Anonym1234

Jag oroar mig över mina alkoholvanor. Vet inte om jag bara är paranoid, men vill gärna förstå bättre om det kan vara farligt eller inte.

Anledningen till att jag oroar mig är att jag ofta kan vara "sugen" på alkohol. Det känns festligt, roligt och jag äälskar rödvin. Samtidigt har jag få/ingen av de övriga varningstecknena. Hur vet jag om jag bara har ett sug på rödvin på samma sätt som man har ett sug efter godis, och hur vet man när det är, eller riskerar att bli, farligt?

Korta faktapunkter
- I mina kretsar är alkohol standard. Jag älskar god mat och vin. Det är standard för mig och min man att ta 1-2 glas vin torsdag-söndag när han är hemma (jobbar utomlands i vanliga fall)
- En vanlig helkväll hemma fre/lör med kompisar är det inte ovanligt att det blir 3-4 enheter
- Jag festar hårt ibland, kanske 1-2 gånger per månad, men det spårar aldrig ur. Jag har spytt på fyllan 2 gånger i mitt liv, senast var mer än 10 år sedan. Jag beter mig inte illa, och ingen har någonsin kritiserat/anmärkt på mitt alkoholintag. Gillar inte att bli för full, händer ofta senare på kvällen att jag lurar mina kompisar att jag köpte en drink men egentligen beställer en coca cola
- Jag kan få cravings för vin/bubbel/öl en vanlig vardag - ibland dricker jag ett glas vin eller två till middagen även när jag är ensam hemma. Men aldrig mer. Jag ljuger inte om mitt alkoholintag.
- Jag har nog aldrig haft en riktig minneslucka
- Jag har aldrig skippat jobb/liknande för att jag varit bakis

Hjälp mig, borde jag oroa mig? Eller är detta standard bland "dagens ungdom"?

Vet inte om du borde oroa dig för om du dricker mer än andra. Mer kanske om du dricker mer än du tycker att du borde. Det är du själv som sätter gränserna. Men det finns hela tiden en risk att det ökar och att du blir sugen oftare och oftare. Nånting får dig ju att ställa frågan här?

Anonym1234

Tack för svar @IronWill. Jag hörde att alkoholberoende breddas, att det inte längre bara handlar om alkoholberoende i form av att inte kunna sluta dricka... Kan man gilla smaken av alkohol så att man blir beroende, även om man inte tycker att det är behagligt att vara full? :O

Jag var inte fysiskt beroende. Ingen abstinens. Men det blev ändå mer och mer och oftare och oftare. Och jag ville ha det för att jag gillade det. Inte bara smaken. Gillade att åtm bli smålullig. Stresslindring eller att sociala situationer blev roligare och enklare. Men det var ändå brutalt svårt att sluta.

Mängden du dricker kanske är uppåt riskbruk (ser inte din total), det kan du testa på olika sidor på nätet genom att vara ärlig när du skriver in hur mycket du konsumerar. Men jag tolkar det som att du ofta dricker 4 dagar i veckan och ibland mer? Men förutom fysiska problem så brukar det sägas att om alkoholen ger en återkommande problem men att man fortsätter dricka ändå, så är det inte bra. Men så verkar det ju inte vara för dig, vilket är bra. Ett långvarigt riskbruk kan dock leda till mer problem (beroende) och du kanske har närmare att ta till alkohol vid omtumlande livshändelser.
Viktigast är ju att du är 100% ärlig med dig själv. Bra att fundera över intaget ibland.
Men att jämföra sig med andra kan vara missvisande. Ett bra riktmärke brukar vara att inte dricka själv hemma, i alla fall på vardagar. Spar alkoholen till festliga tillfällen. Jag började ”skapa” festliga tillfällen för att motivera drickandet. Och dricka mer hemma själv.

Fibblan

Tänker som IronWilm, det finns skäl att du loggat in och ställer frågan här.. och det är himla bra gjort, tycker jag?! För det är lurigt som fan, med alkohol. Beroendet kan smyga sig på vem som helst..och ju oftare/mer vi dricker, ju större är risken att ett beroende utvecklas..
Gillade oxå IronWill s idé om att inte dricka själv hemma på vardagar, (och kanske inte ens helg..). Om du börjar med det, kommer du att märka hur du reagerar på avsaknaden av det.. inte sällan är det förrän man börjar förändra och medvetet göra ändringar i ens dryckesvanor, som man märker att man faktiskt är lite "hooked" i dem..
Alltid nyttigt, oavsett om man hunnit utveckla ett beroende eller ej..

Lycka till?!

Kram?/
Fibblan ?.