Hej!

Jag är ny på forumet. Jag var nykter i drygt 3,5 år efter att ha slutat ett långvarigt missbruk helt på egen hand när samhället gav mig förutsättningarna (går inte in på detaljer här för då blir det ett jättelångt inlägg). Nu på valborg tog jag ett återfall och det var verkligen helt meningslöst. Jag hade läst i tidningar och på vårdcentralen att man skulle kunna dricka lite och inte behöva vara total helnykterist (trodde egentligen inte på det men hoppades...) och så drack jag två folköl. Jag blev inte alls påverkad men morgonen efter vakande jag med det gamla vanliga tankespåret där allt i hjärnan drar iväg mot nästa gång jag ska dricka, företrädesvis nästa eftermiddag så fort jag kommer ifrån diverse plikter... Jag har givetvis inte kunna hålla emot utan alkoholen har flödat här hemma i min ensamhet sedan dess...

Det paradoxala är att allt i mitt liv var bra utom det sociala. Efter att jag slutade dricka försvann alla mina vänner. Jag har ingenting emot att gå ut nykter och jag är inte alls moraliserande mot mina mer eller mindre alkoholiserade vänner utan jag är nog helt enkelt jävligt trist när jag är nykter och inte värd att höra av sig till... Jag har inte heller lyckats skaffa nya vänner då jag varit alkoholist sedan tonårstiden och inte är nämnvärt socialt kompetent..

Är det någon här på forumet som har några tips på hur man kan umgås med människor nykter och/eller hur man bryter ett återfall i sin linda är jag mycket tacksam?!

helt felaktiga råd om att vi ska kunna lära oss att dricka "kontrollerat" har dödat så många alkoholister och förstört så många familjer som levt så länge på hoppet.

Men nu har du lärt dig att det inte funkar den hårda vägen.

Att förändra sig själv och hitta ett nytt socialt liv tar en väldig tid och beror också på hur du jobbar med dig själv. Jag hade/har ett ständigt pågående jobb med att förändra mig, numera går det långsamt jämfört med de stora ändringar jag gjorde i början av min nykterhet. Helt naturligt kanske eftersom det fanns mer att förändra i början.

Jag har använt AA's 12 steg till en förändring och det har funkat för mig. Jag är inte religiös men stegen i allmänhet är ju ett hopkok av div filosofier och levnadsregler som var och en är rätt basala men som insatt i rätt sammanhang ger en vägledning till ett bra liv. AA ger ju också möjlighet att få ett rikt socialt liv med attans så vilda fester utan en droppe alkohol :-) Jag glömmer aldrig den dragna killen med en ölflaska i handen som helt plötsligt dök upp på dansgolvet i Kneippbyn under supe'kvällen under Gotlandskonventet :-) Han hade en härlig stund i dansens virvlar till hans öl tog slut och han skulle köpa en ny i vår bar !! Där fick han beskedet att hela tillställning var helt alkoholfri och han försvann som en avlöning !

Många är de gånger när vi varit ett gäng alkisar med anhöriga ute på lokal och ätit gott med en mycket hög stämning runt bordet, så hög att andra gäster kastat misstänksamma blickar på oss :-) Det går att hitta ett väldigt bra nyktert levnadssätt som inte utesluter nåt annat än just alkoholen.

Ta ett steg i taget till ett nyktert liv så hittar du din nivå och ditt nya liv !

Daenerys

Att träffa andra nyktra alkoholister vore intressant! Jag är väldigt blyg så jag vet inte om jag skulle våga gå på AA möte men man behöver ju inte prata själv vad jag förstått.

Personer i min ålder, som börjar närma sig 40, och som dricker är ofta alkoholister i förnekelse eller de lyckligt lottade få som inte blir beroende. När man är ute med denna kategori människor och dricker alkoholfritt blir det alltid att jävla tjat. Jag brukar vara ärlig och säga att jag är nykter alkoholist men det brukar inte hjälpa utan då blir det en massa ifrågasättande ändå som "Ja men du som ser så fräsch ut kan ju inte vara alkoholist" och liknande. Är oerhört trött på det och tycker att om inte jag ifrågasätter deras drickande borde inte de ifrågasätta min nykterhet. Jag skulle kunna ha lika roligt ute nykter om jag slapp allt detta tjat...

Forumet är väldigt bra! Att läsa i trådarna här har verkligen gett mig viljestyrka och idag är jag nykter. Att sluta nu efter bara några dagars återfall borde vara lättare än när jag slutade sist. Det är bara att ta en dag i taget och jag vet ju nu av egen erfarenhet att det blir lättare med tiden!

Lars44

Hej Daenerys.

Jag är själv en nykter alkoholist på 45 år. Gick min första behandling när jag va 28 år o då var jag inte yngst. Tyvärr tog jag inte till mig allt utan fortsatte dricka i sju år till. Gick så min andra behandling som 35 åring två av deltagarna va under tjugo år o dessa träffar jag varje vecka på aa möten i stan. Jag går regelbundet två till fyra gånger i veckan på aa möten. De är dom som håller mig nykter o det är en blandning på alla åldrar från 20 -80 år. Kan nog säga att övervägande är mellan 30 o 50 år som du o jag.
Nu måste jag kila lycka till.

Daenerys

Nu har jag varit nykter igen i två dagar efter en vecka av återfall. Idag känner jag mig äcklad på den vidriga avdomnade alkoholkänslan jag fortfarande har i kroppen och jag längtar tills att den ska gå över. Av tidigare erfarenheter vet jag att det brukar ta 10 dagar innan den är helt borta. Jag vill känna mig som vanligt igen och just det där är ju en fantastisk förbättring jämfört med hur det var när jag slutade sist för drygt 3,5 år sen. Då var det ju den här äckliga, avdomnade, fumliga och sega känslan som var att känna sig som vanligt! Just nu känns det som att suget kan balanseras bort med önskan om att få bli helt klar och skärpt igen men jag vet att jag är i en skör fas. Om det händer något jävligt kommer det att bli svårt att inte ta till den gamla snuttefilten...

Även fast jag inte har märkt det eftersom det gått så successivt har ju 3,5 år av nykterhet fyllt mitt liv med nya rutiner, intressen och vanor där det inte finns plats för A. Innan var det ju tvärt om, allt prioriterades ner för att få så mycket tid som möjligt till drickandet. De flesta av mina intressen är också tämligen oförenliga med A. Att gå omkring i skogen och uppleva naturen med ölburken i handen känns inte så lockande. Nailart som är ett av mina stora intresse är också svårt att ägna sig åt då man behöver en stadig hand vilket jag fortfarande inte har efter två dagar... Alkoholen dödar också min kreativitet som jag ju behöver för att komma på nya mönster och färgkombinationer till naglarna. Ärligt talat har hela min nya livsstil blivit mer eller mindre oförenlig med A och det är ju en bra livlina!

Nyker87

Hej! Är bakfull Idag med grym ångest. Jag e 28 å tidigare Varit med i AA. Ska träffa pappa snart, skäms och han vill inte att jag dicker. Vad säger jag för att inte göra honom besviken? Ska kämpa nu en dag i taget

mollypolly

Tog ett rejält återfall i helgen efter att en tid ha inbillat mig att jag kan ta en drink eller ett glas vin med vänner. Ångest och skamkänslorna sköljer nu över mig. Det finns inget njutbart i att dricka för mig längre. Har nu bestämt mig för att berätta för mina närmaste kompisar att jag inte kan dricka alkohol. Känns som en lättnad efter att ha smusslat och mörkat så många år. Ska även ta mig tillbaka till AA för att ha någon att prata med. Jag hatar den här jävla sjukdomen! :(

AnnLisbeth

Nu har jag snart varit nykter i 1år o tänker på vin de senaste 3veckorna, dagligen. Det är så jäkla jobbigt.
Har fått all hjälp o mediciner mot alkohol, gått 12-stegsbehandling m.m. Men det är bara vin i mitt huvud. Jag orkar snart inte mer.
Har tidigare varit nykter i 3.5 år. Aggh, så himla jobbigt. Går regelbundet på AA-möten

comrade

Finns inget där att hämta. Som jag hälsade i en annan tråd så har jag nyligen varit och hälsat på nere hos demonerna. De är sig lika och väntar på oss. Alltid redo att sätta klor i en. Alltid.

Leverjag

AnnLisbeth

Du har långa perioders nykterhet bakom dig. Jobbigt att få tankarna tillbaka. Vad är det som gör att de kommer nu tror du? Har något hänt eller är du stressad eller oroligt för något?

Funderar om inte intensiv träning med mycket endorfiner skulle kunna hjälpa eller avslappning. Kanske du behöver skratta, fysiskt ladda ur eller minska pressen och testa att ge dig och din kropp något nytt som upptar ditt hela fokus?

Hoppas du hittar stoppet!

AnnLisbeth

Är jättenära ett återfall pga av att jag tycker vin är så gott. Har försökt med kolsyrad pärondricka.
Har gymkort, mckt har hänt under detta år: misshandel, separation, flytta, sälja, skadat en fot. Men tycker jag klarat det hyfsat (terapeut.) Gick ur 12-stegsbehandlingen för jag var inte betrodd.
Problemet är att jag älskar vin.

Leverjag

AnnLisbeth, ok du älskar vin

På ett sätt gör jag det också. Jag älskar effekten av de första två-tre glasen. Men jag vet att det är en konstgjord och mycket effektiv ångestdämpare som gör mig sjuk och förgiftar min hjärna och alla celler i min kropp. Jag vet att det inte löser något och att jag bara vill ha mer och efter ett tag är det varken trevligt eller skönt. Leder till ett riktigt ynkligt skitliv.

Vad kan få dig att se annorlunda på A? Känner du något hat och avsky också till alkoholen? Det gör jag. Jag får påminna mig om den ruttna insidan på den fina flaskan om och om igen. Det är etanol i den- ett nervgift! Vad skulle göra dig tillräckligt rädd för att dricka?

Hoppas du står emot om det är vad du egentligen vill.

AnnLisbeth

Leverjag, tack för ditt svar. Jag känner inget hat eller avsky till alkoholen, inte mot mig.
Jag påminner mig om hur det var att dricka när jag kan tänka så, men när hjärnan vill en sak o det är så himla svårt.
F-n att jag inte tog med mig mina Antabus. Det jobbiga är att jag planerar att vilja dricka, men jag vet....
Om mindre änn 1 månad har jag i så fall 1 år. Det är jobbigt att se alla runt omkring tar återfall, o nytt återfall.

AnnLisbeth

Uppdaterar mig sedan i går kväll.
Har ringt min vårdcentral som ligger 25 mil bort o bett att få Antabus utskrivet.
Jag har Antabus hemma för att ta vid behov, men jag är bortrest o inga Antabus.
Trodde jag skulle klara mig utan dem, men jag har i princip planerat ett återfall sedan minst 1 månad tillbaka.
Känner mig lite glad o tacksam o stolt över mig själv.
Har ju 1 års nykterhet om ngra veckor.
Det är inte lätt att älska vin o kunna stå emot smaken av det.
Jag känner mig hoppfull.

AnnLisbeth

Ja. Jag har fått Antabus utskrivet o tagit 1 idag. Jag känner mig stolt!

Annie54

hej har varit nykter snart i 4månader blir det på Tisdag den 25/7-2017, men varför får jag ett sånt sug ibland jag går på mina AAmöten mån o Fred kvällar m19-20, o jag har gjrt dom 12 stegen med min sponsor,, o jag läser i den blåa boken Anonyma Alkoholister o varje kväll läser jag sinnesroböenen o trestegsbönen, men varför får jag ett sug efter alkohol ändå, snälla hjälp mig vad ska jag göra

mvh Annie54

Det verkar som om AA inte räcker enbart? Samtidigt som återkommande sug inte är helt ovanligt, oavsett vad man gör. Fortsätt gärna och skriv här och berätta hur du tänker!

Ellan

Hej Annie54,
Grattis till 4 mån och till vändningen i ditt liv. Jag tror att det handlar om tid. Det tar olika lång tid för oss i tillfrisknandeprocessen. En del blir av med suget ganska så snabbt och andra kan känna sug från och till under en väldigt lång tid. Så fortsätt med det du gör och ta en dag i taget. Det går inte att påskynda ett tillfrisknande och stressa på våra hjärnor och kroppar. Den läker i den takt den klarar av.
Det handlar ju mycket om att förändra våra tankar, beteenden och attityder och det görs inte omgående. Med hjälp av de 12 stegen är detta möjligt men det är oxå något vi behöver arbeta med kontinuerligt. Så ta det lugnt och låt tiden ha sin gång.
Kram
Ellan