Hej.
Som rubriken lyder så har jag ett litet problem. Jag skriver här nu för att kunna få prata med andra med kanske liknande problem..
Det började nog för 4 år sedan med att jag tog ett glas själv då och då på eftermiddagarna då jag var arbetslös och ensam hemma o killen på jobb. Glasen blev ibland till en flaska osv. Jag minns så tydligt första gången jag drack en hel flaska själv och hur DÅLIGT jag mådde efteråt.
Idag dricker jag en flaska snabbt och känner ingenting. Jag har tom varit på jobbet efter en flaska utan att någon reagerat. Mina nära märker det inte heller då jag "lärt mig hantera det" på ett såpass bra sätt och ska jag vara ärlig så känner jag knappt av det själv.
Jag dricker oftast 1 och ibland 2 flaskor per dag/kväll då jag inte kan sova annars. Dagen efter kan jag ibland ha starka ångestkänslor men det brukar ändå sluta med att jag öppnar en ny flaska för att slippa ångesten.
Kan även tillägga att jag endast endast dricker prosecco eller moussserande vin. Rör ingen annan alkohol även om det tex kanske bara finns rött eller vitt vin hemma ellrr starksprit så dricker jag hellre ingenting.
Finns det fler? Jag börjar känna att det inte funkar längre. dels ekonomiskt och dels för hälsan. Utåt sett finns det ingen som riktigt vet eller märker ngt. Ibland gömmer jag tomma flaskor under sängen osv så att ingen ska se hur mycket jag egentligen dricker. Jag tycker det är så GOTT! Hjälp mig någon ..

Så bra att du har hittat hit! Välkommen! Läs runt och låt dig inspireras av andra här på forumet. Ibland tar det lite tid innan en tråd kommer igång men förhoppningsvis har du tålamod.

Du skriver att 1-2 flaskor per dag/kväll börjar kännas ohållbart. Att det är dags för en förändring. Starkt av dig att räcka ut handen här och ta det första steget! Om du skulle se framåt - låt oss säga 1 år. Hur tror du att du kommer må hälsomässigt och hur ser din ekonomi ut om du fortsätter precis som nu? Utan att göra en förändring? Och hur tror du att du kommer må, hälsomässigt och ekonomiskt, ifall du förändrar din alkoholkonsumtion?

Önska dig mycket styrka!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet