Så är nästan ännu en dag till ända här i min del i världen. Har väl väl inte direkt varit på nåt solskenshumör denna nationaldag utan har väl mest känt mig allmänt värdelös, tom och som oftast bedrövligt nedstämd och orkeslös.

Kände att man bara mest är en korkad typ som sitter snackar en massa dynga och sprider floskler omkring sig och väl borde ta och lägga ned kampen mot alkoholdjävulen och inte försöka att vara duktigt då det väl ändå kanske inte har nån betydelse i längden.

För till sist så är man ju ändå bara en mycket liten parentes i evighetens skådespel. Men då var det någon form av inbyggd jävlar-anamma som åter igen kickade in så att att säga.

Sitter nu ock dricker hett kokkaffe och diggar lite svängig instrumental musik med en i natt upptäckt musiker från Kanada tror jag, Clint Curtis, som har förgyllt min dag och fått mig upp på en mer positivt inställd nivå och till att hålla i och hålla ut med att försöka stå ut ett tag till med detta liv som oftast känns som att vandra i konstant motvind i den längsta uppförsbacke man kan tänka sig.

Kör nu den instrumentala gitarrlåten - Telecaster Shuffle Blues in G, och känner mig ganska nöjd med min prestation att ha klarat av även denna dag som helt nykter och alkoholfri. Vilket för mig inte är annat än ett mindre litet mirakel som jag till min skapare är rätt så tacksam för. För hemkört är ju egentligen bara ett telefonsamtal bort om man skulle falla till föga liksom...

Ha en en fin kväll!

@Flarran Glöm det där med floskler och dynga (eller går du kanske med håven 😉) Jag läser ofta dina inlägg och tycker mycket om dem. Ibland får jag nya insikter, ibland får jag skratta och ibland beskriver du väldigt väl känslor som jag känner igen. Jag har aldrig varit i närheten av att hamna i ett beroende själv, utan kommer från den "andra sidan", anhörigsidan, ändå är dina upp och nergångar så lika mina egna. Vet inte om jag

någonsin känt igen mig så mycket och du har ett otroligt fint och nyanserat sätt att beskriva känslor på. Så fortsätt med det du gör bara. Det är knappast bara jag som finner tröst och glädje i det. Är inte det fantastiskt, att du kan vara ett sånt stöd för mig, en icke alls beroende, medan du kämpar för ditt liv mot det du ibland kallar "alkoholdjävulen". Det tycker iallafall jag. Hoppas du får en god natts sömn

Hej! @Kevlarsjäl62, Tack för att du tittade in och skrev lite upplyftande ord. Sånt behövs verkligen ibland då mitt humör svänger lite upp och ned lite som det vill ibland. Det är väl på grund av min dystymi och andra delar av diagnoser som väl inte fastställts till fullo då de psykiatriska experterna tycktes gå bet på mig liksom. Men sen jag blev nykter och alkoholfri har jag väl så sakteliga upptäckt mer hur jag fungerar och ibland känns det rätt knepigt att försöka forma mig ett liv som funkar liksom.

Har i många år väl varit en knepig figur utan att jag märkte av hur jag funkar på riktigt när jag bedövade mig med alkohol på det skadliga sätt jag har gjort så länge. Det är ju rätt omöjligt att medicinera bort en personlighet, och det vill jag ju inte heller då jag ju när jag mår skapligt bra psykiskt inte har så värst mycket att klaga på. Men det är rätt jobbigt att vara lågintensivt nedstämd och så himla energilös och ostrukturerad som man är för det mesta. Borde ha fasta rutiner men det är inget som kommer naturligt för mig. Sånt som jag gillar ger mig då ibland märkligt nog en hel del energi.

Det enda som jag har varit skapligt bra på och som har varit mitt i stort enda intresse i rätt många år sen jag var en tio år är att pyssla med musik, samlade först en massa plattor. Sedan från tonåren nån gång började jag göra min egen instrumentala musik spontant i stunden komponerad och spelad på synth/keyboard. Sedan jag skaffade mig den första datorn då så blev det lite mer genomtänkta musikverk, spår för spår och ibland då även kanske lite mer välproducerade grejer i olika stilar. Något som är kul är att att jag igår upptäckte att musikinspirationen nog tycks ha kommit tillbaka efter flera månader.

För när jag i kväll hade suttit på min balkong och funderat ett tag och druckit en stor burk med vitaminberikad energidryck och ätit en liten påse med potatispinnar så blev jag på rätt gott humör och fick för mig att slå på min gamla slitna musik dator. Mixade till ett musikspår i en instrumental funkig pop-stil som blivit liggandes halvfärdigt rätt länge och som jag nog framöver kommer att lägga ut på en av de gamla musiksidor som jag har en massa musik på sedan tidigare.

Men det är inget som jag berättar mer om här då det är sidor som är nåt helt annat än mitt musikprojekt Flarran Stuff på Soundcloud där jag har några låtar i en mer ambient stil. Som är mer av en ren musikterapi när jag mår, inte så där himla bra om man så säger. Kort sagt så glimrade jag sent igår till en stund och mår i denna stund skapligt. Försöker att hitta tillbaka till sånt som jag gillat förr som inte inbegriper konsumtion av onödiga drycker. Kämpar alltså alkoholfritt vidare.

Ha det gott kompis!

God morgon! Har inte sovit nåt vidare i natt. Men sånt är ju inget nytt. Var lite trött på soppåsen i hörnet vid bänken, så gick faktiskt utanför dörren innan klockan var 06:00. Fick när påsen var kastad då konstigt nog lust att promenera en sväng bara för kul. Nåt som inte har hänt tidigare på flera år helt spontant alltså. Det var nog solen som kickade igång en tror jag liksom.

Jag hade bara tofflor på mig förutom utegångskläder, men tog mig i alla fall en promenad på säkert minst en 500 meter vilket är en ovanlig grej och nyhet för att vara jag alltså. Nu är man allt lite hungrig också, så borde nog äta frukost känns det som. Nu står alltså valet mellan flingor och mjölk eller en kopp med varm choklad och några limpsmörgåsar som väl blivit lite av en ny-nykter rutin.

Men kan inte riktigt bestämma mig för vad man ska äta för nåt, så det får man nog kasta krona och klave om för att liksom gå lite vetenskapligt tillväga med så att säga. Sen när jag väl har lyckats äta och diska så blir det nog en paus på sängen känns det som. Inte är man sugen på alkohol i form av pilsner eller nåt sånt heller fast det är fredag. Så var det då inte för bara en knappt åtta månader sen vilket faktiskt känns rätt så bra. Nog känner man sig förvånad, men tacksam över detta fenomen.

Ha en fin dag mina vänner!

@Flarran God morgon! Det är riktigt stärkande att ta in morgonluften på en liten promenad på morgonkvisten, äta frukost och sedan sträcka sig en stund i sängen. Är ledig idag förutom ett möte digitalt om en stund, sedan ska jag ta en promenad i skogen med mina hundkompisar. Det bästa som de vet är att få komma ut på sin dagliga promenad. De är duktiga på att gå fot vid sidan och komma vid inkallning så jag har inget koppel på dem. Får vi möte av något slag så får de sitta vi kanten tills de passerat. Det är fascinerande att kunna få en så bra kontakt med sina hundar, en ömsesidig respekt gör att vi gillar att jobba tillsammans och hålla såväl matte som hundarna glada😁.

Ha en fin fredag!❤️

Det är lite märklig hur viktigt det är att få sova en liten stund oavsett när det är på dagen om man verkligen behöver det. Nu är det ju inget konstigt i det, för sover man inte alls på för lång tid då blir man ju utan återhämtning helt utmattad och slut, och kan då inte tänka en enda vettig tanke till sist.

När jag satt på sängkanten nyss så började jag tänka på samma sorts negativa, trista och tomma uppgivna sätt som så ofta. Men nu tänkte jag inte automatiska negativa invanda tankar. Nog kände jag att sådana tankar av känsla eller gammal vana, hade kunnat få komma in i bilden och forma tänkandet och kanske även agerandet. Men då tänkte jag spontant på ett annat sätt.

Måste ha gjort en mikropaus i mitt tänkande och andats nån kort sekund extra utan att jag nog tänkte på det. Det här tänker jag på först nu här vid köksbordet. Det om att rörelse skapar energi, och att sådan behöver hjärnan för att arbeta bra eller åtminstone bättre. Samtidig så kommer det om det inte är allt för ansträngande och ihärdigt arbete, ju även kroppen till del i form av muskelträning och lite bättre syresättning av blodet kan jag tro.

Konstruktivt tänkande som bygger upp en människa fysiskt och psykiskt kräver ibland inte mer än att man går några steg fram och tillbaka en stund i sitt rum samt funderar neutralt över sitt liv och hur man kan förbättra nuet genom att inte älta tidigare bekymmer och upplevelser, utan att fokusera på det som är bäst, enklast och mest logiskt att genomföra i stunden som man befinner sig i.

Samtidigt ska man inte ta till alltför enkla och tanklösa metoder för att slippa att tänka klart för att det kanske känns jobbigt och motigt på nåt sätt. Sånt här tänkande i mer konstruktiva banor kunde jag inte förstå, eller få grepp om som missbrukare av alkohol. Min analytiska hjärna var delvis satt ur spel, för att jag väl inte orkade med alla jobbiga tankar, oro och känslor som ständigt malde och stressade på mig inifrån till att vilja förflytta mig åt nåt håll som var svårt att bestämma.

Det var nog rätt så likartat problemet i morse med frukostval. Kunde inte besluta mig för något, men agerade idag på ett lite annat sätt än tidigare då jag drack öl, vin och sprit jämt. För just idag så funderade jag lite på vad som för mig i stunden var nyttigast och enklast att äta, och då med absolut minsta ansträngning. Tog då helt enkelt och klyftade till närmaste tomat och åt upp den.

Sedan så klarnade det rätt så snabbt, det jag behövde var lite snabb energi i form av ett glas mjölk och två goda mandelkubb. Man skulle väl egentligen ha kunnat tagit en av de fina bananerna som man har, inflikade på nåt sätt logiken som vill att kroppen ska få absolut bästa och rätt mängd av näring i förhållande till rörelse och aktivitet tror jag. Men då stillade jag mig själv en stund och tänkte att det får väl bli en senare fråga. Orkade inte skala nån banan.

Nu har man skrivit lite tok igen och är hungrig, så tror att det är dags att fylla på med energi i form av kanske en god grapefrukt som jag har i kylen. Men jag får väl se vad den påhittiga känslan i stunden säger när jag öppnar kylskåpsdörren. Kanske blir det rentutav en fiskgratäng från frysen. Men nån öl, vin eller sånt där, det blir det då inte då jag tack och lov, inte inte har nåt sånt hemma, eller ens är minsta sugen på alkohol. Nåt som man ju av erfarenhet bara blir helt tanklös av.

Förändring till ett nyktert tänkande kan då ta sin tid ibland. Men som gamla farmor väl enligt helnyktre farsan brukade säga i olika sammanhang, hastverk är kastverk. Tänker även lite på min mors lågmälda ord om ”feltänk” alltså. Nog hade det varit enklare om saker och ting inte ofta var så knepiga att greppa och förstå, men när man väl kan nåt så är det ju ingen konst längre så att säga. Förresten, @vår2022, det var kul att du tittade in en sväng kompis.

Ha det gott!

Det här med självbilden och hur den är gentemot hur den kanske ser ut i verkligheten var något som jag just nu funderade lite på när jag tog en slurk vanligt vatten ur mitt favoritglas. Skulle nyss testa min mobilkamera i ett enkelt stativ för videofilmning. Så agerade själv filmstjärna och gick sakta genom vardagsrummet och sade hej och hå, och lite så. Hade just ätit ätit min lilla fiskgratäng, tagit ett glas mjölk och var mätt och nöjd. Men började då tänka på gräddglass ändå. Men kollade då videoinspelningen...

Tänkte då, aha, är det så man ser ut när man är ute och går. Ja, då förstår man allt en del lite bättre. Varför det är så tungsamt att gå uppför en backe och att knyta skorna liksom. Borde väl tänka lite mer på vikten. Så visst var det väl bra att man kom sig för att hälla ur de där ölen i höstas. Men lite gott och godis, samt måttligt med läsk eller energidryck och chips kan man nog unna sig ibland bara det inte går till överdrift.

För viktigast nu är nykterheten och att vara fokuserad på den punkten. Men man ska ju inte vara så hård mot sig själv så att man tröttnar på allt liksom. Det är allt lite förvånande att jag har lyckats vara alkoholfri så här länge. Hela året hittills, och ett tag innan också, vilket känns lite märkligt på nåt sätt.

Men det gällde väl kanske inte bara att sluta dricka öl, vin och sprit. Har en känsla av att mer än liv och hälsa stod på spel. Förmodligen andligt sett även själen som sådan. Så nog är jag tacksam för att ha fått möjligheten att starta om nyktert. Det är bara lite trist att man ska vara så pass orkeslös, men det är ju en grej som skaparen och hans son fixar till om jag gör mitt bästa och fortsätter helt alkoholfritt på den här vägen och inte i onödan kastar mig i fara tror jag så att säga.

Ha en fin kväll!

Nu är det lördag och solen skiner så sommarfint utanför köksfönstret här. Har just tagit en god tomat och sitter och dricker lite kolsyrat vatten och funderar på om man skulle ta sig en promenad åt nåt håll kanske. Men varför inte en liten sväng på cykeln, sade en känsla inom en, men man får väl se hur mycket ork som det finns.

Borde väl egentligen städa lite, och försöka att röja upp i ett förråd och bland annat, kasta en massa tomma vinflaskor i mängd. Synd att det inte var som förr och pant på dessa, för då hade man ju fått sig en bra slant alltså. Nej, usch har ingen energi alls. Borde städa, och det känns så stressande.

Men att tänka på sånt, det gör en bara trött om man sitter allt för länge och suckar över hur orkeslös man känner sig. Då deppar man bara ihop och sedan glömmer man väl snart helt bort att fokusera på det viktiga, som är att hålla sig långt borta från allt vad alkohol heter.

Har då inget alkoholsug och planer på resa till bolaget fast det är lördag. Det var allt ett rätt jobbigt tvång att ränna där på bolaget jämt, vilket inte behövs nu, vilket man då är tacksam för. Ska nog medan det är lite svalt och skuggigt ta mig ut en sväng på balkongen så man får lite frisk luft när man tar sig en kopp med varmt kaffe, som det nog är dags för alltså.

Ha en fin dag!

Har man låg energinivå vilket jag med bland annat dystymi verkligen har. Då gäller det att noga tänka till om att på bästa sätt agera så att man får ut det mesta möjliga i god effekt med minsta möjliga ansträngning så att man inte sliter ut sig på sådant som man inte får nån upplyftande energi tillbaka utav tänkte jag. Det kom jag fram till efter en stunds funderande på balkongen för en liten stund sen.

Brukade som missbrukare av alkohol var dag väl inte tänka så värst mycket på vad som kan höja ett välbefinnande med enkla medel förutom att då tanklöst kasta mig över närmaste flaska eller burk med onyttigheter som öl, vin eller sprit. Nåt som bara ofta gjorde mig extra nedstämd och farligt depressiv. När jag hade funderat en liten stund vad som i min närhet stressade mig och inte gav mig nån positiv energi så kom jag att tänka på mitt skafferi som var fyllt med en massa gamla tomma ölflaskor och spritflaskor som jag hade tröttnat att se var gång jag öppnat dörren för att ta mig nåt gott att äta på.

Så har nu rensat skafferiet en del och ska nu gå till återvinningen med fyra kassar med tomflaskor så att man blir av med detta störande och energitjuvande moment man har varit tvungen att skåda var gång man de senaste månaderna som nykter har öppnat dörren för att ta sig en burk makrill eller kanske lite tonfisk. Fick lite ordning i skåpet och det gav ett så pass välbefinnande att skåda att jag sedan snabbt röjde upp på diskbänken och sedan gick in i vardagsrummet och röjde upp och städade ett hörn på onödiga prylar. Något som alltså varit rätt så eftersatt i en hel massa månader på grund av energibrist.

Har normalt så lite ork och energi att jag sällan kommer mig för att ens sopa köksgolvet, men nu är även det gjort. Sitter nu och lyssnar på lite svängig Rock n Roll i hörlurarna och känner mig riktigt nöjd med dagens prestation. Ska nu om en liten stund gå ut med dessa trista tomflaskor från en tid som inte var direkt uppbygglig vare sig psykiskt eller andligt så att säga. Vem vet kanske lyckas jag om energin håller i sig en stund till, med konststycket att kasta en massa gamla tomma vinflaskor man har i ett förråd och då förpassa dessa buteljer till samma återvinningsstation som öl och spritflaskorna. Känner då verkligen att lite ordning och reda skapar inre lugn och ro samt ger en hel del harmoni och positiv känsla.

Ha det gott!

@Flarran Härligt att du fick ett sådant fixa-ordning-ryck. Det gäller att passa på när lusten att göra någonting gör sig påmind. Lust att göra är en otrolig drivkraft - och nöjdheten efteråt är en enorm belöning.

Kram 🐘

@Flarran Ja, håller med att ordning och reda skapar harmoni och inre ro. Som nykter är jag bättre på att hålla ordning och reda och faktiskt är det också mer njutningsfullt och lättare att hålla ordningen. Det finns mer tid när alkoholdrickandet inte längre ockuperar tillvaron.

Ha en fin lördagskväll!❤️

Det var allt en svår match mot alkoholdjävulen idag. Hade ju tänkt att kasta bort en massa tomma öl, vin och spritflaskor som jag skrev om tidigare. Men naturligtvis så blev jag trött och gick och vilade mig i stället. Vaknade sen väl vid niotiden och kom på att det var dags att ta itu med alla gamla tomflaskor som blivit stående i förrådet. Det var en himla massa plockande och bärande av kassar.

Nu är väl det mesta bortslängt, men det var en svår match mot alkoholdjävulen. Man kunde nästan höra honom hånskratta i ett hörn och komma med inflikande kommentarer. Ha! Vem tror du att du lurar, för hade en enda av dessa tomflaskor innehållit drickbar sprit så hade alla dina fåniga tankar på alkoholfrihet varit som bortblåsta på en sekund.

Man är då inte det minsta säker än känner jag nu när jag sitter och dricker en liten burk med energidryck och funderar på hur man ska klara midsommar. Men med Guds hjälp och eget arbete mot knepiga tankar som dyker upp ibland ska det nog gå vägen. Hur som helst, så vann jag i alla fall den här kampen och fortsätter nyktert på den alkoholfria vägen. Förresten, @Andrahalvlek och @vår2022, det var kul att ni tittade in en sväng här på kvällskvisten.

Ha det gott mina vänner!

Nu är det söndag och solen skiner utanför mitt fönster och luften känns lite lättare att andas på något sätt nu när jag dricker ett glas med kallt gott kolsyrat vatten. Har just ätit en god tomat och känner mig rätt nöjd över att vara nykter och alkoholfri. Det var allt skönt att det blev lite städat igår och att man blev av med en massa tomma öl, vin och spritflaskor som legat och skräpat i förrådet så länge. Har för en gångs skull sovit rätt gott i natt. Funderar nu allvarligt på att ta mig en liten cykeltur och kanske köpa nån fryst fiskgratäng, limpa, mjölk och kanske lite mer av en god inlagd sallad som jag gillar för tillfället. Delvis soligt kan jag läsa att det ska vara enligt väderleksprognosen, och det kan jag faktiskt hålla med om att det är utanför mitt köksfönster i denna stund. Det ser ut att vara ett helt perfekt cykelväder alltså.
Ha en fin dag!

Slit och släp denna söndag och vilodag blev det. Skulle ju bara ta en liten cykeltur. Något som trots en del regn blev av mot alla odds. Kom sedan efter vägen förbi en matbutik en bra bit bort och kunde naturligtvis inte handla bara lite försynt, utan mer som om man nästan hade en större bil eller nåt sånt. Det blev allt en massa konserver och en hel del annat som man i butiken kom på att man behövde rent spontant. Men nån alkohol i form av folköl det blev det inte alls.

Gick inte ens i närheten av den avdelningen utan var mer inställd på ostdisken och hittade min favorit bland mjukostar liksom. Handlade även mjölk och limpa så nu kan man få sitt dagliga bröd ett bra tag framöver i alla fall. Hittade även på några fiskgratänger som kan vara bra att ha i frysen. Kom sedan på att det var tvättdag, så nu får man köra igång och slita igen. Ska ner i källaren nu och tumla en massa tvätt. Blir sammanlagt alltså ett rejält träningspass.

Men nu man har då fått nåt vettigt gjort i dag i alla fall. Bra mycket bättre än att sitta nedstämd och deppa som man gör för det mesta dagen lång. Det är då en sysselsättning man då inte alls hann med och någon alkohol har man inte tänkt på det minsta vilket man då är rätt tacksam för. Sitter däremot nu och dricker kallt kolsyrat vatten som smakar utmärkt efter denna slitsamma vilodag...

Ha en fin kväll!

Måndag och lite sommarlovskänsla på nåt sätt när jag just har ätit min frukost på mjölk och några smörgåsar med god mjukost på. Det regnar utanför mitt köksfönster och jag är rätt nöjd att sitta här vid köksbordet som helt nykter och alkoholfri. Tänker tillbaka på gårdagens cykeltur och minns som en av dess höjdpunkter att när jag just hade pumpat i lite mer luft i mina cykeldäck såg en liten hackspett på bara nån meters håll.

Hade inte möjlighet att fota fågeln ifråga, men det var kul att den var så nära inpå. Såg även två fågelfamiljer med gäss som hade ett par ungar var tror jag. Sommaren är på full gång. Tänk att man kan var nöjd med så enkla saker när man är fri från den stressande jakten efter berusning av alkohol. Tionde juni är det idag och redan har jag hunnit med mera än vad jag har gjort på rätt många år.

Har redan ett tag så här innan midsommar sett många av mina gamla smultronställen här i staden med nyktra ögon. Funderade just när jag hällde kallt vatten i mitt favoritglas om jag hellre skulle ha velat hälla upp vin i glaset om jag hade haft möjlighet till det. Kom då på att jag klarar mig utmärkt utan både öl, vin och sprit som jag i stort sett levt för i så himla många år.

Det är allt en frihet att slippa detta jobbiga tvång det innebar att ständigt vara tvungen att berusa sig för att klara av att existera. Har läst lite här på forumet och tagit till mig en del ord som stärker mig i min kamp för att fortsätta nykterheten. Nu när jag har skrivit några ord igen och under tiden vädrat lite i köket. Så känner jag att det är lite småkyligt om knäna och nog är dags att stänga fönstret.

Får se om jag orkar städa lite mer i förrådet under dagen. Blev ju av med en massa tomglas härom dagen, men borde nog kasta lite mer onödiga prylar som stått och skräpat rätt länge. Man ska väl passa på att göra lite nytta här hemma när solen inte skiner och liksom stressar på en så att man bara vill gå ut och gå, vilket är en känsla jag får så fort det råkar vara lite vackert väder. Kör alltså hur som helst lugnt vidare på den alkoholfria vägen.

Ha en fin dag!

Det går att se saker ur många synvinklar, men om man försöker att göra mer än vad man egentligen kanske klarar av så riskerar man lätt att falla för frestelsen att ta till onyttiga grejer för att i stunden som med alkohol boosta sig för att kanske känna sig bättre till mods eller kanske mindre misslyckad sade en känsla inom mig i stunden. Det är då rätt mycket man lär sig om sig själv om man tar sig tid och vågar, eller klarar av att nyktert vara helt stilla och inte försöker rusa iväg planlöst fast det inom en kan vara som om en slags drivmotor snurrar på högvarv fast energin till att gå framåt ändå nästan saknas totalt på något märkligt sätt.

Kan säga att det ibland känns som att ha en motor som saknar drivaxel på nåt sätt. Hade idag tänkt att göra så himla mycket nytta och städa ur ett förråd och bli av med en massa skrot och halvfärdiga eller värdelösa utslitna prylar som blivit liggandes i en himla massa år medans jag bara drack en massa alkohol för att slippa tänka och känna en massa trist nedstämdhet. Det är inte så himla kul att ha så mycket man vill göra medans det helt saknas energi till att praktiskt alltid göra saker som för andra kanske inte tar mer energi än att kanske bara knäppa med fingrarna liksom.

Förstår nu att psykiatrin gav upp då de inte kunde göra mer än sitt bästa med de medel som stod till deras förfogande. Det är lite fånigt att med de olika diffusa psykiatriska deldiagnoser man har så kan man ändå ibland gnistra till en stund, som för ett antal dagar sedan då jag cyklade ett par mil precis som en vanlig normal människa. För att sedan så som idag vara så splittrad och ofokuserad och ha energi i en så pass låg nivå så att det har varit som att sitta fast i sirap och att man nästan har fått släpa sig fram över golvet i ultrarapid Det är nog inte många läkare eller andra som kan förstå sig på ens knepiga funktionsvariation som gör att det inte är konstigt att man ibland är dyster.

Men det som ändå är en ljuspunkt som man inte trodde skulle gå att nå är det att man så sakteliga börjat lära sig att stå ut med tillvaron fast man inte kan göra mycket mera än att borsta tänderna ibland och knappt det alltså. Men man ska då inte jämföra sig med andra för då blir man då bara deprimerad i en sådan nivå så att den jobbigaste nedstämdheten ter sig skrattretande löjlig. När jag inte orkade att gå utanför dörren för att ens kasta en soppåse och posta ett brev idag, så ville jag ändå göra lite nytta då viljan till praktiskt genomförande av nyttighet så att säga ändå fanns.

Man kan tro att en som inte orkar göra nåt så till synes för de flesta väl rätt enkelt, är slö som bara den alltså. Har väl hört att det bara är att göra och energin kommer av sig självt då. Så är det då inte alltid, kan jag då säga. Minns morsan med en svår bipolär sjukdom och att hon ofta inte orkade diska ens sin egen kaffekopp ibland och hur man som ung grabb stod minst rätt så frågande till detta märkliga fenomen. Men nu fattar man då grejen mer direkt sätt så att säga. Man blir med tiden nog lite mera ödmjuk liksom.

Hade det varit för ett år sedan hade jag inte suttit och skrivit en massa tok nu utan hade säkert då varit inne på flaska nummer två eller nåt sånt med lite annan dryck än bara energidryck som jag nu dricker medan jag lyssnar på lite svängig Rock n Roll för att väl samla energi så att jag kanske orkar gå och lägga mig i tid om en stund om jag nu inte då plötsligt får nån spontan och lite inspirerande känsla eller ide' att börja pyssla med nåt oviktigt som kanske känns rätt så viktigt i stunden.

Kanske gör jag då lite egen musik som det sällan finns energi till sedan jag blev helt alkoholfri. Man kan ibland undra vad det är bra för, men hittade vid lite sporadisk städning av en bänk en liten papperslapp som påminde mig om hur jag mådde förra året rent fysiskt av min knasiga konsumtion av alkohol. Det var direkt ingen kul läsning, men jäkligt nyttigt då minnet väl är gott, men inte så värst långt så att säga. Nu har jag fått lite mer energi av att fokusera mina splittrade och väl rätt så tröttsamma tankar på skrivande känns det som. Så nu får det väl liksom vara bra med denna aktivitet för idag.

Ha det gott!

Det händer mycket i hjärnan medans man ligger och sover och kanske tror att man ingenting gör alltså. Kan man då sedan när man vaknat ha förstånd att lyssna på vad kroppen kanske försökt säga till en genom kanske nån rätt knepig dröm så kan det i vissa fall bli bra mycket lättare i vardagen. För stress i en för hög mängd. Som kanske är utdragen eller upprepad, och då ofta i ett slags lager på lager. Där man inte sällan även tvingar sig själv till att stå ut med en ibland rent negativ och knepig situation, och då dessutom kanske rusar iväg för att ofta göra saker man egentligen inte vill pyssla med. Sånt tar då en väldig massa kraft och energi alltså. Detta kom jag på helt spontant och nyktert alkoholfritt, då jag nyss följde min rätt så trevliga frukostrutin eller nygamla tradition att dricka god mjölkchoklad och äta några limpsmörgåsar med mjukost samt kaviar på. Ska nu ta och öppna mitt köksfönster och ta mig en nypa luft, så får man väl sedan se vad man känner för att hitta på för skoj att liksom göra för nåt idag.
Ha det gott mina vänner!

Man vet aldrig vad man hittar på liksom tänkte jag för en stund sen då jag funderade över min dag som nu går mot sitt slut. Jag lyckades faktiskt städa lite i förrådet som jag funderat på ett bra tag. Kom till och med nu på att jag helt har glömt bort att äta något. Magen knorrade till och påminde mig om det nu. Så det får nog bli en liten pizzabit och även burksallad och cola till känns det som. Kanske även att man lägger i nån trevlig DVD-film i spelaren man köpte för ett tag sen. För en trevlig film och nåt gott att äta till är inte så dumt. Har förresten inte varit det minsta jagad av alkoholdjävulen idag och det är jag då tacksam för.

Ha en fin kväll!

God morgon! Solen skiner och det ser ut att bli en fin sommardag, precis som gjord för att dricka nåt gott och svalkande kände jag när jag sträckte mig efter en flaska i kylen. Nej, ingen pilsner, för vem behöver väl alkohol i olika form om man har sovit ordentligt och mår bra.

Sådana knasiga dumheter och galet automatiserat tvång, som man tidigare trodde var frihet och en förgyllande guldkant som nästan blev meningen med livet. Sådana knäppa grejer som frivilligt framkallad berusning med nervgift är ju bara en tom återvändsgränd och ett humörets trista sänke.

Har nu öppnat fönstret och fått mig lite tidig sommarluft när jag nu sitter och vaknar till genom att dricka kallt gott kolsyrat vatten. Vill inte ta ut nåt i förskott, men tror nästan att man nog kommer att klara av sin allra första helt nyktra midsommar detta årtusende. Sitter och lyssnar på lite trevligt fågelkvitter och tror nu det snart är dags att följa sin nygamla morgonrutin att ta sig lite mjölkchoklad och en god limpsmörgås med kaviar samt två med mjukost på.

Ha en fin dag!

Tänk vad mycket man har att lära sig som är omöjligt att som drinkare av alkohol eller brukare av droger ens ana, och än mindre förstå sig behöva arbeta med för att växa andligt. Med nyktra ögon så förstår man sitt sätt att vara och tänka allt bättre om man fortsätter vägen fram med ett nyktert sinne. Dessa tankar kom till mig när jag läste lite i ordspråksboken när jag just hade vaknat efter att ha fått sova lite extra en stund på eftermiddagen. Dricker nu här vid mitt köksbord lite vanligt vatten och funderar på skriftens ord som säger att: ”En bespottare är vinet, en larmare är rusdrycken, och ovis är envar som raglar därav.” Börjar nog så sakteliga förstå en del som inte alls gick att få grepp om som missbrukare av alkohol. Nog är man tacksam över att vara alkoholfri fast det ibland känns lite motigt och tomt på nåt sätt att vandra i denna jämmerdal så att säga. Men idag skiner då solen utanför mitt fönster och sånt lättar då alltid upp stämningen lite grann.

Ha det gott mina vänner!