Är ny här på alkoholhjälpen, har läst på forum här länge men inte fått tummen ur och blivit medlem! Är 32 år och druckit från jag var 13, första gången nu som jag har varit nykter mer än ett par dagar på tio år tror jag! Pallar inte att supa mer, har inte druckit på 65 dagar nu men det blir svårare för varje dag tycker jag! Vet ju alla fördelar med att vara nykter men känns som att jag bara mår bra efter några öl... Tänker på öl 200 gånger om dagen nu känns det som!

Varför blir det svårare tror du? Kan det bero på mörkret? Hösten? Årstidsbunden depression? Eller hade du sagt 2 mån? Fundera lite över det. Du bör ha hunnit skapa vanan att inte dricka, så om suget ökar är det nåt annat.
Glöm inte varför du slutade.

Eller någon annan? Gör du det för någon annans skull så är det svårt.Tänk om någon försöker tvinga en person att banta för att fetma är farligt.Hur motiverad blir den som ska banta...All livsstilsförändring måste komma från personen själv, annars står du kvar på samma ruta ett hela tiden.Du skulle fundera mer på vad supandet ger dig för konsekvenser? Psykiska och fysiska..Det är onormalt och jobbigt att tänka på alkohol 200 ggr om dagen.Hur får du tid att tänka på något övrigt alls? .Jättebra jobbat med din nykterhet!, Läs trådar från början av forumet och ta reda på fakta som hjälper just dig.. Styrkekram..

PP

Är både lång tid, och samtidigt mycket kort. Minns att jag själv var otålig och ville se snabbare tillfrisknande. Det är inte onormalt att ha ständiga tankar kring alkohol efter långt missbruk. Tankarna behöver ju inte innebära en önskan att dricka, mer bara tankar.
Det avtar men kan hålla sig i länge. Flera år är min erfarenhet. Vi måste helt enkelt låta tillfrisknandet ta sin tid. Någon skrev att det tar lika lång tid upp - som det tog att ta sig ner. Benägen att hålla med, så lika bra att rusta sig för 5 -10 år ?
Men det blir mindre och mindre och efter ett par år är det inget problem mer.
Kontentan blir att ha tålamod, vara envis. Och under inga omständigheter tillföra alkohol i systemet. Varje återfall blir tyngre och det är så onödigt och jobbigt att starta om. Lycka till
//PP

Nibla

65 dagar blev 101! Än så länge spiknykter, lite jobbigt men inte lika ofta nu! Tänker bara på öl 100 gånger om dagen nu! :) Kan ju gå förbi folkölen på ica utan att känna mig tvungen eller sugen på att köpa! Tackat nej till tvåprocentig glögg, kändes lite barnsligt men har sagt att jag inte ska dricka så... Blir mer och mer säker på att bli helnykterist för varje dag, min pappa, farmor, farfar, mormor, morfar, farbröder och säker lika många till i min släkt har supit bort allt så nu ska inte jag bli likadan! Hoppas bara att humöret och viljan håller i sig. Jobbigt när jobbarkompisar och andra frågar hur länge jag ska vara nykter och hur gör man på nyårsafton??

Lorden

Vad stark du är! Jag vill också nå dit och kommer att ha dig till hjälp när det behövs lite jävlar anamma när det känns svårt. Jag kommer också att bli helnykterist men Förmodligen tar det nog längre tid att nå dit p.g.a. Mängden jag druckit.
Jätte Grattis till 101 dagar??

Du har fattat ett stort beslut och håller det. Allt blir så mycket bättre utan alkohol.

Du har fattat ett stort beslut och håller det. Allt blir så mycket bättre utan alkohol.

Jag blir inspirerad av det som jag läser här, jag vill lägga ner alkoholen. Just innan vi går in i våran mysigaste tid, så vill jag ge upp alkohol. Jag ska till familjevänner snart, fira jul, och där har aldrig spottat i glasen, jag blir nervös för reaktionen när jag ska säga nej tack till glöggen, snapsen, julölen o.s.v... sen blir det nyår och firande med vänner, brukar bli sent och mycket vin... jag vill sluta nu...Jag vet att viljan måste vara inifrån och ärlig och jag vill sluta nu, ge mig peptalk, snälla, så återkommer jag efter nyår, och jag vill säga, Jag Lyckades

Nibla

Fy fan vad skönt att vakna och inte vara bakfull! Har jobbar extra sju lördagar nu och gått ner åtta kilo så blir mer och mer peppad på att vara nykter! Julen har jag alltid firat hos min mamma och hennes man, brukar alltid vara väldigt lungt med bara någon snapps till maten och nångra öl under kvällen men skånen till maten kommer vara lite jobbig att låta bli! Har fått med min mamma som dricker väldigt måttligt att vara helnykter ett tag nu så vi kan låta bli ihop! Nyår ska jag fira med kompisar som har småbarn och i princip är nykterister så där blir det inget konstigt att vara nykter! Skönt med folk som hejar på och tycker det är bra att man är nykter! Skönt att skriva lite här med ibland. Kan andra låta bli att supa kan vi med! :) Skål och god jul!

Nibla

Jag har alltid varit den som alltid dricker, överall och med alla! Dom ger sig och slutar undra efter ett tag, konstigt att folk tycker det är jobbigt att vi låter bli drickat! Det har ju inte dom ont av! Stå på dig och va nykter nu, du kan ju köra och hämta bakismat till dom andra på nyårsdagen så har ju dom med fått ut något bra av att du inte drack!