Hej, jag har druckit mer eller mindre var dag sedan -02

Kaijan

Blev lite fel där, dricker öl och vin varje kväll är 59 å som sagt har druckit i 20 år. Jobbat å skött mig men nu axlarerar drickandet sakta,,,

Vin Santo

@Kaijan Välkommen hit Kaijan!
Bra med ett första steg i rätt riktning. Hur ser storleken på din konsumtion ut?
Anledningen till min fråga är att du kanske behöver ha hjälp med nedtrappningen/att sluta.
Lycka till!

Hej! Kaijan!
Been there, done that! Jag är ett par år äldre och har druckit lite längre, annars samma. Du skriver att drickandet accelererar sakta. Tyvärr är det ju så alkoholproblem (eller vad du väljer att kalla det) fungerar. Det är progressivt. Drickandet ökar sakta, men ack så säkert. Eftersom du skriver här antar jag att du vill ändra på situationen. Klokt! Vill du dra ner eller sluta helt? Bara börjat fundera och inte bestämt dig? Läs runt på forumet, vi som skriver här har samma eller liknande problem som du. Berätta lite om hur du funderar, så får du feedback och stöd från andra.
Fortsätt skriva, nu när du tagit första steget.

mvh
Onkel F

Kaijan

Hej , jag är no mest ute efter att sluta dra i mig 2-5 33’or och ett stort glas vin varje kväll. Det började med att jag drack för att jag tyckte synd om mig själv när mina föräldrar gick bort med fem veckors mellanrum men nu så är det mer för avslappning och att kunna somna,,, dessutom så blir det mycket pengar. Handlade på bolaget för ca 30 tusen förra året. På helgerna blir det betydligt mer. Önskar att jag kunde minska men, det är ju en stor social faktor med....har mängder med fin starksprit hemma men rör den väldigt sällan. Håller mig till öl å vin@Onkel F

Kaijan

Hej, veckokonsumtionen ligger väl runt 30-40 öl i veckan plus en halvflaska vin per kväll. Starksprit mer sällan eller aldrig. Är bar jävligt orolig för organsvikt å liknande....@Vin Santo

Hej Kaijan,
Hur har du det? Tycker det låter som att du kanske behöver hjälp att bryta. Kan du tänka dig att vända dig till vården? Tror du kommer må så mycket bättre när du slutar dricka. Att vara full och bakis är så jobbigt...