Apan

Jag har aldrig förut googlat på alkoholproblem därför att jag inte själv tycker att jag har några.
Nu gjorde jag det eftersom jag burit mig så fruktansvärt svinigt åt mot min sambo på grund av mitt beteende när jag dricker.

I normala fall dricker jag inte speciellt mycket vad jag tycker. Brukar ta en öl eller en whisky på vardagskvällarna när barnen har lagt sig. Inte för att bli berusad utan för att det är gott. På helgen kanske jag dricker 3 öl på en kväll framför Tv:n. Detta ställer inte till det varken för mig min sambo eller barnen.
Problemet är när jag skall gå ut med kompisarna. Egentligen vill jag inte det för att det oftast händer massa saker som inte borde hända. Vi alla har en kultur där vi alltid har blivit väldigt fulla. Det kan till exempel vara att jag kommer hem och somnar i mina spyor på toaletten. Jag kissar ner mig i sängen. Eller så kommer jag inte hem alls. Jag kan komma hem flera timmar efter jag lämnat stället trots att det bara skulle ta tio minuter att gå hem.
Jag vill poängtera att inte är mer än några gånger per år som jag går ut med kompisarna men tyvärr händer det saker då.
Hursomhelst så var jag ute för en vecka sedan och detta var droppen. Allt började med en middag på restaurang med fem kompisar. Vi går vidare och spelar biljard. Det var här man skulle gått hem men så blir det ju aldrig. Vi gick vidare till nästa ställe och drack mängder av alkohol. Till slut hamnade vi på en strippklubb vilket jag absolut inte skulle kunna tänka mig att gå till när jag är nykter. Detta intresserar mig liksom inte.
Jag vaknar upp dagen efter då min sambo står över mig och frågar hur jag kunde bränna 6000:- igår varav ett köp på 3500:- Jag kunde inte svara på det och trodde det var någon form av bedrägeri. När jag pratar med mina kompisar säger dom att jag absolut inte får säga vart vi varit för att deras respektive inte skall få reda på det. Jag ljuger då för min sambo eftersom jag inte berättar sanningen. Jag vet att jag betalat för dans på strippklubben men inte att det kostar 3500. Jag vill poängtera att detta inte är en bordell utan en strippklubb så något annat har inte förekommit.
Det har nu gått en vecka och jag kunde inte hålla mig längre. Berättade för henne igår och självklart blev hon jätteledsen. Känns som jag förstör allt så fort alkohol kommer in i bilden.
Denna ångesten jag haft i veckan går inte ens beskriva. Jag kan inte sova och vill spy hela tiden. Det värsta är att det inte är första gången som sagt som jag betett mig illa och antagligen inte sista heller.
Det är som om alkoholen tar över mig och jag blir någon annan. Mina ideal försvinner helt och jag tappar omdömet.

Har jag tur är det något som kostat 350 fast dem knappat in 3500. Ägaren är på semester och har lovat att kolla upp det när han kommer tillbaka.
Jag skiter fullständigt i pengarna. Vill bara ha koll på mig själv och vara med min familj.
Som jag känner nu så var detta sista droppen jag drack men antagligen inte.

Jag känner igen det där. Inte lyckats hamna på strippklubb dock men skitsamma, hade säkert kunnat hända om det varit tillfälle. Men många konstellationer av vänner jag har super som du beskriver att ni gör och då hamnade jag som dig på hallgolvet (golvvärme är mysigt) eller på muggen. En riktigt tung dag kände jag mig redo för att aldrig ha en sån till i mitt liv. Förstår din ångest och lidande, det förstör livet. Du ser ju och beskriver själv att det är ett mönster. Det är måndag hela veckan när du går ut med polarna. Om du inte lägger ner eller gör någon större förändring så är du dömd att upprepa det om och om igen. Jag bestämde mig för att sluta för 236 dagar sedan. Känns bra. Häng på?

Apan

Hej!
Tack för bra svar. Riktigt bra jobbat av dig att bryta mönstret! Har själv inte förstått att det är ett mönster. Tror ju bara att det går bättre nästa gång. Visserligen gör de det ibland. Men långt ifrån alla.

Visst, det går bra vissa gånger och då vill man gärna tro att man har det under kontroll. Men du måste ju vara helt övertygad själv för att ha en chans att sluta. Eller dra ner, men det har aldrig funkat för mig. Det är väl olika, men dels var det en katastroffylla, och dels började barnen undra varför jag var så trött och drack ofta. Jag var också trött på mig själv och det hade nog kostat mig min familj om det hönde fler gånger. Men vad är din plan?