Hej jag är en ung kvinna på 38 år som undrar om man kan göra en avgiftningskur på någon klinik utan att blanda in socialstyrelsen. Jag har en dotter på 5 år och är rädd för att socialen skall placera min dotter i fosterfamilj. Hon lider ingen nöd och jag dricker aldrig så att hon ser det. Har sambo som inte dricker och kan ta hand om henne under min sjukhusvistelse.

dricker så lite så att du tror att ditt barn inte märker det......Varför ska du då in på avgiftning ?

Mina

Jag dricker inte lite utan det kan bli mellan en och två flaskor vin om dagen men jag dricker alltid efter att jag lagt henne på kvällen. Jag sitter lugnt framför tv n och dricker. Min sambo vet ju om det och tro mig han är jätte arg och hotar ofta med att lämna mig. Jag har gått över till öl(3,5%) för att jag har fått för mig att det är bättre att dricka 9-10 öl på en kväll än en och en halv flaska vin. Får man i sig mindre alkohol då eller?

Om man översätter din konsumtion i ren sprit så ser förhållandet mellan vinet och folkölen ut ung. Så här.
En burk folköl innerhåller ca 0,5 liter, och har en alkoholhalt volymmässigt på 3,5%.
Uträkningningen ser ut så här: 0,5 x 0,035= 0,0175 liter alkohol, om man översätter det till centiliter så blir det delat med hundra, dvs 1,75 cl ren alkohol.
Om det hade varit sprit så hade den innehållit 40% alkohol! då får man dela 1,75 med 0,4, det blir 4,375 cl 40% sprit! .
En folköl innerhåller således lika mycket alkohol som en snaps ren sprit.
Dricker du tio stycken folköl så har du hällt i dig en dryg kvarting, dvs 43,75 cl ren sprit.

Med vinet så ser det ut så här 1,5 x 0,7= 1,05 liter, en och en halv flaska vin.
En normalt vin brukar innehålla ca14% alkohol, det blir 0,14 x 1,05,= 0,147 liter ren alkohol, eller 14,7 cl ren alkohol.
Tar vi och räknar om det i 40% sprit så blir det 0,147 delat med 0,4, det blir 36,75 cl motsvarande ren sprit, dvs nästan en kvarting vodka.

Illa i båda fallen, men om du är ärlig med den exakta mängden och vet mer snarlikt procentsatsen på vinet så lutar det åt att vinet är något bättre.
Vinet innehåller dubbelt så mycket energiinnehåll i kcal (ca 70kcal/100gr) än vad ölen gör, men å andra sidan blir det fem liter av ölen.
Så energimässigt så får du i dig dryga 700kcal på vinet och ca 1750 kcal på ölen, det blir en blodsockertopp som kan få dig att trigga som ett beroende i sig självt.

Berra

Mina

Tack Berra för din uträkning det hade jag aldrig trott att 10 folköl var lika illa som en och en halv flaska vin. Problemet är ju att man måste dricka så många för att få någon effekt. Jag tänkte mig att det var lättare att trappa ner med ölen för sen kan man ju försöka ta bort en öl efter tex 2 veckor och sedan ytterligare en efter två veckor till, osv. Till slut har man ju vant kroppen med bara ett par öl om dagen och då får man nog mindre abstinens när man slutar. Vin är betydligt svårare att trappa ned för det blir så liten mängd var gång. Kanske har någon en bättre lösning på att sluta med hjälp av att trappa ned och inte behöva ta till medecinering men ändå slippa abstinens besvär. Jag är rädd för att sluta så där bara för man kan ju faktiskt dö av abstinens symptom. Vet ej hur jag skall göra. Mina

Fröken Ångest

Hej!
Jag har varit i din sits och känner så väl igen det där med att vara livrädd för abstinens eller rättare sagt dilerium (eller hur det stavas)!!
Jag ställde frågan själv lite här och var på nätet men fick himla diffusa svar.
Då tänkte jag att jag dricker typ 1-2 flaskor vin varje kväll men inget på dagen, eftermiddagen och hade ingen abstinens då....jag kunde vara ute med kollegor på middagar mm utan att dricka och komma hem vid elva halv tolv och då först slå upp första glaset.
De jag läst om som fått allvarlig abstinens är de som dricker dygnet runt.
Jag är en lekman förvisso men jag tänkte så här....okey nu slutar jag och OM jag får allvarlig abstinens (inte hjärtklappning och svettningar för det får man) utan annat så har jag min vindunk i skåpet.
Mitt "behov" var som starkast mellan kl. 15-20 sen efter det var jag inte sugen alls.
Så jag såg till att sysselsätta mig den tiden.
Och jag insåg snabbt att jag faktiskt inte alls var sugen på vinet utan det var en trygghet, en avkoppling, men framförallt en vana!!
Du klarar det Mina!!
Ta en dag i taget bara!!

Navet7

Efter att ha druckit way to much under en längre tid håller jag nu på att förlora både min dotter, jobb och förhållande. Hur ska jag tänka för att orka stå emot alkoholen? Tips ngn :)

Tess45

Varför inte söka sig till AA?
Jag tror att socialen kontaktas om man söker sig till en beroendeklinik för avgiftning.
Jag tänker också att finns det en nykter förälder så är det värt det.

Tigerlilja

Hej NAVET. Här kommer en varm uppmuntran till dig. Du är inte ensam med att brottas med dig själv. Alla här gör det. svårt och jobbigt. Ja fruktansvärt.
Känner du skam. Tänk att du är modig som vill förändra ditt beteende och utveckla dig.

Fortsätt skriva av dig här vad du tänker och känner. Sätt ord på det!
... tänk inte för långt fram.

Absolut bra troligen att söka hjälp även på AA och vårdcentralen. Du kan behöva proffesionellt hjälp parallellt med detta forum och oss här.

Berätta gärna mer som sagt så får vi lära känna dig och utbyta tankar o tips.

Styrkekramar <3

Tigerlilja

Läs också fler av alla trådar som finns. Många tips ligger där och kan passa dig :) Allt passar inte alla.

Jag är inne på dag 3. Vet hur du känner dig. Vill ju bara hitta en kvick fix...
Kram

Klariknoppen

Jag riskerar "bara" att förlora jobbet... Kan inte ens föreställa mig hur det vore att riskera barn och partner. Detta har jag dock lärt mig, att denna drog, alkoholen, får oss att om och om igen agera mot bättre vetande. Mitt råd är att börja med att gå på ett AA-möte. Där är du ju anonym. När det håller på att gå åt h..e så behöver vi stöd från andra som förstår oss. Jag har både släktingar och vänner som stöttar, men endast de som själva sitter eller suttit i skiten förstår hur det är. Fortsätt att läsa och skriva här! Ensam är inte stark. Allt gott önskar jag dig!

Napoleon

Hej Mina

Jag har druckit ca 1-1½ flaskor vin om dagen i över ett år och slutade tvärt för en vecka sedan och har inte känt någon abstinens alls. Dag 2 frös jag lite grann men annars ingenting. Var själv rädd för abstinens , men det blev inget...

Mags

Socialtjänsten kommer inte omhänderta ditt barn i detta läger. Du är ju hjälpsökande och det finns en nykter förälder där. Lycka till!

Mags

Socialtjänsten kommer inte omhänderta ditt barn i detta läger. Du är ju hjälpsökande och det finns en nykter förälder där. Lycka till!

Olmo

Kan ge mig tusan på att det var just så min egen far resonerade för cirka 30-35 år sedan, men jag var barnet som minsann märkte, mådde dåligt och fick låtsas (och låtsas sova etc) för att min egen förälder inte skulle märka att jag visste att det dracks.
Barn vet mycket mer än man tror...och mår dessutom dåligt av det - och i sin tur låtsas inte veta om för att man inte törs eller vill sina föräldrar något ont.

De förstår att du inte mår bra!