Hej jag är ny här har tänkt tanken länge att jag måste sluta dricka, men nu så måste det hända är ingen som dricker ofta men tyvärr så när det är fest så kan jag inte bara sluta. Jag kan sitta hemma hos mina föräldrar med min familj på middag och ta två glas vin utan problem oftast. Men så fort det är fest så kan jag inte stanna även om min sambo ber mig att lunga ner mig så dricker jag bara mer. Har i stort sätt alltid varit så. Har även två helt underbara grabbar som är 2 och 6 år. Känns skit att pappa är full så fort det ska grillas eller man är bortbjuden. Vill inte bli den pappan. Har märkt på senare tid att jag blir inte dålig dagen efter fysiskt alltså men får sån ångest så jag knappt kan gå utan för dörren. Vet inte hur jag ska börja men vill verkligen SLUTA dricka!!!!
Är orolig för hur det ska bli när man säger att jag ska inte dricka tänker på alla frågor och varför det klart du ska ha ja sånt. Hur ska man göra eller säga behöver man komma ut med det så alla vet eller bara låta det vara som vanligt folk får fråga om dom vill. Tack för en väldigt bra sida

j_r

Mitt problem är som ditt. Så fort det är fest så går jag all in vare sig jag vill eller inte.

Jag slutade dricka på fest 5/6 eller ja 3,5 kan jag dricka. Jag trodde många skulle fråga varför jag inte drack. Men de flesta brydde sig inte. De kanske trodde min cola var rom och cola? Vad vet jag? Vissa människor kommer tjata dom finns alltid. Men faktiskt de flesta i min omgivning har inte ens nämnt att jag har tackat nej till alkohol.

Jag däremot har inte helt förlikat mig med denna sanning. Jag vill tro att en dag kan jag dricka som alla andra, trots jag snart fyller 30. Skumt att alkohol ens har denna betydelse för oss?

Kvällstankar :)
Tycker detta forum är så bra! Jag läser ofta allas tankar och känslor. Får mig att tänka på livet på ett annat sätt. Alkoholist är ett sådant bredare ord än vad jag trodde från början. Hoppas du finner stöd här precis jag gjorde

Pappa

Att man inte är ensam det trodde jag nog inte att jag skulle vara. Men att kanske är som du säger folk tänker inte så mycket på det för en själv känns det liksom självklart att vissa inte dricker. Men att inte jag själv ska göra det är en jobbig tanke men det måste bli så. Jag försöker läsa mycket på den här sidan tycker den är jätte bra man känner igen sig i många trådar. Tack för att du ville dela med dig av dina tankar.

Karin01

Är också här av samma anledning. Dricker så länge det finns alkohol.
Dock så "klarar jag mig" bra om jag sitter och tar några glas hemma hos mina föräldrar eller på en restaurang. Hemmafester, barer och pubar blir det katastrofalt och jag häller i mig alkohol.
Det jag bestämt mig för senaste veckorna är att endast dricka under lugna och ordnade former samt hemma någon helgkväll men att då inte ha mer alkohol hemma än jag anser måttligt.
Vill kunna dricka under städade former så därför provar jag nu detta. Fungerar det inte så får jag sluta helt. Tar nu ett tillfälle i taget och har inte varit berusad på två veckor.

Lasse82

Hejsan Pappan, oj vad lika har också två pojkar i samma ålder ja de är ju inte kul när man har barn blir som än värre.

Avslutade ett halvår nykter nu i somras och ja tycker inte folk frågade så jätte mycket när ja avstod alkoholen, för mina närmaste vänner berättade ja typ sanningen att det vart för mycket och att ja inte mådde bra av det får oftast ångest osv, sa även att ja inte vill bli som min far osv lider av samma sak som jag. Till andra sa ja bara att ja vill prova o vara nykter se hur de känns osv skojade mycket om det de var egentligen inte så mycket frågor!! Tror många egentligen vet hur det ligger till så dom kanske inte kommer att fråga dig så mycket.

Tror inte på att berätta för alla i världen att du ska bli nykterist om du då börjar dricka igen finns risken att ångesten blir än värre och du kanske drar dig undan o börjar dricka i ensamhet, tror mer att om man varit nykter i ett år kanske att man berättar att jag är nykter punkt slut.

Du behöver absolut inte skämmas tycker jag den första tiden om du ljuger om din nykterhet skylla på medicin eller vad som helst använd fantasin gör de som känns bra de viktiga är ju att du inte dricker.
Och som många skriver de är faktiskt världgt enkelt att sluta de svåra är att inte börja om, själv vet ja inte längre var på nykterheten ja är gå tillbaka till total avhållsamhet eller försöka med måttlighet.
Men även precis som du skriver så har även jag alltid druckit för mycket, vet inte hur tänker? Men för egen del tänker ja att man var nog rökt redan första tonårsfyllan.

Lycka till med din kamp.

Pappa

Med dom som har varit med om samma sak, är knepigt att prata med min sambo ibland hon är fantastiskt men förstår inte riktigt när jag berättar hur jag känner. Tror som du säger Ulf jag börja dricka vid 15 typ och det har aldrig funnits någon gräns när jag var 18 drack jag mig så full att jag hamnade på sjukhuset efter ett hjärtstillestånd, har skämta om det flera gånger men i själva verket så mår jag skit över det. Har hänt en hel del på fyllan för mig. Och tror att det kommer sluta riktigt illa om jag fortsätter. Har inte druckit på 2 dagar så är inte något rekord men tänker att jag ska fortsätta nykter. Tack för att ni delar med er.

Pappa

Den värsta ångesten börjar gå över från sista fyllan, blir lite orolig att det ska bli som för att man glömmer hur illa det var och provar igen med A, samtidigt så känner jag mig stark i det jag har sagt att nu får det vara nog. Träffade en barndomsvän idag som jag hjälper med ett bygge, som alltid annars kom frågan om vi inte skulle ta en öl under tiden vi jobba är hemma bygge alltså inte mitt riktiga jobb. Men jag svarade nej sa även att jag har fått nog av A. Och han frågade givetvis varför så jag förklarade hur det ligger till, och han förstår precis vad jag menar så skönt :) funderar lite på hur det ska bli när man är på fest hos vänner och dom dricker vill inte säga att dom inte får dricka när jag är med. Känns konstigt. Jaja jag bara spånar lite.

Kaptain of my soul

Som inte kan hålla sig normalt berusad på fester och på krogen... Pinsamt och ångest. Vi är många.

Pappa

Har börjat träna lite så håller mig sysselsatt på kvällarna ?är bjuden på 30 års kalas nästa helg har inte bestämt mig om jag ska dricka alkoholfri eller vatten. En sak är säker och det är att jag ska vara nykter!!?

Pappa

En månad och 3 dagar nyckter fan så skönt det känns ? har druckit en alkoholfri öl och det smakade bra till maten. Tänker fortsätta nykter. ☺

blommen75

(bra att du håller dig nykter-BRA jobbat kompis)
Det du ska göra är att inte TÄNKA på så mycket varför!!! Skit i att dricka nästa fest.. och nästa fest håller du dig nykter utan att försöka - hitta alternativ till fylla, inte ens tänka på eller jämföra hur roligt som det skulle vara med bira. Du verkar ju vara en som som klarar och hålla sig nykter en kväll?! Mitt förslag är att helt enkelt
börja med att sluta "måste dricka för det är fest" och hålla dig nykter.. Klarar du det jag rått dig till så kommer du inte behöva känna obehag när kompisarna frågar varför du inte drack igår.
lycka till // också pappa till 3 underbara barn

aldrigsnyggt

Starkt jobbat, Pappa :)
Vet precis hur det känns det där när man varit nykter några dagar och börjar förminska problemen och tänka att "äh, det var väl inte så farligt egentligen". Där är jag precis nu och har varit många gånger med bevisat resultat. Det är egentligen först då man (jag iaf) visar sig själv om man menar allvar. Det är det som kommer vara annorlunda för mig den här gången jämfört med alla andra gånger jag slutat -att jag inte faller för alkoholens lömska list i det där läget. Att jag inte ger mig in i förhandlingen som jag mycket väl skulle kunna förlora. Räknar kallt med att de där tankarna går över så småningom när det blivit mer rutin i nykterheten.

Arlahare

Jag känner igen mig i nära på allt. Även jag levde nykter i sex år sen började man kladda på flaskan igen och det har varit fram och tillbaks under några år. Försöker fatta vad som höll mig på banan i sex år. Jag håller på att komma ut bland vänner och bekanta, det är svårt men jag tror ärlighet varar längst. På jobbet har jag valt de som är närmsta arbetskamraterna. Det är skönt att någon vet och det lättar bördan inte så lite. Ofta finns en depressiv komponent hos de som dricker. Så jag tror vissa mår bra av att behandlas för depression.

Att hålla sig en månad när ångesten släppt är ingen konst. Det är svårt att hålla sig sen när man mår bra.

Sen finns det ju en social ängslanofta- man vill passa in, kan tyckas konstigt för en gammal punkare men så är det. Man vill passa in. Tror inte man ska undvika alla sammanhang där det finns alkohol. Men jag tror du(eller vi) skulle må bra av att omvärdera de sociala situationerna där alkohol finns. Vad betyder de vid sidan av alkoholen?