proffslol

Hejsan,

Det är nämligen så att sedan gymnasiet så har jag då och då druckit mig så full att jag inte har något minne kvar, det har även hänt någon enstaka gång att jag har skadat mig. Varför jag väljer att skriva här på forumet denna gång är att det har hänt väldigt ofta den senaste tiden och blev jag även bestulen på mina värdesaker och givetvis kunde det hänt ändå men saken är den att jag knappt kommer ihåg vad som har hänt.

Det som oftast gör att jag dricker mycket är när det börjas beställa in "shottar". Givetvis har jag testat att inte ta några shots och det funkar oftast en två gånger och sedan är man där pga grupptryck. Bland mina kompisar så har jag alltid varit den som har blivit fullast och har alltid haft stämpeln att inte riktigt kunna kontrollera drickandet.

Jag har många gånger funderat på att sluta med alkohol och jag kan vara nykter flera helger irad utan några problem. Sedan kan jag gå ut en gång, två gånger och tredje gången så är jag tillbaka utan något minne.

Det jag vill fråga är om ni har några tips på hur jag skall tänka? Vad jag kan göra?

Välkommen hit!

Mitt och ditt beteende kring alkohol ser olika ut, men i grund och botten har vi samma sjukdom. Vi kan helt enkelt inte dricka alkohol i måttliga mängder.
Jag satt hemma ensam och krökade och behövde alkohol varje dag för att ens vilja funka, medans du skriver att det blir snett när du är i umgänge med andra/grupptryck.

Superbra att du vågar fundera kring problemet iaf!
Det tog ett bra tag innan jag själv tog steget, så jag vet att det är ett stort kliv i rätt riktning iaf!
Ett bra råd är att vara helt nykter i 3 månader för att känna efter hur du känner inombords. Och läs på forumet här, det är en guldgruva av kunskap.
Du kan också med hjälp av alkoholhjälpens program som du finner på startsidan kartlägga och få bra kunskap om hur du ska undvika situationerna du beskriver ovan, man får handledning och bra tankeställare.

Är det någon i din vänskapskrets som har påtalat att du haft problem någon gång?
Kanske det är bra att anförtro någon du litar på, att ha ett extra öga på dig när ni går ut?

Mod och styrka,
Dee