Så kan det ju vara- och framförallt kännas. Men det enda som går att veta med säkerhet är ju att meningen INTE ligger i nån flaska och lurar. Meningen finns någon annanstans, ibland känns det drygt och långsamt att räkna ut var, men drygare och jobbigare är att hantera baksmälla och ångest av att helt i onödan- ha brutit en så fin sträcka som 60 dagar nykter.
En dag i taget! 🕯

Så här tänker jag på fredagskvällen…
Vad kommer jag att ångra mest imorgon: att jag drack det där första glaset eller att jag inte gjorde det. Funkar för mig. Just nu. Ta inte det första glaset. 💪🏼

Hittade hit igen för att finna styrka i allas trådar och ser att jag krisat tidigare. Det hade jag glömt bort.

Jag klarade mig förra gången men idag kom suget till mig "with a vengeance".

101 dagar nykter är jag idag men undrar ännu om det är värt det. För nu har jag väl bevisat att jag inte är alkoholist?

@anon38293 Bra jobbat med 101 dagar!🥳 Kanske ska du ställa frågan om det är värt att vara full och sedan bakis med allt som det för med sig. För mig innebar det ångest, ågren, skuld och skam, sedan dricka mer för att dämpa detta och den onda alkoholistspiralen var igång igen. Nu känner jag inte till ditt drickmönster, men antar att det är ett problem då du är inne på detta forum. Att vara nykter i 101 dagar är absolut inte ett bevis på att man inte är alkoholist. Då du har ett sådant sug tyder det snarare på alkoholberoende. Alkoholdjävulen testar dig och ger dig tankar om att du kanske inte är beroende. Lyssna inte på dessa förrädiska tankar, det leder inte till något gott. Du funderar på om det är värt det att fortsätta vara nykter. Uppfattar det som att det är lite kämpigt för dig nu. Det kan vara postakut abstinens som kan komma efter ca 3 månader. Det blir bättre om du fortsätter vara nykter. Det tar sin tid för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen efter mycket alkoholdrickande. Det händer mycket bortåt 6 månader. Jag tycker absolut att det är värt att vara nykter och att du ska fortsätta för att få må bra.

Ge hjärna, kroppen och dig själv tid och chansen till ett bättre liv💪❤️.

@anon38293 Det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och få balans. Det är väldigt individuellt. Då du berättar att du efter 101 dagar undrar om det är värt det, har sug och tänker att du väl har bevisat att du inte är alkoholist, menade jag att din hjärna kanske inte riktigt fått balans än och att det kan ta mer tid. Jag upplevde en större skillnad vid 6 månader än vid 3 månader. Jag har varit nykter i 1 år och 2 månader idag och för varje månad har det blivit bättre, mer stabilt och med noll sug och med tankar om att det är värt det tusen gånger om. Den ångest eller oro som alkohol utlöser finns inte längre. Det som skaver har jag bearbetat/bearbetar, vilket gjort att jag nu kan hantera det utan att bedöva eller dämpa med alkohol. Det ger ingen ond cirkel med av och på med alkohol. Jag får kontakt med mina riktiga känslor och är mitt äkta jag.

Det blir bättre ju längre tid man är nykter och får sin hjärna i balans. Man blir fri från alkoholens fängelse och bojor.

Ha en god jul!🎄❄️🎅

Det händer inte sällan hörinne att folk återvänder efter ytterligare en dryckesperiod när de efter några månader nykter tänker att de kan dricka lite eftersom man då ”bevisat att man inte är alkoholist.” Det är lätt att halka tillbaka i gamla hjulspår och få börja om. Det går ofta bra de första gångerna, sedan sämre beroende på hur drickandet har sett ut. Jag har testat många gånger och landat i att jag kan ta ett litet glas i sociala sammanhang. Men det är en jäkla balansgång och det kan inte då vara att man längtar efter berusning. Jag har använt vin som medicin och det är jättelätt att halka tillbaka. Jag harvade runt i många år på det sättet, med lite djupare fall varje gång. Onödigt! Många har jättesvårt att ta sig upp igen. Du längtar efter alkohol nu. Fundera över varför. Alkohol är världens sämsta medicin.
Det som jag upplevde vid sex månader och inte vid tre var lugnet. Känslorna återvände. Närmare till skratt (och gråt). Mer levande. Mer initiativrik. Under de första tre månaderna var alkoholen närvarande i tanken. Det är oerhört skönt att inte bry sig om alkohol. Då är man lättare hör och nu. Så håll ut. Det blir bättre, kan jag nästan lova.