jack_d

Hej - har fram till i Oktober haft 100 dagar nykter, klarade 121 :)
Gick ner får 120 till 89Kg och blodtrycket sjönk.
Åt LCHF som jag mår bra av och tränade regelbundet, jag sov bra 6 timmar och sedan vaken och pigg.
Sedan unnade jag mig ett par öl på en resa och nu är jag uppe i min vanliga dagliga konsumtion på 1 liter Husets + 4 x 7,5 av billigaste sort...
Nu är jag upp 15Kg och trycket ökar, orkar inte umgås med nära & kära (dom få jag har) och har en sjukdom nyligen dokumenterad som är mycket negativt påverkad av blodtryck & stress.. så jag måste vända detta..
Hur gör man?
Finns det någon i Blekinge man kan prata med?
Jag har bra jobb med mycket ansvar men svår stress så detta i kombination med alkohol och dess biverkningar är katastrof.
Hoppas någon kan hjälpa mig med tips!

K L

Hej!
Jag är ny här och vet inte riktigt hur man gör och vart man vänder sig. Kan du boka tid hos din läkare och tänka dig exempelvis antabus och samtal? Det är svårt att bryta själv, men det går. Kanske behöver du trappa ned om du haft en hög daglig konsumtion? Alt besöka läkare och få stesolid eller annat som motverkar abstinens i kombination med andra mediciner som antabus eller sömntabletter. Du kan ringa alkoholhjälpen anonymt och fråga dem om vilka alternativ som finns. Du har klarat det förut och kommer att klara det igen. Lycka till!

jack_d

Hej - tack för dina tips :)
Jag ringde 1177 och försökte beskriva hela problemet jag har och då jag inte vill prata med läkarstationen om alkohol sa hon jag skulle söka för depression.. jag beskrev hela problemet och hon trodde det låg i botten...
På något sätt tar det mot att ringa doktorn för alkoholproblem, antagligen för att jag betraktar det som självmedicinering..
Jag är nog ganska hårt alkoholiserad tror jag, supit hårt i snart 15 år.. men tre uppehåll på runt 3-4 månader stycket...
Jag har klarat mitt jobb med en eller annan incident jag kunnat "gömma" men nu innan jul ljög jag om influensa och lämnade inte sängen annat än till bolaget...
Är inte det ganska allvarligt?

jack_d

Kan man vara anonym på vårdcentralen eller hur behandlas akter?
Jag vet att min arbetsgivare är tuff mot oss som är beroende eller missbrukar...

bubbelgum

Jag vet bara att sjukvården har högsta sekretess och att de kanske meddelar din arbetsgivare ett uns bara och enbart om det är fara för ditt liv och knappt ens då om de får tag på dig! Om du är vårdnadshavare för barn och inte sköter dina överenskommelser kan de bli skyldiga att göra orosanmälningar. Du kan vara anonym på VC på ett sätt, men jag tror att dina journaler kan läsas av alla läkare inom ditt landsting om du söker vård. Bra läkare frågar om du medger det, men missbruk och andra varningar syns nog för alla Jag tror inte att du ska vara så orolig för din arbetsgivare. Sjukvården rapporterar inte till denna av respekt för din person och integritet. Om det går snett på jobbet pga alkohol har arbetsgivaren ett ansvar och det är bättre att du söker hjälp nu innan något händer. Det kom inte från rätt käft direkt dock! (Jag vågar inte söka hjälp pga mitt jobb. Jag jobbar med människor med problem och är välkänd och respekterad. Tänk om folk visste vilken bluff jag ör). Lycka till nu!

bubbelgum

Jag kom på en sak. Du kanske ska behandlas för depression och det kan vara en väg till att dricka mindre! Det finns en antidepressiv medicin som heter bupropion som kan minska suget efter alkohol.

Sommarflickan2018

Hej.

Jag vet precis vad du går genom. Jag tog först hjälp av företagshälsovården och där sa de att för att fortsätta behandlingen hade de varit tvungna att kontakta arbetsgivaren. Jag tackade då nej och vände mig till en annan hjälp inom företaget. Det hjälpte inte mig ett dugg, den enda skillnaden var att arbetsgivaren inte fick reda på det och jag berättade väldigt lite om mina alkoholproblem och fokuserade på annat i stället. Dumt nog.

Ett halvår senare var allt värre så jag vände mig till VC och fick fantastisk hjälp. Jag var dock väldigt ärlig och öppen om situationen. VC hjälpte till med att kontakta beroendeenheten inom kommunen samt psykolog. De hjälpte till med medicinering, provtagning och uppföljning (vilket tyvärr kom av sig).

Nu verkar beroendeenheterna i landet verka väldigt olika. Tex är det nog lättare att få advekat hjälp i en mindre kommun än i Stockholm (ett exempel). Men det finns beroendeenheter att vända sig till för avgiftning, samtal, inläggning etc.

Tveka inte att ringa. Om så bara för att få information om vilken hjälp du kan få i din kommun.

Lycka till!

jack_d

Jag bor i blekinge så om någon har tips i denna regionen vore det super :)
Som sagt innan, jag kan inte blanda in min arbetsgivare - och det är stort tyvärr...