Hejsan! @Ros, det var kul att du tittade in här på kvällskvisten. Det är så klart mycket enklare att kunna tänka mer redigt och klart och ha mer balanserade och klara tankar samt bättre kontroll över sina känslor. Om man då inte nästan har stängt av hjärnan med nervgiftet alkohol. Det var för mig så mycket negativ stress som jag levde under när jag växte upp och då tidigt började med alkohol som ett medel för att orka stå ut med tillvaron.

Mycket i det hela var väl ursprungligen som min mor skrev i något sammanhang om i sin dagbok från början av det tidiga åttiotalet om att man väl i mycket färgas av arv och miljö. Min farfar var ju alkoholmissbrukare tills hans mage började krångla. Jag växte visserligen upp i ett helnyktert hem. Men då fanns det ju ofta en oro för min mors hälsa då hon var manodepressiv och ibland hamnade i psykos och fick åka in på sjukhus och då blev borta i flera veckor medan sjukvården provade in olika mediciner åt henne. Man fick i princip tidigt klara sig själv upplevde jag det som.

Sedan när det gällde drickandet så blev det ju till sist en daglig slentrian av det hela och nästan lika självklart och viktigt för mig som att dricka vanligt vatten, eller faktiskt mer på nåt sätt. Kände det som att jag behövde dricka för att fungera över huvud taget för att kunna leva. Så visst blir då hjärnan liksom kidnappad som de lärde inom missbruksvård och sånt ofta väl brukar tala om.

Men jag har ju även psykiatriska deldiagnoser som väl ställt till det för mig och gjort det extra svårt att komma ifrån mitt knepiga förhållande och tankesätt till alkohol. Som jag väl faktiskt länge sett, eller rättare sagt såg, som ett universalmedel för att må bättre psykiskt. Vilket ju inte alls fungerade till sist då jag bara blev än mer nedstämd, orolig, stresskänslig och farligt depressiv. Samt väl även fysiskt delvis nedbruten av. Försöker nu att avhålla mig från starka drycker fast ibland är det svårt. Man får väl försöka att acceptera hur man fungerar utan att försöka att fuska sig fram mer eller mindre berusad som det blev i många år.

Det jag uppskattar mest hittills som alkoholfri det är att min tidigare nervösa mage fungerar utan att ständigt vara i ett totalt kaos. Den har faktiskt fungerat utmärkt sedan i höstas kom jag att tänka på. Bara en sån sak är väl skäl nog att inte ta det första glaset med alkohol som det varnas för när man har en känd beroendeproblematik. Vill inte tillbaka till det tvång det var att ständigt tänka på och längta efter att vara berusad. Därför försöker jag även ransonera på lugnande piller och sömntabletter.

För det är lätt att börja missbruka sånt också om man inte ser upp liksom. Det är inte lätt att vara människa som en äldre bekant väl sade när man var rätt så ung. Men man får ta allt stegvis och vara snäll mot sig själv, och inte tvinga sig att leva i ständig negativ stress eller miljöer som får en att må psykiskt dåligt tror jag är viktigt att tänka på. Man måste försöka kämpa på nyktert och även kunna ta det lite lugnt fast det ofta kan kännas rätt så svårt.

Ha en fin kväll kompis!

Sommarmorgon och sitter och gäspar i köket fast jag har sovit i säkert drygt 6 timmar i natt. Vänta nu, vad sa jag för nåt... Det är ju helt otroligt alltså. Nog bad jag till Gud, Jesus och den Helige anden om att få sova i lugn och ro till klockan sju. Men så blev det till en bra bit över åtta eller närmare nio alltså. Det är ju så att man skulle kunna bli religiös för mindre. Nog finns det då saker att vara tacksam för, fast man lätt glömmer bort vardagens underverk som i sanning finns lite överallt. Det tog jag mig en slurk vanligt vatten på faktiskt.

Tänk, igår på eftermiddagen så gnistrade jag till liksom. Med inte bara lite kraft och energi för att gå och kasta en soppåse eller nåt sånt. Nej, jag kom mig för att träna lite alltså. Jag fick sen även känna lite balans, glädje och lycka också. Det var allt något helt nytt för mig och en stor upplevelse. Har ju varit känslomässigt rätt avstängd, eller felinställd i så himla många år, då jag bara satt och drack en massa alkohol för det mesta. Men nu så är det ju inte sånt i mitt glas som står här på köksbordet.

Mitt favoritglas är nu fyllt med kallt och gott vanligt vatten, vilket ju alltid är den bästa drycken för att släcka en kroppslig törst när det verkligen gäller. Den andliga inre törsten den får man allt gå till Herren skaparen med, som jag väl brukar göra, när jag kommer ihåg det viktiga och naturliga och inte som ett förvirrat får rusar iväg och tror att jag kan allt själv. Tänk ett så värdelöst jagande efter ingenting som man har pysslat med så ofta. Nog kan man som alkoholfri känna en tacksamhet allt.

Ha det gott!

Vilket ljuvligt inlägg att läsa denna förmiddag. Du skriver en hel handbok om livet i dina rader. Tacksamheten som stundtals är svår att komma åt, liksom glädjen att bara få vara, du inspirerar verkligen.
Jag jobbar på idag inför några dagars ledigt. Igår när jag var ute sent och vattnade mina rabatter så kände jag en enorm tacksamhet att få vara nykter och ägna mig åt meningsfullheten- som sånt som växer 🌸🌻💐🥀🌱🍀🥬 Kram kompis!

Hej! @Se klart, kul att du tittade in här en sväng. Har ätit lite frukost och kombinerad lunch och det fick bli nåt så enkelt som ett par limpsmörgåsar med god mjukost på, en tonfiskburk och ett litet glas med mjölk. Festade även till det hela med en efterrätt i form av tre goda mandelkubb, som passade utmärkt till mjölk. Dricker nu lite kallt kolsyrat vatten.

Det behövs inte så mycket för att man ska må bra ibland. Har nu på ett lite nytt sätt börjat att kunna känna en tacksamhet för sånt som jag som mångårig överkonsument av alkohol inte riktigt kunde förstå storheten i liksom. Naturen när den är som vackrast är då helt fantastisk.

Men har ju alltid tyckt om naturen och när jag trott att det varit en berusning som har gjort att vissa miljöer givit mig stor tillfredställelse och harmonikänsla, så har det ju inte varit på grund av öl, vin, sprit och sånt, utan mera att jag trots alkohol och berusning har kunnat uppskatta det vackra i tillvaron utan att jag väl tänkt så mycket på det.

Har tittat lite på mina naturbilder jag tog med mobilkameran här om dagen, då jag tog en liten cykeltur och förundras nu över hur pass fint ordnat allting faktiskt är. Så visst börjar jag att känna tacksamhet över sånt som att kunna ta mig fram för egen maskin och kunna vara medveten och kännande i stunden liksom.

Var nyss ut på min balkong och satt där en stund och funderade. Ställde då upp en av mina solcellslampor på balkongbordet och tänkte att när det gäller andlig energi så måste man ibland precis som solcellslampans batteri bli uppladdad med positiv energi som man kan använda i mörka stunder för att känna sig närvarande i ljuset liksom.

När jag vill känna in naturen på riktigt, då lyssnar jag inte på nån rockmusik eller så, utan då vill jag bara vara stilla och höra naturens egna ljud. För när man sitter still ute i kanske lite skogsmiljö vid någon sjö tillräckligt länge, då ser och hör man snart saker som man missar när man som väl oftast bara stressar förbi. På min lilla semesterresa i miniatyr här om dagen, då hörde jag ju snart fåglar kvittra som jag nog aldrig hört tidigare, bara en sån sak är ju något att vara nyktert tacksam för.

Såg att du snart får några dagars ledighet, hoppas att du får tur med vädret och får ha en lugn och trevlig kommande midsommar. Har inte så mycket ork och energi normalt, så jag har inte några blommor eller så i nån balkonglåda, men vet många som lägger ned en hel del tid här i kvarteret för att det ska vara lite extra fint med blommor och sånt. Det mesta som jag väl har odlat de senate åren har väl varit lite gräslök i en blomkruka. Förr hade man ju även nån tomatplanta, så visst är det kul med lite trädgårdspyssel när man har ork för det.

Ha en fin dag kompis!

Nu tänker jag att något kosmiskt är i görningen 😊 min man åkte just och handlade och jag sa ”jag blev plötsligen så sugen på mandelkubb, kan du köpa det?”
Har ätit två.
Du brukar ju inte vara så pigg på att andra talar om hur du ska göra men vill ändå tipsa om att odla något litet. Så mycket behöver man inte göra- peta ner några frön eller köpa en blomplanta, finns på Ica typ. Det är fint att se sånt som växer apropå tro och vetskap. Nu kämpar vi vidare och njuter lite under tiden! 😍

Ja du, @Se klart, det är mycket man inte kan begripa sig på. När du nu skrev om blomplantor så kom jag plötsligt att tänka på mina två gamla kaktusar som kanske egentligen heter eller kallas för svärmors tunga. De är kvar efter min far som väl för en femtio år sedan fick en liten planta av min gamla farmor.

För några år sedan så köpte jag blomjord, har en halv påse kvar efter att jag satte om kaktusen som höll på att växa ur krukan liksom. Så delade upp växten så att det blev två blommor alltså. Nu när du talade om blomplantor, så upptäckte jag att jag inte hade vattnat mina kaktusar på över minst två veckor alltså. Dom såg delvis rätt så vissna ut alltså.

Men det går nog att rädda upp situationen om jag ansar lite och sätter om dem igen så att de får ny blomjord, eller åtminstone av den gamla, visserligen lite torra, men oanvända jord som är kvar i ett skåp under diskbänken. Har då vattnat mina kaktusar så de lär väl stå ut i sin små krukor ett tag till förhoppningsvis. Måste väl rycka upp mig lite och göra en insats för mina växter snart känns det som.

Ha det gott!

Det är märkligt med tankar och känslor. Tänkte just på det här med stress och ett alkoholsug. Ja, hur stress kan komma som från ingenstans. Från att man först i den ena stunden kanske har det hur lugnt och bra som helst, för att sedan sekunden efter en liten till synes oskyldig tanke, plötsligt kunna bli stressad och få en ångest och oro i hela kroppen som kan få en att rusa iväg och ta till flaskan.

Satt för en stund sedan efter att ha ätit lite god sallad, vilat och slötittat på lite TV. Sedan kollade jag ut genom vardagsrumsfönstret och såg att solen sken så fint. Då började jag tänka att det är ju synd att man ska vara så himla trött och orkeslös att man inte orkar att ta sig för något vettigt alltså.

Började då tänka att om man skyndar på lite, så hinner man ju ta sig utanför dörren och kan ta sig kanske på nya cykeln åt nåt håll. För man ska ju helst röra på sig lite. Men visste inte alls åt vilket håll jag skulle åka, och var egentligen inte motiverad att anstränga mig i onödan heller. Då blev jag stressad av det också. Kände mig slö och värdelös. På så sätt började den inre stressen växa till ett missnöje över att man var så ofokuserad och bedrövligt energilös.

Då blev tankarna splittrade liksom och en slags nedstämdhet jag inte alls hade känt först började då ta form och bli en aning depressivt färgad. Då kom från ingenstans liksom en automatisk känsla som fick mig att känna, tänk om man hade haft en flaska vin eller några starköl, då blev man säkert snart avslappnad, nöjd och fick då säkert snart kraft att besluta sig för att göra något vettigare än att bara sitta och häcka där man satt så att säga.

Vid den punkten brukade jag som oftast tidigare om åren bara rusa iväg utan tanke ner på stan på en gammal sliten treväxlad cykel för att handla på bolaget. Om detta då var stängt, brukade jag då i stället vandra iväg till den lokala matbutiken och handla ett gäng med folköl. Men här kom plötsligt logikens tänkande in i bilden och knuffade undan den störande känslan om att dricka skadlig alkohol.

Jag kunde nu tack vare min nykterhet och det faktum att jag idag har varit helt alkoholfri skrivande medlem på detta eminenta forum i hela 7 månader och fyra veckor idag häva denna tankekarusell. Detta genom att medvetet stanna upp helt, och så att säga, då rida ut den tidigare regerande automatiserade känslan till att vilja ha onyttiga drycker vid varje slags störande och väl tanklöst känsloläge.

Satte mig alltså i stället för att rusa iväg efter en onödig dimmig berusning och skrev av mig lite som synes. Så nog är det bra att vara nykter så att den logiska hjärnan fungerar som den ska på den här punkten när det gäller tankar på bruk av alkohol kan jag då säga utan tvekan. Kör alltså alkoholfritt vidare.

Ha en fin kväll!

@Flarran Fint att läsa om hur bra du hanterar dina tankar och lyckas styra dem i rätt riktning. Och grattis till 7 månader och 4 veckor!🥳🥳🥳. Strålande bra jobb du gör!

Ha en fin kväll!💕

Hejsan! @vår2022, Ja, det har varit lite tankejobb och hantering av knepiga känslor idag faktiskt. Men man får väl kämpa på nyktert och bara man tar sig förbi midsommar så blir det nog lite lättare. Förstår att väl alkoholdjävulen så att säga, kan bli svår inför kommande helg. Men har då laddat upp med en hel del alkoholfria alternativ i kylskåpet. Så inte kommer man behöva gå törstig i alla fall.

Ha det gott kompis!

Nu har man sovit några timmar igen, inte så värst många men det får väl duga. Solen skiner då fint och varmt utanför köksfönstret och det ser ut att bli en fin dag. Jag sitter nu här i köket och dricker ett glas med kallt vatten. Har funderat lite på det här med hur det kan komma sig att midsommar känns som ett så pass knepigt hinder att ta sig över som helt nykter.

Det är ju som någon skrev för en tid sedan, bara egentligen ännu en dag eller kort tidsrymd precis som så många andra tidsrymder har varit liksom. Drar här en parallell till min oro för att klara av förra årets jultid som helt nykter och alkoholfri. Det var många tankar som jag då hade. Det hela bottnar nog i positiva missesglimtar kopplade till drickande och stunder man faktiskt trots allt har upplevt som trevliga och avkopplande.

Minns ju när det gäller midsommar, ett antal år tillbaka som då var en fin tid då jag bland annat rodde eka ut till en liten ö där man satt och drack öl och trivdes i solen och filosoferade. Analyserar jag denna upplevelse så var det ju faktiskt själva utflykten i sig som var det givande. Man hade ju lika gärna kunnat suttit och druckit nån god läsk och ätit på något gott och förhoppningsvis nyttigare än bara chips, som väl också har varit lite av en överkonsumtion.

När jag vaknade till för en stund sen så började hjärnan processa tankar och känslor kring om man kanske skulle ”unna” sig en midsommar med lite fritt drickande av gamla tiders favoritöl. Men då sade mig logiken att det är något som ska slås ur hågen då man väl vid det här laget borde fatta att man då snart är nere i alkoholträsket igen. Nog är det allt en kamp inom en mellan ont och gott på något sätt känner jag utan tvekan. För när logiken sade, varför bara sitta vid ett köksbord och skriva en massa tok, när man kan gå ut och uppleva nya saker som kan bli till framtida trevliga och nyktra minnen alltså. Det är allt svårt att lära om när man har varit så fast i drickande som man har varit.

Tror att jag nu får fylla på mitt glas med vatten och kanske ta och sätta mig på balkongen en stund och sortera mina tankar så att jag väl inte bara rusar iväg och gör som man har gjort tidigare år. Det är då allt en helt ny inriktning på livsresan som man påbörjade sent i höstas när man väl rätt tveksamt beslutade sig för att försöka att bli nykterist. Men får väl andligt ta och diskutera med skaparen om mitt problem känns det som så att säga. Borde kanske nu köra nån kristen låt från mina helnyktra föräldrars musiksamling. Förhoppningsvis kommer jag då på lite bättre tankar och kan ta mig nykter genom midsommar.

Ha en fin dag!

Dan före Midsommarafton, och inte har man varit in på bolaget och handlat nån öl, vin och sprit. Nog känns det allt lite ovant, men faktiskt rätt spännande och intressant på ett ganska mysko sätt. Känns nästan som att man gör något förbjudet och lite skamligt när man medvetet väljer bort alkohol och väljer något så egentligen normalt och naturligt. Som att vara nykter och inte hälla i sig nervgift för att ”fira” midsommar. Det låter ju inte klokt känner jag när jag skriver dessa ord. Men nog är det väl rätt galet att själv betala för att få bli förgiftad och i alkoholdimma irra omkring berusad som man har gjort så många gånger och då inte bara i sommartid tyvärr. Det tog jag mig en rejäl slurk kallt och gott kolsyrat vatten på som jag fixade till i min kolsyreapparat för inte alls så många ören. Tänk nu har man sparat en himla massa pengar igen på att inte mata bolaget med en massa stålar.

Ha en fortsatt fin dag!

@Flarran Jag förstår känslan. Jag kände också vid min första nyktra midsommar att det inom mig var något stort på gång, men mer som att jag skulle utföra en stor prestation. Ladda inför ett lopp som jag skulle vinna! En egen hemlighet om att något stort var i görningen😁. Jag boostade mig själv om vilken vinnare jag var och det gjorde mig uppfylld och glad. Så se dig som en vinnare!

Ha det gott!🌞

@Flarran Jag fattar att det känns mysko men det är ju positivt att du tycker det ska bli spännande. Du kommer säkert upp med några roliga idéer och ger dig ut på äventyr som du delar med dig av sen 🙏🏼 Önskar dig en härlig dag imorgon 🩵

Hejsan! @vår2022, Nog är alla som vågar och orkar att vara medvetna och klarar av att var dag vandra helt nyktra på den mänskliga livsvandringen, utan att då vara mer eller mindre dimmiga i skallen av berusande alkohol i sanning vinnare. Det är då så sant som det är sagt. Ja, man får väl se @Carisie, vad man kan hitta på att göra för kul under midsommar. Men tror faktiskt så här i skrivande stund att det nog lutar åt en liten cykeltur.

Ha en fin kväll!

God morgon! Nu har det blivit midsommarafton så nu var det då dags att korka upp en flaska. Ja, inget med alkohol, utan bara en flaska med kallt och gott kolsyrat vatten. Sånt sitter aldrig fel liksom när solen satt igång och skina som den gör utanför mitt köksfönster. Det ser ut att kunna bli en riktigt fin sommardag. Kanske blir det en cykelsväng åt nåt håll som jag väl har funderat lite på. Men först så är det nog dags för frukost känns det som. Får nog bli ett par ostmackor och ett glas mjölk inom kort alltså.

Ha en fin dag!

Nu har man firat detta årtusendes första midsommarafton som helt nykter och till och med för skojs skull festat till det hela med att dricka en liten julmust som var kvar i kylen sedan december förra året. Det var allt en liten brottningsmatch inom en mot alkoholdjävulen här i eftermiddags med tankar på att gå och köpa ett par paket med folköl, men detta lyckades man stå emot. Så nu har man då snart tagit sig förbi en av årets knepigaste dagar som alkoholfri. Sitter nu och dricker lite tonic water, och kan konstatera att det går hur bra som helst att vara alkoholfri även på en midsommarafton fast man för bara några dagar sedan väl var en aning tveksam liksom. Kom inte utanför dörren alls idag, men det gör man kanske eventuellt imorgon om man då kanske har lite mer ork och energi förhoppningsvis.

Ha en fin kväll!

Hej @Flarran, julmust funkar bra året om eller hur. Även vatten funkar😂 Midsommar är en sån där högtid som förknippas med alkohol även för mig, men det har gått förvånansvärt bra att vara alkoholfri idag. Var ute på en liten promenad och mötte alla dessa människor som var på väg med sina kassar och väskor, säkert en del alkohol i tänkte jag utan att veta. Tänkte tacksamt att imorgon vaknar jag pigg och det är värt mycket. Ha en fin midsommar, hoppas du har mer energi imorgon🤗

Vad ska man hitta på och pyssla med en midsommarafton som denna om man nu har beslutat att inte bara sitta och halsa onyttig alkohol som man väl har gjort så himla många gånger tidigare om åren. Kanske kan man då ta och vara lite kreativ och redigera ett i dagarna taget naturfoto och kanske till och med lägga upp lite ny hemsnickrad instrumental popmusik under projektnamnet Flarran Stuff, som man just har lagt upp på sin musiksida på Soundcloud. Precis så var tanken här för någon timme sedan alltså. Så nu finns hur som helst den lite lätt tillbakalutade låten Summertime Feeling Again, att lyssna på för den som kanske känner för det alltså. Förresten @Majblomman, kul att du tittade in här en sväng och visst är det väl lite skoj att öppna en läskburk eller flaska med jultomtar på mitt i sommaren alltså.
Ha en fin midsommar!

Det kunde man inte tro, men undrens tid är nog inte förbi var det jag tänkte när jag kom innanför dörren för nåra minuter sen. Var så himla trött så att man kunde ha trott att man var världens äldsta människa på detta jordklot. Men hade tröttnat på att ha två soppåsar ståendes och liksom hånflina åt mig i hörnet i hallen.

Så satte på mig ett par jeans och en en collegetröja samt ett par tofflor i plast. Men hade inte kraft och energi att få på mig strumpor, men det sket jag fullständigt i för vilja och motivation till att göra lite nytta fanns ändå. Hatar att vara så himla energilös för jämnan, men det är väl ens öde kanske. Men tänker då faen inte klaga. För som sagt, när jag hade kastat soporna i närmsta sophus så drabbades jag av något så otroligt som ett akut promenadsug.

Men var så himla trött och slut att jag nästan fick släpa mig fram, men ibland är jag envis som själve sjutton, så snart hade man tagit sig några hundra meter från huset och snart var man vid en hamn och satte sig där på en sten en kort stund och såg även dagens sista glimt av solen som höll på att gå ned i fjärran.

I den stunden fanns ändå viljan att fortsätta att promenera, så då var det alltså bara att gå på liksom i ullstrumporna som man alltså inte hade, inte ens sportssockor som man hade önskat sig att då ha. Hur som helst lät jag min gamla mp3-spelare fylld med svängig Rock n Roll spela på en lagom och energigivande hög nivå i öronen. Snart hade man gått några hundra meter till och tyckte att det var fånigt att man inte hade tagit ett par riktiga skor på sig för då hade man säkert kunnat gått en rejäl långpromenad.

Men gick då så taktfast det gick, fast det väl nästan var som att röra sig i slow motion upp för en rätt så brant backe i kvarteret. När man sedan passerade en parkbänk var tanken först av gammal vana att ta sig en liten vilopaus. Men som nykter hade jag ingen ro alls att bara sitta och häcka, så fortsatte därför promenaden upp för ännu ett motlut och satte mig till sist på en bänk i kanske trettio sekunder för någon längre vilopaus hade jag inte ro till att unna mig.

Sedan så fortsatte jag att lufsa vägen fram och var verkligen en del av midnattsaftonens kvällning. När jag satte mig här vid datorn så slog det mig att man nog måste ha gått minst en kilometer bara så där helt spontant. Nu känns det inte som att man har kastat bort den här dagen. Dessutom är man nykter och alkoholfri vilket då är ett mindre litet under som man nu är rätt så tacksam för.

Ha en god natt mina vänner!

Nu är det lördag och midsommardagen, vilket det står på min almanacka på väggen. Fast det visste jag ju redan med ett klart och nyktert sinne att det var. Hur pass nyktert sinnet var förra året den här tiden har jag då inte mycket minne av, för jag har faktiskt inga speciella minnesbilder alls av förra årets midsommar när jag tänker närmare på saken.

Har ofta vandrat halvt medvetslös genom livet och allt har väl bara gått på Gud faders försyn och hans son Herren Jesus nåd liksom. Nog är jag tacksam allt, fast jag ibland ändå bara mår skit som alkoholfri, men i skrivande stund så är då allt gott.

Tänk, jag sov faktiskt skapligt bra när jag väl kom i säng till sist i natt. Det var inte alls dumt med en liten promenad i sommarnatten i går. Det var så lugnt och fint, för de flesta var väl bortresta och befann sig på någon semestermetropol förmodligen.

Här i kvarteret var det då inget fylleskrän och sånt där störande elände. Nej, det var så lugnt och fint, vilket bara kändes tryggt och bra faktiskt. Försöker nu här vid köksbordet vakna till lite sakta genom att dricka ett glas med vatten.

Hade det varit förra året den här tiden så hade drycken utan tvekan varit närmsta tillgängliga pilsner för att komma igång på något sätt efter väl ett mindre sjöslag liksom. Folk sitter där och räknar sina enheter och standardglas tänkte man ibland på den tiden med ett hånflin åt vad man då tyckte var korkad vetenskap som kunde ta sig i häcken liksom.

Detta allt emedan hembränningsapparaten stod i badrummet och gjorde sitt lilla jobb, droppe för droppe för ens hälsa så att säga. Men idag så kan man faktiskt än en gång, liksom den allra första morgonen sedan man blev medlem på detta eminenta forum, så att säga med ett rent samvete efter exakt 8 månader klocka in på noll enheter alkohol i form av öl, vin och sprit i glas, burk eller på flaska liksom, vilket känns lite stort och rätt kul på något sätt. Så kör hur som helst alkoholfritt vidare även denna dag.

Ha det gott!