hej, jag är en kille på snart 20 år. ända sedan jag började dricka har jag druckit mycket. jag hade alltid med mig starksprit till fester även om det fanns öl att dricka eller annat, Jag började dricka vid 13-14 års åldern, men då var det varken ofta eller mycket. kanske 1-2 gånger i månaden att man tog några öl med sina kompisar eller delade en flaska vodka att grogga på. vi var då rätt många som delade. sen blev man lite äldre och festerna började ducka upp. då blev det allt oftare att man drack mer, men bara på helgerna. och jag var ofta den som drack mest. jag var inte den som blev fullast och fick minnes luckor utan jag drack bara mycket. som jag sa innan så hade jag alltid med starksprit, jag hade också alltid med öl men de började jag spätsa men sprit vid tidig ålder runt 14-15 åldern. men jag hade ¨problemet'' att jag inte kände mig berusad. så det blev att man drack mer och mer men det hände inget och tillslut så började alla gå hem. och då hade man druckit 10-15 ''spätsade öl. och det var tidigt jag började med att ta en återställare dagen efter. även om jag inte kände mig bakis. och detta pågick i några år samma varje helg. sen vid 16-17 års åldern blev det att man ibland tog en öl på vardagen eller en grogg. men det var inte ofta men det hände. sen började man gymnasiet och då blev det längre dagar i skolan och jag har alltid hart det svårt i skolan så det blev oftare att man tog en grogg eller öl efter skolan.
under gymnasiet blev det också mer fester. vissa helger både fredag och lördag och det var samma veva varje gång bara att jag drack mer och mer får att känna mig berusad.
det blev som sagt mer och mer drickande varje helg och lite oftare på vardagarna och jag började känna redan då att jag kanske hade ett problem. jag försökte dra ner på drickandet och lyckades ganska bra. jag drack inte lika mycket på festerna och knappt inget på vardagarna.

detta nu hör kanske inte till denna tråden men det en av anledningarna till att det är som det är.

under gymnasiet blev jag riktiga bra kompisar men 2 personer och vi umgicks väldigt ofta. det var riktigt roligt.
men de båda bodde rätt långt ifrån mig så det blev att man var hos någon av dem nästan varje helg. tiden gick och jag lyckades få ögon en av mina nära kompisars syster. den delen gick bra och vi blev ett par och allt kändes bra. det jag inte märkte var att jag inte längre träffade mina kompisar jag hade i min hemstad samt att jag umgicks mindre och mindre med mina 2 nära kompisar från gymnasiet. tiden gick och tjejen jag var tillsammans med gjorde slut med mig då var jag 17 år. det tog väldigt hårt och jag insåg då att jag inte längre hade några kompisar kvar. försökte då få tillbaka kontakten men det var ingen som ville svara eller höra av sig.

efter att tjejen gjorde slut började jag dricka igen för att dämpa smärtan. det funkade till en början men det blev bara värre med tiden. jag har alltid varit en över tänkare och det har inte gjort saken bättre. till en början drack jag mycket men bara på helgerna. sedan blev det at man drack mer på veckorna med. tiden gick och man kom över det som tyngde ner än men ändå känner jag mig nere och man fortsatte dricka.

jag började att inte gilla mig själv mer och mer och drack på grund av det. tillslut växte det till självskadebeteende och självmords tankar. detta pågick ett tag men lyckades ta mig ur det när jag började på mitt nuvarande jobb.
jag klarade mig bra i 0,3-1 år men nu har det gått nerför igen de senaste månaderna har jag svårt att räkna de dagarna jag inte har druckit. jag dricker stora mängder på helgerna men mindre på veckorna, men det är för mycket för att vara okej.
än så länge på denna månaden har jag druckit upp 5,5 liter starksprit och 2 flak med stark öl och min mentala hälsa blir inte riktigt bättre av detta.

jag vet väl egentligen att jag behöver ta hjälp men jag vet inte vart jag ska börja.

Hej
Jättebra steg att börja skriva här. Att förklara för andra gör att man förstår sig själv bättre tycker jag. Och vi är så många härinne som druckit för mycket under lång tid. Men det går att sluta, och man mår så mycket bättre. När du landat i nykterheten kommer du hitta nya vänner. Det finns många olika sätt att sluta, och alla behöver lite olika stöd. Att vända sig till vården är en stor hjälp för många, kan det vara något för dig? Att läsa och skriva mycket här inne är också bra. Ta hand om dig och bryt med drickandet redan nu.

@gustav3490 Du kan ringa Alkohollinjen som du hittar under Stöd också. De som svarar är alkoholrådgivare och kan ge dig tips om hur du kan göra. Det kan vara skönt att prata med någon också. Och som Kennie skriver, fortsätt läs och skriv här! Det har hjälpt många…❤️🥰