@dc945 Jag var precis väg att somna men hajade till på denna frågan. Det korta, enkla tråkiga svaret är att det inte går att säga i princip någonting om ett högt GT-värde. Man måste alltid utreda vidare. Förr kunde GT användas för att visa på alkoholbruk, men det är inte särskilt bra då vissa kan har hög alkoholkonsumtion men ändå hamna inom gränsvärdena medan andra kanske inte dricker alls men ändå har förhöjda värden.

Det finns jättemånga saker som kan öka GT-värdet. Det kan som sagt vara en för hög alkoholkonsumtion, men det kan även vara kraftig övervikt och att man äter alldeles för mycket skräpmat och det kan också vara vissa mediciner som vid höga doser eller långvarigt bruk ger GT-stegringar, även naturläkemedel som grönt-te piller och dylikt. När det kommer till sjukdomar finns det även där väldigt många som skulle orsaka en stegring.

Så de dåliga nyheterna är helt enkelt att det inte går att säga enbart utifrån att veta GT-värdet vad som är fel. De goda nyheterna är att det oftast går att åtgärda, genom att ordna orsaken till stegringen, vad den nu är.

Är du eller personen med stegringen under utredning? Ett bra första steg under utredningen vore ju att leva så hälsosamt som möjligt så länge och att inte dricka alkohol.

Sökte läkare för muskelbesvär och stress.
Trodde inte jag skulle behöva lämna ngr prov då jag känner igen stressyndromen som jag hade då jag blev utmattad för 23 år sen.
Men så blev det och asat,alat över normalt ovett mcv värde på 103!
Som jag inte kunnat läsa mig till om det är åt helsike farligt?
Och sen GT värde på det då som är dubbla översta gränsen...
Googlar man så ÄR det en leverskada?
Hur illa är mina värden?
Kan man bli tvingad till beroendevård?

@dc945 Hej. Nu är det verkligen förbi sovdags för mig, men jag ville bara säga om @dc945 skrev:"Googlar man så ÄR det en leverskada?" att nej, det är det inte. Google är inte speciellt bra för en när man har lite värden som hoppar runt. Lätt förhöjt ALAT och ASAT samt mycket förhöjt GT kan man få från t.ex gallsten.

Visst kan det handla om en leverskada också, men dina värden är inte jätteoroande, skulle jag säga. MCV är inte så högt över övre gränsen, och det ser man ofta vid t.ex en för hög alkoholkonsumtion. Alla värden skulle kunna stabilisera sig på ett tag om du tar hand om dig själv.

Däremot är det viktigt att du blir utredd ordentligt. Har du fått en remiss till ultraljud av LGP ännu? Det hade känts som det naturliga i detta fallet.

Jag vet inte om man kan bli tvingad till beroendevård, men jag tror inte det. Det jag vet är att du behöver vara snäll mot dig själv. Jag vet att det är lätt att oroa sig, men ta det lugnt och se sen över dina möjligheter att förbättra din livsstil så skulle jag säga att du har goda chanser att om inte helt reparera den skada som eventuellt är skedd, åtminstone minimera den så att den inte påverkar dig så mycket. Du fixar det här! Nu måste jag verkligen sova, men berätta gärna om hur du hamnade här. Är det ett högt alkoholintag du har haft och hur länge har du hållt på?