@Natalia Låter som en mysig julafton. Mina föräldrar är också mycket måttliga, även om de dricker mer än dina synes det som, vilket jag håller med om är skönt. Det är faktiskt inte roligt med fulla människor.

Hoppas ni andra också hade en fin julafton! Hade du en fin julafton med kissekatten Påvägmothälsa?

Idag har jag inga planer, mer än att se på serier, fortsätta läsa på min bok (så avkopplande att läsa böcker, jag som annars mest ser på serier och film) och ta en långpromenad i det snön, mysigt och vackert ändå.

@prinsessa @Natalia Godmorgon och god fortsättning på julen! Jag hade en bra julafton och min partner kom hem på kvällen, det var mysigt. Idag blir det ett akut tandläkarbesök, jag verkar ha skadat eller bitit sönder något i en tand in underkäken. Jag har en viss tandvårdsrädsla och har gått till samma tandläkare länge. Idag blir det en jourtandläkare men det skall väl gå bra det också. Måste göra det innan jag skall resa utomlands på fredag. Härligt att läsa att ni hade det bra med era föräldrar!

Goddag i stugan 🏚

Tycker att det är en riktigt skön och kravlös juldag. Håller på donar med ommöblering och endel städning idag. Sånt jag behövt eller velat göra men inte haft motivation till. Nånting har släppt för mig. Vet att jag pratat om det i tidigare trådar att efter mitt tablettavslut och det närmar sig väl 2,5 år snart men att det har tagit extremt lång tid att komma tillbaka till mig själv efter det. Första året andades jag mig mest igenom utan ork eller livsgnista, under andra året kändes det som jag mer orkade ta mig ur mitt skal och jag tycker väl i stort att var tredje månad ungefär har bommar och blockeringar öppnats men en i taget.
Något jag under de två första åren saknade mycket är just min kreativitet och det här pyssliga jag brukar få mycket glädje av. Vet inte om det beror på att jag återgått i arbete men först nu har den sidan vaknat till liv igen och jag känner mig jätteglad över det. Återhämtningen efter tabletter har som sagt tagit mycket lång tid och det faktum att det dricks vin lite för ofta är klart förödande för motivationen men jag tycker att ytterligare en sådär spärr har släppt nu. Det känns fantastiskt för under en lång tid nu har jag liksom inte fått saker gjorda. Har varit tvärblovkerad i vissa avseenden och har mått dåligt över det.
Jag vet inte men ville bara säga det. Jag vet ju att jag är på ett alkoholforum men i grunden handlar min resa om den långa återhämtningen från mitt tablelettmissbruk. Men både före tabletter och ihop med tabletter hade jag alltid det pyssliga och kreativa drivet och när det inte funnits i mig nu på så länge har jag inte riktigt känt mig som mig själv. Var sal har sin tid men jag började faktiskt tro att jag förstört nåt i huvudet som aldrig skulle komma tillbaka.

Jag skapar en bra dag här och ska snart ta in träningskompisen för ompyssling av honom i sorg.

Ta hand om er och varandra ❤

@Natalia Så underbart att läsa! Jag kan känn igen mig i det där "långsamma" - saker och ting kan ta lååång tid och sen så glider något på plats. Så glad att du har kommit dit du har kommit på din resa, starkt av dig tycker jag!

Tack @Påvägmothälsa. Jag är bara glad att det är borta och att jag mår bra igen 🙂 var faktiskt rädd att jag inte skulle överleva det tvära avslutet hemmavid. Det var hemskt.

Då jag inte haft nåt vin hemma har jag istället haft impulser att vilja gå ut på glas vin idag men jag är fortfarande lite tröttare efter covid så motivationen till att bege mig iväg på nåt ställe har inte varit tillräckligt stark. Har dock trasslat med tanken hela dagen. Känner mig nöjd med att ha städat upp en del och ställt iordning vardagsrummet, varit på affären en sväng och nu har jag tagit min sömnmedicin och kommer snart ner lite mer i ro. Vännen i sorg blev kvar hos sin mamma nån dag till så det är bara jag och kissarna här i myssoffan. Imorgonbitti kommer jag känna mig glad över att jag inte gick ut idag. Och tanken på att gå ut känns mest onödig. Det blir dyrt och säkert taxi både fram och tillbaka bara för att jag skulle dra på okloka
skor. Nä, jag känner mig faktiskt redan glad över att jag stannade hemma.

Kram och sov så gott sen ❤

Godmorgon på annandag jul. Idag blir det yoga klockan nio. Jag tar bilen och skall åka på lite ärenden sen. Hem och förbereda för veckan, och middag med jultema hos en vän. Det blir bra. Jag är glad att julen är över. Den är ingen bra högtid för mig och det har varit kämpigt. Nu dock snart tillbaka till jobbet i fyra dagar, innan vår resa. Sen tidigare vet jag ju att jag skall försöka ha ungefär samma aktivitetsnivå, inte varva upp eller ner för mycket. Denna ständiga strävan efter balans...Höll ändå min budget på tre enheter igår. Önskar er alla en skön och nykter dag.

Godmorgon godmorgon! Kikar in i mörkret och dricker kaffe framför morgontv. Ska ha en lugn dag, tvätta och mysa med en bok. Ska också unna mig en nykter dag!
Önskar er alla i kaffestugan en fin onsdag!

Godmorgon!

Jag ångrar förstås inte att jag inte drack igår. Har morgonstund i all ro med kaffekoppen och ska in till jobbet en kortis idag. Vännen i sorg ligger fortfarande och sover och kissarna har ätit både 1a och 2a frukost. De är som hobbits. Så fort frukost är slut tycker de att men what about second breakfast??

Önskar en skön morgonstund och så skapar vi en ny dag ❤

@Natalia @prinsessa Godmorgon. Ja dessa katter är underbara ! Frukost innan jobb här också, en hel del att klara av innan vi åker imorgon eftermiddag. Lite stressande men det skall gå bra. Har du en härlig ledig dag idag med prinsessa? Ha det bra på jobbet Natalia ! Nu tar vi en nykter torsdag 🙂

@Påvägmothälsa Godmorgon @Natalia Godmorgon

Har en ledig dag, så skönt, ska bara kolla mejlen, men det är inte så ansträngande. Ska träffa några vänner och ha speldag. Jag tar bilen dit så det blir utan enheter.

Godmorgon godmorgon!

Ska ni åka idag påvägmothälsa? Är det värme eller skidor som väntar?

Ledig eller väntar jobb Natalia? Grattis på namnsdagen Natalia! :-)

Jag dricker kaffe i vanlig ordning här på morgonen och önskar er en fin fredag!

Godkväll!

Och tack @prinsessa 🙂
Har varit en seg dag då gårkvällen inte blev enhetsfri men har iaf varit ledig idag. Har farit runt och handlat och mött upp person för att ge matkassar men har inte fått nåt annat vettigt gjort idag 😒 Nu väntar jag in vännen i sorg, han har sovit här några kvällar. Jag och kissarna gör vårt bästa för att pyssla om honom. Ikväll ska vi kolla på film och äta middag här hemma. Har köpt några öl till honom men för min del blir det inget sånt. Ska jobba imorgon.

Hur gör ni på nyår? Jag kommer jobba sent och har inte bestämt om jag ska låta nyår förbli enhetsfri. Det vore klokast när jag ändå jobbar så sent på nyår. Har inte riktigt tagit ställning än.

Önskar en skön kväll ❤

Godmorgon i stugan

Hade gärna sovit fler timmar inför jobbet, det blev lite sent igår men känner mig iaf glad över att jag inte drack nåt. Snozade länge den här morgonen så morgonstunden med kaffet får bli lite snabbare än vanligt.

Önskar er en skön morgonstund och så skapar vi en ny dag ❤

@Natalia Så bra att du inte drack något igår. Hoppas att det går bra med jobbet idag.

Vad det gäller nyår så skulle jag firat med två vänner, men en måste rycka in för sina barn och en har blivit sjuk, så det blir att fira själv här hemma. På ett sätt känns det ganska bra, då mina vänner jag skulle fira med gillar enheter och det gör ju jag med, dvs högt enhetsintag. Så jag tänkte laga lite god mat, och inta enheter, men måttligt, på nyår. Har mina kaffekompisar några planer?

Nu skapar vi en bra lördag. Dricker gott kaffe (måttligt intag igår) och snart blir det långpromenad!

Hej kära kaffevänner! Vi är på väg till Storbritannien med tåg, just nu passerat Bremen. Gårdagen på jobbet var intensiv, liksom avresan från hemstaden. Imorse fick vi dessutom en försening så nu är det pussel med bytena. Har dock ett intyg på att vi var sena så det skall gå bra.
Brottas med mig själv om enhetsregim på denna resa. Känner en sån intensiv längtan att "bara koppla av". Skall lyssna in mig själv och ge mig tid. Som jag skrivit tusen gånger här så mår jag ju bra av min struktur och mina rutiner.
Nyår firas i London med en väninna, det skall bli mysigt.
Önskar dig en riktigt fin nyårsafton med dig själv @prinsessa! @Natalia, hoppas att det inte blir för hektiskt på jobbet innan nyår för dig. Kram till er båda.

Hej,
Skönt att vara iväg på resa! Känner igen det du beskriver, att vilja göra undantag från rutinen. Vill bara säga att jag tycker du ska vara misstänksam mot den känslan. Att bejaka den blir att förstärka idén om att alkohol är det som kan få oss att koppla av, och enligt mig är det en av grundstenarna i vårt beroende, att vi tillskriver alkohol positiva egenskaper för att rättfärdiga varför vi ska "unna" oss att dricka. Vsrför inte istället unna dig en nykter resa och möta nya intryck med nyfiken och pigg hjärna?Så mitt råd är att se tankarna som ett försök från den gamla beroendehjärnan att få som den vill. Och dit vill ju inte du.

Hej på er!
Har haft en bitvis lugn, och bitvis hektisk julvecka. Vi har haft besök i omgångar, mycket snöskottande och matlagning. Inte så mycket koll på enheterna och en hel del dagen-efter-seghet. Jag har ju planerat för vissa helt enhetsfria dagar från och med januari-24. Min partner är inte riktigt med på detta, utan säger att om jag vill göra så, så är det upp till mig. Vilket är helt sant. Jag kan bara stå för vad jag gör. Men det känns svårare att hålla sig till en budget, eller vara helt nykter, om inte han gör likadant. Önskar er alla Gott Nytt År!