Jys

Jag har varit nykter i 5 veckor hitils.

Ena dagen kan jag känna att det känns schysst att vara nykter och kan må bra och till och med känna mig lite glad.

Andra dagen kan jag känna att det känns jobbigt och meningslöst att vara nykter och att jag gärna vill fly ifrån känslor och bedöva dom med alkohol.

När jag väl har bra dagar så känns det nästan lite skrämmande att känna att jag mår bra ungefär som att jag inte vågar tillåta mig själv att få må bra.

Är det normalt att det går upp och ner från dag till dag?

Ledsen att vara sån men en vana som byggts upp under många, många år går inte bort på en dryg månad. Det är upp och ner ett tag.
Men sen blir det färre sånna dagar och sen ännu färre.
Men bra kämpat (!) och fortsätt kämpa så kommer det att bli bättre än innan. Försök att inte sätta livet på tomgång under tiden. Försök göra annat som gör dig glad de sämre dagarna.

Känslorna får fritt spelrum..Alkoholen dämpar och förändrar känslor..När hjärnan inte längre påverkas av alkohol kommer dom riktiga känslorna fram..Det är bara att ta hand om sig själv på bästa sätt och tänka framåt..Mycket starkt jobbat med 5 veckor?Bravo???

Motivationen att hålla nykterheten svänger som en pendel, i början med hisnande hastighet. Jag närmar mig fyra månader nykter. Längtan att dricka på känslor har försvunnit. Jag är Ok med att möta stress, otillräcklighet, oro, ilska, sorg etc utan bedövning nu. Jag har märkt att de negativa känslorna är ganska snabbt överspelade om man inte häller vin över dem. Som en klok forumvän skrev så blir det onödigt att älta eländet när man ändå inte får dricka på det ? Man lär sig att istället acceptera, släppa och gå vidare. Du kommer dit du med. Kämpa på!

DetGårBättre

Det hela handlar inte om att det känns rätt bra eller dåligt när du är nykter. Det hela är en del av livet. Vi föddes inte för att uppleva evig lycka - här på jorden åtminstone. Det är kämpigt ibland, enklare ibland. Svårt att lära sig acceptera men ett måste. Sen kan vi styra skutan mot den sidan där det känns lite mer drägligt.

Du är antagligen van att det ska kännas som när du fuskar med alkoholen. Det kommer kännas så även som nykter men oftast ännu bättre - speciellt är det en känsla du verkligen kan närvara i. Men fokusera inte så mycket på hur du mår pga nykterheten utan fokusera på att det här en del av livet och du kan ta en riktning mot vart du vill!