Hej allesammans blev medlem på denna sajt idag. Men har frekvent besökt den när jag har haft ångest över mitt drickande, Det har hjälpt jätte mycket så tack för att ni alla finns jag känner mig inte ensam.

Jag är en kille på 23 år. Har en fin familj och
Väldigt fina vänner. Men jag har problem och det är den ljuva drogen alkohol det finns inget ta ett glas för mig det har det aldrig gjort sedan min debut när jag var 14 år. Jag har alltid minnesluckor och stor ångest efter en festkväll mitt omdöme blir så svagt så det kan till och med ske eller rättare sagt det sker ofta att jag tar droger i samband med alkohol. Jag har grävt min grav under ett år genom att dricka och knarka intensivt varje helg i ett år nu orkar inte mer. Jag har bestämt mig det ska bli ett slut på det här. Nu har jag vart nykter i 4 veckor är lyckorus det känns så bra så skönt och jag har så mycket energi. Jag har festat nykter dom här veckorna det ger mig styrka och självdiciplin för man ser hur människor blir när dom dricker och man tänker tänk att det var jag förut. Det är ett problem mina närmsta vänner dricker och min närmsta röker gräs bör jag bryta kontakten med dom ? Känns som det inte är nåra problem och dom är väldigt stötande till mitt beslut men det finns ju ett citat som säger man blir som man umgås. Men samtidigt är det vänner som jag aldrig kan hitta bättre. Det är ett dilemma och det tär på mig vad ska jag göra snälla hjälp min hjärna exploderar. Någon som har vart i liknande sits och hur har ni hanterat det ?

Hej Gabriel,

välkommen till forumet! Så bra att du har hittat hit och så fantastiskt bra att du lyckats bryta ditt destruktiva beteende! Väldigt, väldigt bra gjort!

Jag är väl kanske inte rätt person att ge dig några råd. Är typ dubbelt så gammal och i en helt annan livssituation, MEN tant har också varit ung och festat som en tok. Tant har också reflekterar under de senaste åren över samma frågor som du. ;-)

Hur eller hur, så slutade jag dricka för över tre år sedan. Då kändes det både konstigt och jobbigt - det där med ens vänner. Behövde jag "skaffa nya" eller hur skulle det funka? Nu handlade det inte om att jag var ute och festade hela tiden, men då vi umgicks ingick alltid ganska stora mängder alkohol. Det hela har liksom löst sig med tiden. Jag dricker inte, mina vänner dricker, men de dricker mindre i mitt sällskap. Antar att det handlar om att en nykter har en lugnande inverkan på andra. Jag känner inte längre att jag måste ha nyktra vänner omkring mig, utan det går bra ändå. Däremot uppskattar jag inte människor som dricker för mycket och orkar absolut inte sitta och lyssna på en massa gaggande under alltför lång tid. Jag blir ganska irriterad och tycker att det inte ger något. Men det är ju hur min situation ser ut nu idag. Den är inte direkt jämförbar med din.

Men, som sagt, jag har ju också varit 20. Då söp jag ordentligt och festade hårt flera gånger i veckan. Där hade det varit svårare för min del att sluta och sedan fortsätta och hänga med samma kompisar. Alltså är du väldigt stark som fixar det. Vad som hände för min del var att jag träffade en kille och då bröt jag med alla och bara lade ner alkoholen (inte heller att rekommendera - han var både svartsjuk och kontrollerande). Men jag har funderat på vad som hade hänt om jag inte hade träffat honom. Då hade jag nog gått ner mig ganska fort. Jag skulle säkert ha börjat med andra droger, för jag hade liksom tröttnat lite på alkoholen. Jag tänker att om du klarar av att vara nykter och fortfarande hänga med kompisarna så är väl det bra, men är inte risken stor att du trillar dit igen? För min del hade det inte funkat alls - men det är ju jag det. Sedan funderar jag på om du kommer att fortsätta att tycka det är kul att hänga med dina vänner som är både fulla och höga? Det ger dig inte särskilt mycket "i utbyte". Det kanske därför blir naturligt att du börjar söka dig till andra och träffa nya vänner som har andra intressen? Då handlar det inte om att bryta upp och klippa av band, utan snarare om att man växer ifrån varandra. En annan tanke är ju också att man fortfarande är vänner och träffas, men du kanske inte är ute med dem under helgerna. Veckan har ju fem andra dagar också. ;-)

Hur du än gör, så önskar jag dig lycka till och så hoppas jag att du orkar stå emot och hålla dig nykter/ren! Fortsätt gärna och skriv här, för det är ett fantastiskt bra stöd.