssnade på podden, det brukar hjälpa till att kunna förstå mekanismer bakom ett missbruk och lätta upp svårmodet lite. Även om man är medveten om mycket så är det ändå skönt att höra det igen. Det kan också ta lite tid innan saker verkligen faller på plats liksom. Fick du några tips i podden om hur man kan gå tillväga för att hantera sitt mående utan att självmedicinera?

Ha en fin dag kompis!❤️

Här sitter man nu vid köksbordet och är rätt så förvånad vad man kan göra fast man för det mesta kan ingenting. Var i morse som vanligt helt slut och orkeslös. Totalt psykiskt utmattad alltså. Var i princip färdig att ge upp den nyktra kampen och skita i alltihop och ge mig i väg till bolaget för att resa rakt in i alkoholdimman.

Hade läst på nån sida på nätet som handlade om hur man kan göra och tänka när man är på gränsen till att vilja ge upp och väl i princip känner sig redo för att dra sin sista suck och kanske nästan skulle välkomna den känslan. Ja, så tolkade jag väl snacket och några texter som jag sedan läste efter att ha hört en podd som handlade om självskadebeteende. De var väl inga experter på beroendeproblematik, utan mera kanske inriktade på det generella kring skadebeteenden i stort.

Det som det hela väl kokade ned till var att man skulle förstå att tankar om sig själv väl mest bara var tankar och att impulser till att rusa iväg och ta dåliga beslut skulle man vänta med att göra tills man väl hade hunnit räknat till tio eller nåt snusförnuftigt. Ja, tills man hade väntat klart och väl lugnat sig och kommit på bättre tankar. Rätt enkel psykologi egentligen. Men i morse var jag så himla trött på allt, så att något normalt tänkande fanns knappt kvar. Men då kickade mitt jävlar-anamma igång av sig själv liksom och jag blev skitförbannad på att jag var så jävla deppig och utan anledning kände mig så jäkla värdelös.

Tänkte då även på gamla tips man väl hört så himla många gånger att man ska försöka att fokusera på det man kan göra och sånt som man gillar. Idag har det varit lördag och här i min stad brukar det då vara loppisar öppna på lite olika ställen. Då det ju inte var en massa snö på cykelvägar och inte heller regn för en gångs skull. Så tänkte jag att varför inte bara ta en sväng åt nåt jäkla håll och se vad man klarar av denna dag. Rasar man bara ihop i en hög liksom, så var det väl så liksom.

Nu har jag cyklat minst en mil, filmat lite med mobilkameran och på loppis handlat några begagnade DVD-filmer med mera och även på ren jäkla envishet gjort min veckohandling av tunga konserver. När jag vägde lasset när jag kommit innanför dörren så visade vågen att jag hade släpat hem över drygt tjugotre kilo, det är ju inte klokt egentligen. Slog mig även lös på två grillade korvar med bröd i en butik, och är förvånad att jag lyckades besöka fyra olika butiker på bara några få timmar i flygande fläng. Cyklade som om jag var en tonåring uppför de flesta backar också.

Det var bara den sista backen som jag var tvungen att gå i då jag var totalt mörbultad i både knän och ryggen alltså. Det är otroligt vad man kan ibland. Men skulle nån nu komma och säga åt mig något oförskämt som att: Då kan du ju ta och göra så igen om nån dag och så klart helst dubbelt så mycket och långt alltså. Då skulle jag be såna jäkla hurtbullar att fara ända in i... Ja, liksom alltså...

Fick även tag på några påsar av mina favoritchips och även kokosbollar idag. Så nu kan man fira alkoholfritt så det står härliga till denna helg. Sitter nu och dricker vanligt kolsyrat vatten som inte alls sitter direkt fel efter en utflykt av dagens kaliber alltså. Misstänker att man väl imorgon är trött och mör som en bankad biff och suckar som en gammal hundraåring igen kanske. Men det skiter jag då fullständigt i just nu, för varför spotta på sig själv och sitta och gräva ned sig i onödan alltså. Förresten, @LAO och @vår2022 det var kul att ni tittade in här idag mina vänner. Sånt uppskattas.

Ha en fin kväll!

@Flarran Vilken härlig dag du verkar haft! Inte fy skam! Dessutom vill jag bara tillägga att utbankad biff är bäst. Mör och bäst! 🥩 Luft i systemet brukar ge just luft i systemet - utrymme för nya tankebanor! Hoppas du är nöjd med din lördag.
🩵

Hejsan! @Carisie, Kul att du tittade in kompis. Jo då, det blev faktiskt en ovanligt bra och mycket händelserik dag. Jag kan inte riktigt förstå varifrån all energi kom. Men ibland någon sällsynt gång så händer det ju att jag får en energikick. Kanske inte så enorm som idag. För nu var det då rätt så otroligt alltså.

Vanligtvis när jag får lite extra energi brukar jag ju slarva bort den till att bara göra tråkiga, men rätt så nödvändiga grejer som att väl städa hela huset på en gång eller nåt sånt. Nu gjorde man allt kul man funderat på att göra länge, och då så klart allting på samma gång liksom. Man borde väl vara mera strukturerad, och lagom, men har inte fått ordning på sånt än.

Nu säger mig det logiska tänkandet att jag måste försöka att komma i säng i vettig tid. Har ju redan hunnit sett lite på en videofilm också. Men nu märker jag att energin har avtagit, men det är ju inte så konstigt alltså. Har tänkt att tvätta i morgon kväll, men får väl se hur det går med den saken efter dagens urladdning liksom.

Men nog är man glad att man inte rusade iväg in till bolaget som det hade kunnat bli om jag inte verkligen fokuserat på att göra något annat och roligare. För då hade man då med garanti inte mått så värst bra imorgon alltså. När jag drack alkohol tidigare, så kunde det nån gång börja med att man ville fira att man väl nån sällsynt gång mådde så där bra och hade energi.

Minns att jag en sommar för några år sedan hade cyklat några mil och mådde rätt så bra. Då fick man för sig att fira lite med en öl bara. Men då blev den positiva känslan av rejält med energi som utsuddad nästan direkt och sedan blev det bara att man satt och tröstdrack av farten bara på nåt sätt. Mycket märkligt egentligen att man har hållit på som man har gjort alltså. Men nu är man ju lite klokare, för tillfället i alla fall, och det är jag då tacksam för. Trevligt att du också @Andrahalvlek tittade in en sväng. Tänk, idag blev man då inte sittandes som fastklistrad på köksstolen i alla fall.

Ha det gott mina vänner!

@Flarran God morgon och glad första advent 🕯️
Hur mår den utbankade biffen idag? Här ska vi städa och pynta lite, maken ska göra långkok & jag tänkte baka en saffranskladdkaka med mandelmassa i (serveras med rårörda lingon och lättvispad grädde). Sen kommer alla barnen hit & äter middag och det kommer att serveras glögg med russin och mandel 😌 den alkoholfria varianten som vi alla tycker är godast 😅 Även på det tiden jag drack alkohol frekvent så valde jag den alkoholfria glöggen 🎅🏼

Jag önskar dig en fin dag 🩵

Så har det blivit december igen och den 1:a advent. Sitter rätt så mör i kroppen och fysiskt utmattad efter gårdagens trevliga lilla utflykt som jag företog mig på cykel här i min gamla stad. Jag gick faktiskt lite på upptäcktsfärd i den igår och återupplevde gamla minnen och en del platser med ett helt nyktert sinne. I mycket så handlade det hela om att fortsätta att alkoholfritt upptäcka mig själv och väl försöka att hamna i takt med tiden som väl mitt lite märkliga skrivande här på forumet varit och är en resa i som jag ser det. Ville väl se vad jag ännu kunde göra och förmådde samt försöka att liksom ge livet en chans till. Det finns allt sånt som är bra och det finns även en del ljusglimtar här och där, fast ibland så får man allt leta ordentligt och hålla i och hålla ut för att inte bara gå helt vilse i dystra tankegångar. Nu är det söndag och vilodag som det står skrivet i den skrift som aldrig blir omodern så länge denna värld består. Ska gå ut på nätet snart och försöka att leta upp en trevlig gudstjänst denna första advent och skaparen och hans son till ära. Det var trevligt att du @Carisie tittade in här och skrev några ord, sånt uppskattas alltid min vän.

Ha en fin dag!

Det kommer efter som det heter, med kanske en liten blinkning och syftning åt en rätt känd slogan för ett gammalt pilsnermärke som man som storkonsument av alkohol inte var helt obekant med. Men det var inte hinkande av öl som gjorde att jag sov över och bort från att missa nöjet att få tvätta några maskiner på Herrens vilodag igår. Nej, hade ju haft ett rejält träningspass på cykel med mera under lördagen och var tvungen att vila hela söndagen och sov från 18:30 och fram till midnatt.

Men nu är det måndag och en ny vecka med nya möjligheter och utmaningar. Har korkat upp en halvliter. Ja, inget med alkohol utan faktiskt bara en flaska med vanligt kolsyrat vatten från min egen bubbelmaskin på köksbänken. Det kändes väl lite fånigt alltså att ha sovit på helt fel tid igen när man vaknade och upptäckte att man legat och susat i fem timmar på helt galen tid. Men alltså egentligen vem bryr sig, jag sover väl när sjutton jag vill och kan alltså. Hade ju även bett till min skapare om lite skönhetssömn så att säga, så man får väl inte klaga.

För att ta sig ur ett beroende av skadlig natur så ska man byta det mot ett som är nyttigt och lite bättre har man ju hört ibland. Har väl därför försökt att ge skaparens son Jesus lite mera plats i båten så att säga. Men kan väl inte direkt påstå att jag för det är Guds bästa barn i min tanke och gärning. Men den som är utan synd kastar första stenen sade ju frälsaren en gång och det är då kloka ord. När man inte kan sova på rätt tid så kan man ju lyssna på lite gospel sade mig en andlig känsla.

Tänkte på min kristna mor som bara lyssnade på religiösa sånger precis som min gamla faster. Minns ett av de sista telefonsamtalen jag hade med henne och då frågade henne om vilka skivor hon hade i sin musiksamling. Tror att hon sade att det hade blivit som så att hon hade gjort sig av med de flesta skivor hon hade haft och bara sparat sina favoritplattor med Elvis Presley och hans tolkningar av kristna sånger. Har väl nån sådan LP själv i nån skivback.

Men jag orkade inte hålla på och leta efter musik och spela grammofon i denna stund. Så gick nyss ut på nätet och kollade in tuben i stället och i skrivande så snurrar låten – You'll Never Walk Alone på i mina hörlurar. Har nog kanske lite tidig julkänsla verkar det som. Har inte orkat julpynta min lägenhet med adventsljusstake och sånt där. Men tände då ett levande ljus igår när jag hörde på gudstjänsten och det var inte alls så dumt. På kvällen infann sig dock en känsla av uppgivenhet och jag blev tvungen att lyssna på en själasörjare som talade om tröstens Gud och det var nog rätt beslut och även viktigt för mig för att liksom orka att ta mig igenom en rätt andligt svår stund.

Nu är det alltså en ny vecka och vad man ska göra för något stordåd denna dag det har jag då ingen som helst aning om. Men det bli säkert bra bara man tar det som det kommer och inte grubblar så himla mörkt och depressivt negativt som man tidigare som missbrukare av alkohol väl alltid gjorde. Nu är jag då helt nykter i mitt kök och det är väl ett mindre underverk att vara tacksam för. Kanske skulle man ta och koka på sig en kanna med kaffe att ha att slurka på under dagen funderas det på. Kan inte riktigt förstå att det är så få som vill lyssna på Herren, men har ju varit lika tanklös själv. Har nyss rivit av ett blad på min almanacka och måndag den andra december är det alltså.

Ha en fin dag mina vänner!