@Flarran .Skönt att du känner dig bättre till kropp & sinne.Och tänk vad HALT är ett hjälpsamt verktyg.Den är så enkel men så bra.Jag har gått så långt med mina vanor så att jag förebygger det hela via HALT.H:Frukost-Lunch- mellis & middag.kaffe ett par koppar/dag & mycket vatten under dagen.A: Ilska besvikelse jobbiga känslor är svåra att förebygga.Går väl inte men testar olika verktyg när de uppstår(svåraste bokstaven)L: ser till att ha lite inplanerat med andra men sparsamt på fritiden då jag jobbar med massa små människor.Egentid för mig själv är viktigt.T: Försöker sova på natten med lite knep & trix.Rörelse iform av promenader,cykla,lufsa i skogen.Frisk luft dagsljus .Ta pauser/vila.Variera aktivitet med vila.Ja HALT är ett fenomenalt verktyg liksom detta forum där man kan bolla högt & lågt med andra.Få råd & tips & stöttning.Tjingeling sålänge.

Det är ju konstigt att allt går runt när man med mina psykiatriska utmaningar inte kan vara som vanligt normalt folk och hålla i några dagliga rutiner eller vanor. Utan att man bara liksom är som en slags slumpgenerator och aldrig riktigt vet vad man vill och vad man ska pyssla med eller sånt. Ja, liksom gå åt för håll om man så säger. Det är ju helknäppt att inte ha nån framförhållning eller någon planering.

Förstår ju rent logiskt att ett matschema med helst nyttig favoritmat man gillar som grund för en vecka vore bra att ha att luta sig på näringsmässigt. Har ju tänkt på den punkten många gånger som nykterkvist. För blir ju akut-hungrig rätt som det är och då har man ju tidigare innan man hittade hit till detta eminenta forum väl mest ätit nån snabbmat ute eller bara öppnat nån öl, druckit nåt sött portvin eller sånt. När man var hungrig och inte orkade göra nån mat fick det ju bli lite vad som helst.

Man tog det som fanns tillhands, några öl och smällde i sig nån påse med snacks. Total idioti har man hållit på med i en massa, massa år. Men fick ju heller egentligen aldrig nån matkultur och sånt där med mig hemifrån. Det var ju lite speciellt när man var liten eftersom min mor på grund av sin bipolära sjukdom inte orkade ha nån vidare bra mathållning. Ibland kunde hon, men ofta inte alls. Minns en gång när man var grabb och gick i skolan och det var friluftsdag och de andra hade matsäck med sig och själv stod man nån bit bort och åt på lite chips och drack läsk.

Rekordet var nog den gången då det var vinter och man skulle ut med skolan på skidåkning. När de andra grillade korv stod man en bit bort och kände sig dum och åt på lite druvsocker. För man hade då fått med sig ett litet paket med Dextrosol tror jag att det hette. Som morsan hade sagt att man blev pigg och glad av. Ack, ja sån barndom man hade om man tänker efter. Men att tänka efter allt för mycket det ska man då inte alls göra, för då blir man ju bara dyster. Min mor hon rådde ju inte för heller att hon var sjuk. Hon gjorde ju så gott hon kunde.

Farsan han var en stolt man och ville inte visa upp hur det var och behöva skämmas och ta emot hushållshjälp, socialtanter eller ha främlingar rännande i huset. Han arbetade jämt, och sedan var det för det mesta bara Tv-tittande för hela slanten liksom som gällde. Han skulle ju vara ledig när han kom hem, och hade bara i stort sett ett enda krav på morsan när han jobbade och det var middag vad det än var. För klockan halvfem skulle det stå nåt på bordet om det så bara var en öppnad burk med kall korv eller en påse med bullar och lite mjölk. Så det är väl inte så värst konstigt att man inte kan följa några rutiner kanske.

Nej, nu har det ju gått och blivit kväll igen så ska nog ta en kopp med kaffe ute på balkongen. För åt då nyss hur som helt några smörgåsrån med ost tillsammans med ett glas mjölk. Inte världens bästa kost näringsmässigt, men har ju kompletterat med ett glas vitaminberikat vatten tidigare. Så det får väl duga för stunden och kanske orkar man ta sig ut med den där soppåsen som står i hallen och liksom hånflinar åt en. Nu skiner ju solen igen så det blir nog fint med en stunds paus på balkongen. Förresten @Molnet, det var trevligt att du tittade in en sväng kompis. Tänk, den enda rutin som man har fått skaplig kläm på det är HALT-rutinen och det är ju inte fy skam om man tänker efter.

Ha en fin kväll!