drwaz

Som rubriken lyder, återfall efter 2 år av nykterhet.
Drack i 10 års tid, fick för mig att sluta på egen hand och vaknade upp i en sjukhussäng efter ett epilepiskt anfall.

Nu har jag haft ett återfall och tagit mig igenom 2st 75cl flaskor whiskey på 3 dagar, och jag kan inte sluta va livrädd för abstinensbesvären som kan komma. Förmodligen är det bara i mitt huvud och jag känner inte av några skakningar eller kramper, bara en jäkla ångest.
Förmodligen den ihållande vintern och jobba hemifrån under covid som fått det att rinna över, lämnat lägenheten 1 - 2 ggr i veckan för att handla under kanske 2 månader. Trodde inte isolering skulle påverka mig då jag inte haft bekymmer med det innan, men nu i nyktert tillstånd så var det en annan femma.
Jag är hemma och kan ta det lugnt men är totalt paranoid över om jag behöver söka hjälp från sjukvården för att inte dö av abstinens.
Någon med liknande erfarenhet?

Välkommen till forumet!

Du berättar om en påfrestande isolering och hur det har varit en av orsakerna till återfallet. Du beskriver att din ångest tar överhand och att det begränsar ditt välmående då du är orolig över att behöva söka vård.

Om du vill veta mer om abstinens och när man bör söka vård så kan du läsa mer på Alkoholhjälpen. Länk till sidan här: https://alkoholhjalpen.se/akut

Eftersom belöningssystemet hamnar ur balans när man slutar dricka så är det inte ovanligt med ångest och nedstämdhet, som du verkar uppleva. Abstinensen och oro är något som kan variera mellan person till person. Erfarenheter från andra är säkerligen något som kan berika dig. Det kan ibland dröja lite tills en tråd tar fart. Vill du berätta lite mer om din situation så länge?

Återfall är vanligt hos personer som gör förändringar i sina vanor. Det viktiga är att det uppmärksammas, vilket du gör i och med att du har skrivit här i forumet. Starkt av dig! I och med att du har lyckats vara nykter i två år, så har du verktyg till att fortsätta göra stora framsteg och använda återfallet som en erfarenhet.

Hoppas forumet kan vara ett hjälpmedel för dig att uppnå dina mål och att du kan komma på fötter snart igen!

Hej och välkommen hit, tyvärr har jag ingen erfarenhet av sådan abstinens. Vågar mig inte på några andra råd som försök bryta själv heller. Är det helt omöjligt för dig att ändå ta hjälp från sjukvården? Om du gör det kan du ju snabbt vara på banan igen. Läs och skriv av dig härinne, det finns massor av stöttning här. Kram

Det är lite vanskligt att ge råd angående abstinens då man ju aldrig egentligen kan veta och det är vanskligt, som Alkoholhjälpens FAQ påpekar. Därför är ju det generella rådet att man ska söka sjukvård när man är orolig för abstinens. Det är ju alltid bäst att ta det säkra före det osäkra.

Hur länge man behöver dricka för att utveckla abstinens beror mycket på dig som individ och din bakgrund. Man kan väl dela in faktorerna i:

- Hur lång period har du hållt på att dricka utan att alkoholen har fått gå ur kroppen helt.
- Hur mycket du har druckit per gång.
- Dina tidigare alkoholvanor och hur länge var den sedan ditt senaste uppehåll.
- Din fysik och dina gener.
- Ditt näringsupptag i övrigt.

Det går därför aldrig att säga när man druckit X- mycket över X antal dagar så behöver man sjukhusvård. En annan faktor är ju om man t.ex precis har gått igenom en svår abstinens och är nykter en kortare tid för att sen börja dricka igen, då går det säkerligen snabbare att komma till det stadiet där man har abstinens igen.

Med det sagt skulle jag bedöma att om du har varit nykter i två år och sen dricker tre dagar så bör risken för någon svår fysisk abstinens med Delirium Tremens vara låg. Ångest och svettningar, absolut! Om jag vore du så skulle jag bara hålla mig borta från alkoholen, vila så mycket jag kan och se till att få i mig ordentligt med näringsrik mat och eventuellt även lägga till en B-vitamin och magnesium-tillskott. Det säkraste är såklart att uppsöka sjukvård, men om du inte får något värre än ångest så kan du nog vänta så länge.

Det viktiga är ju att din ångest inte gör så att du fortsätter att dricka. Det löser ju bara problemet för dagen men nästa dag har du ju bara ett större problem då risken för abstinens ökar och problemen från alkoholen hopar sig.

Jag förstår att du är orolig för att behöva söka upp sjukvården, och det kanske är lätt för mig att säga, men det finns ju värre saker. Det viktigare är ju att du kommer på rätt sida och återgår till nykterheten nu. Allt annat kommer att lösa sig.

Skriv gärna mer här om hur det går!