MrDejw

Har nu dryckit i 12 dagar i sträck, nästan från morgon till kväll. Vill sluta men är rädd för dilerium eller att ja kanske inte överlever abstinensen. Har redan börjat att svettningar, oro, ryggont samt att jag ser kontsiga filmer spelas upp när blundar och försöker sova. Ska jag söka akutvård?

Li-Lo

Vad starkt att du tagit ett beslut om att det får vara slut på den här perioden nu! Du undrar om du ska söka vård och jag tror att det är en god idé. Kanske har du erfarenhet sedan tidigare? Jag klipper in lite av den text vi har om abstinens här. Kanske det blir en guide för dig nu. Ofta börjar abstinenssymtom bli tydliga inom första dygnet av alkoholfrihet eller minskat intag.

Om du upplever något av följande när du slutar dricka så är det mycket viktigt att du kontaktar akut vård.

- starka skakningar – du kan inte hålla ett fullt glas utan att spilla,
- kraftiga svettningar och värmekänslor
- kräkningskänslor efter varje gång du ätit
- brist på aptit eller rädsla för att äta
- förvirring – du förlorar till exempel tidsuppfattningen eller har svårt att uppfatta var du är
- hallucinationer – du hör, ser eller känner saker som inte finns där

Om du just nu upplever något av detta, ring 112 eller ta hjälp att komma till akutsjukvård.

Även om du inte druckit stora mängder alkohol kan du få abstinensbesvär när du skär ner. Oro, skakiga händer, svettningar eller sömnsvårigheter, till exempel. Symptomen är obekväma, men varar inte särskilt länge och är inte värre än en influensa. Kanske undrar du om det finns något du kan göra själv för att lindra dina besvär? Du behöver lugn, sömn och bra mat just nu, det är också bra om du har någon som kan vara med dig eller stötta på annat sätt.

Abstinensbehandling sker oftast i öppenvård (inom t ex beroendevården eller psykiatrin). Du får läkemedel som lindrar besvären och möjliggör sömn. Obehandlad abstinens stressar hjärnan och ökar risken för besvärligare abstinens vid återfall. Läkemedel hjälper alltså både i stunden och förebyggande. Tidigare abstinens, hög och långvarig konsumtion av alkohol samt intag av lugngivande och sömngivande tabletter är riskfaktorer för att du ska drabbas av svårare och direkt skadlig abstinens.

Vänligen och med omtanke och hopp om att du inte ska må sämre än du gör nu.
Li-Lo
Alkoholhjälpen

MrDejw

Vill inte verka dryg och tackar för rådet men jag är lite orolig för att akut vård kanske är lite overkill med tanke på att jag bara supit i 12 dagar. Känner just nu av skakningar, kallsvettning och kraftig oro och ångest. Dock känns det åtminstone som att jag möjligen kan hantera dessa känslor utan lökemedel. Har Melatonin om jag nu skulle ha svårigheter att sova.