Ny på denna sidan..idag känns allt upplagt för att dricka "normalt" kan inte se at det ens möjligt at inte dricka resten av livet,,ingentingverkar hjälpa ..litteratur, tabletter att tänka på konsekvenser ingenting,,vad händer om man tar 3 standard glas som någon läkare sa tlil mig att om man stannar där så klara man det,,
Det gick bra länge,,,idag känns allt meninglös ..

505 nyktra dagar är fantastiskt bra! Att du varit nykter så länge och fortfarande räknar dagar låter för mej som att du verkligen fått kämpa och fortfarande kämpar. Du säger ju att du är besatt. Så jobbigt! Jag hoppas att du inte gett efter för suget och att din känsla av meningslöshet sjunkit undan.
Det du skriver tyder på att du har haft ett problemdrickande, missbruk. Eftersom du slutat dricka och fortfarande får kämpa. Då kommer du inte att kunna dricka 3 standardglas och stanna där. Det kan gå en gång och säkert flera gånger men har man druckit sej till ett beroende så kan man inte plötsligt nöja sej med det. Tyvärr inte, det vittnar många om. Jag hoppas du kan stå emot och finna mening. Det är svårt men inget blir bättre om du börjar dricka igen. Håll ut så lättar det till slut.

Det fungerar inte för mig heller.
Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna dricka normalt och ibland så verkar det som om ingen annan förstår läget..

"Jamen ett glas ibland, kan ju vara gott" tycker de flesta...
"man behöver ju inte dricka så mycket" säger någon.
De förstår inte att det är döden i grytan för mig. Ett glas blir aldrig ett glas.

Ett glas väcker odjuret i bröstet som viskar "bara lite till..." och som sen förvandlas till ett vrålande monster som gör allt för att få mer, ändå tills mörkret tar över och jag hamnar i ett oroligt töcken som byts ut emot extrem ångest dagen efter.

Det är inte värt det.

Det viktigaste är att du lär känna dig själv och vad som händer just dig. En del människor ska avstå helt, andra klarar att dricka utan att återgå till ett beroende. När jag själv läste en sån här kommentar när jag kraschade och insåh att jag hade problem så snöade jag in på att det kanske går- och visst det kanske går (finns forskning) men igen, det viktigaste är att du själv hittar vad som är bäst. Om du varit i 12 stegs program och inte tycker att det passar så behöver du tänka om helt (svart/vitt vs. Grå)
Lycka till!