Jag har tagit ett enormt steg bakåt.
Ringde alkohol-terapeuten jag går hos och bokade ny tid. Det gick ju ganska bra, mentalt, men så kom julledigheten och ett sjukt missbruk av A. Jag har sån ångest. Är rädd. Trappar ner med öl idag mot den värsta ångesten. Vill bara sova, orkar inte ta tag i jobb och vardag.
Kan man bli nykter? Eller är man dömd Alkoholist för evigt? Hur gör man? Hur slutar man dricka?

Alkoholist Jav…

Jag ringde AAs hjälptelefon och bad dom skicka en från AA för att möta mig och ta mig med på ett möte.
Imorgon är det 4 år sedan jag gick på mitt första möte och jag har aldrig druckit igen.
Det är inte säkert att AA är lösningen för dig, men för mig så har det varit min räddning. Jag behövde träffa andra i min situation - fullblodsalkisar - och se att det faktiskt finns en lösning och att man kan bli nykter.
Jag trodde att jag var dömd och skulle dricka ihjäl mig och att det var kört, men på något märkligt vis så blev jag nykter. Men fattar fortfarande inte hur det gick till, men ifrågasätter det inte heller.. är bara tacksam för att jag är ute ur det där levande helvetet med evig ångest, dåligt samvete och abstinens.
Kanske AA kan vara steg 1. Hoppas du hittar din lösning. Hejar på dig!!

Alkoholist Jav…

Jag ringde AAs hjälptelefon och bad dom skicka en från AA för att möta mig och ta mig med på ett möte.
Imorgon är det 4 år sedan jag gick på mitt första möte och jag har aldrig druckit igen.
Det är inte säkert att AA är lösningen för dig, men för mig så har det varit min räddning. Jag behövde träffa andra i min situation - fullblodsalkisar - och se att det faktiskt finns en lösning och att man kan bli nykter.
Jag trodde att jag var dömd och skulle dricka ihjäl mig och att det var kört, men på något märkligt vis så blev jag nykter. Men fattar fortfarande inte hur det gick till, men ifrågasätter det inte heller.. är bara tacksam för att jag är ute ur det där levande helvetet med evig ångest, dåligt samvete och abstinens.
Kanske AA kan vara steg 1. Hoppas du hittar din lösning. Hejar på dig!!

Ditt svar är hoppfullt..
jag ska ringa hjälptelefonen när de öppnar igen. Kan vara värt att våga gå på ett möte. Såg att det finns på dagtid, kanske kan smita ifrån jobbet.
Jag vill också bli nykter. Grattis till dina nyktra år!?

Välkommen hit JoYo
Håller alla tummar jag har för att du hittar din lösning.

Jag kunde inte sova inatt, lider av ångest, över dåliga val i livet.
Jag försöker resonera att jag kan göra allt bättre nu men är så rädd för den där makten alkohol har. Måste läsa på om vad A gör med hjärnan, receptorer och signaler, för att förstå hur A tagit över och vad som händer när man slutar, vill förstå varför man gör om samma misstag. Och hur lång tid det tar att bli sin egen person igen. Nån som kan länka till bra info om just hjärnan vs alkohol.

Sommarflickan2018

Hej Joyo

Jag letade också efter sådan info i sommars men det verkar inte finnas, som det finns för tex rökning (hade fantastisk motivationshjälp av det när jag slutade röka). Dock tycker jag att Allen Carrs bok "Äntligen full kontroll" gav mig mycket information om varför jag gjorde som jag gjorde.

Kram

Hjälp! Jag är på väg till mitt första AAmöte.
Tankarna går ”nä men vad ska jag göra där? Jag är inte alkoholist. Jag har bara lite problem men alkoholist??? AA?” Hjääälllpp

Li-Lo

Lite som månlandningen ett litet steg... kan göra stor skillnad.

Varma hälsningar och en önskan om att du berättar sen.

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Jag har varit på mitt första AA möte idag. Det kändes väldigt bra.
Jag ska fortsätta.

Jag har inte varit fri från alkohol ens ett dygn.... men det känns som att dagen varat i flera veckor. När jag dricker går tiden fort eller så minns man knappt dagen. Egentligen borde man vara glad för att man hittat ett sätt att stanna tiden lite...att vara nykter... Varför jakten på nyktra dagar. Man borde stanna upp och sluta jaga nu. Sluta jaga kickar och tid. Bara vara.
Godnatt. Hoppas vi får en god natts sömn. Hoppas vi kan vara starka imorgon, fredag och även på lördag,,,helgerna är väl värst

Jaha....så har jag varit på två AAmöten... och ett terapisamtal... kanske jag kan möta min a-demon utan att fly. Varsågod, bite me. Jag tänker inte dricka oavsett hur demonen biter i mig, jag tänker vara nykter idag.

...så ska det låta. ????
Själv är jag rädd för att gå på ett AA-möte just för att bli igenkänd då jag känner så mycket folk i staden! ?

Hur är känslan så här efteråt förutom att du känner dig stark? ??✨

Kram PimPim?

Jag var också livrädd för AA, för att bli igenkänd, för att hamna i en grupp knäppgökar...
Såhär efter två möten känns det som att de som är där, det som sägs där, stannar där... så rädslan kan man verkligen släppa. Och om någon känner igen dig,, ja då är den personen där och blir igenkänd av dig, av samma anledning. Anonymiteten är stark.
Knäppgökar,,,tja,,,de flesta helt vanliga människor, många kvinnor, och vissa ”knäppgökar”... ?
Helt vanliga kvinnor med helt vanliga liv, som jag fick fin kontrakt med. Helt vanliga män, med helt vanliga liv, med samma problem som jag. Tror de som var där är vänliga, vettiga, kloka människor, där finner man förståelse och känner sig lite hemma,,,
Jag valde att gå till en grupp i ett område där jag tror jag mest känner igen mitt slags folk. Kanske du kan kolla var det finns grupper och välja en grupp med minst risk för att stöta på såna du inte vill träffa.
Om mötena hjälper? Ja det tror jag absolut! De är som en flytväst.

Tack finalisa, jag vaknade utsövd! Det var värt en nykter fredag kväll.
Idag har det däremot känts svårt, jag har varit sååååå irriterad och letat efter en klunk A i alla vrår hemma. Hittade en gammal TOM whiskyflaska! Jag vände den upp och ned ovanför munnen och väntade en droppe som rann längs den där stora flaskan.....till slut kom den ned i mynningen ... jag sträckte ut tungan och fick en halv droppe som jag smakade på...
vilken TUR att den var tom!!! Med den demonen jag hade i mig skulle jag förstört mig själv.
Ikväll har jag umgåtts med barnen, ritat med lillan som är 7 år, vi ritade en hel fantasivärld och pratade. Underbart.
När klockan var 20:07 började jag inse att jag klarat lördagkvällen!! Pheeeeewew!
Innan dess hade jag paniktankar om att cykla till närmsta restaurang och svepa en whisky. Vad skulle den gjort för nytta? Ingen.
Det här ÄR svårt.
Godnatt alla. Vi kämpar på. Välkomna tvångstanken om att vilja dricka, fly inte från den. Se den, så försvinner den.

Klockrent skrivet, det är svårt, vi kämpar, får belöning, upplever sug och bakslag, men håller blicken fäst på vad som är viktigt och ger oss en rejäl klapp på axeln för varje framgångsrik dag.

Klockrent skrivet, det är svårt, vi kämpar, får belöning, upplever sug och bakslag, men håller blicken fäst på vad som är viktigt och ger oss en rejäl klapp på axeln för varje framgångsrik dag.