51 år. Bra jobb, familj men häller i mig 70 långburkar 5,9% öl per vecka. Alltså 10 per dag i snitt. Min vardag styrs av jobb och öl. Medan jag skriver detta så är jag inne på nionde ölen för kvällen. Jag väger 103kg och är 178cm så viss övervikt finns men inget alarmerande. Denna konsumtion har pågått i 3 år. Blir inte fysiskt abstinent om jag blir tvungen att hålla upp en dag. Vart fan börjar man ta hjälp?

Hej, klokt att ta tag i drickandet. För en del funkar det bra med stöd som Alkoholhjälpen- att läsa och driva mycket här. Eller så kan du kontakta vården, kanske få rådgivning. Du kan också ringa alkohollagen och diskutera vad du behöver. Även om du håller på jobb och i familjen så tror jag du kan må så mycket bättre nykter, och bli närvarande på ett helt annat sätt för din familj. Det är läskigt att sluta i början, men det går över. Styrka och tålamod till dig!

Har du kollat PEth?

Jag har gått och haft ångest över mitt drickande i åratal, men tog aldrig tag i att förändra något. Men när jag kollade PEth fick jag chocken och vaknade upp rejält. Hade dessutom extrem järnbrist.

Efter det har jag förändrat allt. Springer en halvmil varannan dag, går runt 10000 steg övriga dagar, har inte druckit alkohol. Tar järntabletter och äter bra.

De där testerna fick i alla fall mig att inse sådant som jag inte såg - dvs hur jag mådde inuti kroppen. Och jag sover mycket bättre än med alkohol i kroppen 😊

@F242 Ring Alkohollinjen, de kan säkert hjälpa dig. Du kan vara anonym.
Annars så är det en stor hjälp för många att läsa och skriva här. Vill du bli alkoholfri så får du mer stöd och svar i trådarna under Vara alkoholfri. Du kan mejla admin och be dem flytta dig eller starta en ny där.
Välkommen och lycka till! 🙏🏻❤️

Jag började också dricka konstant varje dag för tre år sedan. Öl här med. Dock drack jag 3 liter mindre än dig. Jag drack 10-12 33 cl öl 5,2%.

Ibland kunde det bli en platta loppet inom ett dygn på 24 h.

Men nu har jag bestämt mig att spola ölen. Testa alkoholfri öl. Speciellt staropramen. Smakae as bra!