Har haft ett riskbruk i ca 20 år. Är medveten om alla risker mitt drickande för med sig. Har använt alkohol som bränsle då jag blir pigg och energisk efter några öl. Har nog inte klippt gräsmattan nykter någon gång de senaste 10 år. Brukar även använda alkohol för att varva ned. Jobbar periodvis väldigt mycket och är stressad. Efter några öl och rött vin är jag nere i varv. Dricker aldrig starksprit men däremot öl och vin. Har skrivit många konstiga inlägg på Facebook när jag varit full. Har ångest i flera dagar efter mina fyller. Var i princip nykter halva september. Umgicks med vänner sista helgen och då blev det en fylla redan på torsdag så jag skulle orka städa hela huset (gjorde även ren avloppen på toa). Igår var jag också full för att orka göra vinter i trädgården. Idag har ångesten varit för djävligt. Nu sitter jag och dricker bubbel vatten utan alkohol. Har en underbar fru som stått ut med mig i 30 år. Jag vill älska mig själv men det är svårt.

DetGårBättre

Dra ner till ett AA möte. Små steg att bygga upp din självkänsla sen. Vi är många som haft massa ångest både med och utan alkohol. Bara kämpa på men det är tufft ibland. Viktiga då, låt tiden gå. Inga quick fix med alkohol oavsett. Uppskatta tre saker i ditt liv varje kväll ?

Anthraxia

Det pratas mycket om att hjärnan blir "kidnappad" av alkohol, och det verkar ju din vara - du menar alltså att alkohol gör dig avslappnad när du behöver det, och pigg när du behöver det.

Då vore det ju magiskt. Och det är det inte. Det där är bara lögnerna din hjärna drar för att motivera dig att dricka.

Däremot är det inte omöjligt att alkohol gör dig mer "fokuserad" eftersom det ju trots allt gör hjärnan "dummare" - något som verkar gälla för många med ADHD; det blir äntligen tyst i hjärnan, och då kan man kanalisera det till energi ELLER avslappning. Låter det rimligt?

Två saker som jag tror att är bra start-punkter;

1. Kolla på Claudia Christian's TedTalk.
2. Fundera på om du kanske har ADHD eller liknande (isf finns det bättre mediciner än en giftig drog)

Lycka till, oavsett om de två punkterna verkar passa på dig eller inte :)

Jag gjorde ADHD utredning för typ 5 år sedan. Den visade inte att jag lider av ADHD. Jag hade en traumatisk frontallobs blödning efter en fall olycka för 12 år sedan. Jag ramlade i en trappa. Troligtvis pga av blodtrycksfall. Fick blodtrycks medicin när jag blev utskriven från KS. Hade ingen sjukdomsinsikt alls och börja jobba heltid på en gång. Var hjärntrött och hade bland annat problem med minnet, känslor och stress. Var nykter första året efter olyckan. Sen började jag social dricka. De sista åren har drickandet ökat till nivåer som det var före olyckan. Jag har jobbat extra mycket eftersom vi har haft många varsel på min arbetsplats. Vill ju inte mista jobbet

Var på ett AA möte efter min fall olycka då jag absolut inte fick dricka alkohol. Jag kanske hade otur men det mötet gav mig ingenting. Folk som bara pratar om sig själva och verkan känna varandra väl. Det kändes mest som ett kafferep för trasiga människor.

Men du är ju också ”trasig” (som jag). Prova ett till men om du fortfarande känner att det suger så låt bli. Jag tyckte det var en bra kick-start men sen ledsnade jag.
Men har du någon motivation att sluta? Eller ”vore det bara bäst om du gjorde det”? Ta en rejäl funderare och försök hitta lite ”nu jävlar”. Gå in för det, men eftersom du använder det som avstressning så måste du hitta annat att stressa av med. Motion funkar bra. Meditation ska fungera ganska bra också. En bastu kanske eller massage. Annars är risken stor att du snabbt faller tillbaka eftersom stress är en naturlig del av livet (i lagom doser). Om jobbet ger dig onormalt hög stress kanske du skulle göra dig själv en stor tjänst och leta efter något annat om det är möjligt. Jag gjorde som du, bland annat, drack för att varva ner. Dock inte dagtid. Men det hjälper ju inte, det blir värre och värre. Kortsiktig lindring mot långsiktigt förvärrande. Försök gräva fram motivationen!

Jag är både peppad och motiverad för att göra min livsstils förändring. Idag blev det 17 km promenad i det fina vädret. Igår lyssnade jag på en ljudbok om mindfulness. Imorgon ska jag träffa min stress terapeut. Senare i veckan har jag tid hos min kbt terapeut. Jag promenerar minst 10000 steg varje dag. Jag tror AA möten kan vara bra men för mig funkade inte dessa.

Jag är både peppad och motiverad för att göra min livsstils förändring. Idag blev det 17 km promenad i det fina vädret. Igår lyssnade jag på en ljudbok om mindfulness. Imorgon ska jag träffa min stress terapeut. Senare i veckan har jag tid hos min kbt terapeut. Jag promenerar minst 10000 steg varje dag. Jag tror AA möten kan vara bra men för mig funkade inte dessa.

DetGårBättre

Olika grupper inom AA fungerar ju väldigt olikt varandra. Vissa grupper skulle jag aldrig orka besöka medan det finns fantastiska grupper. Sen tycker jag det är mycket glädje och styrka. Men man gör lite vad man vill med allt omkring när man går dit. Jag snackar mest om positiva saker dit jag går, och det är väldigt få trasiga människor där vilket gör det trivsamt där. Men behöver man spy på ngt skit är det gött att kunna få göra det inför andra. ?

På pricken är det samma anledningar. I början räckte det med ett glas vin, men sista två åren eskalerade det till att i somras hamna på 1,5-2 vinflaskor om dagen. Då började jag få ångest oxå samtidigt som jag inte längre fick energi och tvärtom blev trött istället. Då gjorde jag ett försök att ändra mina vanor. Det höll i en månad, sen blev det alldeles för mycket och det tog ett par veckor till jag var tillbaka på ruta 1. Nu ska jag försöka igen.

Hur går det för dig? Grymt bra att du promenerar så mycket! Och att du träffar terapeuter! Önskar dig en fin dag!

Jag är nykter en fredags kväll och umgås med vuxna barn som är på besök. Det var väldigt många är sedan jag var nykter en fredag. Imorgon lördag kommer jag också vara nykter. Varför har jag haft som vana att dricka öl och vin varenda helg. Känner inte något sug mår så jädrans bra.

Vaknade PIGG och utvilad i morse. Vilken härlig känsla att slippa känna ångest och bakfylla. Jag minns vad jag sa och gjorde igår kväll. Somnade i min säng tillsammans med min fru runt klockan 22.30. Andra fredagar har jag somnat med Spotify i lurarna på alla möjliga konstiga ställen. Ofta på toaletten eller vid köksbordet.

Vaknade PIGG och utvilad även idag. Vilken härlig känsla att smyga upp och käka frukost en söndag morgon klockan 06. Frun sover och även våra vuxna barn som har sovit över hör hemma i natt. De bor annars i olika städer pga jobb. Vi hade en klassisk mys kväll igår. Käkade taco och sedan blev det mys i tv soffan. Inbillar mig att de uppskattade min nykterhet lika mycket som jag själv gjorde. Känns nice att kidsen vill hänga med oss päron även fast den yngsta har fyllt 25 år.

Vaniljsmak

Fint att läsa i din tråd. Igenkänningsfaktorn är hög, så som den brukar vara när människor med samma beroendesjukdom får skriva fritt och öppet. Jag tackar för att du delar med dig, det är alltid lika tröstande att se att man inte är ensam i sin kamp.

Hoppas du får en fin söndag!

Igår kväll käkade jag och frun middag i stan. Det blev 1 glas rött till maten. Vi skulle på teater och innan föreställningen började tog jag ytterligare 2 glas rött. I pausen drack jag kaffe. Det kändes bra för mig att kunna hålla mig till dessa tre glas vin. Mitt mål här inne är att kunna minska min konsumtion inte att avstå helt. Hur går det för dig Tomen?

Hej Mrx
Det funkar bra, 17 vita nätter och dagar.
Starkt att hålla dig till de tre glasen. Lyfter på hatten för den prestationen. Jag har samma insikt som du. Jag vet att jag inte klarar att hantera alkohol, men min önskan är att kunna . För har lärt mig att helt avstå är tuffare än vad jag klarar. Så att genomföra sober October är mitt första delmål.
Vi kämpar på :)

Igår bestämde jag mig för att köpa hem öl och vin enligt mitt gamla mönster. Jag ville nog testa mig själv lite grann. Fick väldigt mycket gjort både ute och inne med några öl i kroppen. När det var totalt slut på energi i kroppen öppna jag vinflaskan och satte mig i köket. Vaknade på en köksstol några timmar senare. Förflyttningen till sängen gick bra. Nu ligger jag här och reflekterar över mitt beteende och funderar om gårdagens fylla. Var den värd sitt pris? Nja inte riktigt skulle nog egentligen inte jobbat så mycket hör hemma efter jobbet. Måste lyssna bättre på min kropp och själ. Idag fortsätter jag på den nyktra vägen. Frun och jag ska gå på bio ikväll.

Hej.
Bra att du så snabbt går tillbaka till en vit dag. Bio på fyllan är ju trots allt något av det mest meningslösa som finns :)
Så då har vi vår hatade o älskade alkohol. Can’t live with or without it. Ett jäkla moment 22. Hoppas du och frun får en bra kväll.