Jag ser att det finns många som söker en mer personlig kontakt..

Jag vill be er att respektera, att vi som finns här på forumet, kanske av många skäl, föredrar att vara anonyma!

Det är just den här anonymiteten, som gör att många av oss vågar öppna oss på ett sätt som vi annars INTE skulle göra..

Personligen, har jag också en väldigt stark integritetsgräns, som gör att jag själv väljer, om jag vill engagera mig extra i något.. (jag har varit med om situationer, där man räckt fram ett finger och någon tagit hela armen.. Och sedan blivit förbannad för att man backat!)

Och NEJ, ibland räcker det mer än väl, med det man har att kämpa med alldeles själv.. Jag tillhör dem, som inte gärna tillbringar timmar i telefon.. Jag tycker inte alls att det är trevligt med såna där "oförhappandes" telefonsamtal där man känner sig tvingad att vara "artig" och lyssna, medan man inser, att personen i andra änden iofs, behöver prata av sig, men ändå är helt o-emottaglig för de råd de får..

Tyvärr är det vanligt, att man blir någon sorts "terapilyssnare" om man inte själv sätter gränser och där vill jag inte hamna!

Inte för att jag inte skulle känna med dem som behöver få prata, utan för att jag själv, tar åt mig och mår dåligt eftersåt (jag har ju trots allt en medberoende-problematik..)

Tack för att ni respekterar och håller samtalet här på Forumet! Vi som befinner oss här gör så gott vi kan
(lägger in den här på ett par ställen till , och förstår om admin väljer att plocka bort!)

miss.understood

vi, vi, vi.
jag, jag , jag.
eftersom jag "stör" er anonymitet så mkt så låter jag er vara eftersom INGEN här, lyssnar på mig. Jag kommer ringa nationella hjälplinjen för att jag vet att dom lyssnar. Jag hoppas att DU som ser det här också gör det. @Etanoldrift. Förlåt om du kände dig träffad av mitt inlägg, det var inte meningen att göra dig till en "terapilyssnare" den rollen gav du dig själv i och med att jag skrev mitt meddelande här på forumet.

MEN tydligen så är det inte accepterat att man gör så, men DU känner ändå rätt att göra och skriva "Tack för att ni respekterar och håller samtalet här på Forumet! Vi som befinner oss här gör så gott vi kan
(lägger in den här på ett par ställen till , och förstår om admin väljer att plocka bort!)".

ADMIN, JAG som befinner mig här, ensam, utlämnad, och NU censurerad ber DIG att INTE ta bort mitt inlägg och INTE tolerera @etanoldrift inlägg då det förminskar min tillvaro som en människa.

TÄNKER INTE LÄGGA IN DETTA PÅ ETT PAR STÄLLEN UTAN LÅT STÅ!!!!! Om detta inlägg försvinner tänker jag skriva till JOM . Vi ALLA förtjänar bättre än så. SKÄMS PÅ DIG @etanoldrift !!!!!!!

Kvaddad

Vill bara att du skall veta att mej stör du i alla fall INTE!!
Vet hur ensamheten och ledsenheten känns även om jag just denna julen haft det bra. Den förra var inte lika rolig, så ja, jag förstår dej!
En sak som jag tycker verkar märklig är att ni träffats och fikat ihop - om nu anonymiteten skulle vara så viktig menar jag.....
Vill tipsa dej miss.understood om en chatt på nätet som heter sps. Där finns alla sorters människor med alla sorters problem och det är alltid högt i tak.
Stor kram på dej från Kvaddad

Leverjag

Miss understood

Går in i forumet på den bästa dagen av alla för mig, juldagen, därför att jag tycker om att läsa här, för alla fina (anonyma) vänner som kämpar med sina beroenden och delar sina tankar på resan här. Det är värmen, ödmjukheten och mänskligheten här som är givande för mig. Detta forum är vad det är tack vare de frivilliga som delar med sig av sina tankar här. En del av oss försöker också peppa och stötta andra i den mån vi vill och orkar. En del av oss skriver bara själva i sin egen tråd.

Alla är välkomna att skriva här. Vissa behöver mer stöd och många går också parallellt på terapi, AA-möten och andra forum som ger det stöd som vi behöver. Forumet är en typ av stöd och här lägger vi inte ut våra kontaktuppgifter. Det är klokt på många sätt. Vi som kämpar med våra beroenden är inte bäst lämpade att vara samtalsstöd och ha personlig kontakt, anser jag. Vi har fullt upp med våra egna resor, kamp och familjer. Det finns professionella stödlnjer och beroendemottagningar som hjälp.

Etanoldrift, delar med sig mycket klokskap av egen erfarenhet till andra och skriver till de som också brukar uppskatta råden. Det är generöst och av välvilja. Ingen kan ställa krav på oss att skriva något alls här eller lägga tid och omtanke om andra här, men det gör hon och många andra ändå. Det vi skriver till andra är alltid med en vilja och önskan om att hjälpa andra till ett bättre liv. Vi har också en oskriven regel att alltid respektera andra.

Jag respekterar dig och dina känslor och hoppas att du skriver i din tråd om dina funderingar och arbete med att bli nykter. Jag skulle vilja att du fokuserar på dig själv och inte riktar din frustration negativt på andra här i forumet. De förtjänar inte det. Här hjälper vi och stöttar vi varandra. Du är så välkommen att vara med och bidra i forumet.

Just nu behöver du prata med någon och jag tror att stödlnjer är bra, likaså AA. Du kan också se detta forum som ett långsiktigt stöd på din resa som du väljer att göra. Du behöver göra ett val, som vi andra här. Vill du sluta? Vad behöver du för att klara det? Här i forumet finns många tankar och goda råd just kring detta.

Önskar dig all lycka till! Alla är värda att hitta ett nyktert liv och leva det liv vi vill leva! Det tar tid att ändra vanor och tankar för att komma dit och under den tiden då förändringen äger rum är forumet ett fantastiskt stöd! Hoppas att du kommer tillbaka när du inte riktar din ilska mot andra i forumet utan istället delar med dig av dig och dina erfarenheter. Det uppskattas alltid!

God fortsättning och hoppas verkligen du hittar ett bra stöd att bli fri från alkoholberoendet!
?

etanoldrift

Ja, jag har haft en klumpig formulering, men jag hävdar ändå, att vi ska vara rädda om vår integritet på forumet!
Många av oss skriver såpass ärligt om oss själva och våra anhöriga, att det i vissa fall bara behövs ett par ledtrådar eller ett förfluget ord, för att någon ska "veta" eller gissa sig till vem det är frågan om
Jag kan inte hindra andra från att ta kontakt om de vill.. Kanske har man också ändrat "reglerna" i forumet, men när jag gick med så stod det faktiskt, att man helst inte skulle lämna ut vare sig namn eller andra detaljer som gjorde att man kunde identifieras. För det handlar ju inte bara om "mig som person", utan alla andra man har omkring sig..
Du vet ALDRIG vem det är som "svarar" dig.. Är du helt säker på att människan som tar kontakt med dig, ens tillhör något av nicken på "alkoholhjälpen"?
Det går ju nämligen att gå in och läsa alla inlägg.. Man kan svara och utge sig för att vara något av nicken.. Utan att du egentligen kan kontrollera att det förhåller sig på det sättet.
Och tyvärr, så lever vi idag inte i den bästa av alla världar!
Om jag gjort "rätt eller fel" överlåter jag åt andra att bestämma..?
Helt klart, har du stora problem OCH alkoholproblem.. En mix, som jag personligen anser bör skötas av sådana som är proffs.. inte oss som bara är amatörer..
Så förlåt att jag försöker skydda dig från dig själv och oss andra att göra ont värre i vissa fall..

Gulp

Jag hoppades på att kunna hitta en eller ett par brevvänner här. Mitt liv är ganska speciellt och jag skulle vilja beskriva detaljer för den som vill lyssna på mig. Men jag är rädd för att enkelt kunna bli identifierad om jag skriver för mycket om förutsättningarna kring mitt liv.

Som det är nu känns det nästan som att jag måste fundera ut en alternativ beskrivning, men som ändå passar så pass bra att någon ändå skulle kunna ge mig konstruktiv hjälp.

Jag skulle uppskatta om man kunde skicka privata meddelanden till andra medlemmar. Kanske kunde möjligheten finnas, men vara valfri?

Ztark

Jag håller med. Själv tycker jag att de är så bra forum. Här kan man gå in och läsa och skriva utan att känna MÅSTEN och bli peppad. Plus att få känna sej helt anonym? Tror att om man känner behov att träffa någon o prata så är AA perfekt där man kan få en Mentor. Säkert finns det andra forum att vända sej till. Det viktigaste är som jag ser de är att få hjälp med sitt beroende ?Jag har problem med a, men för mej är det lika viktigt att läsa hur medberoende upplever sin situation, så jag kan förstå hur jobbigt min man har de?
Tack ännu en gång, ni är till stor hjälp alla som skriver här❤️?