Hej! Jag skrev mycket här i somras då jag sist hade en dust med alkoholen. Sen höll jag upp ett tag och allt gick bra ett tag, pressen på jobbet la sig lite och det gick bättre där med(gjorde jag ett bättre jobb utan att vara bakis varje dag kanske)? Sen gick tiden och lite vin hör och där smög in med några öl, fortfarande mest nykter i veckan och ganska lite när jag vl drack, 3-4 småburkar öl eller en halv flaska vin. Sen i förra veckan blev jag uppsagd från jobbet. Inget dramatiskt, bara att firman går väldigt dåligt och de helt enkelt måste skära ner, det finns inte nog att göra för mig just nu. Detta ledde till bandade känslor av spänning och äventyr, å andra sidan enorm stress och panik. En del bråk med min fru, och en känsla av ett enormt tryck/stress. Dock inga fylle-bråk ännu, utan bråk som ökade stressen som gjorde att jag drack mer senare på kvällen. Så i går la jag barnen sen satte jag mig i mörkret i barnens rum medans de sov med min ipad och 4 burkar öl i mörkret, själv. Sen igår satt jag uppe och jobbade på min nya grej jag drar igång på sidan. Huset sov så jag sänkte en flaska vin och fyra burköl själv framför datorn. Fick en del gjort även om det var några småfel idag att rätta hehe.

Så idag kände jag att nu är det dags igen. Jag tror att jag kan dricka "normalt" i förlängningen MEN jag har upptäckt att jag har en stor tendens att dricka för att hantera stress, panik och press. Och det är där jag är nu. Så tar paus i drickandet igen och försöker komma tillbaka till ett normalt, socialt, drickande i framtiden. Faktiskt funkade det fint för mig så länge jag hade regeln att jag bara fick dricka i sociala sammanhang. Det var först när jag tullade på den regeln det började spåra igen. Jag har inga problem att dricka normalt med folk omkring, tycker det är skämmigt att förlora kontrollen. Men när jag sitter själv i min ensamhet, då kan jag dra på utan att nån märker. Sen gömmer man bort den tomma vinflaskan dan efter så no faul no harm.... Skojjar bara, jag vet att jag ljuger för mig själv. Dax för en längre paus nu! Tack forumet, innan jag hittade hit tyckte jag det var så svårt att kontrollera mitt drickande, går så mycket bättre nu!

Li-Lo

Tack själv för att du bidrar till forumet. Att förändra är en process som kan se olika ut. Oavsett går det sällan som en rak linje mellan två punkter. Det är oftast.... krumelurigt men ändå med en riktning åt önskat håll. Att du är hjälpt av att vara här och att du stöttar andra med att skriva så uppriktigt är en fin win-win.

Vi finns här.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen