hej, jag är 22 år gamma och dricker på tok för mycket när jag dricker. Gör saker jag ångrar och det får jag en ångest som gör mig yr och helt förlamad. Kan inte sätta en gräns om vad som är för mycket oftast när jag går ut men det slutar nästan hela tiden i att jag gör nå som jag ångrar dagen efter, även om jag inte gör nå dumt så får jag ångest över att jag intalade mig själv att inte bli så full. Både farfar och min far har haft problem men inte längre, pappa har varit nyckter i 18 år nu men jag vet att det ligger i generna. Om jag var ut och drack fredag och lördag så mår jag dåligt till torsdagen och på fredagen när det släppt så vet jag att jag kan gå ut igen för jag mår bra då,har jag problem eller kommer jag få om jag fortsätter så här?
För jag vet ju att allt jag gör på fyllan skulle jag inte ha gjort nyckter så blir en annan person som inte tänker på konsekvenserna dagen efter, mot mig och min ångest och min flickvän.

MåBättre

Jag känner igen mig mkt i det du beskriver men skillnaden är att jag hunnit bli 32 år. Tycker det är bra och moget av dig att reflektera över vad som händer, det gjorde jag också men jag har inte tagit tag i mitt problem förrän nu. Mitt tips är att göra ett uppehåll för att ge dig själv distans, kanske ge utrymme för andra intressen än fyllan? Det är betydligt enklare att komma någonstans i livet utan fylleångesten och det går hänga på en fest nykter också man brukar bara vilja gå hem lite tidigare. Sedan tycker jag inte att du ska låsa upp dig vid tanken att din far osv haft problem, fokusera mer på vad Du vill göra med ditt liv och vad du måste prioritera för att nå dit!

Lycka till!!

Joacim93

Ja det ska jag göra nu, men vad är en måttlig längd på uppehållet osv? Kan man ta en 3,5 nån helg till en god köttbit? För om jag tänker att jag inte får dricka då blir allt värre, än att tänka att jag inte ska dricka på ett tag för ingenting speciellt händer, ingen fyller år osv.. Sen tror jag att jag har druckit för att må bättre för jag gick in i väggen för 1 år sedan ungefär pga jobbet så efter det har jag konstant haft ångest, varit yr osv. Den känslan är jag rädd för så därför tror jag att jag dricker mer också men det är ungefär 70 % bättre nu idag än det var för 1 år sedan men ångest osv..

Kvinna3

Kan man inte hantera situationer och vad man gör ska man avstå helt. En del måste ta det steget. Alternativet är att du har kraft att bara ta en öl tillexempel, såvida du inte reagerar redan där som vissa också kan göra. Du är ung förstör inte ditt liv. Är det så att det är genetiskt betingat så har du en större risk att falla dit och bli beroende. Lycka till i livet!!!

Meya

Ja dricker på ett ungefär 3 flaskor vin i veckan ibland utspritt och ibland kanske 1.5 -2 st på en kväll har gjort så kanske i 8 år. Och ja vet inte om ja har abstinens eller haft blir väldigt ångest fylld nästintill dödsångest vid baksmälla. Är det abstinens? Just nu har ja läst så mkt om alkohol så min syn på alkohol är läskig. Så nu vill ja inte dricka mer på ett tag ligger ja i riskzonen för delurium? Känner inte att ja måste ha alkohol har massa alkohol hemma men känner inte att ja måste ta de inte ens nu när ja druckit nån form av alkohol varannan dag typ i 3-4 v. Men är nojig med att få dille hoppas nån här kan hjälpa mig. Och förstå så ja slipper vara så orolig. Tillägga att ja är sjukskriven just nu för utmattning sen 4 mån tbx

jag drack ungefär som du, fast inte lika lång tid, slutade för två månader sen. För mig var det inga problem, alltså inga kroppsliga problem att sluta - inget delirium eller så alls. Jag är ju ingen läkare och vet inte om det varierar mycket mellan personer, men hoppas att det går lika "lätt" för dig! (Sen är det ju jobbigt på andra sätt). Kram.

som har den här tråden, hoppas du får styrka att ta tag i detta nu. Som nån klok person här inne skrev så har man redan gått rätt långt innan man söker sig till såna här forum, alltså man upplever att man har problem. Ingen aning om hur stort ditt problem är, men när jag läser ditt inlägg bara tänker jag att å, om jag fattat när jag var så ung att jag var ute på hal is, och å, om jag slutat redan i den åldern vad mycket problem jag sluppit och vad mycket bättre mitt liv varit - i mitt fall blev jag inte klokare och smartare med alkoholen med tiden utan tvärtom... Stort lycka till!