Vaken 2020

Slutat snusa av bara farten när jag ändå är igång. Hällde ut den halvfulla snushinken med gör det själv lössnus i soppåsen för brännbart avfall för två veckor sen. Det brinner dåligt i avfalls förbrännings anläggningen med fuktigt snus men hittade ingen annan lösning för stunden att göra mig av med det heliga snuset. Miljösamvetet som talar till mig. Förr var jag en hängiven snusare som kryddade mitt snus med välbehag. Varje prilla kramad till en perfekt liten boll som jag varsamt la under läppen och njöt när nikotinet kickade igång.

Kommer ihåg när jag som barn prövade snus för första gången. En kompis bjöd mig och jag fattade ingenting, snus vad är det? På den tiden 70-talet, när jag växte upp, hade alla en snusspruta som man använde för att spruta in prillan under läppen. Ju större prilla man la in desto tuffare kände man sig. Tjejerna snusade inte då, det passade sig inte. Nuförtiden snusar var och varannan (tuff brud) portionssnus utan att skämmas i jämställdhetens tecken på 2000-talet.

För att slippa abstinens för snuset köper jag nuförtiden nikotin i portionsprillor som ger mig nikotinkicken. Är alltså fortfarande nikotinist. Har en plan att efter ett tag övergå till tuggummi istället som jag petar in under läppen som en prilla för att fejka hjärnan och bli helt tobaks och nikotinfri.

Förutom alkohol som är min huvuddrog röker jag gärna en joint gräs eller en pipa hasch. Fick hjälp av en kompis att beställa helt laglig industrihampa med högt innehåll CBD (som ger en lugnande effekt) men bara 0,2% THC. Man blir inte hög, flummig eller får ett rus av hampan som man får när man röker cannabis. Det är helt lagligt att röka CBD Buds (som det kallas) och syns inte i urinprov.

Behöver inte längre känna mig småkriminell och blir inte blåst av smågangsters som säljer dåligt röka och lurar till sig mina pengar. CBD Budsen är handplockade och ekologiskt odlade. Enligt mig en naturmedicin med många hälsofördelar som förbättrat immunsystem mm.

Blandar hampan med cigarett tobak och röker med välbehag som joints eller i min diggerpipa. Nu uppstår problemet.

Har kommit på mig själv att ta en cigg eller två ute på balkongen på kvällarna för att varva ner. Det har även hänt att jag röker en cigg (eller rättare sagt en halv) lite då och då när jag är ensam hemma och känner att jag vill ha en snabb belöning. En liten rökpaus väcker mitt nya begär.

Vet att min toleransnivå ökar för varje dag som går och till slut blir jag en inbiten rökare med ett paket i fickan hela tiden. Dyrt och ökar risken för lungsjukdomen Kol. Kan räkna upp hur många hälsoskäl som helst men min hjärna som är van med snabba kickar för att få igång belöningssystemet triggar mer än torra fakta.

Det ena leder till det andra. Om jag inte lyckas sätta stop för mina cigaretter så börjar jag snusa igen. Så känns det nu.

Imorgon är en ny dag och nya tankar som formar min problematik med beroende i alla dess former. Livet är inte lätt att leva. Tur är väl det. De är det svåra som är utmanande och gör livet spännande på riktigt.

Jag började röka när jag var 14 år. Började försöka sluta röka när jag var 18 år. Slutade varje måndag och började varje onsdag i många år. Lagt ut en förmögenhet på nikotinplåster och nikotintuggummi. Lyckades inte sluta röka förrän jag började snusa för cirka 15 år sedan.

Nu när jag är nykter fortsätter jag snusa. Har ersatt alkoholen med choklad i mångt och mycket. Socker är också ett beroende.

Viktigast först - vara nykter! Att ersätta en drog med en annan låter dock inte så klokt, olagligt eller lagligt.

Kram ?

Ps. Du och wasabi kan ta varandra i hand btw. Hon har gjort som du nämnde hon i något inlägg.