Jag har druckit ca 1/2 -1 flaska vin varje kväll i ca 15 år. Senaste tiden har det blivit lite mer... Jag är en tjej på 46 år och jag är säker på att ingen i min närhet (förutom min pojkvän och två andra vänner som vet) anar något .
Jag började när jag levde med min äldste sons pappa som hade borderline. Nu är jag skild sen länge och har ett bra liv med två fina och friska barn, ett bra jobb och vänner och pojkvän. Så jag dricker inte längre för att döva några negativa känslor eller så. Jag är helt enkelt beroende och vill bara känna effekten av alkohol. Jag har till och från varit i kontakt med beroende centrum och ätit antabus vilket har funkat ett tag men sen har jag fallit tillbaka igen. Jag funderar på att gå dit i morgon igen och börja på nytt men... jag behöver verkligen peppas för att det ska funka på riktigt nu...

Du vill bryta ett mönster i din livsstil, att du druckit 1/2-1 flaska vin varje kväll i 15 år. Du märker att konsumtionen ökar och vill stoppa detta och välja en ny väg för din livsstil. Du har tidigare varit hos beroendecentrum och det var hjälpsamt för dig, nu skriver du här för att få upp din motivation igen. Klokt, du tar vara på dina tidigare erfarenheter, det som då fungerade och kommer att fungera igen.

Det låter som du trivdes mer med dig själv när du kunde bryta detta mönster och vill tillbaka till det.

Starkt att berätta här och sätta ord på hur det varit för dig.

Fortsätt gärna läs och skriv här, ibland behöver man skriva flera gånger innan man får svar.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

och välkommen hit till forumet.
Du är medveten om att du utvecklat ett beroende, det är en bra start. Du har gjort tidigare försök att sluta med alkoholen. Det är inte ovanligt att man får göra flera försök, innan man lyckas.
Du dricker inte för att döva eller stänga av negativa känslor, utan bara för effekten. Du har säkert märkt då att den positiva effekten avtar, och den negativa ökar, ju längre in i beroendet du har kommit. När det blir riktigt illa dricker man bara för att dämpa suget och behovet av att dricka. Drickandet sker viljelöst och maktlösheten inför alkoholen har blivit fullt utvecklad.

Förhoppningsvis har du mer motivation nu och kan kämpa mer än vid förra försöket. Under den första tiden efter att man slutar dricka brukar det vara extra tufft. Först abstinens i några dagar, sedan ångest i några veckor. Det är självklart individuellt hur svårt det upplevs och hur länge dessa tunga bitar varar.
Men man blir bättre ganska snabbt, och vinsterna med alkoholstoppet brukar ganska fort visa sig. Kroppen börjar återhämta sig, sömnen börjar rätta till sig, sinnena blir känsligare, man känner sig piggare. När man börjar känna sig säker på att man kommit bort från beroendet, är det inte ovanligt att man känner av starka positiva sinnesstämningar. Man har lyckats befria sig från beroendets alkoholbojor, och kan leva i frihet.
Här gäller det nu att inte börja laborera med tankar på att man nog kan klara att börja dricka i små mängder igen och under kontrollerade former. Det är få, om ens någon, som kan lyckas med något sådant.

Genom att läsa här inne kan du få många bra tips och råd. Ta gärna annan hjälp också om du behöver.

Lycka till med kampen. Med stark vilja och mycket kämparanda kan du lyckas, precis som många här inne har gjort.