nykter idag? Vad är det som avgör för er andra när ni bestämt er för att vara nyktra på morron när ni vaknar? För mig är det att ordentlig planering är uppgjord, vad vi ska göra, när vi ska göra det och hur. Exakta steg vill jag ha, även om det så gäller något så enkelt som att gå till lekparken och gunga. Ju mer fullklottrat i kalendern ju bättre mår jag. Jag vill vara upptagen och behövd. Saken är väl den att ibland blir det helt enkelt dötid, jag räknar inte in vila som dötid eftersom jag vet hur viktig vilan är både för oss föräldrar och lilla sonen, nu menar jag luckorna i kalendern... "Softa" är ett fult ord, tycker jag. Vadå softa? Vad gör man då, sitter och gör ingenting? Softar man även om man har energi över? Det går ju inte.. Ofta när mina stora pojkar inte är hemma och jag ringer dem hos deras kompisar och frågar vad dom gör så "softar" dom...Jag blir så irriterad. -Gör nått vettigt för fan, to m ut och ragga brudar skulle vara bättre!! Nu ska jag inte vara orättvis mot 20 åringen som faktiskt jobbar riktigt hårt i veckorna, plus övertid på helger då och då. Men 16 åringen är en riktig softkorv. Sist när vi skulle se film sa han:-Nu softar vi ju mamma...som du hatar. Nähä, sa jag, det gör vi ju inte vi kollar ju på film...Hahaha! Har funderat på yoga för att lära mig att koppla av. Saken är den att jag kör i 100 tills jag stupar och hjärnan går i baklås och jag måste vila ett tag, och då sover jag hårt i säkert två timmar mitt på dagen, jag somnar ändå vid 20 tiden igen på kvällen och är sedan uppe och studsar vid 03.30. Långpromenader i all ära, men när lillsonen ledsnar på att sitta still i vagnen och det är för kallt för att gå och och gunga tex vad gör man då? Jag tror att jag behöver göra mig riktigt trött fysiskt för att det ska fungera, finns inte en chans på miljonen tex att jag skulle sätta mig med en grogg en lördagskväll efter en en av mina normalt fullspäckade dagar, och skulle jag göra det så skulle jag somna på studs. Jag tror att många beroende människor behöver vara upptagna men jag skulle gärna vilja hitta en slags balans. Jag har lärt mig se den röda tråden, de dagar jag har fullt upp och vet det redan på morronen finns inte ens spritdrickandet i mitt medvetande, men de dagar jag vaknar och det inte finns något särskilt inplanerat så svajjar jag och ordentligt. Rutiner fungerar i varadgen för dom gör att jag inte har tid, men helgerna är lite värre. Inte bara det att man har mindre att göra men smsn haglar in vid en så där 20.00 om var alla håller hus och hur mycket dom "saknar mig" på partyt. Ett helgschema med standardrutiner kanske vore nått. Äsh, jag kommer inte på något hållbart, det får inte vara lösningar för stunden när det gäller mig utan det ska ta mig fan vara på livsstid...så knäpp är jag.

Har svarat dig i ett annat inlägg du skrivit. Men lyfter upp denna tråd också då du ställer en så intressant fråga där du pekar på vikten av planering för dig. Puffar upp frågan om fler vill diskutera den.

Önskar dig en fin dag!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet