Hej, jag lever särbo sedan 6 år tillbaka. Inga problem men sedan några månader har jag insett att jag dricker ensam. På vissa dagar som inte är fredag eller lördag. Som att jag längtar till att vara ensam så att jag kan dricka. Jag tränar och utövar sport flera fre per vecka. Jag vet att jag dricker på ett ohälsosamt sätt men har svårt att sluta. Har precis börjat dricka in min ensamhet men det känns inte bra…dagen efter. Vad ska jag göra? Jag är född 79 inte är jag 79 år 😂

Li-Lo

Hej kvinna 79

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen! Jag ser att det är ett tag sedan du startade din tråd, ibland är det många nya trådar samtidigt och då kan en trådstart förvillas i mängden. Jag hoppas att din tråd får fart då den tar upp något många kan känna igen sig i. Det långsamma eskalerandet. Du är så klok som uppmärksammar det.

Något annat du sätter fingret på är att du märker att effekterna av alkohol blir fler. Utöver de som en kanske är ute efter tillkommer mer obehagliga. Du skriver "dagen efter". Precis så är det för många vilket kan leda till att en vill dricka igen för att slippa. OM jag förstår dig rätt vill du bryta den kedjan.

Skriv gärna igen!

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Hej @kvinna 79 och välkommen med här!

Det är fint att du kommit till insikt att ditt drickande är ohälsosamt.
Jag tycker också om att dricka ensam och har länge väntat på att tillfälle kunde ges, men på grund av coronan är min sambo inte på jobbresor längre så det har varit min räddning till att det inte blivit av. Jag har tidigare aldrig tyckt att det är fel att dricka i ensamhet. För mej har det varit ett tillfälle att få umgås med mej själv och göra det jag vill samtidigt som jag fått dricka det goda vinet. Jag är egentligen lite av en enstöring och tycker om att få vara ensam och rå om mej själv. Men de gånger det har gått från att dricka ett eller två glas vin till en hel flaska eller mera än så, har jag insett att det inte är hälsosamt eller ”normalt.” Inte är tanken eller längtan efter att få dricka för sig själv heller så vettig, det visar ju på att man har en konstigt förhållande till alkoholen.
Jag vill bara att du ska veta att du inte är ensam om detta. Här finns många som kämpar. Skriv gärna flera gånger. Jag påbörjade just alkoholprogrammet här, vet ej vart det leder, men tycker att du också kunde testa det. Har hört den rekommendationen av flera här. Tänker att man har ju inget att förlora på att testa ta ett första steg till hjälp.