Hej! Är helt ny på detta forum. Är jag alholist? Dricker inte varje dag men på helgerna blir de en del. Men när jag väl dricker så kan jag inte sluta, skulle vilja va den personen som nöjer sig med att ta några öl och sen är de bra. Vill verkligen ändra på mig och känner att jag är i stort behov utav hjälp. Hur ska jag gå tillväga för att lyckas?

Peltor

Vill kunna dricka måttligt. Oftast när jag dricker så spårar det ur, får minnesluckor osv. Har bestämt mig att va nykter nu under en period, har bestämt mig för att klara mig utan detta. Men känner ett behov utav stöd o hoppas kunna finna det här. Tar gärna emot tips på hur man går till väga

Peltor

Vill kunna dricka måttligt. Oftast när jag dricker så spårar det ur, får minnesluckor osv. Har bestämt mig att va nykter nu under en period, har bestämt mig för att klara mig utan detta. Men känner ett behov utav stöd o hoppas kunna finna det här. Tar gärna emot tips på hur man går till väga

Ramlösa

Jag söker samma hjälp som du. Själv lyckas jag ibland och då har jag avstått starksprit, druckit mycket vatten och ibland varvat med något alkoholfritt.

Vad tror du är lösningen på dina funderingar?
Du säger att du vill dra ner. Då är två saker viktiga (Obs! råd från en som aldrig klarat nedan):
1. Sätta en tydlig gräns för hur mycket och ofta du kan dricka och hålla dig till det.
2. Inte slappna av och tänka ”nu har det ju gått bra en [valfri period] så jag kan nog köra lite på känn.
Jag har under säkert 10 år fallerat på punkt 2 och har nu valt att inte dricka alls.
Om man gör det tillräckligt länge så fastnar det troligen som en vana som inte kräver så mycket resurser. Men eftersom det ofta/alltid/då och då går över gränsen för oss så är det nog evig vaksamhet som krävs.
Det finns flera trådar med tips på hur man drar ner konkret. Varannan vatten, ingen starksprit etc. men disciplin är nyckeln oavsett. Tyvärr tror jag att det är svårt att ”backa” ner kroppen till normalt drickande, man måste ersätta det med kontroll. Men hur tänker du om vägen framåt?

DetGårBättre

Att minska och sätta upp regler är ju steg ett! Sen är det lätt att följa så länge du inte har druckit över en viss gräns. Då falerar omdömet och fyra öl till slinker ner. Ofta kan man ju dricka rätt mycket och ändå känna att detta klarar jag fint, men en dag slår det bakut eller sitter man där och dricker varje dag istället.

Att vara nykter en längre tid är alltid en bra början. Sen kan du ju laborera med max två st halvliters 7.5% på en kväll. Då börjar du hamna i landet där du måste kämpa som fan.

Se till att det finns en tredje också tillgänglig. När du avstår den tredje utan att ens reflektera att den finns, då är du väl i mål. Risken är att den slinker ner var och varannan gång.

Men börja med en längre nykter period.

Oftast inser man att man inte vill dricka alls då de där två måttliga inte ger tillräckligt, eller ger de alltid för mycket och man är tillbaka på ruta ett igen.

Jane

Dricker efter kvällsjobbet, det enda som håller mig glad o allert är att veta att jag får dricka när jag kommer hem. Har ett väldigt krävande jobb o när jag berättade detta för min chef, så anmälde hon till Previa, trots att jag aldrig gjort något fel på jobbet! Blev ännu värre, trots påtvingade provtagningar. Känns som om jag drunknar!!

Det är stor sannolikhet att det kan leda till något positivt. Du får hjälp och stöd med dina problem och jag trot inte din chef har några onda avsikter utan vill säkerligen bara hjälpa dig. Ta chansen att få hjälp och kämpa på så kommer du att komma ur det stärkt!

Virvelvind

Jane. Förstår din frustration över att bli skickad till Previa. Det är dock chefens skyldighet att göra det om det kommer fram att en anställd har problem med alkohol eller droger. Det kanske inte påverkar ditt jobb nu, men det finns stor risk att det gör det om du idag känner att det enda du ser fram emot är att komma hem och dricka. Många arbetstagare med alkoholproblem får till slut koncentrationsproblem och har ofta många korta sjukskrivningar vilket är DYRT för arbetsgivaren, därför vill man mota Olle i grind och skicka folk på behandling så fort det yppas om hög alkoholkonsumtion. Så se det inte som att du är misslyckad eller jagad utan att chefen/arbetsgivaren verkligen bryr sig om dig och vill att du ska må bra. Försök att se det som en chans. Det låter inte bra att det enda som håller dig uppe är att komma hem och dricka.. ❤️

Jane

Tack, Virvelvind!
Jag försöker oxå se det så, men jag känner mig så kränkt och jagad av okänd anledning. Ligger här nu sömnlös och nykter. Allt känns så galet, hur jag ens hamnade i denna sits...

Virvelvind

Försök att ta en dag i taget. Det blir bättre med sömnen om några dagar när abstinensen lagt sig, då kommer du tom att sova bättre än tidigare (med A i kroppen).
Det kan vara lite pinsamt inför chef och kollegor att servrar sig om alkoholism, men man får tänka att det är en SJUKDOM som vilken annan, tex högt blodtryck och diabetes eller stress som Previa också hjälper till med.
Du kan inte hjälpa att du är sjuk men du kan hjälpa till med ditt tillfrisknande. Så det är ju SUPER att du tog mod till dig och och berättade för chefen. Stor eloge till dig! ??

Jane

Jag skäms eg inte för mina kollegor, snarare för mina känslor. Tänker bara på ”ett glas rött”, oavsett vad jag gör. Har just begärt ledigt igen...

Ambivalent

Känner inte dig Jane, bara läst tråden.

Om du får ledighet så se till att nyttja den till fullo. Det är en chans att visa, främst för dig själv, men också för arb.givaren att du tar tag i problem/sjukdom. Självreflektion och längtan efter att räkna sig/ses som en "vanlig" människa. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka. Önskar dig all styrka!

Ambivalent

Senasye året när det blivit för påfrestande med känslor har jg istället för att självskada vänt mig till alkohol. Får ett lugn ovh ett fokus och "slipper" tänka på omvärldens värderingar.

Aktuellt: Varit sjukskriven/mammaledig läääänge. Nu studieledig från fast tjänst för att bli behörig till universitetet. Behörig till en utbildning jag verkligen vill genomföra! Blivit för mycket med inskolning på förskola, intensivstudier i kemi(som jag knappt förstår något av), inte känna mig tillräcklig vare sig som sambo, mamma, elev, dra in pengar till familjen etc. På väg till lektion svängde förbi systemet. Inhandla alkohol jag kan förtära utan att någon vet. Druckit medan jag pluggat, ska snart hämta på fsk. Generad, kan någon märka? Hur påverkar detta mina barn, pedagogernas syn på mig som mamma? Vill inte gömma mig men klarar inte hantera känslan av otillräcklighet

Ambivalent

Är också ny här. Helgerna har varit mitt tillfälle att "blow of the steam". Jag brukar sätta larm med ca 40min mellanrum för att komma ihåg att ta ett glas vatten. Är jag på plats eller med folk där det inte är "acceptabelt" att göra så så tänker jag antingen "fuckit" och tar ett glas vatten i baren ("skyller på " vuxenpoäng") eller så dricker jag under en toapaus.
Försöker även att hålla mig till 1 eller 2 sorters alkohol. Har jag t.ex. druckit öl och vin så tar jag inte en drink eller shot. Det varvat med "varannan vatten" kan hjälpa.

Om du har starkt förtroende för någon så bestäm hur mkt som är tillräckligt. Ev. ett "stoppord" som får användas innan det gått för långt. Skickar styrka!

Jalle2018

Förstår dig, har exakt samma problem o skrev en tråd nyligen. Blir ofta för mkt, kan inte hålla igen o gör då bort mig, så trött på det. Jag har bestämt att nu får det fan vara nog med alkohol. Vi får stötta varandra.

devit

Feeling too stressed, you just have to turn to alcohol instead of hurting yourself. To gain peace is to focus on and "avoid" thoughts about the value of the outside world.

#redigerat#