Hejsan! @Ros och @Andrahalvlek, Tack för att ni tittade in en sväng här mina vänner. Vissa dagar är då tyngre och mörkare än andra fast man är rätt van vid nedstämdhet. Men nu har man då nyktert snart klarat av den här dagen också. Man hade ju hoppats lite smått att det kanske skulle vända så småningom och bli lite bättre psykiskt mående som alkoholfri liksom. Kämpar då nyktert vidare för man mår ju bara skapligt en kort liten stund av vin och sånt och sedan blir det bara ännu jobbigare. Trevlig musik är då nåt man gillar än i alla fall och även att titta på fina favoritbilder av naturen som man fotat de gånger man lyckats ta sig utanför dörren denna sommar. För en fin bild man kollar på tillsammans med bra musik i hörlurarna som man gillar kan ibland nästan för en liten stund återskapa den positiva känsla man hade i fotoögonblicket.

Ha en fin kväll!

Hej Flarran!
Vet inte om jag skrivit till dig tidigare, skriver sällan numera, men brukar läsa lite här och där på forumet (i många års tid) och jag vill bara skriva att jag är oändligt imponerad av dig. Tycker dessutom att du har många klokskapet att komma med även i andras trådar. Det skulle ju vara fantastiskt om det räckte med att sluta dricka för att må bra - alla borde få må bra, men du kämpar verkligen på och det låter som om du verkligen jobbar framåt mot ett bättre mående. Små, små steg i rätt riktning. Och på nåt sätt tänker jag att du har en stark grund att stå på och det är din acceptans av hur det är. Du verkar utmana dig i lagom utsträckning. Fortsätt som du gör och på nåt vis tänker jag att ju äldre vi blir, desto klokare och mer insiktsfulla blir vi. Tillslut kanske allt faller på plats. Hur bra vore inte det? Ha det fint!

God morgon! Torsdag är det nu och har faktiskt sovit ovanligt bra. Faktiskt hela sex timmar blev det, men är inte mycket piggare för det, men en ny dag är det i alla fall. Sitter och dricker vanligt vatten och är inne på det andra glaset nu. Det är lite grått utanför mitt köksfönster, ingen sol här och det är väl lika bra det, för när det är soligt blir jag bara stressad av att gå utanför dörren, och då jag har så lite energi för det mesta, så blir jag bara missnöjd med mig själv om jag inte kan ta mig ut och vara duktig och få något gjort som jag sen tycker varit bra att man gjort när sedan kvällen kommer.

Det var en ovanligt svår och jobbig dag igår, det var tur att man inte hade nån alkohol hemma för då hade den väl varit slut, och då hade man väl bara haft fokus på att åka till bolaget nu. Men nu är det som vanligt igen, mest allmänt tomt och en slags tomgång som jag är van vid. Nedstämdheten är inte så svår, den är på en nivå som man är rätt så van vid. Men energin är låg och det närmaste att göra om man orkar är väl att försöka göra sig lite frukost med en kopp varm mjölkchoklad och några limpsmörgåsar så att man inte blir onödigt deppig på grund av väl näringsbrist.

Har i stunden lite tankar på att kanske ta mig iväg på cykel till en second hand butik och kanske köpa nån kul teknisk pryl, eller kanske nån CD-skiva fast man ju redan har så många skivor man aldrig spelar. Har egentligen allt jag behöver, men det är ju kul med nåt nytt ibland ändå liksom. Borde väl även kanske köpa en ny påfylld kolsyretub då en gammal sådan nu är tom sedan ett tag. Men har ju redan en fylld i reserv så man får väl se hur man gör. Men brukar försöka att ha lite prylar i reserv för då slipper man ju rusa iväg oplanerat helt plötsligt, för att handla grejer vilket ju bara är stressande.

Det är inget som egentligen ligger på och måste göras, skulle lätt kunna gå och lägga mig igen och strunta i att vara duktig. Men då blir man väl bara missnöjd med sig själv och tycker att man inte duger nånting till. Har ingen inspiration till att egentligen göra nåt alls, saknar att som innan jag slutade att hinka alkohol, att jag då kunde skapa musik varje natt. Men det hade ju egentligen ingen betydelse det heller då mycket få lyssnade på mina låtar. Har nog tappat gnistan helt, har inget inre driv alls längre och förväntar mig inte mycket alls längre. Men är då nykter och alkoholfri i alla fall, vilket väl är ett litet under.

Har kollat blodtrycket med en mätare och det ligger normalt med medicinering, har tagit min morgontablett och undrar väl lite varför det susar i huvudet och borde väl ta upp det med en allmänläkare, men det har man ju gjort förr och de har då inte haft något svar på det hela. Så man kan nog strunta i det hela, för jag orkar inte ringa till vårdcentral och boka nåt läkarbesök, men får väl lov att göra det ändå efter som det ju är dags att snart förnya recept på de piller som jag tuggar i mig var dag för att få ha glädjen att kunna fortsätta leva så underbart som man gör så att säga.

Det är grått, det är trist, det är tomt det känns inte kul, men det är ju inget nytt, sådant är livet sade den dödfödde och slog ett accord på navelsträngen var ett skämt gamla farsan drog ibland. Man kan se på bokhyllan hos folk hur en person är i stort när det gäller intressen och även personlighet om det är böcker som köpts av intresse och inte bara för att fylla upp en bokhylla med verk som väl ska finnas för att dess ägare kanske vill framstå på nåt visst sätt.

Min bokhylla är lika rörig som allt annat med mig är. Som dystymiker med flera diffusa psykiatriska deldiagnoser så försöker jag oftast höja min nivå av positiv energi på olika sätt, så har mycket böcker om psykologi, det andliga och en hel del böcker med korta lättlästa roliga historier. Men orkar sällan läsa något, det är inte många böcker jag läst från pärm till pärm genom åren. Har inte ork och kraft till att fokusera på saker nån längre stund om det inte känns som att det är meningsfullt på nåt sätt och ger en direkt positiv effekt eller utdelning så att säga. Men nog har man då ändå snappat upp en hel del.

Borde nog försöka att göra mig i ordning för att gå utanför dörren om nån timme och se vad man lyckas åstadkomma för stordåd idag liksom. Känner då inte för att fota ute i dagens gråväder, vill ha soliga och gladlynta bilder och inget grådaskigt, för det lyfter då inte mitt nedstämda humör alls. Förresten, @Sisyfos, det var kul att du tittade in och skrev några rader här, sådant uppskattas kompis.

Ha en fin dag!

Hade inte ens en tanke på alkohol när jag på eftermiddagen var målmedveten som sjuttsingen att ta mig iväg till stan efter en kolsyrepatron till min bubbelmaskin. När jag hade köpt en sådan så cyklade jag sedan vidare nån kilometer till en loppis och köpte lite diverse prylar.

Har nyss ätit sallad och en färdigrätt som fick bli lasagne värmd i mikron, och som dryck till blev det en liten burk med cola. Nu är man då kroppsligt trött, men ändå nöjd med denna dag fast det väl regnade lite på hemvägen. Så trots att det kan kännas hur mörkt och eländigt som helst vissa dagar. Så ska man tydligen veta och förstå att dagen därpå kan se helt annorlunda ut liksom. Ja, alltså om man bara håller i och håller ut, och är envis som bara den och fokuserat kämpar på alkoholfritt alltså.

Det var väl bara det jag kände för att berätta då jag annars för det mesta väl bara sitter och gnäller. Men som min gamle far brukade säga ibland, så får man inte glömma bort att säga tack om man har fått något som man har uppskattat liksom. Så har nu i tanken riktat ett tack till den högste för den energi som kom mig till del och att jag även hittade lite intressanta prylar på loppis som jag alltså hade föresatt mig att inhandla så att säga.

Nu är man då värd ett rejält glas med kallt och gott kolsyrat vatten känns det som. Tänk att det idag inte fanns en enda tanke på att inhandla nån alkohol i form av vin eller öl. Det finns inte heller märkligt nog nåt alkoholsug alls i denna stund, vilket man då är tacksam för.

Måste säga att man då är rätt så nöjd med denna torsdag. Detta då man verkligen inte blev stillasittande i sitt kök, utan fick sig en kanske åtta kilometers åktur på cykel, samt handlade lite diverse begagnade datorprylar, sladdar med mera och dessutom var man ju även huslig och kom ihåg att kasta ett soppåse som liksom stått och flinat åt en i ett hörn ett tag.

Ha en fin kväll!

@Flarran Vad fint att höra att du hade en bra torsdag och att du kände dig nöjd med dagen. Det kan verkligen skifta från att den ena dagen känns mörk till att nästa dag är ljus. Att även som du säger, fokusera på det bra dagarna och innehållet i dem, påverkar oss och ger sköna känslor och gör gott för hjärnans aktivitet. Det kan vara bra att lägga dessa dagar i minnesbanken och försöka minnas dem och känslan som man hade vid dagar som det känns mörkare. Det kan då lätta upp och man påminns om att det kan skifta och bli bättre nästa dag😁.

Ha en fin fredag kompis!❤️

Det är så lätt att gå vilse och irra iväg från övertygelsen om att följa den rätta vägen och då är man snart tillbaka i gamla mönster som leder åt helt fel håll. Har sakteliga börjat förstå att det här med alkohol och det galna drickandet och beroendet av sådan bara är ett av alla de sätt som helt kan få en på avvägar från den högsta och den rätta vägen. Man kan inte dricka sig lycklig och harmonisk. Lika lite som man kan köpa sig saker och genom diverse världsliga prylar få en inre andlig frid med Gud så att säga. Tacksamhet talar rätt många om, men till vad visas sedan denna tacksamhet. Är det andligt sett till den högsta andliga makten, eller är det till det förgänglighet som till prylar och en egen förträfflighet kan man allt som nykter och alkoholfri tänka precis när man nyss har vaknat och sitter vid en gammal dator och dricker lite kolsyrat vatten. Promilllebikt heter min tråd här på detta eminenta forum som öppnat mina ögon en hel del. Kan villigt erkänna att jag har mycket att bikta mig om samt även att lära i stort, men det har nog alla människor egentligen. Förstår så väl att ett tjatigt predikande inte passar sig i alla rum, men här i min egen tråd har jag då rätt att samla mina tankar för att nyktert och med ett någorlunda klart sinne rensa lite av mitt tidigare galna feltänk för att kunna gå vidare som alkoholfri i alla fall känns det i skrivande stund. Förresten, det var kul att du @vår2022 tittade in här och skrev några ord kompis, sådant uppskattas.

Ha en fin dag!

När man blir utmattad av affärssamtal efter att kanske snackat skatteprylar då kan allt alkoholdjävulen hälsa på och riktigt få en att känna att det nog vore dags för en vända till bolaget omgående. Men jag knäckte allt den fule fan ännu en gång. Tänkte på det här med HALT och stannade till i känslan och funderade på om det var hunger, törst eller nåt annat som spökade så att säga. Kom fram till att det nog var dags för ett glas, fast så klart inget med nervgiftet alkohol fast fredagskänslan från förr väl även fanns lite smått så att säga. Det fick bli äppeljuice som jag nu sitter och dricker. Så har man då blåst bolaget på en fem hundra spänn än en gång som man ju kan köpa sig roligare och nyttigare grejer för alltså.

Ha det gott!

Tack och lov att det regnar, var känslan jag fick när jag nyss tittade ut genom köksfönstret efter att stunden innan ha känt mig jagad inifrån på nåt sätt. Ja, dessutom rätt tom, trött och samtidigt stressad och även allmänt missnöjd med att väl inte vara som alla andra. Vilket man väl ofta i fantasin föreställt sig att andra är fast man ju vet att alla har sitt liksom. Det att kunna vara stilla och nyktert reflektera över hela spektrat av känslor och liksom inte vara rädd för hur det kan kännas i stunden och då få panik och bara rusa i väg till bolaget efter flyktsoda. Det är väl kanske ett litet tecken på att man är på rätt väg på nåt sätt liksom. Har läst lite till idag på detta eminenta forum och är väl trots allt tacksam för att jag denna regniga dag, då jag inte orkat göra mycket, i alla fall är helt nykter och alkoholfri här i mitt kök. Något man väl aldrig förra året den här tiden och i ett liknande känsloläge, eller väl kanske egentligen bra mycket sämre och mörkare på många sätt, kunde tro att man någonsin skulle kunna ta sig igenom. Tankar som snurrar och har sig, kan allt ta en hel del energi hur som helst.

Ha en fin kväll!

Nu är det lördag igen och solen skiner fint utanför mitt köksfönster. Har sovit skapligt efter att på natten väl inte sovit så bra. Men tidigt på morgonen så fick man sig en blund till sist. Har ändå ingen vidare energi, men är då inte så värst nedstämd i stunden i alla fall och det är jag tacksam för. Nu så är det nog dags för en kopp med varm mjölkchoklad och tre små goda limpsmörgåsar till alltså. Det är en ny-nykter rutin som blivit nåt som då faktiskt fungerar rätt så bra liksom.

Fortsätter att nöta in det nyktra tänkandet även idag så att man inte tappar fokus på det viktiga att vara alkoholfri. Har funderat på att ta mig en kortare cykeltur för att inhandla lite mjölk och lite annat smått och gott. Det borde peppar, peppar, ta i trä – gå bra. Detta då alkoholdjävulen trots att det är lördag verkar att hålla sig på mattan för närvarande.

Har läst lite på detta eminenta forum även idag, vilket varit en rutin i drygt 9 månader och 2 veckor. Man har väl aldrig varit mycket för rutiner, som jag skrivit om tidigare. Men goda vanor är ju rätt hjälpsamt då man strävar efter fortsatt alkoholfrihet. Nu börjar det knorra så smått i magen så får väl lov att fixa till frukost som sagt, för man ska då inte gå omkring hungrig för då sitter man då snart och dricker onyttigheter. Det har jag då förstått och tänker på alltså.

Ha en fin dag!

Vägen till nykterhet är en mångfasetterad process där man måste våga att lära känna sig själv och inte rusa iväg efter alkohol så fort som det känns lite jobbigt eller tar emot. Det sade mig en känsla här i stunden då jag höll på att tappa orken och gå och lägga mig igen. Men vet att jag inte mår bra av att gå emot magkänslan. Sånt får mig bara deppig och att fundera på värdelös berusning som så ofta. Så har nu faktiskt piskat mig själv i princip till att bre tre limpsmörgåsar och även värmt på en kopp med varm choklad då jag vet att min mage och kropp blir så nöjd och glad av så pass enkla grejer liksom.

Förra året vid den här tiden så hade tänket i den alkoholdimman som rådde garanterat varit helt annorlunda. För det är så himla många gånger genom åren som man bara har öppnat en ljummen öl det första man har gjort, för att sedan ta sig några små glas med söt likör av olika slag, kanske sen en skvätt sprit och lite öl till efterrätt, och sedan släpat sig iväg till närmsta bolag och fyllt sin ryggsäck med en massa flaskor och burkar med alkohol. Det blev med åren en så vanlig rutin att man till sist väl tröttnade på att alltid behöva släpa på en tung ryggsäck med diverse kostsam alkohol.

Har nu i skrivande stund sällskap här vid mitt köksbord av ett glas kallt vatten som jag slurkar på innan jag ska gå loss på min frukost som väl nu egentligen är lunch om man ska gå efter klockan. Det finns bara en sak här i världen, eller person som jag kan styra över och det är mig själv. Det är jag fullt medveten om, och det står dessutom med lite andra ord även i en skrift som väldens ateister inte ger mycket för. Detta då de väl inte vill känna sig behöva någon högre makt, då de väl kanske är rätt så nöjda med sig själva.

Men jag känner att allt som är till nytta och hjälpsamt för mig för fortsatt nykter alkoholfrihet är sånt att noga begrunda och använda mig av. Inte är jag heller rädd för att verka mesig på den punkten längre. Har nog som nykter börjat få lite mer självsäkerhet tror jag. Det finns de som sitter i församlingshus och sjunger försynta psalmer och snyftar över sitt livsöde och rabblar böneramsor som de väl kanske inte tror så värst mycket på. Sedan finns det de som rutinmässigt går på krog eller nån pub och lyssnar på profan musik och i takt till denna snyftar över sitt livsöde med ett glas öl, vin, sprit eller annan alkoholhaltig dryck i sin hand.

Man kan ha vilken tro som helst, eller helt avsaknad av sådan om man väljer detta eller känner för det köret alltså. Men när det kommer till den nyktra kalla sanningen så är det bara som så att det oavsett personlig tro eller avsaknad av sådan när det handlar om nykterhet. Bara rent logiskt sett gäller att aldrig ta det första glaset, slurken eller burken med alkohol. För då hamnar man lätt tillbaka i alkoholdimmans tröstlösa träsk. Nej, nu är det då dags för lite mjölkchoklad känns det som.

Ha det gott!

Lördag och fint sommarväder så här på kvällen, och inte har man en droppe alkohol i huset vilket jag inte bryr mig det minsta om alltså. Skulle lätt ha kunnat gå in bolaget i den butik som man var trogen stamkund hos i så många år. Hade i dag kunnat gå in och handlat öl, vin och sprit och väl fyllt min ryggsäck till bristningsgränsen som man gjorde varje vecka för inte så längesen. Men var idag helt ointresserad av deras produkter. Det är märkligt hur det kan bli med tiden om man inte underhåller ett missbruk ständigt och häller i sig alkohol som man gjorde så länge.

Sitter nu och dricker kallt gott kolsyrat vatten och äter på lite salta pinnar och känner mig rätt tacksam över att jag fick lite extra energi. Något som om väl sanningen ska fram kom en liten stund efter att jag stillsamt bad till skaparen om lite känsla av äkta nykter glädje och kraft till att kunna genomföra min veckohandling för att fylla på frys, skafferi och kylskåp vilket nu är gjort. Men då min favoritlimpa var slut så får man väl framöver ta en promenad till lokala matbutiken efter en sån.

Det är väl den högstes vilja kanske att jag ska försöka att gå ut och röra på mig lite grann i morgon också. Men såg att den limpa jag har kvar i brödburken nog räcker ett par dar, så vi får väl se hur det blir. Salta pinnarna var ju riktigt bra som dagligt bröd tillsammans med lite god burksallad och en konserv med kalasgod tonfisk som man inhandlade för ett tag sedan. Det krävs då inte så mycket ibland för att man ska må rätt så bra konstigt nog.

Ha en fin kväll!

God morgon! Nu är det söndag och vilodag. Vilket inte är helt fel då man inte har sovit nåt vidare. Men idag så kan man ju ta det lugnt och vila sig lite extra. Så det blir nog bra ändå. Solen skiner då fint här utanför mitt köksfönster. Nykter är man också som sig bör, hur som helst. Kan då inte heller påstå att jag i stunden saknar att som det var förra året och en massa andra år bakåt i tiden. Ja, det här med att man bara satt och hinkade i sig en massa onyttig alkohol för det mesta. Man har väl nu kanske lite mer denna morgon ett chokladsug så att säga i stället. Så det blir väl till att värma på sig en kopp med mjölk och röra i lite chokladpulver. Limpa måste man nog släpa sig iväg och inhandla senare idag kanske om man får lite ork och energi till detta. Men det dagliga brödet är det då ingen akut brist på, då den limpa man har kvar i brödburken ser ut att räcka gott och väl till frukosten som man nu funderar på att göra i ordning alltså.

Ha en fin dag!

När man har varit nykter ett tag och alkoholfritt kan se på sitt liv och den sekund man befinner sig i, då kan man göra stora insikter om sig själv och kan då komma på att det är mycket man har att lära sig som man kanske inte riktigt i var stund orkar med så att säga. Men det är väl det som är livet och meningen med det hela kanske. Det att man måste möta olika utmaningar här i livet och därigenom förhoppningsvis kunna växa psykiskt och andligt till en högre nivå av andlig förståelse. Har man då en övertygelse om en högre makt som vill en väl så går det då kanske med tiden lite lättare att vandra vägen fram med ett nyktert sinne så att inte annat yttre bortom sånt som alkoholdimma förmörkar ens sinne och får ens själ att komma på avvägar från den väg som leder till ljuset om man nu har en tro på en högre makt och verkligen vill växa till den man kanske kan vara om man nu är redo att ta nästa steg i sin utvecklingsprocess. Tacksamhet till detta eminenta forum och till alla som öppet vågar berätta om sina livserfarenheter där alkohol är för centralt, eller har fått en för stor plats är då något man ofta utan tvekan kan känna när man som nu sitter vid ett köksbord efter att ha läst lite tänkvärda ord och i stunden dricker lite vanligt vatten som är så värdefullt fast man väl inte alltid tänker på det liksom.

Ha det gott!

Hösten närmar sig med stormsteg, eller i alla fall så är den så sakteliga på väg. Det såg jag när jag var ut på min balkong lite tidigare i kväll. För på altanmattan låg ett gulnat löv som hade landat och skvallrade om saken, att nu så sjunger sommaren snart på sista versen.

Har sovit lite på eftermiddagen, men är ändå trött och känner mig väl nöjd på det här med att bara sitta här och skriva en massa tok. Nu vet jag hur det är att vara nykter och alkoholfri. Nu vet jag vem jag är utan alkohol och känner att jag väl börjar kunna det här. Har förutom min vanligt envetna sega och rätt trista dystymi nog även en aning av höstkänning tror jag.

Den vanliga nedstämdheten och tomheten har väl blivit till lite mer av en tydlig depression igen. Men det är ju som det är och inget att göra något åt. Har då försökt att uppbringa lite krafter för att pyssla med lite roligheter i form av musik och sånt som jag tyckt om tidigare. Men har inte haft kraft och energi till nånting denna söndag.

Nu börjar om bara en liten stund en ny vecka och den första dagen på denna heter precis som vanligt måndag. Det är väl ingen konst att vara nykter och alkoholfri bara man orkar leva dag för dag oavsett hur man mår. Mörkret har lagt sig utanför mitt köksfönster och hade det funnits vin, öl eller sprit i huset så hade man nog snart varit rätt packad kan jag tro. Men vad skulle det vara för mening i längden med sånt alltså.

För nu när tiden liksom står still och man har viss insikt så förstår man ju att det väl bara är att vara korkad att hälla i sig nervgiftet alkohol för att stå ut med tillvaron som den är. För vem vet kanske blir det bättre med tiden bara man håller i och håller ut.

Man brukar väl säga att det sista som lämnar en människa är hoppet, och visst är det nog så kan man då tänka i denna sena timme. I morgon så börjar allt om igen, och är man bara nykter och alkoholfri så ordnar sig säkert allt till det bästa får man väl hoppas.

Det här med att skriva av sig lite är då hur som helst en god terapi, men det har nog blivit lite för mycket av även den varan för min del kanske Men nog har jag lärt mig ett och annat som jag inte tänkte så värst mycket på tidigare när man bara vandrade i alkoholdimman.

Nu är det sen kväll i stugan här liksom och därför så är det väl hög tid att säga god natt mina vänner. Får väl se om det skrivs något mer i denna tråd, men nu är man då bara trött och känner sig rätt så färdig med den biten precis som med så mycket annat. Men den här nyktra sommaren har då givit mig några fina naturbilder att titta på om det blir allt för mörkt och tomt är känslan i stunden. Tacksam ska man då vara till att man är alkoholfri, för det är väl faktiskt det allra bästa.

Så det var väl tur att man inte köpte några onyttiga drycker sist man hade lite kraft att ta sig utanför dörren är nu känslan. Man kan bara göra sitt allra bästa, det vet och förstår man då helt utan tvekan. Hoppas nu att det blir en lite roligare dag i morgon om en stund. För nu är man väl inte direkt någon sprallig och positiv muntergök så att säga.

Men helt nykter det är man då, vilket väl är något att vara tacksam över. Man ska bara tänka på sådant som lyfter ens humör till lite högre och mer positiva höjder har man väl hört och läst. Men ibland så känns det lite extra tungt och motigt, men det är väl sånt som man får sätta sig över som gamla farmor väl kanske skulle ha sagt.

Man har inte roligare än man gör på sig brukade mormor lite skämtsamt säga och min mor gick då oftast och lade sig i sin säng, och väl hoppades på bättre tider medans min far då om han var ledig från jobbet oftast satte sig och såg på nån gammal videofilm han hade sett tusen gånger tidigare.

Mycket kan man så här i natten strax innan en ny dag börjar fundera över. Nej, nu får det nog vara bra med skrivande och reflekterande över tillvaron på en stund. Men inte är det då lätt att vara en människa alltid som en äldre bekant brukade säga då och då om söndagarna när han hälsade på, och visst hade han väl rätt i den saken liksom.

Ha det gott mina vänner!

Måndag och en ny vecka har tagit sin början. Här skulle man kunna klaga över tillvaron som nedstämd dystymiker och kanske stillsamt sjunga en måndagsblues om att huvudet känns så tungt... Men varför sitta och deppa över tillvaron, för är man bara nykter och alkoholfri som man är sedan rätt länge nu, så sjunger säkert fåglarna underbart fast man väl inte hör det just nu i ljudet av den gamla slitna datorns surrande fläkt.

Tacksam för att man inte mår så jävligt som igår det är man då. Sedan att man inte drack nån alkohol är väl även det något att vara tacksam och stolt över. Varje dag man lägger till handlingarna i livets pärm och kan säga att man tog sig igenom som helt nykter, är ju faktiskt i sig en liten bragd. Fast inte får man väl nån guldmedalj för det. Sådant är väl heller inget man förväntat sig eller suktar efter heller när man nu sitter och dricker sitt glas med morgonvatten och ser att det är 13 grader varmt utanför köksfönstret denna den tolfte augusti.

Nu har de flesta arbetsföra väl rusat iväg till sina arbeten och njuter väl som fullt nyktra av att vara en del av samhällsapparatens maskineri kan jag tro. Vad ska då en livsnjutare som jag hitta på att göra är då frågan. Kanske borde man klä på sig och gå ut på en liten underbar promenad till närmsta sophus med sin soppåse som sällskap och motivation till att komma utanför dörren och kanske handla mjölk och en limpa så att man kan säkra sitt dagliga bröd för de kommande dagarna. Detta då man ju inte har någon hund som man måste gå ut och rasta liksom. Har ingen energi alls, men det är ju inget nytt utan bara precis som det brukar och väl eventuellt kanske ska vara.

Men kors i taket, nu gled ju solen fram också ur ett grådaskigt moln på himmelen. Tittar nu på en liten bild på skaparens son Jesus som hänger på väggen som påminnelse om att man väl ska gå till kylskåpet och på ett uppklistrat papper läsa Herrens bön och även läsa de tio budorden som börjar med orden: Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Detta har jag inte heller utan förlitar mig väl faktiskt på Herrens nåd nu när jag då är tacksam för att jag nyktert kan ta mig ett glas mjölk och ett par limpskivor med ost eller skinka om jag så vil utan längtan efter någon blaskig öl.

Nog är det då allt bra att slippa ha alkoholsug och en inre demon som ligger på för att man ska rusa iväg till närmsta bolag och köpa alkohol för att få tag i flyktsoda att förgita sig själv med. Nu har man än en gång skrivit lite tok som väl ingen vettig människa orkar läsa, men det bryr jag mig då inte ett smack om. Då detta knappande på tangentbordet man utför i stunden väl är den terapi som till viss del förutom Guds nåd väl är det som faktiskt fått mig att lyckas vara nykter längre än någonsin detta millenium. Borde kanske öppna köksfönstret nu och andas in lite frisk morgonluft, så får man väl se vad man orkar göra för stordåd denna sommardag.

Ha en fin dag!

Det blev inga stordåd utförda idag. Har bara orkat att vila mig och vara normalt nykter och hanterat mina tankar och känslor utan att trösta mig med alkohol för att väl förgylla det lite gråa och trista. Nu när det är kväll och solen ännu skiner så känns det allt lite dumt att jag inte hade nån energi att ens klä på mig för att ta mig utanför dörren för att ens kasta en soppåse. Kände mig just när jag vaknade lite tom och även rätt så värdelös.

Men tänkte då på vad jag har läst bland annat på det här eminenta forumet många gånger om att man ska vara snäll mot sig själv och inte tänka negativa tankar, som kan eskalera och få en till att kanske bli så deprimerad att man bara vill supa skallen av sig och ge upp den nyktra livskampen. Har nu fyllt mitt favoritglas med vanligt vatten och sitter och begrundar tillvaron här i mitt kök medans jag dricker en liten slurk vatten då och då.

Har funderat på det här med skaparen och hans budord som man kan läsa om på olika sätt i bibeln. Tänker bland annat på ord om visdom och även lite på det som handlar om livets förgänglighet vilket predikaren talar om på sitt poetiska sätt. För där kan man läsa om att ingenting är nytt under solen och nog kan man väl instämma i dessa tidlösa tankar. Kände när jag vaknade en avundsjuka till de som har sånt som jag tror, eller väl mer ofta har trott varit lite större än den självklara andliga närhet jag tack och lov har till den högste, det vill säga skaparen Gud och hans makt. Nog kan man allt vara lite fånig som människa ibland.

Jag glömmer så ofta bort att vara tacksam till skaparen och har ingen lust eller tanke på att vilja ligga på knä och rabbla böneramsor. Men det är ju inte så som skaparen vill ha det heller. Han vill att man ska ha en normal konversation, ande till ande liksom känner jag i stunden. Mycket har man väl tänkt, sagt och gjort genom åren som tanklös missbrukare och väl även så som nykter. Nu så här i denna kvällstid känner jag ett andligt och själsligt lugn som aldrig någonsin berusning gav mig.

Många som har svårt för det här med gudstro tänker väl att jag är en dåre som tror på en högre makt i sån fokuserad känsla att det väl sedan mycket länge sedan har varit en ren övertygelse. Men då det känns rätt hjälpsamt för mig så överger jag inte den andliga känslan till förmån för ett helt gudlöst tankesätt för då finns det för mig ingen som helst mening med någonting. Varenda hårstrå på en enkel människas huvud är enligt skriften räknad och det betyder att inget man gör, tänker, känner eller ger uttryck för är okänt för den högste och den störste.

Man kan väl ibland kanske känna att det är en lite fånig tanke, kanske även lite begränsande och om samvetet leder en in till denna känsla, även en aning skrämmande. Men samtidigt kan man finna en stor tröst i det tänkandet att man oavsett var man befinner sig, så är man aldrig andligt sett ensam. Tog mig nu en slurk vatten och tänkte på att detta vatten är samma vatten som funnits sedan tidens begynnelse, då vattnet i glaset befinner sig i ett tillsynes evigt kretslopp och förnyas genom varje andetag, tidsepok och regn så att säga.

Det vatten jag dricker just nu kan ha funnits i kanske någon historisk persons glas i form av kanske vin som dracks för länge sedan när denne funderade på livets mening och känslan av förgängelse och sånt där mänskligt vi alla funderar på ibland. För precis som att världen går runt i sin fastlagda bana här i vårt kända universum, och att det här i världen blir ett regn ibland som kommer ned som vatten på marken från molnen där ovan. Så är ju faktiskt inget helt nytt i det kretslopp som man väl på sätt och vis kan utläsa ur skriften om man har ett nyktert, öppet och alkoholfritt sinne liksom.

Ha en fin kväll!

@Flarran ibland behöver man bara vila och du är inte värdelös för det. Den där soppåsen kan vänta tills imorgon.

Du skriver så fina texter du och jag är glad att du delar dina tankar med oss. Har förstått att du har stark gudstro, ibland önskar jag att jag med hade sån tro. Det måste kännas tryggt på något sätt.

Önskar dig en fortsatt fin kväll.

Man ska inte sitta uppe mitt i natten vid sin dator och skriva texter eller pyssla med sin hobby som för mig är snickra ihop lite instrumental syntmusik när jag är på humör för sånt. Det tänkte jag på nyss när jag stängde av en dator i vardagsrummet där jag har hållit på i några timmar och grejat med att frigöra lite utrymme på hårddiskar och optimera för installation av lite diverse programvara och ett ljudkort för kommande musikskapande.

Har i många år trots överdriven konsumtion av alkohol gjort en hel del musik som man sedan har lagt ut på nätet. Man kan väl säga att det har varit lite av terapi för att inte rosta ihop helt liksom. Men nu när jag har varit helt nykter i över 9 månader och 3 veckor såg jag just. Så har man inte gjort så värst mycket musik som tidigare när man bara satt och flummade och jämt drack en massa onyttigheter och klinkade på keyboards för det mesta. Det har väl faktiskt inte varit nån ordning alls på nånting egentligen i en massa år.

För när jag nu har gått igenom ett par gamla hårddiskar har jag sett hur mycket tok man har skrivit och tänkt de senaste åren. Hur fokuserad man även har varit på alkohol och lärde sig det mesta om hur man effektivt producerade sin egen dryck. Detta i allt från jäsningsteknik till reningsprocess, skillnad mellan olika jästslag och till och med lärt sig kemiska beteckningar på de högre beståndsdelarna i alkohol som fanns i den förorenenande finkeloljan och så vidare. Men vad man inte tänkte så värst mycket på rent allmänt, det var hälsoaspekterna.

Till sist när man drack som allra värst så brydde man sig inte om hur det hela smakade över huvud taget. För då kunde man utan problem hälla i sig litervis med grumlig mäsk vissa dagar när det inte fanns nåt annat att tillgå. Men så fick man ju betala med en risig mage och väl slitna njurar och lever som klarade sig hjälpligt med ett nödskrik. Detta då man väl till sist kände sig tvungen att försöka att lägga av med sitt mångåriga drickande. Detta för att man mådde så fysiskt dåligt av det.

Så nu i skrivande stund är man då nykter och alkoholfri. Men inte är det väl sol i ens sinne direkt för det alltså. Då man ju har sin psykologiska problematik att dras med som man haft sen man var rätt ung liksom. Började ju tidigt självmedicinera med öl och diverse annan alkohol för att man psykiskt mådde så himla dåligt som sagt. Men det står väl nånstans i skriften att den Gud älskar, den agar han. Vilket här alltså betyder värnar och vårdar, och väl försöker knuffa i rätt riktning mot lite säkrare mark om man nu då kanske är på väg direkt mot stupet på grund av ren tanklöshet tror jag så att säga.

Hade det varit för ett år sedan, så hade det då inte varit vatten i glaset man nu har på bordet kan jag då ärligt säga. För då hade det med garanti varit minst pilsner från matbutik och siktet inställt på en resa till bolaget omgående om förrådet av starka drycker kanske höll på att sina. För man ville ju som oftast ha lite bättre grejer än det man producerade själv så att säga.

Men nu i stunden efter att ha druckit ett glas mjölk och ätit tre mandelkubb så skulle det inte falla mig in att planera att ta upp min tidigare livsstil. Så kör då även denna dag vidare som helt nykter och alkoholfri. Förresten @B.Å, det var kul att du tittade in här en sväng igår kompis.

Ha en fin dag!

Nu är man då värd ett rejält glas alltså. Ja, inget med alkohol om nån nu undrar. Faktiskt endast kallt gott kolsyrat vatten och inget annat. Var så fruktansvärt trött och utsliten idag helt utan anledning egentligen, att det inte var riktigt klokt kände jag på eftermiddagen. Började till och med fundera rätt allvarligt på en taxiresa in till bolaget och bara ta och skita i att vara duktig och alkoholfri.

Men jag bet ihop och kämpade på fast jag egentligen var så trött att jag nog kunde ha stått och sovit i ett hörn som en gammal trött och utsliten häst eller nåt. Det tog mig hela dan fram till nittontiden innan jag hade lyckats att få på mig utegångskläderna. Detta då jag nästan helt saknade energi och hade närmare noll i motivation. Hur som helst så lyckades jag släpa mig iväg till sophuset för att kasta soppåsen som jag berättade om igår. Den hade här under dagen även fått sällskap av en till soppåse och det kändes bara inte helt okej alltså.

Gick sedan sakta men målmedvetet ett steg i taget mot matbutiken då mjölk och limpa fanns i min tanke att inhandla till kommande fest på mjölkchoklad och limpmackor. Nu har man allt gjort ett stordåd som väl inte ger någon guldmedalj kanske. Men det vette sjutton om man inte faktiskt vore värd en sådan med tanke på att man väl gjorde en prestation som man först då aldrig någonsin kunde trott varit på kartan att genomföra. Det tog jag mig en slurk vatten på.

Ha en fin kväll!