hej alla.... Är ny här sedan jag länge funderat på att gå med..... Jag är en ensamstående mamma med en dotter och vi lever tillsammans på heltid.
Mitt problem är att jag inte vet om jag är alkoholist eller inte. Hur vet man? Jag kan dricka upp till 1 liter vin själv på en kväll utan att det känns å ibland ett glas å jag blir berusad. Många gånger får jag en fruktansvärd ångest och ibland inte alls. Ingen av mina vänner har reagerat eller nämnt något angående mina vanor än men jag dricker ensam som i goda vänners lag. Jag vet att jag älskar vin och har ingen annan längtan efter varken öl eller sprit..... Vill ha det där goda i vinet.....
Har försökt att ha "vita" perioder men inte lyckats på grund av att jag inte vill.....vill ha mina middagar med vänner och mys när jag inte jobbar.
Jag dricker ALDRIG på dagen eller tar återställare men mängden när ja dricker kan va enorm. Jag har heller aldrig somnat så min dotter fått väckt mig eller däckat totalt......aldrig köpt vin för mina sista pengar men nu på sistone så får jag enorm ångest när ja dricker.....
Den enda som gett mig en pik va min dotter en gång och då trodde jag att jag skulle dö av ångest..... Å nu har d tyvärr hänt igen....
En del säger att man är alkoholist vid första munnen å andra säger att det går att hantera.....jag är livrädd!!!!

wolf

Hej, Ensammamman!

Det finns alltid en liten besvärande tagg någonstans som gör att vi tappar kontrollen. Du har en dotter. Du har vänner, men det verkar som om du dricker ensam? Jag skulle göra antagandet, att du är på god väg att titta lite för djupt i vinflaskan.

Varför kan du inte läppja på ett glas vin till maten? och du nu älskar vin, varför inte köpa ett riktigt 3000 kr vin och bara titta på flaskan?

Jag är också ganska ny här i forumet, c:a 14 dgr. Mitt råd till dig är, att gräv upp det som gnager i dig. titta och vrid på det, är det ekonomi/bostad/eller att du inte har någon varm hand som smeker dig på kinden?

/wolf

Ensammamamman

Tack för ditt svar Wolf..... Jo ibland tar jag bara ett glas å d går utmärkt...... Det beror mycket på min sinnesstämning.....tror jag. Det kan mycket väl vara så att det beror på min ensamhet men jag har varit likadan i mina förhållanden.....kanske inte så stora mängder som nu...... Å varför är det så olika från gång till gång..... Ska man sluta helt..? Vit månad? Antal glas? Veckodagar?. Hjälp mig..... Ge mig råd och tips

wolf

Hej!

Om du ska dricka överhuvudtaget, gör det i sällskap med dina vänner under måltid, vilket du förmodligen gör. Inte ensam, då fyller man bara på glaset igen. Och igen.
Svårt för mig att uttala mig om, vit månad, antal glas, veckodagar, tror det är endast en djupare insikt om vart du är på väg. Ensamhet i sig botas inte av vin, den gör dig ännu mer ensam och ledsen.
Det finns en positivt flöde i att kunna vara ensam, att där vara självständig, kreativ, stark och modig. Det är inte alla gånger jag är modig och stark senaste året har jag levt i kaos.
Varför det är så olika från gång till gång? är att din sinnesstämning kan inte var på topp hela veckan ut. Ena gången kan man lukta på vin och bli full bara av lukten.
/wolf

skammen

Jag tror precis som wolf skriver att du inte ska dricka ensam. Jag är också en ensamstående mamma och har också druckit en hel del vin i min ensamhet. Som lite sällskap? Jag tror inte att alla alkoholister blir alkoholist vid första klunken utan att man också kan dricka sig till en alkoholism. Och varför inte göra uppehåll innan det går så långt! Mitt drickande började gå överstyr och jag slutade tvärt för fyra månader sedan. Kanske jag kan ta mig ett glas i framtiden, men om jag gör det så ska jag ha klara regler för mig själv. Mina regler jag satt upp är bland annat: att ALDRIG köpa hem vin och att ALDRIG dricka ensam. Än så länge vill jag inte dricka alls, det är så skönt att aldrig vakna bakis och att alltid kunna stå för det jag sagt och gjort. I natt hade jag huvudvärk och mådde lite illa, drömde då att jag varit på systemet och handlat två flaskor vin som jag druckit, vilken mardröm! Och vilken lättnad att vakna och inse att så var inte fallet!