Jag behöver sluta dricka helt. Mår fruktansvärt dåligt av alkohol. Vad har ni för efterfarwnheter av AA? Är det även ”vanliga” fungerade människor som kommer dit? Åldrar? Kvinnor? Jag är en tjej på 29 år och det skulle kännas bra om det är personer där som man kan identifiera sig med

Välkommen till forumet. Ibland kan det ta lite tid innan någon skriver. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av AA men förstår att många tycker att det är bra. Fortsätt skriv här och läs i andras trådar. Det finns mycket att lära sig av andras erfarenheter.

Femina

Jag har erfarenhet och bara positiv sådan. Alla grupper är väl olika. Jag hade tur som hamnade i en lagom stor, jättehärlig grupp med mixade kön/åldrar. Jag blev varmt välkomnad och alla visade förståelse och välvilja.
Lycka till!

Jag har gått ett par ggr/vecka i 2 mån. Man känner sig välkomnad, vem som helst kan vara där. Ung som gammal.
Lycka till ?

Tyckte det var bra i början och jag behövde det, men sen valde jag att lämna och köra mitt eget sätt. Men fin stämning och välkomnande var det.

Ska försöka våga mig iväg på ett möte imorgon! Känner mig helt knockad och överkörd av alhoholens bieffekter. Har fysiskt ont i hela kroppen, det går inte över trots att jag inte druckit på sedan i förrgår.

Hej Ångestmoln.
Välkommen hit till detta forum.
Jag har testat AA. Jag blev väldigt varmt och välkommnande bemött. Jag tog mig dit av egen fri vilja i en period när jag mådde som sämst i mitt liv ( ca 2,5 år sedan)
Till en början kändes det bra, gick på både öppna och slutna möten. Men efter ett par månader så kände jag mig inte bekväm där. Hade svårt att relatera mig själv i de andras livsöden. De hade alla haft ett betydligt större missbruk än vad jag hade, haft stora problem med myndigheter osv osv.
Nu menar jag absolut inte att jag såg mig själv som bättre än dem, de var alla i fina och trevliga människor. Men precis som du skriver, man vill kunna idenifiera sig med andra. Är då olikheterna för stora så är det svårt att kunna slappna av och då blev det för mig svårt att få ut ngt som hjälpte mig.
Men jag är också övertygad om att alla grupper i AA inte är som den jag hamnade i. Så rekomenderar ändå att du går dit och testar.
Personligen så tycker jag detta forumet ger mig mer. Här kan du läsa runt och hitta personer du identifierar dig med. Du kan skriva av dig precis hur du tänker och känner vilket kan hjälpa både dig själv och andra. Du gör det till vad du själv vill. Så lycka till, så hoppas jag att ångestmolnen skingras efter hand.
Hls
tomen.

Tack för ditt svar! Det värmer! Det var det jag var lite rädd för, att AA endast är något för riktiga parkbänksalkohister (inte för att jag ser ber på dem) men jag skulle få ut mer av att träffa personer ungefär i min egen ålder och livssituation, personer som har ett fungerande liv (även om det skulle kunna sluta riktigt illa). Jag dricker inte dagligen, oftast inte alls men när jsg väl gör det slutar det i fullständig katastrof och det finns inget stopp på mig! Får såbdan ångest av att tänka på alla hemska situationer jag hade kunnat hamna i, alla minnesluckor och oro jag har utsatt min älskade sambo för. Det går bra ett tag, sen faller jag handlöst igen utan att jag kan förutse det liksom. Vill aldrig mer dricka

Beror kanske på vart man går, men där jag gick var det ganska blandad publik och lite olika beroende på vilken dag i veckan. Men visst fanns det personer som hamnat än mer åt skogen än jag. Det får man nog räkna med.

DetGårBättre

Ingen jobbar där. Det är frivilliga som vill hjälpa till med kaffekokning och att hålla i möten när man blivit varm i kläderna. Jag skulle påstå att alla håller sin käft om vilka som varit där och vad som delats. Dock är det människor och man vet aldrig säkert någonsin med människor, oavsett om det är på AA eller sjukhus, psykologer eller präster.

I Malmö finns det minst en riktigt bra grupp enligt mig. Blandad grupp som alla har ett fint hjärta. Hur din grupp är vet ju ingen. Jag har varit på möten där jag mest velat gå hem också. Så trivs du inte i första gruppen, testa någon annan också.

Gå dit. Utvecklande som person om inte annat. ?

Femina

Är ju olika - även från gång till gång. Man behöver alls inte prata utan bara säga "pass" eller "idag vill jag bara lyssna". Det finns inga måsten på ett möte.

Okej vad skönt, jag är en ganska öppen person men jag vet inte om jag vågar/orkar berätta om mig själv på mötet.. får se hur det känns imorgon när jag förhoppningsvis vågar mig dit.

Femina

Din ångest för att ta dig dit kommer vara borta imorgon - efter mötet. Sen är det ju så att man kan prova olika grupper, olika veckodagar. Man kan gå dit lite då och då, närhelst man vill. Bara för att du går dit en gång betyder ju inte det att du måste gå dit varje gång! Du bestämmer! Och du känner efter.

Gick dit men vände i dörren och fick låtsas att jag gått fel, var typ bara män där som såg rätt slitna ut... kändes lite som något jag kan identifiera mig med. Jag ber om ursäkt om någon tycker att jag är oförskämd eller bortförklarar mig. Skulle hellre vilja gå till en grupp med lite fler kvinnor...

Gick dit men vände i dörren och fick låtsas att jag gått fel, var typ bara män där som såg rätt slitna ut... kändes lite som något jag kan identifiera mig med. Jag ber om ursäkt om någon tycker att jag är oförskämd eller bortförklarar mig. Skulle hellre vilja gå till en grupp med lite fler kvinnor...

Vad synd att det blev så, men du gjorde i alla fall ett försök! Det finns fler chanser. Nu vet jag inte var du bor men på större orter brukar det ofta finnas kvinnogrupper.

Hoppas du får en fin helg och att du hittar det stöd det söker, via AA eller något annat.

Varma hälsningar
Carina
Alkoholhjälpen

Femina

Jag vet ju inte var du bor. I mindre samhällen finns ju färre alternativ än i storstäderna. Ge inte upp. Prova en annan grupp. Sen ska du nästa gång kanske inte vända i dörren, oavsett. Du kan bli positivt överraskad.