lunkens1

Fattar att jag har ett problem när jag skriver här såklart. Men hur tar man första steget till att göra något åt det? Vill inte berätta för familj och vänner att jag inte kan låta bli boxen. Längtar efter ensamstunder när jag kan få dricka mitt vin själv och slappna av.

Välkommen hit!?
Tror du har svaret själv... men hur många enheter per vecka dricker du?
Max 9 enheter för kvinnor och 14 för män överskrider man det är det inte ok mängd per vecka.
Om ditt liv påverkas negativt av ditt drickande är det också varningsflagg. Stannar hemma från jobbet, ställer in möten med vänner? Vaknar bakfull, får inget gjort, ständig fokus på alkohol?
Skriv mer!!?

lunkens1

Mest tanken på att jag behöver vinet för att kunna sova är min varningsflagga. Tränar på över normal motionsnivå och har inga av problemen du beskriver. Men dricker typ 2-3 glas per kväll.

Testa att skippa vinet under en period. En till tre månader brukar vara bra. Vi är många som levt i tron att vinet hjälper till med sömnen och som upptäckt när vi slutat att dricka att vi nästan aldrig sovit så gott som då. Testa en tid! Du är ju här av ett skäl precis som du själv säger. I början bytte jag vinet mot kolsyrat vatten och så blev det en del salta jordnötter. Det var en hjälp för mig.

Det första steget är ju att erkänna för sig själv, och det har du ju gjort. Då du tränar så kanske ett konkret mål kan vara en hjälp för dig, max 1 glas eller 1-3 vita månader. Jag själv har appen Sober time (gratis) som är en hjälp för mig som är prestations människa. En sorts nykterhetsklocka kan man säga med en uppmuntrande rad varje morgon. Det är ju inte bara mängden som avgör om man har problem, det är ju när man inte kan avstå det är bekymmer. Vanedrickande kan man kanske kalla det. JAg tycker du gör ett försök på egen hand, och är det svårt/jobbigt så ring till alkohollinjen och prata anonymt med någon där. Det var mitt första steg efter jag insett mitt problem. Jättebra samtal och bemötande.
Ett tidigt Gott nytt (nyktert) år