Asså . När jag skriver ner detta känns det solklart. Jag är sjuk o min hjärna lurar mig.
Men .. Jag skulle ha ett experiment för mig själv. Ensam hemma o tänkte att idag ska jag prova att dricka för att se vad som var så speciellt m det ( har varit nykter sedan december) jag sa till mig själv att jag ska prova dricka lite , inte så fort och ska absolut inte bli jättefull. Jag trodde på mig själv till 100% . Slutade m att jag drack nästan 2 flaskor vitt vin o fick minneslucka o somna.
Ändå kan jag tänka att nästa gång jag provar kommer det gå bättre !! Är detta alkohlismen som gör detta ? Förlåt att jag frågar så dumt men jag tror jag behöver höra det .
Är det ngn som förstår mig o vad jag menar ? ?

Välkommen hit, här förstår vi det mesta i alkoholens värld. Är inte riktigt i skick att ge råd, då jag för jag vet inte vilken gång i ordningen trott att jag klarar att dricka alkohol och att mina problem kanske inte är så stora....så ja jag utgår från att alkoholdjävulens vägar lurar oss. Gång på gång på gång. Men härinne finns samlad klokhet som kan hjälpa oss ur de värsta villfarelserna, om man vill. Kram jullan

En gång beroende, alltid beroende. Alkohol är det näst mest beroendeframkallande efter heroin. Man kan aldrig ta första glaset - det väcker direkt mersug.

Det är en sorg att tvingas inse det, men också en lättnad.

...den som allierar sig med beroendehjärnan.
Strongt att vara nykter så länge som du var, nu vet du att du inte ska utmana dig själv igen.

Jag är på Dag 6 nu, men har nu bestämt, efter några turer liknande dina, att jag ska leva resten av mitt liv helt alkoholfritt.

Hur tänker du själv nu?

Jag förstår precis vad du menar.. Jag har också försökt otaliga gånger att dricka måttligt, ibland går det men oftast slutar det som för dig - alldeles för mycket, somnar och vaknar med minnesluckor.. Det är hemskt! Just nu är jag inne i ett väldigt dålig period, med både en påsk- och valborgshelg med alldeles för mycket alkohol! Fy, va dåligt jag mår.. :(

DetGårBättre

Har man inte ångest innan man läser den här tråden så får man garanterat det på vägen. Jag skulle själv bara döva känslorna på valborg. Nu inne på femte dagen och jag undrar, va fan hände. Sen är man ju rädd för att sluta också :( Men jag har vunnit många kamper innan så ska nog kunna segra en till! Ta hand om er alla där ute i världen!

Anl

Hej du
Jag känner igen mig i dig. Jag har inte druckit på lite mer än ett år å så träffade jag en man å han bjöd på öl och jag kunde inte tacka nej. Vi tror att vi ska klara det men det gör vi inte, det är alkohlismen som gör detta.
Vi måste vara starka å stå emot ?

Så starkt att många aldrig övervinner det. Och jag håller inte med om att man har ett eget val! Många av oss har faktiskt inte det, så alla här som klankar ner på er själva: Sluta med det direkt! Man har inget jävla val! Däremot kan man ta upp kampen mot Djävulen, ta honom vid hornen.. Eller så gör man som jag: jag ber till Gud varje dag att han ska visa mig en annan väg. Nåt som ger min tillvaro en mening, så att jag slipper ta till alkoholen. Kram på dig!

Ibland känns det som folk faktiskt dumförklarar en .. typ : det är väl bara att inte ta det där första glaset, det är bara att sluta , det är bara att inte dricka , det är bara att välja.
Ibland vill jag bara skrika ! Ibland vill jag BARA att folk ska fatta vad vi går igenom .
Att slåss mot suget är riktigt jädra kämpigt ibland. Men å andra sidan tänker jag oxå , gud va mycket jag lärt mig ! Jag har lyssnar på människor via AA, böcker och poddar för att förstå beroendet. Tiden rullar och jag är ff nykter . Lever ett helt annorlunda liv fast så mycket är samma. Samma man, jobb, familj , hus men nya tankar , nya vänner, sagt farväl till vänner som inte förstår. Vet inte vad jag vill säga med mitt " svammel " men det är skönt att skriva av sig o skönt att läsa det ni andra skriver .

Har läst här hos dig idag.Måste säga att jag inte kunde stå emot i december,trodde också jag kunde dricka normalt.Suget tog en enorm fart och det kunde jag inte stå emot då.Mycket arbete för att inte ta det första glaset för mig är det inte " bara".Är ingen expert men just nu känns det som jag kommit ut på andra sidan,låter jätte konstigt!
Jag är inte unik på nåt sätt utan en vanlig som inte kan hantera alkohol på ett sunt sätt.Hur man nu gör det?

Du kan hitta ditt sätt som passar dig.Här på forumet finns ju massor med hjälp.Du har din resa med dina behov.
Du är unik,stark och bra tycker jag!
Kram Pilla