Hej alla här inne! Jag har under en längre tid konstaterat att jag och alkohol har en knepig relation. Grejen är den att jag inte tycker att jag har superstora problem, inte så som många andra. Jag måste tex inte dricka varje dag och gör inte det heller. Men när helgen kommer så tycker jag att det är supertrevligt med ett glas vin eller en öl till maten. Så trevligt att jag gärna tar 1 glas innan och gärna ett efter. Det skulle kunna vara bra här men efter typ 3 glas så spårar det ur...jag dricker upp resten av flaskan och gärna några öl efter det, kanske en eller flera whiskey eller rom eller lite vad som helst som finns hemma. Jag tänker ofta att i helgen ska jag inte dricka nåt...Men så har man lagat nåt gott käk och måste plötsligt ha nåt gott passande att dricka till maten...och så är man igång igen. Förr om åren var det mycket party ute på krogen....många gånger var jag den som gick hem sist, ibland var det oklart hur jag tagit mig hem...nästan alltid mår jag superdåligt dagen efter, mest fysiskt. På senare år har jag skaffat familj och kroglivet lockar inte längre. Men det hindrar mig inte från att ta mig några rejäla fyllor då och då.... jag vet inte varför jag spårar ur....tycker det är gott.....nån enstaka gång dricker jag pga känslor kanske för att jag är arg eller vill kunna gråta. Men det hör inte till vanligheten. Jag tar aldrig en återställare det finns inte på kartan att det skulle funka då jag oftast mår så dåligt. Ibland funkar det fint att bara ta nån öl eller två.... Men inte senast jag drack....då blev det 2 flaskor vin och en 5-6 öl den kvällen.... det var 14 dagar sen och jag har vart nykter sen dess. Försöker bestämma mig för nolltolerans...trots att jag tycker att jag har ringa problem så har saker ändå hänt som fått mig att tänka till.... Samtidigt så är det jättesvårt att tänka sig att aldrig dricka mer...vill kunna hantera det....varför går det ibland och ibland inte? Jag har absolut inget dagligt sug efter alkohol...jag har ganska lätt att vara utan men när jag dricker kan jag inte sluta.....

Precis som en jordnötsallergiker inte kan äta nötter kan man (om man har sjukdomsbegreppet) inte dricka alkohol utan att få en allergisk reaktion i form av merbegär från hjärnan/kroppen. Visst låter det skumt, men det verkar onekligen vara så. Sen är det ju man själv som så att säga diagnosticerar sig själv.
Den andra delen i sjukdomen brukar kallas mental besatthet och har mer med tankarna kring att dricka osv.
Jag påstår inte att du har sjukdomen men tänkte bara beskriva det kort.
Kan rekommendera en bok som heter ”skål ta mig fan” som rätt roligt skriver om olika typer av problemdrickande.
Något jag själv fick erfara var hur det blev värre o värre med åren och på slutet gick det ruskigt fort, sen kom återställare, dagligt drickande etc in för mig.
Bra beslut att börja skriva här, lycka till med din resa.

Tack för svar och bra med tips om bok. Hittade den som ljudbok, ska lyssna på den. Jo man kanske skulle se det som en "allergi". Dels för som du säger att hjärnan vill ha mer, men också för att jag verkligen kan må så galet dåligt dagen efter intag av alkohol. Jag får nästan som migrän med sinnessjuk huvudvärk samt värk i musklerna ibland även illamående och kräkningar. Ändå fast jag vet om detta så dricker jag.... I tron om att denna gången funkar det nog.

Hursomhelst så har jag hållit mig nykter 2 helger i rad och känslan av att vara pigg och alert och kunna umgås med mitt barn på ett lite mer engagerat sätt är underbar.... Tänk om jag lyckades upprätthålla detta framöver...

Tack igen för svar! ?

Jag har nu börjat lyssna på boken...Ojojoj....igenkänningsfaktorn är hög! Tyvärr får jag väl säga. Jag inser mer och mer att jag faktiskt har problem och det är väl ingen glädje med det direkt. Ser i alla fall fram emot att fortsätta lyssna på boken.

Nåt som är positivt med att haft en nykter helg är; att idag på måndagen kunna vara på jobbet rakryggad och helt utan andradagens baksmälla.

Samtidigt går jag runt och är supertrött...Vet inte om det är hösten eller att all energi går åt till att fundera ut en fungerande plan att hålla sig nykter i framtiden. Till helgen är jag tex bjuden på tjejfest med gamla vänner och en hel del nya människor. Jag har inte helt kunnat bestämma vilket ben jag kommer att stå på där. Jag vet att jag borde hålla mig nykter samtidigt som någon på min axel säger att klart du klarar att ta lite vin till maten....jag har några dagar till på mig att hitta en strategi för denna helg. Fan det borde ju vara lätt....kan man tycka.

Tröttheten för mig (första 5-6 försöken att sluta :) var obeskrivlig. Höll i många veckor innan det vände.
Om du vill undvika dricka i helgen funkade något av följande för mig så länge jag bestämt mig innan: kör en vit period för träning/hälsan. Äter medicin. Måste köra pga x...
Kul att du gillar boken, den var avgörande för min egen del att jag la om livet. Men jag lät i och för sig det rulla på ett bra tag till och allt blev rätt illa innan jag själv till slut fick nog på riktigt.

Heja dig

....det går inte så bra. Det blev en aw i fredags som spårade ur (alltså ur dryckessynpunkt menar jag) mådde apdåligt på lördagen men skulle ju på tjejfest och efter några glas hade jag glömt att jag mådde dåligt. Mådde naturligtvis inget vidare igår söndag heller och inte idag. Har så fruktansvärt ont i kroppen, känns som hela jag är inflammerad. Besvikelsen på sig själv gör inte det hela bättre. Bestämde när jag blev medlem här att först och främst ska jag inte dricka alkohol hemma. Fester och utekvällar blir inte särskilt ofta nuförtiden (förutom helgen som var) Men vad jag har dragit för slutsats efter detta är att jag måste hålla mig borta helt från sammanhang där alkohol är inblandat åtminstone tills jag blivit stabil och stark. Idag är jag svag och ynklig... Hoppas allt är fint med dig! Tezzan

Kan också relatera till det. Mina första nyktra månader var jag periodvis helt utslagen. Det tar energi att jobba med sin nykterhet. Hjärnan går i 190 och kroppen kämpar för att återhämta sig. Det som blivit normalt när man dricker är ju så långt ifrån normalt det kan bli. Kroppen är inte byggd för att hantera de mängder alkohol vi häller i oss. Kroppen kämpar med giftet och vår hjärna kämpar med ångest, sug och tankar kring när vi ska få dricka nästa gång och hur mycket vi ska dricka - samtidigt som vi VET - att vi egentligen inte borde dricka alls...